Revalideren na een OCD operatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lolala73

Revalideren na een OCD operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 10:15

Mijn paard is onlangs in Utrecht geopereerd aan OCD in beide achter spronggewrichten. Operatie is goed gegaan en volgens de arts was het een ‘standaard’ operatie. Op dit moment zijn we aan het revalideren met stappen en boxrust en binnenkort komt de arts voor de nacontrole. Ik ben zo benieuwd naar mensen die dezelfde operatie met hun paard hebben meegemaakt en hoe het nu is? Wat zijn jullie ervaringen? Ik vond de ervaring met Utrecht geweldig en zeer liefdevol en kundig. Mijn paard is heus druk met al die boxrust maar hij doet het wandelen voorbeeldig, ik ben echt trots op hem.

Jigger00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:29

Ik herken jouw verhaal mijn paard heeft een soortgelijk situatie. Mijn paard is 9 januari geopereerd (OCD) in de kliniek in Schalwijk een achterbeen. Ze heeft algehele boxrust zonder stappen voorlopig, valt niet echt mee maar gaat wel. Echter moet ik over vijf weken weer foto's laten maken en dan wordt het er op of eronder. Ik hoop voor jou dat de vooruitzichten beter zijn. Sterkte de komende tijd.

Lolala73

Re: Revalideren na een OCD operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 07:35

Oh jee, hoezo erop of eronder? Is het een complexe OCD? Ik dacht altijd dat het goed te opereren viel. Ik duim voor je want weet hoe onzeker je je kint voelen als je paard geopereerd moet worden en er allemaal dingen zijn waar je geduldig op moet wachten. Ik heb een hele fijne dierenarts en vond ook Utrecht heel fijn maar toch weet je nooit precies waar je aan toe bent, dat kan ook niet maar dat maakt me soms wel onzeker. Mijn nacontrole is geweest, sowieso waren de na foto’s oke denk ik maar de dierenarts is geweest. Dan is het kijken hoe hij loopt. Zag er goed uit maar het is nauwelijks te beoordelen na zoveel rust. Achterbenen zijn heel stijf, paard staat stijf van de adrenaline na zoveel rust dus wil alleen maar gaan. Ik koet nu rustig beginnen met trainen weer, stappen, even draven en dan opbouwen. Over een aantal weken gaat hij dan weer kijken. Gisteren er op gestapt en ookal had ik hem wat pasta gegeven om de scherpe randjes er af te halen, hij ontplofte en ik ben er keihard af gevallen, goed begin. Later in de middag nog een keer geprobeerd met mijn bijrijdster en ik ernaast, dat ging gelukkig prima. Paard kan er echt niets aan doen maar ik ben wel geschrokken

Jigger00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 09:47

Jeetje wat een gedoe, maar herkenbaar. Krijg ze maar weer eens rustig.
Mijn paard had een botbreuk in de kogel en die stukjes zijn er allemaal uit gehaald. Ook ik heb hele goede en aardige artsen maar dat verandert de situatie niet. We hebben 60% voor een nog paard waardig bestaan. Dat bedoel ik met er op of er onder. Is het niet ok, moet ik haar laten gaan. Je begrijpt, die foto's worden heel spannend.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 12:46

ja begrijp ik, wat een duivels dilemma toch altijd. ik probeer wel eens dingen strikt zakelijk te bekijken maar dat is zo moeilijk. Kan me voorstellen dat als het niet genoeg paardwaardig is, je beslist hem te laten gaan. Mag ik vragen hoe hij aan de botbreuk kwam?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:05

Lolala73 schreef:
Gisteren er op gestapt
Mijn opmerking is geen veroordeling maar een bezorgde vraag, namelijk mijn vraag is, "is dit niet veel en veel te vroeg om er al op te stappen".

Waarom vraag ik je dit:
Mijn paard heeft namelijk een weideblessure waarschijnlijk veroorzaakt door een val. De dierenarts tevens een van de beste osteopaten van Frankrijk was hier in november en vroeg zich af of er sprake was van een verstuiking daar het spronggewricht rechtsachter geblokkeerd was. Polie heeft een behandeling van een half uur gehad. Van zeer kreupel was ze nu nog wat kort en stram rechts achter.
Van de week heeft ze weer een behandeling gehad en paardje is enorm verbeterd volgens de dierenarts/ osteopaat. Hij voelde nog wat vocht rondom de knie, maar de blokkade is Ok en behalve wat lichte stramheid en ietwat kort lopen in draf lijkt ze OK.
Dus mag ik aan de hand!!, zeer langzaam waarvoor ik veel tijd moet nemen, opbouwen. Mijn paard is al die tijd 24 uur op de weide gebleven zonder dat we er iets mee gedaan hebben (ja van hier naar de wei aan de hand mee gelopen).

Als ik jouw verhaal lees, boxrust na operatie aan spronggewricht van beiden achterbenen, stram- stijfheid beiden achterbenen en ik lees dat je er gisteren al weer op bent geklommen, dan schrik ik hier heel erg van en ben bang dat je alles verknalt doordat je veels te snel gaat.

Zodra hier de hoefschoenen binnen komen en ze is zoals nu, dan gaan we aan de hand opbouwen. Dat betekent dat we beginnen met 400 meter verder lopen elke dag van wat we altijd al doen (wei is 100 meter vanaf huis dus 's ochtends en 's avonds loopt ze al aan de hand 100 meter). Als dit na een week goed blijkt te gaan, dan ga ik dit 2x per dag doen, aan de hand. Dit ga ik opbouwen totdat ik aan de hand met haar het normale kleine rij rondje van 1 uur en 15 minuten kan lopen. Pas als dat goed gaat aan de hand in stap en af en toe draf (alleen in draf is ze wat kort) , dan zijn we zeker 2 maanden verder, ga ik dit rondje aan de hand doen met daarbij er op klimmen beginnende 400 meter en dat heel langzaam aan uitbouwen. Wij hopen dat we dan in de zomer twee keer per week dit rondje kunnen doen in stap. Pas als dat goed gaat nemen we de draf erbij. Dus ons advies was juist bouw heel langzaam op aan de hand.
Ik denk zelfs voordat ik erop klim ik de dierenarts/ osteopaat weer vraag voor een behandeling opdat ik echt zeker ben dat we niet te vroeg zaken forceren.

Jij hebt zelfs een operatie gehad en je gaat gelijk jouw gewicht erbij doen met het opbouwen. Vandaar mijn bezorgdheid dat je veel te snel gaat. Dus nogmaals echt geen kritiek!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:24

Mijn paard is als 4-jarige geopereerd aan beide sprongen. Ik weet het niet meer precies hoe de revalidatie ging, iig een paar weken boxrust, toen opbouwen met stappen en na een aantal weken, ik dacht iets van 9 weken, mocht mijn zoon weer onder het zadel gaan stappen.
Die van ons is gelukkig nogal koel in de kop dus rustig houden was geen probleem. Onder het zadel is ze nog makkelijker dan aan de hand eigenlijk. Dus de eerste keer rijden was geen enkel probleem gelukkig.

Ze wordt dit jaar 11 en heeft nooit meer last gehad van de operatie. Het enige wat er aan herinnert is dat haar sprongen blijvend iets overvuld zijn gebleven. Volgens de dierenarts is dit niet meer dan een schoonheidsfoutje.
Paard loopt dressuur, springt en crosst.

Succes met jouw paard!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:41

Ik heb 3 paarden laten opereren de afgelopen 6 jaar. 1 met 4 jr aan OCD die met 8 weken volledige hersteld was en goed door de klinische keuring is gekomen.
De ander met 2 jr aan een chipje in de kogel. Hij was niet zo braaf met stappen aan de hand, ging met 4 voeten de lucht in en heb hem in overleg na 4 weken in een kleine paddock gezet. Hij is met 3jr verkocht na de derde bezichtiging en inmiddels 5 jaar jong. En vandaag nummer 3 opgehaald ook een chipje en dag 1 van de box rust kan beginnen. Van hem verwacht ik niet al te veel problemen, hij staat in de box naast de bak en paddocks dus genoeg contact om de box rust hopelijk niet als al te vervelend te ervaren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:36

Bar schreef:
ik dacht iets van 9 weken
Ja zoiets heb ik zelf ook voor ogen, als alles goed blijft gaan uiteraard. Vind ik logisch klinken.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 15:28

pien_2010 schreef:
Lolala73 schreef:
Gisteren er op gestapt
Mijn opmerking is geen veroordeling maar een bezorgde vraag, namelijk mijn vraag is, "is dit niet veel en veel te vroeg om er al op te stappen".

Haha, ik snap geen kritiek maar snap ook dat ik gewoon naar mijn veearts luister en die heeft groen licht gegeven hem weer te gaan opbouwen. Dat betekent na 2 weken absolute bosrust en 5 weken stappen aan de hand dat dit de volgende stap is, door artsen goedgekeurd, dus bedankt voor je bezorgdheid maar ik handel volgens protocol.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:45

Ok maar de 5 weken stappen stond er niet want je schreef dat je paard onlangs geopereerd is. Dit klinkt al heel anders. Sterkte en succes met revalidatie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:55

De ervaringen met een OCD operatie zijn erg wisselend. Wordt een paard op hele jonge leeftijd geopereerd (zoals bij Newt) dan is de prognose gewoon heel gunstig.
Wordt een paard op latere leeftijd geopereerd omdat het last krijgt van een OCD, dan is er feitelijk al schade opgetreden in het gewricht (kraakbeen) en dat kan op den duur weer leiden tot artrose.
Daarom heeft het eigenlijk altijd de voorkeur om chips ook al zitten ze op een "gunstige" operabele plek te verwijderen op zo jong mogelijke leeftijd.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 19:51

pien_2010 schreef:
Ok maar de 5 weken stappen stond er niet want je schreef dat je paard onlangs geopereerd is. Dit klinkt al heel anders. Sterkte en succes met revalidatie.

Dank je wel. Geeft niet hoor maar er stond wel dat de nacontrole inmiddels geweest was dus ging ik er vanuit dat ik voldoende info had gegeven zodat niemand zich zorgen hoeft te maken. Ik zou nooit een risico nemen en doe alles met goedkeuren van een arts. Ik denk dat iedereen dat doet aangezien zo'n operatie en revalidatie erg veel geld kost, dus behalve de zorgen die je over je paard hebt, is het voor je portemonnee ook niet echt verstandig om zomaar iets te doen. Misschien is het goed te weten dat een traject na een operatie goed door de artsen begeleid wordt, je krijgt een protocol aan revalidatie eisen mee en ik denk dat elk bezorgd paardenbaasje zich daar wel aan houdt.

Mijn paard is 9 en ik hoop dat de chips geen erge schade hebben toe gebracht. Vandaag was hij rustiger en heb ik gestapt en een klein stukje gedraafd, doordat hij erg stijf is, is het zo moeilijk om te zine hoe hij nu precies loopt.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:11

Bij mijn paard zijn ook tegelijk in beide achterbenen OCD's bij de kogelgewrichten verwijderd. Hij had ook zo'n opbouwschema met 2 weken boxrust, daarna mocht hij stappen aan de hand en buiten op een kleine paddock. Het is helaas een paard dat een vreselijke hekel heeft aan op stal staan en daardoor gaat trappen tegen de deur en rondjes lopen. Ook op de paddock bleef hij rondjes lopen en was er echt een looproute zichtbaar. 3,5 week na zijn operatie, tegen het advies in van de dierenarts, hebben we hem toch in de kudde bij de andere paarden gezet. Daar stond hij ongesedeerd uiteindelijk veel rustiger dan gesedeerd op stal en op de paddock. Ondanks de niet optimale revalidatie lijkt hij toch aardig hersteld. Hij trekt niet meer met zijn achterbeen zoals hij voor de operatie deed als hij ineens zijwaarts weg moest wegstappen. In april zijn we een jaar verder en tot nu toe mag hij nog vooral zijn eigen gang gaan. Af en toe met andere paarden door de bak crossen en vrijspringen over een laag balkje (waar hij dan weer overheen springt alsof het een dubbele oxer is |o ). Dat gaat allemaal prima. Van de zomer wil ik voorzichtig gaan kijken of er nog wat meer in zit.
Last van stijfheid heeft hij overigens niet gehad, maar dat zou goed kunnen komen doordat hij zo onrustig was en eigenlijk heel veel bewoog.

Nike1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 19:59

Hoi hoi,

Ik vroeg mij af hoe het nu met het revalideren gegaan is. Ik heb zelf net mijn paard laten opereren en ben benieuwd naar andermans ervaringen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:54

Mijn paard is 2 jaar geleden aan beide achterbenen geopereerd. Geen OCD, maar aan beide achterbenen het griffelbeentje gebroken.
Mijn paard heeft toen zes weken op een revalidatie stal gestaan.
Daar hebben ze twee keer per dag gewandeld met haar en 1 x per dag ging ze op de vitafloor, een trilplaat. Daarnaast kreeg ze snachts back on track beschermers om. De back on track beschermers gebruik ik nog steeds tijdens het trainen. Daarnaast zijn wij met een revalidatie trainer gaan lessen. Dat doen we overigens nog steeds, omdat het heel goed beviel.
Mijn paard heeft stijvere achterbenen dan voor de operatie, de doorbloeding is minder goed. Maar mijn paard had aan beide achterbenen ook al andere blessures gehad, dus wellicht daardoor stijver dan andere paarden na een operatie.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:40

Bij mijn ene paard is 4 jaar geleden een OCD verwijderd uit zijn spronggewricht en bij mijn andere paard zoals eerder vermeld uit 2 kogels 2 OCD’s. Ze waren 9 en 11 jaar toen ze geopereerd werden. De eerste heeft wel 6 weken boxrust gehad met wat laten stappen in het gangpad. Buiten op een kleine paddock was geen doen, daar ging hij helemaal los. Voor stappen aan de hand is hij ook niet het type. Dus hij is toen zo weer de kudde ingegaan en dat ging gelukkig prima. Daar had hij genoeg beweging. Leuk voor hem en veilig voor mij. Resultaat van de operatie was dat hoeven uitkrabben geen probleem meer was (niet meer zich laten vallen) en ook oefeningen aan de hand die voor de operatie niet lukten, kan hij nu wel. De kleine overvulling die hij had door de OCD heeft is wel gebleven, maar verder is hij er alleen maar van opgeknapt. Ook mentaal.

Mijn andere paard had echt overduidelijk last van een van de OCD’s en forse verdikking boven zijn kogel. Ondanks dat zijn revalidatie na de operatie niet goed ging (continu ijsberen en veel te weinig eten daardoor. 3,5 week na de operatie maar de kudde in laten gaan omdat dat de minst slechte optie leek, dit tegen advies van de dierenarts in, maar het was echt niet meer te doen), is hij toch flink opgeknapt door de operatie. Hij loopt beter. Dit jaar is zelfs de dikte boven de kogel een aantal weken bijna weggeweest. Helaas is die weer terug (overigens veel minder fors dan voor de operatie). Dat is helaas niet anders. Is iets kleins wat op de echo op locatie niet te zien is. Zou hij voor naar de kliniek moeten. Helaas trapt hij zichzelf kapot in de trailer, dus dat is niet echt een optie. (Nadat hij in de kliniek is geweest voor de operatie is hij na een paar dagen met sedatie op de trailer naar huis gekomen om die reden. Dat is ook niet echt prettig.)

Maar ik kan voor beide paarden zeggen dat ik blij ben dat ik ze heb laten opereren en ze er echt van opgeknapt zijn.

Had jouw paard merkbaar last van de OCD Nike 1993?