Bloedworm, Hoe kom je er vanaf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13020
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:55

Elise je idee met lijnzaad en ingekapselde wormen slaat als een banketstaaf op een drumstel.
Wel mooi en niet geheel onlogisch bedacht maar geen praktijk. Daarbij kan zand zo vast en diep zitten dat je sterker geschut nodig hebt om zand te zien en eruit te krijgen.

Ik zou nu flink gaan doorpakken, wormen kunnen flinke schade aanrichten. Daarbij zou ik z'n binnenkantje niet vergeten.. schade is er waarsch al plus het moet ergens vandaan komen dat hij zo blijft modderen en daar heb je twee keuzes voor die ook beide tegelijk mogelijk kunnen zijn:
- je ontworming is niet frequent en agressief genoeg
- er is iets mis met z'n afweer en maag/darm kanaal

Als je al twee jaar bezint bent zou ik nu onder controle van de arts zeker 3 x om de 3 a 4 weken gaan ontwormen met moxidectine. En evt is een ander lab je wormen laten determineren ook een goede.

ikbencarmen

Berichten: 280
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:07

Paarden bouwen amper immuniteit op tegen bloedworm. En het resevoir voor bloedworm is de mestplak. Dus het is cruciaal dat je alle mest dagelijks verwijderd ookal staan ze nu op de paddock. En ik zou al je paarden tegelijk behandelen zodat je er hopelijk voorgoed vanaf komt.
Moxidectine werkt inderdaad het best, maar ivermectine kun je ook gebruiken. Let er wel op dat de egg reapperance period van ivermectine 7-8weken is en die van moxidectine 12-16weken, dat betekent dus dat je ivermectine vaker moet gebruiken in 1jaar.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Bloedworm, Hoe kom je er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:13

Je moet zoveel veranderen om de situatie te verbeteren dat ik me afvraag of je wel moet blijven met je paard waar je nu staat. Men wordt niet gehinderd door kennis en zorg in ieder geval. Ik zou de wormen nu eens goed aan gaan pakken in samenwerking met de dierenarts. Elke maand een psylliumkuur gaan geven om zand te verwijderen en darmen te ondersteunen. Lijnzaadkuurtje heeft weinig nut. En niet op basis van aannames die echt niet kloppen bezig gaan. Goede dierenarts kan je op weg helpen niet eigen ideeen die niet op grond van kennis ontstaan daar help je jezelf en je paard niet mee.

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:33

[***] schreef:
Je wei moet schoon, paar keer maaimachine erover, schapen erop of zelfs over de kop trekken en opnieuw inzaaien. Je zult ze een periode niet op het gras moeten laten, of een ander schoon stukje regelen zodat je huidige wei rust heeft en gemaaid of begraasd kan worden door andere diersoort

Probeer eens je paard onaantrekkelijker te maken voor wormen door tussendoor kuurtjes met natuurlijk wormmiddel te geven en de darmen schoon te maken met gekookte lijnzaad en geweekte bietenpulp


Hier kan ik ik verder weinig aan toevoegen. Het is echt een rotsituatie om in te zitten. Wat ik mijn merrie gaf toen ze tegen een heftige infectie aanzat was naast bovenstaande een kuurtje van Equistro Haemolytan 400. Nu is ze dusdanig bijgekomen dat ik haar zelfs moet minderen op voer. En glimt als een spiegeltje. Misschien heb je er wat aan. In elk geval heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:22

Rizette schreef:
safina schreef:
Geen paardenmest meer uitrijden over de wei (echt niet, dan blijf je aan de gang), goed de mest eruit scheppen en als je de wei wilt bemesten, gebruik dan kalkcyanamide. Dat doe je vroeg in het voorjaar, als de forsythia's gaan bloeien. https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... Rhi1fYbc2g
De besmette weiden hooien is helpt ook.

Verder schrijf je dat je moxidectine heftig vind. Twee jaar lang bloedvorm en ook nog besmetting van een ander paard: dat vind ik dan weer heftig.

Heb je link gelezen maar het moet 10 graden zijn om de larven van de bloedworm te bestrijden maar als de forsythia bloeit is het dacht ik meestal nog geen 10 graden, ben je dan het effect kwijt?


Goeie vraag. Ik zou t niet weten. Maar ik kan me indenken dat je het dan gebruikt als het wat warmer is.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Bloedworm, Hoe kom je er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:09

Mijn shet is ook gevoelig en heeft tellingen van 1350.
Ik heb hem in het verleden weleens Haarlemmer olie gegeven, de dag erna allemaal rode wormpjes.
Eind december ontwormd met equest pramox, de dagen erna horzellarven.
Je merkt verder niks aan hem!
Ik lees even mee, ik overweeg ook wat vaker ontwormen na kortere tijd om ervan af te komen.