Bloedworm, Hoe kom je er vanaf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:54

EliseXJoelle schreef:
Suzanne F. schreef:
Met Moxidectine behandelen, niet met ivermectine. En dan voorlopig om de 3-4 weken tot je geen rode wormpjes meer in de mest ziet. Dit raadde een veearts toen aan en hiermee zijn ze eraf gekomen.


Mocidetine is wel heel heftig om zo vaak achter elkaar te geven.

Ik zie ook geen rode wormpjes in de mest, maar witte (dus volwassen wormen van de kleine bloedworm) en ook geen hele bulken nooit gezien ook na ontwormen.


Witte wormen
Dus geen rode bloedwormen gok ik?
Ik verwijs weer naar eerdere post over paard onaantrekkelijker maken voor wormen

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:02

EliseXJoelle schreef:
kiki1976 schreef:
Hoe word de weide, stal, paddock verder onderhouden qua mesten?
En hoe worden ze overige paarden ontwormd?


De mest wordt dagelijks weg gehaald, de tegels aangeveegd en hooi uit sloefeeders gevoerd.

De haflinger het zelfde als mijn paard. De shet ook, maar die is al even vrij gus niks gehad.
De overige paarden van stal (lopen in een andere weide) hebben geen/nauwelijks een besmetting, die doen begin weideseizoen mestonderzoek en eind seizoen verplicht pramox.

Dat is goed, dat het dagelijks word weg gehaald.
Er zou eens kunnen overwogen kunnen worden om de weide te laten begrazen door bv koeien of schapen. Dit neemt in ieder geval de besmetting van de weide af.

Hoe vaak test je?
En ontworm je normaal gesproken al bij een epg van 100?

En heb je al eens ontwormd en dan de kuur herhaald na 3/4 weken?

Helaas kan het ook zo zijn dat je een paard hebt dat gewoon zeer gevoelig is voor wormen. Een enkele keer kom je een paard tegen dat altijd wel wormen blijkt te hebben terwijl de rest van de kudde er geen last van heeft.
Je zou eens kunnen kijken naar een middel voor een betere darmbalans.

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:08

[***] schreef:
Witte wormen
Dus geen rode bloedwormen gok ik?
Ik verwijs weer naar eerdere post over paard onaantrekkelijker maken voor wormen

De eitjes van de grote en kleine bloedworm zien er onder microscoop hetzelfde uit. Je kan alleen zeggen om welke het gaat als ke de cyclus zou laten uitgroeien tot een wormpje zeg maar

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Bloedworm, Hoe kom je er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:24

Hier ook een jonge merrie gehad die niet van de bloedworm af kwam . Merrie gekocht als 2 jarige en toen flink besmet geweest. Uiteindelijk IOM eigen dierenarts die overleg heeft gehad met Utrecht 3 x moxidectine gegeven met 4 weken ertussen. Toen was ze er van af.

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Bloedworm, Hoe kom je er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:25

Overigens wordt hier met een epg van onder de 200 niet ontwormd.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Bloedworm, Hoe kom je er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:50

Voor een betere darmbalans kun je trouwens ook wat Biogarde yoghurt geven.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 21:50

Rizette schreef:
Wordt de mest ook het jaar rond dagelijks uit de wei gehaald?


De paarden staan alleen de zomer periode op de wei, dan wordt dagelijks de mest weg gehaald. Swinters dus geen mest in de wei.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:53

EliseXJoelle schreef:
Chesss schreef:
Je kan kijken naar voer om het klimaat in de darmen minder aantrekkelijk te maken. Als voorbeeld esparcette. Succes met je paard.



Esparcette heb ik op stal, maar wil eerst effectief iets doen tegen de besmetting, daarna ga ik denk ik de esparcette bij geven iedere maand een kuur (aantal dagen was dacht ik 10-14 dit moet ik even nakijken)


Ik snap je, maar deels is het ook een darm milieu probleem en een immuunsysteem probleem. Dus je zal beide moeten doen denk ik.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 21:53

Mizora schreef:
Je hebt nooit rode larven gevonden, zeg je? Zou je eens een foto kunnen maken van de wormen die je vindt?



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Bloedworm, Hoe kom je er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:05

Bel eens met de gd Deventer. Die kunnen onderzoeken of je met resistentie temaken hebt. Ook kunnen ze je adviseren wat je het beste kan doen.

Ik persoonlijk zou de paarden even apart houden zodat herbesmetting door het andere paard onmogelijk is. Ook zou ik Mn paard de zomer niet op de weide zetten tot dat de besmetting echt over is.

Waar komt het hooi vandaan? Is dat van een weide waar ook paarden (hebben) gelopen?

De weide zou ik ook omgooien en op nieuw inzaaien. Als het gras gegroeid is eerst door schapen laten af vreten.
Zodra de SCHONE paarden weer op de weide geweest zijn weer controleren.

Sterkte ts. Het is echt een grijzeharen pieker iets! Ik heb een fjord gehad die er niet vanaf kwam. Hij heeft toen ook om de 6 weken pramox gehad, 3x achter elkaar. Was in overleg met de gd

chanicha

Berichten: 12157
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:08

Vervelend voor je TS! Geertje hier op Bokt heeft er een hoop verstand van, misschien een pb eraan wagen!
Succes!

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Bloedworm, Hoe kom je er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 01:03

Is je mest ook niet heel erg grof en te weinig verteerd? Ik kan zo vergroot niet goed zien wat voor soort worm het zou kunnen zijn. Het zouden zelfs nog aarsmaden kunnen zijn. Hoop dat je er achter komt en dat je paard er vanaf komt

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 06:55

Rizette schreef:
Is je mest ook niet heel erg grof en te weinig verteerd? Ik kan zo vergroot niet goed zien wat voor soort worm het zou kunnen zijn. Het zouden zelfs nog aarsmaden kunnen zijn. Hoop dat je er achter komt en dat je paard er vanaf komt



Het zijn zekerweten geen aarsmaden.

De mest is vrij grof, maar paard krijgt ook deels stro bij gevoerd ivm op dieet staan. Meer/ander hooi is geen optie voor alsnog helaas.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Bloedworm, Hoe kom je er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:19

Mijn paard eet ook veel stro uit de stal maar kan er ook iets met de darmen van je paard aan de hand zijn ? Zo te zien verteerd hij het stro niet en dat zou toch wel normaal zijn dat hij dat wel doet. Wormen gaan ook vaak samen met zand in de darmen. Heb je de mest ook al eens op zand getest? Zou ik wel even doen voor de zekerheid. Voer je in de paddock wel in bakken? Niet van de grond? Dit tegen zand en wormen.

Suzanne F.

Berichten: 49236
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:27

Toch vind ik het raar dat je geen rode kleine wormpjes gevonden hebt. Bloedworm geeft dat vaak als beeld.
Weet je heel zeker dat dit bloedworm is? Heeft de veearts dit bevestigd?

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:47

Suzanne F. schreef:
Toch vind ik het raar dat je geen rode kleine wormpjes gevonden hebt. Bloedworm geeft dat vaak als beeld.
Weet je heel zeker dat dit bloedworm is? Heeft de veearts dit bevestigd?

In de mest zijn de eitjes van bloedworm eenvoudig te herkennen.
Afbeelding
De dikke zwartere rondjes zijn luchtbellen. Andere wormeneitjes hebben een andere rondere vorm.

Afbeelding
Hier kan je beter de verschillen in vorm op zien.

Eitjes van aarsmade zijn weinig terug te vinden in de mest. Dit is aan te tonen via een plakband testje van de anus en dat onder de microscoop te leggen. Dit omdat deze gelegd worden buiten de anus (vrouwtjes worm gaat naar buiten, legt eitjes en gaat weer naar binnen)

Anoniem

Re: Bloedworm, Hoe kom je er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:03

Geen paardenmest meer uitrijden over de wei (echt niet, dan blijf je aan de gang), goed de mest eruit scheppen en als je de wei wilt bemesten, gebruik dan kalkcyanamide. Dat doe je vroeg in het voorjaar, als de forsythia's gaan bloeien. https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... Rhi1fYbc2g
De besmette weiden hooien is helpt ook.

Verder schrijf je dat je moxidectine heftig vind. Twee jaar lang bloedvorm en ook nog besmetting van een ander paard: dat vind ik dan weer heftig.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:13

safina schreef:
Geen paardenmest meer uitrijden over de wei (echt niet, dan blijf je aan de gang), goed de mest eruit scheppen en als je de wei wilt bemesten, gebruik dan kalkcyanamide. Dat doe je vroeg in het voorjaar, als de forsythia's gaan bloeien. https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... Rhi1fYbc2g
De besmette weiden hooien is helpt ook.

Verder schrijf je dat je moxidectine heftig vind. Twee jaar lang bloedvorm en ook nog besmetting van een ander paard: dat vind ik dan weer heftig.

Heb je link gelezen maar het moet 10 graden zijn om de larven van de bloedworm te bestrijden maar als de forsythia bloeit is het dacht ik meestal nog geen 10 graden, ben je dan het effect kwijt?

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 09:15

Rizette schreef:
Mijn paard eet ook veel stro uit de stal maar kan er ook iets met de darmen van je paard aan de hand zijn ? Zo te zien verteerd hij het stro niet en dat zou toch wel normaal zijn dat hij dat wel doet. Wormen gaan ook vaak samen met zand in de darmen. Heb je de mest ook al eens op zand getest? Zou ik wel even doen voor de zekerheid. Voer je in de paddock wel in bakken? Niet van de grond? Dit tegen zand en wormen.


Er zou indd wat met zijn darmen kunnen zijn, dat kan niet anders als hij zo gevpelig is voor bloedworm. Hij krijgt momenteel biergist bij voor zijn darmen en staat sindskort op andere brok (vitalbix daily complete)

In de mest zit niet aantoonbaar zand, voor het weide seizoen geef ik nog een zandweg kuur van gekookte lijnzaad maar ivm het beschermde laagje en de ingekapselde wormen die dan aan de 'verkeerde' kant van dat laagje zitten doe ik dat nu nog niet. Test op zand voer ik maandelijks uit. In de paddock wordt niet gevoerd, enkel op de verharding en altijd uit netten/slowfeederbak.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:24

TS, met welke mestlab heb jij contact gehad?

Ik ben sinds mei 2017 overgestapt van mijn DA na worm&co mestlab. En ben daar zeer tevreden over. Zij kunnen meer uit een mestonderzoek halen.

Mijn merrie is drachtig en zij had ook bloedwormen , na een wormkuur waren er minder eitjes dan 50 . In december kregen mijn paardjes weer een wormkuur en knap maart weer een mestonderzoek.

Mijn merrie wordt in maart 7 en is altijd al gevoelig geweest voor wormen.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 09:31

Iemand vroeg ook nog waar het hooi vandaan komt. Dit is (helaas) van eigen land van de boer. Het hooi is niet ingepakt.
Tot zo ver is mij altijd verteld dat de eitjes het droog proces niet overleven, maar twijfel hier toch langzaam aan.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 09:49

jansje73 schreef:
TS, met welke mestlab heb jij contact gehad?

Ik ben sinds mei 2017 overgestapt van mijn DA na worm&co mestlab. En ben daar zeer tevreden over. Zij kunnen meer uit een mestonderzoek halen.

Mijn merrie is drachtig en zij had ook bloedwormen , na een wormkuur waren er minder eitjes dan 50 . In december kregen mijn paardjes weer een wormkuur en knap maart weer een mestonderzoek.

Mijn merrie wordt in maart 7 en is altijd al gevoelig geweest voor wormen.


ik heb contact gehad met mestlab.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:54

EliseXJoelle schreef:
In de mest zit niet aantoonbaar zand, voor het weide seizoen geef ik nog een zandweg kuur van gekookte lijnzaad maar ivm het beschermde laagje en de ingekapselde wormen die dan aan de 'verkeerde' kant van dat laagje zitten doe ik dat nu nog niet.


Heeft iemand je dat vertelt of verzin je dat zelf

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 10:00

[***] schreef:
EliseXJoelle schreef:
In de mest zit niet aantoonbaar zand, voor het weide seizoen geef ik nog een zandweg kuur van gekookte lijnzaad maar ivm het beschermde laagje en de ingekapselde wormen die dan aan de 'verkeerde' kant van dat laagje zitten doe ik dat nu nog niet.


Heeft iemand je dat vertelt of verzin je dat zelf


dat zegt mijn gevoel. Ik heb geen wetenschappelijk onderbouwd artikel ofzo, Ik weet niet of het klopt maar mijn gevoel zegt dat de wormen dan eerder ingekapseld zullen blijven? Dat stukje wil ik eerst aanpakken. Daarnaast krijgt mijn paard nu Biergist voor zijn darmen wat ik de kans wil geven om zijn werk te gaan doen (krijgt hij nu pas een week namelijk)

Anoniem

Re: Bloedworm, Hoe kom je er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:30

Ik hou op met reageren