Inmiddels zijn mijn paard en ik alweer 2 jaar aan het tobben met bloodworm. Het blijft maar terug komen en nu inmiddels zit hij op een epg van 1200!!
Voorgaande tijd heb ik het advies van mijn DA opgevolgd en bij hun de mesttesten uitgevoerd, maar hij is er NIET vanaf te krijgen. Steeds weer ontwormen, 3 maanden wachten etc. Ik ben er klaar mee zoals je begrijpt. Afgelopen augustus heb ik zelf de cursus gedaan en monitor dus zeer regelmatig mijn paard. Maar de behandeling/manier om hem er vanaf te helpen weet ik niet meer. Even een klein overzichtje:
voorjaar 2016 - te hoog epg (weet niet meer hoeveel), ontwormd met equest pramox (advies najaar nogmaals checken)
najaar 2016 - te hoog epg (weet niet meer hoeveel), ontwormd met equest pramox (advies in januari nogmaals checken, door omstandigheden is dit eind januari geworden.)
eind januari 2017 - te hoog epg (epg 750), ontwormd met equest pramox en eind feb nogmaals de equest pramox
half mei 2017 - epg 100, advies was een ivermectine te geven. (advies met 8 weken checken)
half juli 2018 - epg 100, niks gegeven omdat ze al zoveel gehad hadden.
half augustus - epg 750!, equest gegeven.
(alle exacte data van 2017 heb ik opgeschreven, data van daarvoor ontbreekt)
Vanaf hier ben ik zelf regelmatig gaan checken en dus ook een resistentie check iedere week mestonderzoek. Paard had in de 9e week een epg van 75, ik ben hem regelmatig blijven monitoren. Dit ging goed en had epg tot max 100 tot de 17e week toen weer epg 500. Omdat we in de winter zitten wilde ik hem in de gaten houden. Bleef het zo dan ontwormde ik in het voorjaar. helaas blijft zijn epg oplopen en weet ik het niet meer.

Nogmaals moxidectine op dezelfde manier lijkt mij niet uitmaken, ik wil een behandelplan. iets concreets wat ik nou kan/moet doen zonder maanden te moeten wachten (zoals DA's aanraden)
Advies Eigen DA was nu moxidectine en dan 3 maanden later mestonderzoek en dan evt nogmaals (na vragen van mijn kant kon dan evt ook de 5 daagse panacur kuur)
Ik heb contact gehad met faculteit kliniek Utrecht en VPL het Woud, beide waren niet bereid mee te denken. kliniek Utrecht wilde dat ik langs kom met mijn paard en VPL het Woud vond dat als ik zelf het onderzoek doe ik het ook maar zelf moet oplossen..
Mestlab wilde mij wel helpen gelukkig door mee te denken en hun advies was de pasta panacur (met fenbendazol) te geven, ondanks hier veel resistentie voor is het een kans te geven want dit heeft hij nog niet gehad. Dit zou de makkelijkste optie zijn als mijn paard er geen resistentie voor heeft.
Ik heb dus de pasta gekocht en ruim gedoseerd (paard is tegen de 600 kilo en heb dosis gegeven voor 900 kilo!). Nu even de fenbendazol tijd geven zijn werk te doen en van de week kijken of de mest ei vrij is.
Ik heb gisteren in de mest wel volwassen wormen (wit) gevonden maar geen larven (rood)! Dit is iedere keer het geval. Ook de hoeveelheid wormen is vergelijkbaar met wanneer ik met moxidectine ontworm.
Wat kan ik nog meer doen? Welke opties zijn er zonder resistentie op te wekken? is er een alternatieve manier om van de bloedwormen af te komen?
huisvesting van mijn paard:
- staat samen met een haflinger (ook besmet! vermoeden is door mijn paard) en mijn Shetlander (niet besmet)
- winter 24/7 buiten op verharde uitloop met schuilstal en zandpaddock
- zomer op hun uitloop en dagdeel op de weide
- dagelijks wordt er minimaal 1x gemest, ook de weide wanneer ze er opgelopen hebben.
- regelmatige basis mestonderzoek sinds augustus
- hebben tot half oktober op de wei gelopen.
- hun weide is 1x bemest afgelopen jaar met koeienmest (de andere weides is de paardenmest over uitgereden)
Heel erg bedankt voor het mee denken!