korstjes achterbenen paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelaar20

korstjes achterbenen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 18:31

Ik vraag me af of er mensen zijn die ervaring hebben met dit probleem/mij verder kunnen helpen. Ik ben van plan van de week even een afspraak te maken om langs de kliniek te gaan, maar wie weet hebben jullie ook nog goede suggesties.

Toen mijn paard (5 jaar) voor het eerst geschoren werd deze winter kwamen er op zijn achterbenen, ter hoogte van het pijpbeen wat 'onregelmatigheden' vandaan. Het leek een beetje op irritatie van de huid/korstjes/viezigheid. Dit heb ik eerst even aangekeken of het beter werd nu er meer lucht bij kon. Dit werd het alleen niet, toen heb ik het dus gewassen met betadine, hierna werd het nog meer opgeruwd en begonnen zich echt korstjes te vormen.

Ik besloot het te behandelen als zijnde mok omdat het hier op lijkt, alleen op de verkeerd plek. Echter begon het zich uit te breiden sinds ik begon met het behandelen (ik smeer een natuurlijke zalf). Eerst richting de koot, die nu flinke korsten heeft, en nu ook verder naar boven. Gevolg is nu dus dat zijn hele achterbenen vol zitten met korstjes. Ik kan ze er makkelijk af krabben maar dan blijven er allemaal wondjes over wat ik dus liever niet doe. Sinds 3 dagen is 1 van zijn achterbenen ook wat gevuld, absoluut niet kreupel en paard is erg fit. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Mandy73_unes

Re: korstjes achterbenen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:38

Kijk even bij topic " huidontstekingen, wie herkent dit"
(Weet niet hoe ik topic link hier moet plakken)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:42

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 19:07

Art_Ificious schreef:
Mandy73_unes schreef:
Kijk even bij topic " huidontstekingen, wie herkent dit"
(Weet niet hoe ik topic link hier moet plakken)

Gewoon de link kopiëren :)

[MD] Huidontstekingen, wie herkent dit?

Ik zal er eens naar kijken, dankjewel!

Edit; dit topic had ik inderdaad al eens gezien, ik denk alleen dat het gene wat mijn paard heeft wel anders is, het doet ook absoluut geen pijn en ik mag er gewoon aan komen ( jeukt ook niet trouwens). Je zag het eerst ook niet zitten door de wintervacht heen en dat was daar wel het geval.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:23

Foto’s? Zonder is het lastig er wat van te zeggen

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:25

Waarom smeer je dan nog door als het erger is geworden door de zalf??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:33

Dit klinkt precies als wat mijn paard had, namelijk mijten. Eerst een kale halverwege het pijpbeen van het achterbeen aan beide benen. Omdat zijn buurman ook mijten had heb ik de benen gewassen en het meteen ingesmeerd met Sebacil/ByeMite. Dat moet je na 7-10 dagen herhalen om ook de nieuw uitgekomen mijten te doden, maar dat was in ons geval te weinig want een paar dagen na het wassen explodeerde het been al in korstjes, nu helemaal rondom. Toen heb ik hem uit de wei gehaald en op de paddock laten zetten, de benen elke dag afgenomen met de Sebacil/Byemite oplossing en vervolgens de kale plekken waar de korstjes vanaf vielen ingesmeerd met CBD olie. Na een week waren alle korsten eraf en kwamen er geen nieuwe meer bij en na nog een paar dagen gewacht te hebben en elke dag met de olie gesmeerd te hebben bleef dat stabiel en nu loopt hij weer op de wei.

Grootste boosdoener hier was trouwens de staart; die was lang en modderig en kletste met elke stap tegen de achterbenen (ook de voorkant) waardoor daar steeds een dikke laag modder op kwam te zitten. Meteen toen de kale plekken kwamen heb ik de staart dus kortgeknipt (tot iets onder het spronggewricht) en in een vlecht gedaan, en nu zijn zijn achterbenen echt een stuk minder modderig als hij de modderwei uit komt. Dus daar zou je ook nog naar kunnen kijken.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 22:46

Lizzyy schreef:
Waarom smeer je dan nog door als het erger is geworden door de zalf??

De periode tussen smeren en verergeren was maar enkele dagen. Echt heel snel dus en aangezien iets eerst kan verergeren voordat het beter word heb ik een paar dagen doorgesmeerd. Uiteraard smeer ik nu niet meer ;)

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 22:46

Horseware schreef:
Foto’s? Zonder is het lastig er wat van te zeggen

Zal morgen bij daglicht even kijken of ik wat goede foto’s kan maken.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 22:51

xyzutu2 schreef:
Dit klinkt precies als wat mijn paard had, namelijk mijten. Eerst een kale halverwege het pijpbeen van het achterbeen aan beide benen. Omdat zijn buurman ook mijten had heb ik de benen gewassen en het meteen ingesmeerd met Sebacil/ByeMite. Dat moet je na 7-10 dagen herhalen om ook de nieuw uitgekomen mijten te doden, maar dat was in ons geval te weinig want een paar dagen na het wassen explodeerde het been al in korstjes, nu helemaal rondom. Toen heb ik hem uit de wei gehaald en op de paddock laten zetten, de benen elke dag afgenomen met de Sebacil/Byemite oplossing en vervolgens de kale plekken waar de korstjes vanaf vielen ingesmeerd met CBD olie. Na een week waren alle korsten eraf en kwamen er geen nieuwe meer bij en na nog een paar dagen gewacht te hebben en elke dag met de olie gesmeerd te hebben bleef dat stabiel en nu loopt hij weer op de wei.

Grootste boosdoener hier was trouwens de staart; die was lang en modderig en kletste met elke stap tegen de achterbenen (ook de voorkant) waardoor daar steeds een dikke laag modder op kwam te zitten. Meteen toen de kale plekken kwamen heb ik de staart dus kortgeknipt (tot iets onder het spronggewricht) en in een vlecht gedaan, en nu zijn zijn achterbenen echt een stuk minder modderig als hij de modderwei uit komt. Dus daar zou je ook nog naar kunnen kijken.

Thanks voor het uitgebreide bericht, daar kan ik wat mee! Mijt zal ik mee nemen bij de da (ze staan bij huis en er is niets veranderd en ook niet van huis geweest dus geen idee hoe hij dat gekregen zou moeten hebben).

De nattigheid/staart dachten wij ook aan. Nou staat hij wel op een vrij droog stuk land overdag en ‘s avonds op stal, komt ook nooit met modderpoten binnen, dus alles kan goed drogen en word niet verschikkelijk nat. Staart kortknippen zal ik zeker een optie vinden als de DA geen andere oplossing kan vinden!