Leverbot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LEFD
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-18
Woonplaats: Groningen

Leverbot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 14:29

Beste Bokkers

Mijn merrie kreeg een weekje geleden opeens vreselijk opgezwollen benen. Toen ik haar aankocht had ze al bloedarmoede en wormpjes. De dierenarts zei dat dit gemakkelijk te verhelpen was. Nu heb ik opnieuw een bloedtest laten doen, en de dierenarts zei dat het leverbot was. Nu zei mijn vaste dierenarts vandaag dat het geen leverbot kon zijn. Ik weet niet wat ik nu moet geloven.
Kan ze door leverbot die opgezwollen benen krijgen? Ze staat 24/7 buiten dus het zijn geen stalbenen.

Iemand ervaring met dit soort situaties?

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Leverbot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:30

Ik vraag me af of het is toegestaan precies hetzelfde topic weer te openen, na het sluiten van de vorige.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Leverbot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:32

Idd,en na je enorm kinderachtige reacties op oprechte vragen,had je er toch genoeg van?

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:32

Andere gebruiker dit keer.. maar wel vandaag aangemaakt :=

Aah nee, ik zie de naam veranderd. Maar leeftijd kon ze niet veranderen :=
Laatst bijgewerkt door Celiien op 13-01-18 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LEFD
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 14:32

Arethe schreef:
Ik vraag me af of het is toegestaan precies hetzelfde topic weer te openen, na het sluiten van de vorige.


Omdat we hier van plan zijn een nuttig topic te openen, zonder de reacties van vorig topic :) tweede kans?

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Leverbot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:33

Dubbel accounts zijn ook niet toegestaan,dus ook hier ga je gewoon in tegen de regels van bokt...

Een eerste indruk maak je maar een keer....

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: Leverbot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:35

Je kunt nog aanvullend mestonderzoek naar Leverbot doen. Met standaard mestonderzoek kan leverbot niet gevonden worden, maar mogelijk met aanvullend mestonderzoek wel. Overigens komt uit bloedonderzoek nooit keihard de uitslag; paard heeft leverbot. Er wordt gekeken naar afwijkende leverwaarden (waaronder beta globuline). Als een paard een leverbotinfectie heeft, dan is er eigenlijk altijd sprake van verminderde weerstand. Je verwacht dan ook andere worminfecties (zoals bloedworm en/of spoelworm) aan te treffen. Paarden zijn over het algemeen in minder goede conditie; doffe vacht, weinig/geen eetlust, sloom, etc. Leverbot komt in principe alleen voor als paarden op weides staan waar permanent natte plekken aanwezig zijn (sloten, vennetjes, etc), omdat de leverbot gebruik maakt van een tussengastheer; de leverbotslak. Deze komt alleen bij natte plaasten voor. Daarnaast moeten er ook andere grazers op de weide komen, zoals schapen en/of koeien. Deze zijn natuurlijke gastheren voor leverbotten, paarden zijn dat niet. Als deze schapen of koeien op een weide komen waar ook paarden lopen, dan kunnen paarden op die manier een leverbotinfectie oplopen. Overigens zal een leverbot in een gezond paard geen kans maken zijn levenscyclus te voltooien, maar bij paarden waar sprake is van die eerder genoemde verminderde weerstand mogelijk wel.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:36

tengeltje11 schreef:
Dubbel accounts zijn ook niet toegestaan,dus ook hier ga je gewoon in tegen de regels van bokt...

Een eerste indruk maak je maar een keer....

Technisch gezien is het alleen een naamswijziging maar ik hoop op een new and improved ts dan maar. Die tips ter harte neemt.

LEFD
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 14:37

tengeltje11 schreef:
Dubbel accounts zijn ook niet toegestaan,dus ook hier ga je gewoon in tegen de regels van bokt...

Een eerste indruk maak je maar een keer....


Geen zorgen, ik heb geen dubbel account. Wil graag met een schone lei beginnen na het drama op het andere topic.

LEFD
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 14:38

FlyAway schreef:
Je kunt nog aanvullend mestonderzoek naar Leverbot doen. Met standaard mestonderzoek kan leverbot niet gevonden worden, maar mogelijk met aanvullend mestonderzoek wel. Overigens komt uit bloedonderzoek nooit keihard de uitslag; paard heeft leverbot. Er wordt gekeken naar afwijkende leverwaarden (waaronder beta globuline). Als een paard een leverbotinfectie heeft, dan is er eigenlijk altijd sprake van verminderde weerstand. Je verwacht dan ook andere worminfecties (zoals bloedworm en/of spoelworm) aan te treffen. Paarden zijn over het algemeen in minder goede conditie; doffe vacht, weinig/geen eetlust, sloom, etc. Leverbot komt in principe alleen voor als paarden op weides staan waar permanent natte plekken aanwezig zijn (sloten, vennetjes, etc), omdat de leverbot gebruik maakt van een tussengastheer; de leverbotslak. Deze komt alleen bij natte plaasten voor. Daarnaast moeten er ook andere grazers op de weide komen, zoals schapen en/of koeien. Deze zijn natuurlijke gastheren voor leverbotten, paarden zijn dat niet. Als deze schapen of koeien op een weide komen waar ook paarden lopen, dan kunnen paarden op die manier een leverbotinfectie oplopen. Overigens zal een leverbot in een gezond paard geen kans maken zijn levenscyclus te voltooien, maar bij paarden waar sprake is van die eerder genoemde verminderde weerstand mogelijk wel.


Dankjewel, ik ga een mestonderzoek laten uitvoeren en eventueel een derde dierenarts. Komt wel goed!

LEFD
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 14:39

friendly schreef:
tengeltje11 schreef:
Dubbel accounts zijn ook niet toegestaan,dus ook hier ga je gewoon in tegen de regels van bokt...

Een eerste indruk maak je maar een keer....

Technisch gezien is het alleen een naamswijziging maar ik hoop op een new and improved ts dan maar. Die tips ter harte neemt.


Ik wens hier niet op te reageren :)

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:39

Maar iedereen verdiend een tweede kans, dus ts, wanneer je zeker wil weten wat er met je paard aan de hand is dan afspraak maken op een uitstekende kliniek en zorgen dat ze helemaal word gecheckt. Dat is het enigste zinnige antwoord wat ik je kan geven. Zal wel wat kosten maar dit paard had bij aankoop al niet gezond verklaard mogen worden dus van die dierenarts kun je afscheid nemen.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:39

Welke behandeling heeft de DA die stelde dat het leberbot was aangeraden? Daar ben ik erg benieuwd naar :).
Leverbot is inderdaad moeilijk aantoonbaar. In mest niet te vinden en met bloedonderzoek is het maar met wat je DA als afwijkend ziet en wat hij daar aan koppeld. Zijn veel dierenartsen die niet eens weten hke ze leverbot kunnen vaststellen.

Mijn paard heeft eerder leverbot gehad, is behandeld en werd weer gezond. Indien een paard te lang met leverbot rondloopt kan dit echter wel levensbedreigend zijn. Vandaar ook dat ik erg benieuwd ben naar de voorgestelde behandeling.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:40

LEFD schreef:
FlyAway schreef:
Je kunt nog aanvullend mestonderzoek naar Leverbot doen. Met standaard mestonderzoek kan leverbot niet gevonden worden, maar mogelijk met aanvullend mestonderzoek wel. Overigens komt uit bloedonderzoek nooit keihard de uitslag; paard heeft leverbot. Er wordt gekeken naar afwijkende leverwaarden (waaronder beta globuline). Als een paard een leverbotinfectie heeft, dan is er eigenlijk altijd sprake van verminderde weerstand. Je verwacht dan ook andere worminfecties (zoals bloedworm en/of spoelworm) aan te treffen. Paarden zijn over het algemeen in minder goede conditie; doffe vacht, weinig/geen eetlust, sloom, etc. Leverbot komt in principe alleen voor als paarden op weides staan waar permanent natte plekken aanwezig zijn (sloten, vennetjes, etc), omdat de leverbot gebruik maakt van een tussengastheer; de leverbotslak. Deze komt alleen bij natte plaasten voor. Daarnaast moeten er ook andere grazers op de weide komen, zoals schapen en/of koeien. Deze zijn natuurlijke gastheren voor leverbotten, paarden zijn dat niet. Als deze schapen of koeien op een weide komen waar ook paarden lopen, dan kunnen paarden op die manier een leverbotinfectie oplopen. Overigens zal een leverbot in een gezond paard geen kans maken zijn levenscyclus te voltooien, maar bij paarden waar sprake is van die eerder genoemde verminderde weerstand mogelijk wel.


Dankjewel, ik ga een mestonderzoek laten uitvoeren en eventueel een derde dierenarts. Komt wel goed!

Hou er wel rekening mee dat de meeste dierenartsen dit aanvullende mestonderzoek niet kunnen doen omdat ze daar niet de diagnostische hulpmiddelen voor hebben en niet bekend zijn met de vereiste onderzoeksmethode.
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 13-01-18 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

LEFD
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 14:40

Celiien schreef:
Andere gebruiker dit keer.. maar wel vandaag aangemaakt :=

Aah nee, ik zie de naam veranderd. Maar leeftijd kon ze niet veranderen :=


Was ook niet het plan, weet namelijk niet hoe het moet :)

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:41

TS: Bedoelde het positief hoor. Ik ben erg voor positieve veranderingen dus als jij zegt dat je het hier beter wilt doen geef ik je graag die kans. En moet zeggen dat ik de reactie "ik wens hier niet op te reageren" best netjes vind +:)+

LEFD
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 14:41

bigone schreef:
Maar iedereen verdiend een tweede kans, dus ts, wanneer je zeker wil weten wat er met je paard aan de hand is dan afspraak maken op een uitstekende kliniek en zorgen dat ze helemaal word gecheckt. Dat is het enigste zinnige antwoord wat ik je kan geven. Zal wel wat kosten maar dit paard had bij aankoop al niet gezond verklaard mogen worden dus van die dierenarts kun je afscheid nemen.


De kosten zijn gelukkig geen probleem. Ik heb mijn merrie toch gekocht omdat ze zo een geweldig karakter had, en dat was voor mij voldoende. Bedankt voor de goede raad!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:42

Ik heb meteen in het vorige topic ook al aangegeven dat een consult bij de kliniek in deze misschien de bwste optie is. Bloedarmoede is niet een aandoening op zich, maar een symptoom van iets. Belangrijk is dus om eerst te onderzoeken waar het vandaan komt.

LEFD
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 14:43

Gelukkig voldoende dierenartsen in de buurt, misschien zit er wel eentje bij die de juiste apparatuur heeft.
Laatst bijgewerkt door LEFD op 13-01-18 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

LEFD
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 14:44

Gimme_Spurs schreef:
Ik heb meteen in het vorige topic ook al aangegeven dat een consult bij de kliniek in deze misschien de bwste optie is. Bloedarmoede is niet een aandoening op zich, maar een symptoom van iets. Belangrijk is dus om eerst te onderzoeken waar het vandaan komt.

Die heb ik nergens gezien? Maar toch bedankt hoor :’)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:47

LEFD schreef:
Gimme_Spurs schreef:
Ik heb meteen in het vorige topic ook al aangegeven dat een consult bij de kliniek in deze misschien de bwste optie is. Bloedarmoede is niet een aandoening op zich, maar een symptoom van iets. Belangrijk is dus om eerst te onderzoeken waar het vandaan komt.

Die heb ik nergens gezien? Maar toch bedankt hoor :’)


Je had zelfs gereageerd ;) . Sterkte en hopelijk wordt je paardje gauw beter!

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:49

LEFD schreef:
Gelukkig voldoende dierenartsen in de buurt, misschien zit er wel eentje bij die de juiste apparatuur heeft.

Ik zou niet gokken op dierenarts nummer zoveel maar naar een goede kliniek gaan, daar kunnen ze vaak veel beter onderzoek plegen en heb je meerdere artsen bij elkaar. Vaak is het aan huis komen van een da duurder dan op de kliniek, er worden vaak verschillende bezoeken met verschillende onderzoeken gedaan, je betaald elke keer voorrijkosten en het duurt veel langer dan alles in één keer laten doen.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:50

welke wormen kwamen trouwens uit het mest- of bloedonderzoek?

want leverbot blijkt vaak samen te gaan met bepaalde wormsoorten.

op basis van wat zegt da A dat het leverbot is en da B dat het niet kan?

hoe is ze anders?qua conditie,vacht,eetlust,levendigheid?(daar leverbot toch vaak samengaat met doffe vacht,slechte conditie,vermageren,....)

en van waar komt ze en waar staat ze nu op de weide?
leverbot krijgen paarden eigenlijk enkel op natte weides,en meestal weides waar ook schapen en/of runderen gestaan hebben.
als ze bv nooit op drassige weides gestaan heeft,lijkt de kans op leverbot me een stuk kleiner

LEFD
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 14:50

Gimme_Spurs schreef:
Gimme_Spurs schreef:


Je had zelfs gereageerd ;) . Sterkte en hopelijk wordt je paardje gauw beter!


Mensen die positieve reacties zetten, reageer ik graag op! Dankjewel!

LEFD
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 14:52

bigone schreef:
LEFD schreef:
Gelukkig voldoende dierenartsen in de buurt, misschien zit er wel eentje bij die de juiste apparatuur heeft.

Ik zou niet gokken op dierenarts nummer zoveel maar naar een goede kliniek gaan, daar kunnen ze vaak veel beter onderzoek plegen en heb je meerdere artsen bij elkaar. Vaak is het aan huis komen van een da duurder dan op de kliniek, er worden vaak verschillende bezoeken met verschillende onderzoeken gedaan, je betaald elke keer voorrijkosten en het duurt veel langer dan alles in één keer laten doen.

Goed om te weten, ik zal het overwegen!