Help! Paard eet modder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Runa

Help! Paard eet modder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 14:03

Hallo bokkers,

Zoals in de titel beschreven, eet mijn paard modder. Ze doet dit nu al een tijdje en ik heb al verschillende dingen geprobeerd om haar hiermee te laten stoppen. Helaas blijft ze het toch doen en inmiddels zit ik met mijn handen in het haar. Heeft iemand tips?

Ze is begonnen met modder eten toen ze ging verharen (al in half december). Hierna heb ik het volgende geprobeerd:

- Omdat er dan meestal gezegd wordt dat bij modder eten een tekort is aan vitaminen/mineralen, ben ik eerst begonnen met 'Puur vitaminen + mineralen'. Naast dat dit niet hielp, at ze het ook slecht. Wel ging ze er heel mooi van glanzen.

-Toen heb ik op aanraden van een andere bokker Prime Humic gekocht en gevoerd. Zoals de naam zegt, zit hier humus in, ook te vinden in de grond. Wellicht at ze daarvoor die grond, was het idee. Helaas, het was slim bedacht maar zonder resultaat: na dit een tijdje gevoerd te hebben, at ze nog steeds modder.

- Hierna heb ik haar een zandkuur gegeven om het zand uit de darmen te halen.

- Ook heb ik onderzocht welke mineralen een paard nodig heeft bij het verharen waar ze eventueel een tekort aan zou kunnen hebben. Deze mineralen (en dan voornamelijk zink) blijkt hier ook veel in de grond te zitten, dus het zou niet zo gek zijn als ze dus die grond eet voor de zink voor het verharen. Zo kwam ik op het volgende supplement: Liquihorse Vacht. Hier zitten, volgens de verpakking, alle mineralen in die een paard nodig redt voor het verharen. (Ik had een atlas gevonden van de grondsamenstelling van de Nederlandse bodem waar alle mineralen apart in vermeld werden: geochemische bodematlas van Nederland uit 2012)

Dit at/eet ze slecht, zelfs nu ik het mix met een handje luzerne. En helaas: ook hierbij blijft een positief resultaat uit.

Verder nog wat algemene informatie:
Het gaat om een schwarzwälder fuchs merrie van 13. Ze krijgt dagelijks een portie van de Balancer brok van 'Je Paard Gezond en Fit' en krijgt daarnaast regelmatig ongeveer een handje Vitalbix Daily Complete (wat ik gebruik als beloningsbrok waardoor de hoeveelheid nog wel eens afwisselt). Ook krijgt ze sinds het modder eten iedere dag een klein scheutje biologische koudgeperste lijnzaadolie.

Deze voercombinatie krijgt ze al 1,5 jaar maar in die tijd heb ik haar niet eerder zo zien modder eten.

Ze staat iets te dik en ik rijd haar 1 à 2 keer per week, verder gaan we wel wandelen of grondwerken. Ze staat overdag buiten met andere paarden. In de paddock eet ze geen modder, alleen als ze in de bak is. Het lijkt me dus geen vervelingsding. Bovendien groeit er ook wel gras naast de bak als het haar om eten gaat.

Overigens zijn er nog meer paarden op stal die eten van de modder. Deze paarden krijgen muesli of biks, al zou ik zo niet weten welk merk.

Heeft iemand tips? Is deze modder gewoon extra lekker of heeft mijn paard toch een tekort wat niet opgevuld werd met de brokken en supplementen die ik geprobeerd heb?

Ik hoor het graag :)

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:07

Zou je niet beter beginnen met een bloedtest om te kijken of ze mineralen of vitaminen mist en zo ja, welke? Je geeft bakken geld uit aan verschillende supplementen maar je weet de oorzaak niet. :)

Als ze wel wat mist kun je ernaar handelen, en anders kun je verder kijken naar andere oorzaken.
Bijvoorbeeld in gedrag, zoals hieronder al vernoemd wordt.
Laatst bijgewerkt door Irene2 op 11-01-18 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:08

Het eten van modder is geen gevolg van een ontoereikend dieet. Vroeger werd wel gedacht dat dieren die modder eten bepaalde vitamines of mineralen te kort kwamen, maar daar is bij uitgebreid onderzoek geen bewijs voor gevonden.
Meestal is het eten van modder ongewenst aangeleerd gedrag. De dieren hebben zich dat aangeleerd en vinden het over het algemeen gewoon leuk en/of lekker. Het is wat dat betreft vergelijkbaar met het eten van ontlasting (mijn pony deed dat soms)

Ik zou wel de maag laten controleren op evt maagzweren, wellicht dat ze de pijn probeert te stillen door modder te eten?

Zou wel oppassen voor zandkoliek. Daar heb je ook een middeltje voor om het zand eruit te krijgen maar weet even niet meer hoe die heet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:12

Je zou een bloedonderzoek kunnen laten doen door je DA; dan kan je tekorten in elk geval uitsluiten of gericht oplossen :) Ook een maagzweer uitsluiten lijkt me zinnig.

En verder; wat krijgt ze aan ruwvoer? En als ze alleen modder eet in de bak en niet in de paddock, kan ze dan (voorlopig, tot je de reden weet) gewoon in de paddock staan ipv de bak?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:14

Mijn pony's deden dit vorig jaar ook in de weide op verschillende plekken. Ik heb ze toen veendrenk van Bio-ron gegeven. dit heeft bij hun zeker geholpen, ze stoppen dan ook met de veendrenk te eten als ze het niet meer nodig hebben. De veendrenk is ook echt veen, maar zit geen zand in wat voor koliek kan zorgen.

Soms graven de paarden bij ons wel eens in de bak naar de onderlaag en likken dan zand. In die tijd merk ik ook dat ze meer water drinken waar keltisch zeezout aan toegevoegd is, vol met mineralen (ook altijd een ton met gewoon water er bij hebben staan natuurlijk). Keltisch zeezout kan je ook gewoon zo bij het voer geven.

Ook hoorde ik goede berichten over zeewier, omdat meerdere paarden dit kregen op stal heb ik dat de laatste keer toen ze uit de bak zand likte (naast de keltisch zeezout die ze standaard ter beschikking hebben) gevoerd.

Mijn pony heeft rond de tijd van grond/modder in de uit de wei likken/eten ook bloed onderzoek gehad, hier kwam toen niks uit waardoor verder onderzoek nodig bleek. echter was het wel opgelost na het voeren van de veendrenk dus was het toch een kwesti van mineralen te kort.

Sclimpre

Re: Help! Paard eet modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:15

Hier doen ze het ook wel eens. Het is dan heel specifiek op één plaats. Ik leg er dan gewoon iets overheen zodat ze er niet meer bij kunnen.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:17

Zou in ieder geval eerst een graasmasker omdoen (desnoods delen van de dag) om te voorkomen dat ze te veel zand binnen krijgt en ze koliek krijgt. Ze kunnen hiermee gewoon grazen en hooi eten, maar veel minder zand.
Mijn paard deed het ook heel erg en na een seizoen een graasmasker doet ze het nu helemaal niet meer gelukkig.
Heeft ze onbeperkt hooi tot haar beschikking?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 21:26

Bloedtest is wel een idee, maar dat heeft natuurlijk geen zin als het aangeleerd gedrag is. Maar is wel een optie als niks anders blijkt te helpen.

Verder staat ze voornamelijk op de paddock waar ze geen zand eet. Het is echt maar af en toe dat ze even in de bak staat, dus het is niet zo zeer dat ik me zorgen maak dat ze te snel teveel zand binnenkrijgt, gelukkig. Het gaat me er vooral om dat ik een mogelijk probleem op wil lossen.

ElisexJoelle, bedankt voor de tips :) Veendrenk is het misschien ook nog wel waard om eens te proberen.
Zeewier heb ik ook wel veel over gelezen maar schijnt niet altijd het beste te zijn om te voeren omdat er soms (te) veel jodium in zit... Daardoor durf ik dat toch niet zo goed eigenlijk.

edit: oei, ik zie wel dat er veel ijzer in de veendrenk zit.. en er zijn mensen die zeggen dat het vooral hele dure potgrond is :')

Iedereen bedankt voor het meedenken :)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:41

Je zegt dat ze op de paddock geen modder eet...krijgt ze hier ruwvoer? En wanneer eet ze dan modder? In de bak als je aan het werk bent? Want wanneer staat ze anders in de bak?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:46

Hoeveel ruwvoer krijgt je paard?
Heeft het voldoende aflieding?

Zeewier kan prima hoor,gewoon als kuur gven.
1 zak of verpakking halen,dit opvoeren en dan gewoon weer stoppen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 22:10

In de paddock krijgt ze ruwvoer inderdaad.

Soms staat ze bijvoorbeeld in de bak als ik aan het uitmesten ben. Soms met andere paarden, soms alleen. Dat maakt voor het modder eten geen verschil eigenlijk. Gister deed ze het ook toen een klein meisje op haar reed die haar nog niet zo goed vooruit kreeg... :+
Terwijl om de bak heen ook gras groeit waar ze makkelijk bij kan.

Bovendien komt ze ook altijd graag op me af in de bak om wat te gaan doen, maar voor een hapje modder laat ze me gerust even wachten.
Om al deze redenen denk ik dan ook echt niet dat het gaat om verveling of afleiding zoeken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:31

Die van mij deed het ook, 2 verschillende likstenen (grote roze vierkante 10kg, en een himalaya) opgehangen en heb het hem sindsdien niet meer zien doen.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:53

Ik kan maar 1 ding adviseren, ZEEWIER!
Dat heeft hier het probleem echt opgelost.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:09

Bloedtesten lijkt me onnodig duur, er is nooit een oorzaak aangetoond en dierenartsen geven weinig advies hierover.
Mijn paard deed het wel als ze maagzweren had en dat is makkelijk te testen met omeprazol. Zie maagzwerentopic.
Maar dan zou ze meer symtonen moeten hebben.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 13:56

Liksteen heeft ze ook altijd ter beschikking. In principe zou ze normaal gesproken ook geen tekort moeten hebben door de Balancer brok die ze krijgt, alleen nu tijdens het verharen misschien dus niet.

Wiske, bedankt voor de tip. Ik heb even gekeken naar de symptomen van maagzweren en die heeft ze eigenlijk niet, gelukkig.

Ik zal ook nog eens kijken naar zeewier, misschien is het toch wat. :)

Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken! Meer tips of ervaringen zijn welkom.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:19

_Dracarys schreef:
Meestal is het eten van modder ongewenst aangeleerd gedrag. De dieren hebben zich dat aangeleerd en vinden het over het algemeen gewoon leuk en/of lekker

Dit was/is bij die van mij ook zo. Hij krijgt onbeperkt ruwvoer, staat zolang het licht is buiten en staat altijd met een soortgenoot.

Ik heb zn bloed laten onderzoeken en dat was allemaal prima.
Muilkorf om was geen probleem voor hem, dan liep die naar een molshoop en schepte zo zand naar binnen

Ten einde raad heb ik een blafband met trilfunctie gekocht.
Het kost je een paar dagen
(Verschilt per paard, die van mij was echt hardleers) waarbij je zolang het paard daar staat, je hem in de gaten houd en corrigeert wanneer nodig. Hier heeft het met succes geholpen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 13:05

Even een update. Runa is even gestopt met verharen en daarmee stopte ook het zand eten. Helaas gaat ze nu weer verder en is het zand eten ook weer begonnen... Ik ben er dus wel bijna zeker van dat het te maken heeft met verharen, alleen heb ik nog steeds geen oplossing :(

Ik heb nu zeewier besteld en zal dat vanaf nu proberen.