Zoals in de titel beschreven, eet mijn paard modder. Ze doet dit nu al een tijdje en ik heb al verschillende dingen geprobeerd om haar hiermee te laten stoppen. Helaas blijft ze het toch doen en inmiddels zit ik met mijn handen in het haar. Heeft iemand tips?
Ze is begonnen met modder eten toen ze ging verharen (al in half december). Hierna heb ik het volgende geprobeerd:
- Omdat er dan meestal gezegd wordt dat bij modder eten een tekort is aan vitaminen/mineralen, ben ik eerst begonnen met 'Puur vitaminen + mineralen'. Naast dat dit niet hielp, at ze het ook slecht. Wel ging ze er heel mooi van glanzen.
-Toen heb ik op aanraden van een andere bokker Prime Humic gekocht en gevoerd. Zoals de naam zegt, zit hier humus in, ook te vinden in de grond. Wellicht at ze daarvoor die grond, was het idee. Helaas, het was slim bedacht maar zonder resultaat: na dit een tijdje gevoerd te hebben, at ze nog steeds modder.
- Hierna heb ik haar een zandkuur gegeven om het zand uit de darmen te halen.
- Ook heb ik onderzocht welke mineralen een paard nodig heeft bij het verharen waar ze eventueel een tekort aan zou kunnen hebben. Deze mineralen (en dan voornamelijk zink) blijkt hier ook veel in de grond te zitten, dus het zou niet zo gek zijn als ze dus die grond eet voor de zink voor het verharen. Zo kwam ik op het volgende supplement: Liquihorse Vacht. Hier zitten, volgens de verpakking, alle mineralen in die een paard nodig redt voor het verharen. (Ik had een atlas gevonden van de grondsamenstelling van de Nederlandse bodem waar alle mineralen apart in vermeld werden: geochemische bodematlas van Nederland uit 2012)
Dit at/eet ze slecht, zelfs nu ik het mix met een handje luzerne. En helaas: ook hierbij blijft een positief resultaat uit.
Verder nog wat algemene informatie:
Het gaat om een schwarzwälder fuchs merrie van 13. Ze krijgt dagelijks een portie van de Balancer brok van 'Je Paard Gezond en Fit' en krijgt daarnaast regelmatig ongeveer een handje Vitalbix Daily Complete (wat ik gebruik als beloningsbrok waardoor de hoeveelheid nog wel eens afwisselt). Ook krijgt ze sinds het modder eten iedere dag een klein scheutje biologische koudgeperste lijnzaadolie.
Deze voercombinatie krijgt ze al 1,5 jaar maar in die tijd heb ik haar niet eerder zo zien modder eten.
Ze staat iets te dik en ik rijd haar 1 à 2 keer per week, verder gaan we wel wandelen of grondwerken. Ze staat overdag buiten met andere paarden. In de paddock eet ze geen modder, alleen als ze in de bak is. Het lijkt me dus geen vervelingsding. Bovendien groeit er ook wel gras naast de bak als het haar om eten gaat.
Overigens zijn er nog meer paarden op stal die eten van de modder. Deze paarden krijgen muesli of biks, al zou ik zo niet weten welk merk.
Heeft iemand tips? Is deze modder gewoon extra lekker of heeft mijn paard toch een tekort wat niet opgevuld werd met de brokken en supplementen die ik geprobeerd heb?
Ik hoor het graag