wat te doen met atactisch paard?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

sillysoul

wat te doen met atactisch paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 18:06

Hallo,

In juni heb ik een zwaar verwaarloosd paard overgenomen van een stichting. Bij aankomst had ik al snel het idee dat ze atactisch was. Ze was ook sterk vermagerd en zwak dus hier kon ook het probleem vandaan komen. Inmiddels is ze op gewicht, nagekeken door fysiotherapeut en dierenarts. Ze blijkt inderdaad atactisch te zijn. Dat uit zich in zwakte op de achterhand op onvoorspelbare momenten inclusief overkoot gaan en moeite hebben dit te herstellen binnen 1 pas, zwakte in de achterhand bij het achterwaarts gaan, moeite hebben met achtervoeten geven voor het uitkrabben en de hoefsmid.

Nu zit ik met een groot dilemma en ik weet niet waar ik goed aan doe. Wie weet zijn er anderen die in een vergelijkbare situatie zaten en die me opties kunnen aandragen.

Ze is niet berijdbaar, niet verkoopbaar en kan ook niet geslacht worden. Ze is te goed en te lief voor euthanasie.
Een veulen fokken vind ik te riskant
Ik ben aan het kijken of er met training nog wat winst te behalen valt maar heb hier twijfels over
Ik denk dat ze eigenlijk gewoon het beste functioneert als paardje dat 24/7 lekker buiten en binnen kan wanneer ze dat zelf wil, in groepsverband. Maar die optie heb ik hier niet.

Hebben jullie suggesties?

Alvast bedankt!

SilvanoN

Re: wat te doen met atactisch paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:23

Ataxie is er in verschillende gradaties. Ze lopen regelmatig in de sport. Training is juist heel goed voor ze. Zolang er geen gevaarlijke situaties ontstaan voor ruiter en paard.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:24

Als je haar niet kan verkopen en niet de mogelijkheid hebt om haar goed te huisvesten met haar klachten en er geen verbetering mogelijk is zal ik voor inslapen kiezen.. hoe rot t ook is.

Mareja van Steenbergen Elite, Sport | v. Adidas | Z1+14
Waylon van 't Veen v. Liz. Wales
IG: @dutchhaflingers

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:28

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:30

Slacht kan wel maar dan niet voor consumptie.

En idd, als je er zelf vanaf zou willen of de mogelijkheden niet hebt, dan idd af laten maken.

Toch denk ik als ik zo de klachten hoor dat het paard goed kn verbeteren met training.

Jappeloe is van alle markten thuis: Volg springtopper Jappie!
Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1
Jappeloe dr: M1+2 SPR: B+20 L+15 M+2 SGW B+5

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:31

Als je er niets mee doet en zo'n dier ook niet kan bieden wat het dier nog wel aankan, dan is het tijd om afscheid te nemen. Met zo'n paard doe je niemand anders een plezier en bovendien doe je het paard ook geen plezier met veranderingen.
Ik zou zelf zonder enige twijfel flink zijn en het leven laten eindigen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:45

Haar als grasmaaier houden. Dan niet zozeer 24/7, maar wel op een manier dat het voor jou wel haalbaar is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:53

Ben je bereid te investeren en zeggen ook DA's dat er met training nog winst te behalen valt?
Zo ja, dan zou je het paard eerst eens een tijdje op een revalidatiestal kunnen zetten, Flevomare bv.

Ben je bereid er in te investeren maar zit er volgens DA's verder geen mogelijkheid tot verbetering in/heeft revalidatie niets uitgehaald?
Dan zou je het paard op een pensioenstal kunnen onderbrengen.

Beide opties alleen als paard pijnvrij is.

Wil je er niet in investeren/is het paard niet pijnvrij, dan is een enkeltje eeuwige grasvelden het meest eerlijke naar het paard toe.

Tarico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:57

Lastige situatie TS! Ik heb geen tips maar ik kan wel even kort mijn ervaring met ataxie vertellen.
2 jaar geleden heb ik een atactische pony gekocht, zwak in de achterkant, moeite met achterwaarts, niet altijd binnen 1 pas herstellen. Veel minder erg dan jouw pony dus maar wel atactisch. Bij hem was rijden wel mogelijk (na 3 maanden intensief longeren).
Nu na 2 jaar kan hij een aantal oefeningen van het L2 en is veel sterker in de achterhand. Het heeft alleen veel geld en tijd gekost. Inmiddels is hij goed rijdbaar maar hij blijft er altijd last van houden, ondanks dat hij een lichte vorm heeft.

edit:Mocht je haar 24/7 buiten zetten let dan goed op of het wel gaat. Mijn pony was in het begin continue de gebeten hond in de kudde. Hij kon niet zo snel wegkomen en de andere paarden hadden dat door. Hij zat onder de bijt/schaafplekken. Daarom heeft hij ruim een jaar met 1 (rustig) maatje gestaan. Inmiddels is hij zo verbeterd dat hij sprintjes kan trekken, kan steigeren en volop kan spelen met de andere ruinen. We zijn afgelopen zomer verhuisd naar een kudde van 31 en hij doet het super maar dit had 2 jaar geleden echt niet gekund.
Laatst bijgewerkt door Tarico op 07-01-18 19:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Aniek23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:59

Zelf heb ik geen ervaringen met atactische paarden maar youtuber Romy Oudshoorn heeft een jong paard die atactisch was die nu weer helemaal gezond is. Licht er natuurlijk wel aan hoe ernstig de ataxie bij dit paard is, maar wellicht een idee om contact met haar op te nemen? Haar youtube kanaal heet Romy Oudshoorn en ik meen dat ze daar ook contactgegevens heeft staan. Ze heeft er ook video's opstaan van het betreffende paard.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:59

Terugbrengen naar de stichting?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:00

Aniek23 schreef:
Zelf heb ik geen ervaringen met atactische paarden maar youtuber Romy Oudshoorn heeft een jong paard die atactisch was die nu weer helemaal gezond is. Licht er natuurlijk wel aan hoe ernstig de ataxie bij dit paard is, maar wellicht een idee om contact met haar op te nemen? Haar youtube kanaal heet Romy Oudshoorn en ik meen dat ze daar ook contactgegevens heeft staan. Ze heeft er ook video's opstaan van het betreffende paard.

Volgens mij kan ataxie niet over gaan, maar wel controleerbaar zijn.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 19:44

dankjewel tot zover!
Pijn lijkt ze niet te hebben, ze kan zich in de kleine kudde waarin ze staat zich aardig redden.
Ze komt uit Spanje, dus terug sturen is niet zo makkelijk. Als ze vaak ongemak heeft van haar probleem dan is euthanasie aan de orde, maar voor nu nog niet...
Omdat er nog geen therapie en oefeningen zijn geweest, is het ook lastig te zeggen of er nog verbetering te behalen valt. Eind deze maand komt er iemand die craniosacraal therapie beheerst en ik ben ook nog bezig met iemand die qua training kan helpen.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:53

Ik weet niet precies waar je woont, maar er zijn ook fysiotherapeuten/osteopaten/chiropractors die ook lesgeven in grondwerk en rijden. Dan heb je een instructeur die niet alleen precies weet hoe een gezond paard hoort te bewegen, maar ook hoe bepaalde afwijkingen het bewegingspatroon beperken en of/hoe je dat kunt beinvloeden. Ik zou eens een les nemen van zo'n instructeur en vragen wat er volgens hem/haar nog te verbeteren valt en wat blijvend is. Normale instructeurs weten dat niet of hebben alleen anecdotische ervaring, maar zo iemand heeft ook echte fysiologische kennis als achtergrond.

Zelf heb ik geen atactisch paard maar wel een paard met vrij unieke lastige rugproblemen en ik ben dus ook specifiek op zoek gegaan naar een instructeur die ook osteo/chiro/fysio is en die dus echt vanuit de beperking kan kijken, in plaats van wat het boekje over dressuur/grondwerkoefeningen zegt.
Voor ons werkt dat echt geweldig, misschien dat dat ook bij jullie iets kan toevoegen. :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:55

Zoals je het beschrijft valt er hier imo nog heel veel te verbeteren.
Ik heb een paard verloren aan ataxie en ik heb er een met wobbler/ ataxie. Dit paard is van compleet afgeschreven naar perfect berijdbaar (zelfs doorgedreven verzameling) gegaan. Paard staat 24/7 buiten en krijgt veel eiwitten om kracht en spieren aan te maken/ te behouden. De grootste vooruitgang heeft hij gemaakt door in de modder te moeten ploeteren. Voor de rest veel lang en laag in training, goed soepel houden en veel saai basiswerk ;-)...
Af en toe komen er nog heel rare bewegingen uit maar dit is een pak minder dan vroeger. Dit gaat al 12 jaar goed...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 07:59

Er is zeker op de grond veel mogelijk om te kijken of ze zich verbeterd, en ik denk dat je ook niets te verliezen hebt op de situatie nu.
Maar garantie is er niet!

Verder zie ik dat je vrij realistisch bent, inderdaad, fokken is zeker geen goed idee, daarnaast is trainen om te rijden nu nog niet aan de orde.

Ik zou zeggen, ga op zoek naar een instructeur die je les kan geven op de grond, misschien iemand die zelf ook fysio is bijvoorbeeld.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Startrekk Dressuur S2 Zwart en grandeur tomentum barebackpad te koop https://link.marktplaats.nl/m1617917518

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 21:47

Dankjewel allemaal!
Afbeelding

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:52

Je zegt dat je er al eens een fysio bij hebt gehad, kun je die niet vragen om je te helpen met wat mogelijk is? Atactische paarden kunnen veel baat hebben bij kracht- en coördinatietraining. De Fysio kan je goed helpen met het bedenken van oefeningen en een schema.

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 22:07

Rindin schreef:
Je zegt dat je er al eens een fysio bij hebt gehad, kun je die niet vragen om je te helpen met wat mogelijk is? Atactische paarden kunnen veel baat hebben bij kracht- en coördinatietraining. De Fysio kan je goed helpen met het bedenken van oefeningen en een schema.

ze kon me niet helpen met specifieke oefeningen maar er komt eind vd maand iemand langs die craniosacraal therapie toepast, dat schijnt best positieve effecten te geven.
Ik wacht ook nog op bericht van iemand die me wellicht kan helpen aan iemand die helpt met training

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 07:49

Bizar dat de fysio niet specifieke oefeningen kan geven, ook niet van een instructeur die zij aanraad?(of hij)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Startrekk Dressuur S2 Zwart en grandeur tomentum barebackpad te koop https://link.marktplaats.nl/m1617917518

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 11:58

Ja ze heeft me wel advies gegeven over waar m'n paard baat bij kan hebben qua vervolg behandeling

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:42

Je zou haar ook trucjes kunnen leren als rekensommetjes maken, zakdoekjes apporteren, lachen, ja knikken, nee schudden etc etc. De meeste paarden vinden dat geweldig leuk mits er zakken wortels tegenover staan.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-18 21:39

Abacab ja absoluut. Vindt ze vast ook leuk om te doen. Clicker kent ze al. Wie weet gaan we dat doen. Ik zit nu nog even in een fase waarin ik het moet laten bezinken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie