Paard loopt met neus op de grond bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Paard loopt met neus op de grond bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 01:26

Iemand die dit herkent?

Normaal is dit natuurlijk fijn, maar ik geloof dat dit paard het om een andere reden doet.
Als hij zijn hoofd omhoog doet gaat hij namelijk raar doen met het hoofd, naar binnen vallen, anders lopen. En dit op beide kanten.
Beweegt qua beenwerk fantastisch.
Iemand een idee? Kan dit iets in de hals zijn?

Linnie050

Re: Paard loopt met neus op de grond bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 07:47

Heb je geen filmpje?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 07:54

Balansprobleem?

Filmpje is idd wel fijn

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 09:28

Mijn pony doet dat ook, al kan hij met het hoofd hoger ook normaal lopen. Hij heeft rugpijn gehad bij de vorige eigenaar, met het hoofd laag ontlast hij zijn rug. Ik denk dat hij toen geleerd heeft dat het zo lekker loopt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:01

Jij omschrijft een balans probleem bij het omhoog komen van het hoofd.Hoe oud is je paard?
Ik zou me niet druk maken als ie met z'n neus over de grond gaat. Is vaak teken van ontspanning.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:03

Goed dat je verder kijkt. Die van mij is dit de laatste jaren erger gaan doen, tot het moment dat het er niet meer fijn uit zag. Hij had zware artrose in zijn SI gewricht, dus hij probeerde door zijn hoofd laag te houden, zijn bekken/SI te ontlasten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:05

Ik heb helaas 2 paarden met KS gehad (nu nog 1 in leven) en die doen/deden dat allebeide: in onbelaste beweging het hoofd en de hals langdurig omlaag brengen. Ik vond het opvallend, typisch. Beide paarden gingen gewoon goed over de benen, hebben/hadden goede gangen en er was eigenlijk niets aan te zien. Anders dan dat toch wel typische gedrag. Het ene paard dat nu niet meer leeft, maakte wat rare hupsjes in beweging als hij gevraagd werd om iets meer oprichting te tonen.

Zou ik weer een paard hebben dat opvallend langer-durend voorwaarts neerwaarts loopt uit eigen wil (dus niet even strekken, maar meerdere ronden aaneen) dan zou ik zeer zeker de rug laten nakijken door een DA.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 00:17

Ik ga eens kijken of ik een filmpje kan maken.
Ik weet wat een ontspannen paard doet, maar dit klopt gewoon niet voor mijn gevoel. Hij doet het om iets te ontduiken anders zou hij niet zo heftig reageren als het hoofd omhoog moet.

De rug en de hals dacht ik ook aan. Paard is zowieso een wat gecompliceerd dier om te rijden.
Maar bekken/Si zou dus ook nog kunnen.

Pfft. Ik zou bijna meteen naar de kliniek rijden en foto's laten maken.
Maar vind het beeld zo vaag. Ik zie namelijk wel een los bekken en een losse rug.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 00:27

Hij doet het trouwens onder het zadel ook graag! In stilstand meteen hoofd naar beneden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 08:27

Jij kent jouw paard het beste.
En 9 van de 10x klopt je gevoel ook!

Voor de zekerheid kan je altijd de dierenarts bellen.
Dan blijf je hier niet mee zitten en heb je duidelijkheid.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:39

gekvanfleur schreef:
Ik ga eens kijken of ik een filmpje kan maken.
Ik weet wat een ontspannen paard doet, maar dit klopt gewoon niet voor mijn gevoel. Hij doet het om iets te ontduiken anders zou hij niet zo heftig reageren als het hoofd omhoog moet.

De rug en de hals dacht ik ook aan. Paard is zowieso een wat gecompliceerd dier om te rijden.
Maar bekken/Si zou dus ook nog kunnen.

Pfft. Ik zou bijna meteen naar de kliniek rijden en foto's laten maken.
Maar vind het beeld zo vaag. Ik zie namelijk wel een los bekken en een losse rug.

Ik dacht bij die van mij ook eerder aan de hals, omdat ik de rug ook nog wel los vond. Maar later zag ik duidelijker waar het probleem zat. Anders een fysio langs laten komen? Die kan in ieder geval kijken waar gewrichten en spieren vast zitten. Die van mij viel gelijk door de mand met het testen van reflexen. Zijn zijwaartse reflexen waren weg.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 13:59

gekvanfleur schreef:
Ik zie namelijk wel een los bekken en een losse rug.

De KS patient van mij zie je ook helemaal niets aan. Ook los bekken en best wel losse rug. Beweging om van te watertanden.