Paard eet enorm veel??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Paard eet enorm veel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 21:05

Situatie: stabiele groep van 5 paarden en vier eigenaren. Staan al jaren samen en eten altijd onbeperkt ruwvoer en worden naar behoefte bijgevoerd.
Sinds een half jaar is er een paard bij. Was eigenlijk niet de bedoeling, maar de eigenaresse heeft wat problemen en vroeg of hij hier terecht kon. Lief dier dus vooruit.

Nu zijn we natuurlijk de winter ingegaan en ineens voeren we ons rot aan ruwvoer. Er is bijna niet tegenop te voeren. Paarden worden echter niet dikker, behalve de nieuwe maar die vind ik ook niet extreem dik.

Dus 3 weken geleden was iemand het zat (we moeten die balen ook inkopen en financieel merken we het ook) en hebben we in samenspraak het paard apart gezet met een lintje als test en apart balen gevoerd om te kijken.
Wat blijkt: het is echt dat paard. De oude kudde eet vrijwel direct weer de normale hoeveelheid. Het nieuwe paard eet, eet en eet.

En wat nu? Ik vind een paard apart houden niet oke. Maar zoals het nu gaat moeten we allemaal extra betalen voor 1 paard.
Wordt dit eetgedrag nog minder? Het paard stond voorheen ook op onbeperkt voer.
Voor mij zijn de financieen op zich het probleem niet, maar twee anderen vinden het niet ok dat zij nu moeten betalen. We betalen al jaren hetzelfde bedrag en dat zou nu per 01/02 hoger worden omdat we meer ruwvoer moeten inkopen.

Ik merk dat we een tweesplitsing krijgen en dat wil ik niet.
De nieuwe eigenaresse weet nu natuurlijk ook dat het haar paard is, maar vindt het onterecht om extra te betalen omdat het principe is dat de kosten gedeeld worden per paard en dat we bij de andere paarden ook niet apart gekeken hebben wat ze eten. Dat is ook wel waar. Maar die paarden staan al eeuwen samen en eten hele normale porties en stoppen ook genoeg met eten om te slapen en te spelen. Dit paard zien we enkel eten.

Iemand tips?
Hoe zouden jullie dit doen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:12

Ah oeps, alinea over geslagen met de meest nuttige info :+

Inderdaad even met de eigenaar van dat ene paard regelen, die zal ook niet willen dat zijn paard zich vol propt denk ik.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 06-01-18 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:14

Dit is denk ik iets voor de staleigenaar. Die zal op zijn/haar strepen moeten gaan staan als het inderdaad alleen dit paard betreft waardoor de kosten zo hard oplopen. Zou raar zijn dat jullie ineens allemaal meer moeten gaan betalen omdat er een eter bij komt.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:15

Welke rassen heb je staan?
Mijn trekpaard at ook ongeveer 1,5 keer zoveel als mijn Fjord, d pony en shetlander samen.

RianneH

Re: Paard eet enorm veel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:18

Hoe krijgen ze gevoerd? Dit is wel het grote nadeel van zelf inkopen en de kosten delen, en ook het risico. Is het een optie om ze niet 24/7 onbeperkt te geven maar de hoeveelheid te voeren die jullie eerder voerde en dan te kijken hoe lang ze zonder staan? Eventueel oud hooi of stro bijvoeren voor het knabbelen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 21:21

suffie schreef:
Dit is denk ik iets voor de staleigenaar. Die zal op zijn/haar strepen moeten gaan staan als het inderdaad alleen dit paard betreft waardoor de kosten zo hard oplopen. Zou raar zijn dat jullie ineens allemaal meer moeten gaan betalen omdat er een eter bij komt.

We zijn gezamelijk verantwoordelijk. Is helemaal in eigen beheer dus een eigenaar gaat helaas niet.

Rassen zijn 4 paarden tussen de 1.55 en 167 en een D-pony. De nieuwe is een kleintje van 1.57.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 21:25

RianneH schreef:
Hoe krijgen ze gevoerd? Dit is wel het grote nadeel van zelf inkopen en de kosten delen, en ook het risico. Is het een optie om ze niet 24/7 onbeperkt te geven maar de hoeveelheid te voeren die jullie eerder voerde en dan te kijken hoe lang ze zonder staan? Eventueel oud hooi of stro bijvoeren voor het knabbelen?

Ja klopt hoor. :o
Ik denk nu al: we hadden er nooit aan moeten beginnen. Maar we moeten er nu wel wat mee helaas.

Ze krijgen voor de hele dag, anders voeren wordt lastig. We zijn juist heel blij met hoe we het doen, omdat we allemaal personen met hele drukke banen zijn en veel van huis. Op deze manier kunnen we paarden houden die een goed leven hebben en ook een dagje zonder de baas kunnen.

Eventueel extra stro is wel een optie.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:28

Krijgen ze het los of in slowfeeders? Als je nog niet met slowfeeders werkt kan dat wel eens helpen.

In de tijd dat wij ons eigen ruwvoer in kochten deden wij dit ook hoor, gewoon delen door het aantal paarden dat er stond en iedereen betaalde zijn/haar deel. Wij voerden ze ook één keer per dag, in netten zodat ze er zo lang mogelijk over deden. Wanneer het koud werd gooiden we er wat stro bij mochten ze alles te snel op hebben voordat wij zelf weer kwamen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:35

Je geeft aan dat het nieuwe paard ook niet echt dikker wordt. Misschien achterhalen waarom het dier zoveel eet? Als ik jou goed begrijp eet hij meer dan zn grotere soortgenoten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:48

De tweesplitsing, tussen wie is dat? Tussen jouw en de andere stalgenoten, of tussen de nieuwe eigenaar en de rest van de 4 stalgenoten?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:49

Als er een paard bij komt is het toch logisch dat er meer gegeten wordt.?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 21:55

siskeh schreef:
De tweesplitsing, tussen wie is dat? Tussen jouw en de andere stalgenoten, of tussen de nieuwe eigenaar en de rest van de 4 stalgenoten?

Ik en nog een stalgenoot zijn vrij neutraal.
Maar twee anderen komen nu in botsing met de nieuwe eigenaar.

Edit: zij vinden dat de nieuwe meer moet betalen of apart moet gaan omdat het paard zoveel eet en zij nu extra moeten gaan betalen om dit op te vangen.

En de kwaliteit is prima hoor. Al jaren afnemer bij dezelfde en hele tevreden klanten.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 06-01-18 21:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 21:57

Elco schreef:
Als er een paard bij komt is het toch logisch dat er meer gegeten wordt.?

:P ja natuurlijk. Zover waren we al wel. :D

Ezza43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:57

Hai ik zou ook eerst naar de kwaliteit van het ruwvoer kijken. .maar .... zoals jullie al min of meer hebben vastgesteld dat dat nieuwe paard zoveel eet, zou ik het gezamenlijk bespreken met eerst de nieuwkomer zelf.In de hoop dat ze inziet dat haar paard veel eet en dat het niet eerlijk is dat jullie daar financieel voor opdraaien. Als jullie er niet uitkomen met die nieuwe stalgenoot dan zou ik pas (ook gezamenlijk) het met de eigenaar bespreken. Succes !

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:04

Maar in theorie zijn er toch heel veel paarden eigenaren die indirect betalen voor het (vieze/hongerige) paard van een ander?

Ik had 2 paarden een hele schone en een smeerkees eerste klas.
Voor beide betaalde ik het zelfde bedrag.
Inmiddels heb ik alleen de schone nog.
Zij kan niet op onbeperkt ruwvoer (groeit dicht) en alle andere paarden op stal staan wel op onbeperkt en eten dus vele malen meer.
Indirect betaal ik dus voor het eten van de paarden van stalgenoten.
Het zal mij eerlijk gezegd een zorg zijn :o
Uiteindelijk gaat het mij erom dat mijn paard een goed onderkomen heeft.

Nu begrijp ik dat het in eigen beheer en pension gevoelsmatig een verschil maakt maar in theorie is het concept het zelfde.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:25

Ik zou met z’n alle om de tafel gaan zitten. En gewoon eens gezamenlijk uitrekenen wat je per persoon verbruikt. En dan gewoon daar de prijs naar maken. Zo heb ik ook op een stal gestaan waar je alles zelf bij moet houden. En dat betaalde je dan ook.
Misschien zo een systeem bedenken, met onbeperkt ruwvoer gaat dat wat lastiger. Maar daar is vast wel een systeem om heen te bedenken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:47

Ik zou er ook niet gelukkig van worden als ik moest betalen voor de vreetschuur van een ander. :o
Vind het ook erg lomp van de eigenaresse: als jou paard zoveel extra eet laat je de rest er toch niet voor opdraaien?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 22:52

moyra schreef:
Maar in theorie zijn er toch heel veel paarden eigenaren die indirect betalen voor het (vieze/hongerige) paard van een ander?

Ik had 2 paarden een hele schone en een smeerkees eerste klas.
Voor beide betaalde ik het zelfde bedrag.
Inmiddels heb ik alleen de schone nog.
Zij kan niet op onbeperkt ruwvoer (groeit dicht) en alle andere paarden op stal staan wel op onbeperkt en eten dus vele malen meer.
Indirect betaal ik dus voor het eten van de paarden van stalgenoten.
Het zal mij eerlijk gezegd een zorg zijn :o
Uiteindelijk gaat het mij erom dat mijn paard een goed onderkomen heeft.

Nu begrijp ik dat het in eigen beheer en pension gevoelsmatig een verschil maakt maar in theorie is het concept het zelfde.

We zijn gewoon verwend. Eenmaal paarden in eigen beheer wil je nppit anders meer.
De andere eigenaren ben ik nog net niet mee getrouwd ( :+ ) zo lang kennen we elkaar al en het gaat altijd goed. Nooit problemen. Dus dit is even wennen.

Maandag weer een gesprek hoor ik net op de app. Ben benieuwd.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:44

moonfish13 schreef:
Ik zou er ook niet gelukkig van worden als ik moest betalen voor de vreetschuur van een ander. :o
Vind het ook erg lomp van de eigenaresse: als jou paard zoveel extra eet laat je de rest er toch niet voor opdraaien?

Op een pensionstal gaat het ook zo, het paard van een ander eet meer. Maar toch betaal ik hetzelfde bedrag.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:20

Lau schreef:
moonfish13 schreef:

Op een pensionstal gaat het ook zo, het paard van een ander eet meer. Maar toch betaal ik hetzelfde bedrag.

Maar dat is dus juist het probleem. Zelfs als er een paard is dat het dubbele eet van wat jouw paard eet, ga je dat niet in je portemonnee voelen. Je betaalt gewoon het stalgeld dat je al jaren betaalt.
TS wel, als er een paard bij komt die het dubbele eet van haar paard, dan voelt ze dat rechtstreeks in haar portemonnee. En als jij en je paard al jaren supertevreden zijn met bedrag X, dan snap ik wel dat je niet staat te springen om daar ineens een paar tientjes aan toe te voegen, terwijl jij of je paard daar niets speciaal voor in de plaats krijgen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:35

Dus als jullie met zijn 5 of 6- en per maand een extra baal hooi ad € 50 moeten kopen omdat er een paard meer eet dan de anderen gebruikelijk.... Tja, dat is een tientje per maand extra betalen per persoon.

Vervelend. Maar onoverkomelijk....?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:48

Dees schreef:
Dus als jullie met zijn 5 of 6- en per maand een extra baal hooi ad € 50 moeten kopen omdat er een paard meer eet dan de anderen gebruikelijk.... Tja, dat is een tientje per maand extra betalen per persoon.

Vervelend. Maar onoverkomelijk....?

Zeer waarschijnlijk niet maar wel wanneer er bewezen meer betaald moet worden voor het nieuwe paard, dan dragen de eigenaren van de vier die er stonden dus gemiddeld 120 euro per jaar bij aan de kosten van die nieuwe. Op een pensionstal waar alles all in is geen probleem, echter, dit is in eigen beheer, er is bewezen dat de nieuwe gewoon vreet!! En de eigenaar zegt eigenlijk heel cru, jullie pakkie an. Zou ik niet blij mee zijn en wil ze echt niets extra bijdragen dan zou wieberen de enigste oplossing zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:49

Vraag is imo vooral of je zo'n nieuwe eigenaar met die instelling in jullie anderszins harmonieuze groepje willen houden.

Benthex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:52

Overleggen inclusief de nieuwe eigenaar is denk ik het beste. Begrijp het dat extra bijbetalen voor een paard dat veel meer eet dan de andere vervelend is aangezien je er niks voor in de plaats krijgt. Maar een paar tientjes bij betalen zal toch niet een heel vervelend probleem moeten zijn?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:56

Aangezien er maar 1 paard is dat zoveel meer eet en zij er "later bij is gekomen" lijkt het me niet meer dan terecht dat de de eigenaar van het paard meer gaat betalen. Doordat hij even apart staat weet je precies hoeveel hij kost. Als ze het daar niet mee eens is is de andere optie om met het paard een nieuwe stal te zoeken waar ze gewoon een all in prijs betaald. Wil ze dat niet zal ze jullie toch tegemoet moeten komen.

Ik vind jou nog coulant, TS. Andere optie kan een graaskorf zijn, kan hij minder snel eten.