Hoefbevangenheid door hormonale problemen merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Hoefbevangenheid door hormonale problemen merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 19:26

Hoi allemaal,

Mijn merrie heeft 2 jaar geleden voor het eerst heftige koliek gehad. Dusdanig ernstig dat ik snachts om 3 uur richting Utrecht met haar kon. Ze heeft daar toen een week gestaan. Daarna heeft ze, ook dit jaar al meerdere malen koliek gehad. Echter is ze sinds dit jaar ook om de haverklap hoefbevangen. Zo nu ook weer. Het is wel heel opvallend dat ze telkens tijden de hengstigheid koliekerig of hoefbevangen wordt. Ze is sinds gister voor het eerst weer hengstig en Jahoor, vandaag weer hoefbevangen.

Vorig jaar is in Utrecht een vergrote eierstok geconstateerd. Echter is daar nooit verder onderzoek naar gedaan omdat ze toen dachten dat de koliek daar niet van kwam.

Nu vroeg ik mij af of iemand weet of een paard bevangen kan worden door een hormonale storing?

Uiteraard bel ik maandag de DA hierover en hoewel er verder geen symptomen zijn had ik voor volgende week vrijdag al een afspraak staan voor een cushing test. Gewoon voor de zekerheid.

janouk

Re: Hoefbevangenheid door hormonale problemen merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:28

Is je paard getest op ppid?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 19:35

Nee nog niet. Ik had toevallig wel al een afspraak staan om daar op te testen voor 19 januari. Ga maandag even bellen of dat eerder kan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:38

HB komt voor 90% door hormonale problemen, ofwel IR ofwel PPID en nog een klein percentage is andere oorzaken. Laat tegelijk met PPID dan ook IR testen (glucose opname test). Succes!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 21:56

Dat wist ik niet Arabesk. Thnx! Ga morgen meteen even bellen of de afspraak vervroegd kan worden.