Hoeveel seniores priores maximaal per voerbeurt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Hoeveel seniores priores maximaal per voerbeurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 00:52

Mijn paard (Engels volbloed, 15 jaar, 500kg) is wegens een aantal verhuizingen in korte tijd en daar veel stress van hebben, flink afgevallen.
Nu voer ik hem seniores priores bij, maar hij komt naar mijn idee niet genoeg aan. Hij krijgt hier 1 1/4 schep van (droog gemeten).
Sinds deze week krijgt hij er ook een halve schep merriebrok bij.

2 keer per dag krachtvoer voeren gaat helaas niet lukken, maar ik zou toch graag de hoeveelheid die hij per dag krijgt verhogen.
Echter kan ik nergens vinden hoeveel hij maximaal in 1 keer mag krijgen.

Wie weet daar meer over?

upendo

Re: Hoeveel seniores priores maximaal per voerbeurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:55

Hoeveel ruwvoer krijgt hij?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 01:20

Volgens mij is qua krachtvoer 2 kg de max

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 08:12

In principe zeg ik: maximaal 0.5kg/100kg lichaamsgewicht, maar dat soms kan je daar iets boven gaan zitten doordat ze het rustig eten. Bij de merrie van ons was dat zo (die kreeg zelfs ruim 1kg/100kg maar die deed er de hele nacht over. S ochtends weigerde ze te eten omdat ze naar buiten wilde) , de ruin nooit echt niet meer want met 15-20 minuten was het op.

Dé merrie is ondertussen overleden (ze was oud en gewoon op) , de ruin uurs ondertussen over op natures best, daar hoefde hij minder van om op gewicht te blijven en wordt hij toch niet heet van. En het weekt in 10 minuten, wat ook fijn is (hij maggeen enkel krachtvoer ongeweekt ivm slokdarmverstoppingen). Maar je kan het ook gewoon droog voeren.
Maximale dosering is opnieuw 0.5kg/100kg. Wel moet je het rustig opbouwen. Ik zou iedere 4 dagen een halve schep toevoegen, en dan uiteindelijk op maximaal 3 scheppen uitkomen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 08:16

Het is een ruwvoervervanger. Hier kreeg mijn oudje een emmer aangemaakt per keer. Dat is zo’n 2 scheppen.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 08:25

Het is een ruwvoervervanger idd dus als ze rustig eten kan je wel een volle emmer neerzetten. Hier hebben we een pony op 3 x 1 schep staan. Maar ik denk dat je voor je paard wel 1,5 tot 2 scheppen aan kan maken en in een keer kan geven.
Op de verpakking zelf staat ook mag 1 kg per 100 gram lichaamsgewicht dus als je een paard van 600 kg zou hebben is dat 6 ruime scheppen per dag. Als je dit verdeelt over 3 voerbeurten zijn dat dus 2 scheppen aangemaakt per keer. 1 volle emmer dus.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 09:02

Lukt het echt niet om twee keer per dag te voeren? Staat hij op een pension? Misschien is er iemand die even de emmer kan omkiepen voor jou?
En verder ben ik idd ook benieuwd naar de hoeveelheid ruwvoer.
En als laatste of hij het warm genoeg heeft. Een extra deken kan ook helpen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 09:07

Op mijn werk zijn er 2 die al jaren 3 scheppen droog per voerbeurt krijgen

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 09:09

Droog?! :oo

En die hebben nooit koliek gehad?
Als ik zie hoeveel ik in mn emmer gooi en hoe het eruit ziet na 4 uur weken...

Droog kan dan toch nooit goed zijn.. :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 09:10

Met 1kg sp/100kg paard voer je niet voldoende ewpa (kcal) als je paard niets anders meer weg krijgt (uitgezonderd paarden vanaf 800kg) en een schep is zo'n 800g ipv een kg, waardoor je met een schep sp/100kg paard gewoon te weinig voert. Als ze moeten aankomen en er zijn 3 tot 4 voerbeurten, dan voer ik tot 2 scheppen/100kg. Dat is 1.6-1.7kg/100kg paard. Na opbouwen uiteraard. Qua vitaminen en mineralen moet je ook met dan 1kg/100kg voeren. Kijk alleen maar naar het vit. E gehalte. Je moet 100iu/100kg paard voeren en ze hebben er maar 80iu/kg in gestopt. En selenium is 0.16mg/kg, terwijl de Nederlandse richtlijnen 0.3mg/100kg aangeven (de Amerikaanse richtlijn geeft 0.2mg/100kg aan, maar daar zit dit nog steeds onder).

Je moet dus minimaal 1.2kg/100kg paard als totaalvoer voeren om überhaupt aan de mineralenbehoefte te voldoen, dus 1.5 schep/100kg paard. indien je verder geen krachtvoer voert en sp niet als totaalvoer inzet, zou ik er dus zeker een mineralenbrok naast voeren zoals pavo vital of marstall force.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 09:13

Mizora schreef:
Met 1kg sp/100kg paard voer je niet voldoende ewpa (kcal) als je paard niets anders meer weg krijgt (uitgezonderd paarden vanaf 800kg) en een schep is zo'n 800g ipv een kg, waardoor je met een schep sp/100kg paard gewoon te weinig voert. Als ze moeten aankomen en er zijn 3 tot 4 voerbeurten, dan voer ik tot 2 scheppen/100kg. Dat is 1.6-1.7kg/100kg paard. Na opbouwen uiteraard. Qua vitaminen en mineralen moet je ook met dan 1kg/100kg voeren. Kijk alleen maar naar het vit. E gehalte. Je moet 100iu/100kg paard voeren en ze hebben er maar 80iu/kg in gestopt. En selenium is 0.16mg/kg, terwijl de Nederlandse richtlijnen 0.3mg/100kg aangeven (de Amerikaanse richtlijn geeft 0.2mg/100kg aan, maar daar zit dit nog steeds onder).

Je moet dus minimaal 1.2kg/100kg paard als totaalvoer voeren om überhaupt aan de mineralenbehoefte te voldoen, dus 1.5 schep/100kg paard. indien je verder geen krachtvoer voert en sp niet als totaalvoer inzet, zou ik er dus zeker een mineralenbrok naast voeren zoals pavo vital of marstall force.

De vraag is imo hoeveel ze per keer mag voeren gezien ze maar 1x per dag voert.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 09:20

Bedankt voor de tips! Dan kan ik het dus nog wel wat ophogen :)

Hij staat niet in pension. Hij eet het echt heel langzaam en ik zie het niet zitten om 's ochtends voor mijn werk meer dan een half uur te wachten tot hij eindelijk z'n eten op heeft (ze staan niet aan huis en ze staan in een kudde wat betekend alle paarden vastbinden en mee laten wachten want die hebben geen extra eten nodig).

Hooi weet ik niet wat hij daar exact van eet. Ik voer 60 kg per dag aan 1300 kg paard totaal. Dit betreffende paard staat het hoogste in rang dus kan vrijwel altijd eten.

Hij is ongeschoren en heeft met dit warme weer een 200 gr deken op.

Vitaminebrok vond ik in dit verhaal niet relevant omdat dat maar zo'n klein beetje is. Maar hij krijgt ook 100gr pavo vital.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 09:29

Als hij hoogste in rang is,dan zet je toch die emmer in de wei.Komt er heus geen ander aan.Dat gaat hier toch zo.Bij mij krijgen de oudjes ook een extra voerbeurt die haal ik uit de wei behalve de leider die krijgt zijn emmer zo.Durft echt geen ander paard naar te kijken.

1x voeren voor een paard wat mager is vind ik persoonlijk erg weinig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 09:31

Geef niet meer dan een emmer vol geweekt product per keer,...gewoon een zwarte bouwemmer.
die zit op ongeveer10- 12 liter en dat is ook net wat in een paardenmaag past
Een emmer vol is ongeveer anderhalf tot twee scheppen seniores priores..

Beatje, hier ook hoor,is 1 in de groep die geweekt voer krijgt en als ik de emmer neer zet komt er geen ander paard aan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 11:48

upendo schreef:
Droog?! :oo

En die hebben nooit koliek gehad?
Als ik zie hoeveel ik in mn emmer gooi en hoe het eruit ziet na 4 uur weken...

Droog kan dan toch nooit goed zijn.. :=

3 scheppen droog met 9 liter water, gaat prima hoor, geen koliek hier. Ze doen het juist super

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 11:51

ellepel schreef:
Geef niet meer dan een emmer vol geweekt product per keer,...gewoon een zwarte bouwemmer.
die zit op ongeveer10- 12 liter en dat is ook net wat in een paardenmaag past
Een emmer vol is ongeveer anderhalf tot twee scheppen seniores priores..

Beatje, hier ook hoor,is 1 in de groep die geweekt voer krijgt en als ik de emmer neer zet komt er geen ander paard aan.

Dat hoeft niet per se, want dat het wat doorloopt naar de darmen geeft niet. Als een paard direct na het brok eten 10L water drinkt, is er ook geen probleem. De beperking van krachtvoer is niet vanwege de inhoud van de maag, maar vanwege het zetmeelgehalte in de brok die voor problemen zorgt bij te grote porties.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:52

Snap ik,maar ik bedoel het anders.
meer dan een emmer vol per keer is gewoon niet handig.
Heb vaak zat gezien dat ze dan echt te vol zitten en last van de maag krijgen.
Hetzelfde als je zelf teveel eet,dat voelt ook niet fijn
Ik vind dat persoonlijk gewoon niet slim om te doen.

jordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:59

Mijn fjord krijgt per voerbeurt 2,5 schep seniores en 1 schep 18+ muesli. Is dus geweekt een bom volle emmer. Hij doet er lang over en eet echt op zijn gemakje, soms laat hij wat staan en eet later weer verder maar meestal begint hij na de emmer aan zijn hooi te knabbelen/sabbelen/ proppen te maken.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:01

Hier krijgt een 17 jarige draver seniores priores, die af en toe eens wat stap-draf werk doet (echt minimaal ivm blessure)

Droog gemeten, krijgt hij 2 overscheppen per keer. Hier gaat nog 1 bijna volle schep merrie brok bij door, een bekertje vital vitamine brokjes van pavo, en een scheutje lijnzaad olie. Hier word dan water bij toegevoegd en krijgt hij in 1 keer.. (maak het sochtends klaar en hij krijgt het savonds)

Is een emmer vol, hij eet het rustig op (staat dan snachts in een klein landje apart van de andere paarden) en gaat sochtends dan weer terug naar de andere paarden. Dit krijgt hij nu een half jaar en hij ziet er echt goed uit!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:16

Je zou haast denken dat er ook nog wat anders aan de hand is. Wormen? Tanden?

Over het algemeen komen ze vrij snel aan van de SP.
Blijft hij nu wel op gewicht of valt ie nog meer af?

Is er misschien een stal genoot die hem s'middags of juist s'ochtends/sávonds ff apart kan zetten zodat hij een extra hapje kan eten?

Emmertje lucerne wil ook nog wel eens wat aanzetten.

Hij staat 24/7 buiten begrijp ik.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 08:36

Topic is een jaar oud.
Momenteel gaat het erg goed, paard is netjes op gewicht.
Idd staat hij 24/7 buiten. Maar vorig jaar is hij binnen een jaar 2 keer verhuisd. Betreffende paard heeft daar helaas altijd veel last van. Denk dat dat het is geweest.

Nu krijgt hij 1 kilo merrie brok en een halve kilo muesli en gaat het prima.