Hippoblue glue on shoe ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Hippoblue glue on shoe ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 21:10

Mijn paardje heeft een beetje korte voeten omdat ze zoveel op de betonplaten rond de voerbak hangt. Ze is een toonlander en moet eigenlijk iets gecorrigeerd, maar er is niet genoeg voet.

Dus dacht ik om deze glue on shoes er een tijdje onder te plakken. Heeft iemand hier ervaring mee?
https://www.turbohoof-solutions.nl/c-41 ... e-on-shoe/

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:00

we hebben een jaar of 2 deze "ijzers" gebruikt voor onze fjord en shetlander.
op zich werkt het goed. blijft goed zitten en is bijna onverslijtbaar.
maar het nadeel is dat het duur is om ze eronder te laten doen. en de ijzers zelf zijn ook duur.
we deden dat daarom zelf en waren er 2,5 uur per paard mee bezig. op maat maken/ slijpen. lipjes eraan sealen, en vastplakken.
na 2-3 keer deze ijzers begint de hoefwand onderaan rot en brokkelig te worden omdat er uiteindelijk water en zand / mest / rommel tussenkomt wat je er dus niet tussenuit kan krabben.
en je moet het plakken met secondelijm of speciale hoeflijm. maar die moet zo sterk zijn en deze chemische rommel zit wel op de hoefwand. en voordat je plakt moet je de hoef ontvetten.

al met al goed als tijdelijk beslag voor 1 of 2 keer.
nu hoefschoenen alweer bijna 4 jaar en dat bevalt super.

Afbeelding

eilleen333

Re: Hippoblue glue on shoe ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 14:22

Bedankt voor je feedback!

Het gaat inderdaad om tijdelijk. Liever wilde ik hoefschoenen, maar 24/7 in een zand paddock... dat gaat ook zeker schuren. Dus dan leek dit me veiliger.

Qua kosten vind ik het erg meevallen, 60 euro voor een setje, en plakken doe ik zelf. Tenminste, dat hoop ik.
De bekappen van stal is hier totaal geen voorstander van. Maar een paard die niet normaal kan lopen vind ik ook niet echt wat...

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:21

vergis je niet in het "even " zelf plakken.
het ijzer moet precies op maat gemaakt worden. de lipjes moeten er goed aangeseald worden d.m.v. warmte. hier hadden wij een verfbrander met instelbare temperatuur voor. te heet dan smelt het spul, en niet warm genoeg laat het weer los.
en het goed ontvetten met alcohol- oplossing en vastplakken ging ook niet altijd even gemakkelijk. dan lieten de lipjes na een paar dagen weer los en omdat de hoef niet meer schoon is zijn ze niet fijn weer goed vast te krijgen.
je paard moet een redelijk engelen geduld hebben. en zelf ook.

ik zou toch voor schoenen gaan. de equine fusion ultra is een goede oplossing. door de hogere zachte aansluiting komt er nauwelijks zand in de schoen.

en kijk ook eens naar wat je je paard voert. slecht groeiende hoeven kan ook aan je voer liggen.
normaal gesproken gaan hoeven die regelmatig afslijten door harde ondergrond juist harder groeien.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 20:30

Hmmm. Het is al op de bus, dus ik ga het iig proberen. Ik begreep dat ik de lipjes eraan kon plakken, maar na het kijken van wat tutorials blijkt dat je ze inderdaad moet smelten... volgens mij ligt er nog wel een verfbrander op stal.

Zou botenlijm (die flexibel blijft na drogen) niet veel beter werken dan secondelijm?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:02

De lipjes moeten echt goed vastzitten zodat het ijzer niet kan verschuiven.
Wij kregen er secondelijm bij, maar lijm van vettec zou ook kunnen, maar daar heb je weer een speciaal lijmpistool voor nodig . En dat samen is ook flink aan de prijs.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:40

Ik werk met vettec en plakbeslag van hoofwear.com, voor sommige paarden is het een uitkomst (na een operatie bijv.). Je moet wel snel zijn met vettec, en het plakt overal aan dus wel handschoenen aan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 17:56

Ze zitten er inmiddels een week onder, en het zit als een huis. Hoop dat ik ze er ter zijner tijd weer af krijg, haha!

We hebben een hete lucht pistool gehuurd, en dat was echt zo gepiept. Het op maat maken van de schoenen met de slijpsteen ging ook erg makkelijk.
De schoen bleef zonder lijm al redelijk zitten, dus het plakken konden we op ons gemakje doen. Als paard haar voet optilde zou het ijzer toch blijven hangen. Maar ze stond perfect stil
Zijn uiteindelijk een uurtje bezig geweest ofzo.

Afgelopen week ging een stalgenoot ook, maar die had het door de smid laten doen met vettec. Schijnt dat ze 3 uur bezig zijn geweest en dat het toen eigenlijk nog niet goed was. Er zit nu nog duct tape omheen, dus ik heb die van haar niet gezien nog.

Dit zijn wat plaatjes van de mijne:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:26

Ik ben benieuwd hoe lang het goed blijft zitten en wat je moet doen om het er uiteindelijk weer af te krijgen. Ik volg even, vind dit wel interessant :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 18:47

Ik zal jullie op de hoogte houden hoe lang het blijft zitten en tzt ook het afhalen op de foto zetten :) .

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:23

Interessant! Ik volg ook :)

Ben voor mijn paard in afwachting van de megasus horserunners, er staat nu eindelijk een nieuwe leverdatum eind maart. Daar wacht ik in ieder geval nog op, maar hoe het klittenband zich gaat houden is natuurlijk nog de vraag. Heb er wel goede hoop voor, maar hou rekening met alternatieve mogelijkheden. Kwam deze plakkers laatst al tegen en ze lijken me best wel handig! Ik ben vooral benieuwd naar de (negatieve) consequenties van de lijm, moet ook niet een aanslag worden op de hoefwand..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 20:35

Ik wil ze echt maar eventjes gebruiken. De voeten moeten even iets aangroeien, zodat de hielen bekapt kunnen worden en dan kan ze weer beter uit de voeten. We hebben de paddock aangepast, dus de slijtage van de voeten zou in de toekomst minder moeten zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:52

Kijk, dit zocht ik... Hoefbevangen merrie, 24/7 op een track die nu alles behalve droog is en ik woon er 10 km. vandaan dus 24/7 op hoefschoenen vind ik geen optie. Dit leek me een goed alternatief mits ik het bij de buurman in de schuur mag doen, op de wei heb ik geen stroom en geen schone droge plek, alleen een afdak met zandbodem.
Ik begreep dat je ook de hoef warm moet maken voordat je het plakt, heb jij dat ook gedaan Eileen? Lijkt me een beetje link met zo'n heteluchtpistool. En hoe droog waren de hoeven van jouw paardje voor je ging plakken? Of heb je daar ook nog iets mee gedaan. Ik heb geen mogelijkheid om m'n paard een nacht op stal te zetten voor ik ga plakken.

Yonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:05

Wauw vind dit wel erg interessant, ik lees mee

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 16:30

Francis schreef:
Ik begreep dat je ook de hoef warm moet maken voordat je het plakt, heb jij dat ook gedaan Eileen? Lijkt me een beetje link met zo'n heteluchtpistool. En hoe droog waren de hoeven van jouw paardje voor je ging plakken? Of heb je daar ook nog iets mee gedaan. Ik heb geen mogelijkheid om m'n paard een nacht op stal te zetten voor ik ga plakken.

Mone wist dat we gingen plakken die dag, want die is keurig op het droge stuk van de paddock gebleven die ochtend. Ik kon het zand er zo afvegen, dus de voeten waren ‘zomer droog’ zeg maar.
Ik heb de voeten zelf niet warm gemaakt, alleen opgeschuurd en met wasbenzine ontvet (had geen aceton). Ze waren tijdens het plakken normale voet-warmte zeg maar.

Het was toen een mooie droge dag, dus dat was wel makkelijk.
Evt zou je de voeten kunnen drogen met een gewone mensen föhn? Die wordt niet warm genoeg om de lipjes aan de schoen te plakken, maar wel om de voeten wat te drogen.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:11

Hoe zijn jouw ervaringen uiteindelijk na een paar weken/maanden?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 00:05

Smart schreef:
Hoe zijn jouw ervaringen uiteindelijk na een paar weken/maanden?

Ze heeft ze 5,5 week aangehad. Toen hebben we ze eraf gewipt (ging echt ontzettend makkelijk, lipjes wat losmaken met een schroevendraaier en dan trok je ze zo los), en toen was er genoeg hoefgroei icm aangepast management dat ik ze afgelaten heb. Ik heb ze wel bewaard want ze kunnen nog wel een ronde of 2 mee.
Er was tijdens het dragen 1 lipje losgegaan, maar dat was geen probleem.

Stalgenootje heeft ze 2 maand laten zitten. Daar waren iets meer lipjes losgelaten, maar de schoenen zaten nog stevig.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:12

Super, dank je voor je bericht en fijn dat het voor jullie het gewenste effect heeft gehad.... :)...