Vitamine E behoefte in de winter hoger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vitamine E behoefte in de winter hoger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:18

Omdat hier toch wat voer-kenners zitten en misschien ook mensen met meer verstand van het metabolisme van paarden wil ik eens het volgende voorleggen: is de vitamine E behoefte van een paard hoger in de winter of kan hier een oorzaak van zijn? Welke richting moet je dan uit denken?

Bv.
Vitamine E zit veel meer in (vers) gras dan in hooi, dus paarden die in de winter bijna enkel hooi krijgen lopen kans om een tekort op te lopen.
Ook wordt vitamine E in de lever opgeslagen bij niet gebruik, als ze in de zomer goed gras kunnen eten zouden ze een voorraad voor een maand of 4 moeten hebben (dus ook als ze in de winter alleen hooi krijgen kunnen ze wel een tijd vooruit zonder extra toevoeging).

Zijn er zo nog dingen? Hebben ze het bv nodig voor huid/haar, aanmaken wintervacht of dergelijke?
Weerstand speelt ook een rol denk ik, zouden ze dan ook extra verbruiken bij nattigheid en koude tov een warme stal en dikke deken?
Indien de lever niet goed zou functioneren, zou dit dan gevolgen hebben voor de vitamine E levels?
Etc.

Dat soort dingen ben ik wel eens benieuwd naar. Iemand die daar iets meer van weet?

MyChoice

Re: Vitamine E behoefte in de winter hoger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:25

Vitamine E vervliegt bij gras dat droogt. Dus dan is de vitamine E behoefte wel even groot, maar moet je het anders aanbieden dan via ruwvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:31

Ja, klopt, dat bedoelde ik dus.
Maar daar ben ik niet naar op zoek, wel op zoek naar eventuele andere redenen/processen waardoor er een hogere behoefte zou zijn.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:33

Oh haha verkeerd gelezen. Als je olie supplementeert heeft een paard ook extra E nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:20

Klopt, die was ik nog vergeten :j Maar wist ik wel al.

Ik zoek meer naar eventuele metabolische/fysiologische processen.
Heeft een paard bv. meer vitamine E nodig bij het aanmaken van een wintervacht? En kan daar dus, als je paard het al moeilijk heeft, een tekort door optreden? Is het hoe meer wintervacht hoe meer nodig, en zou het dus kunnen helpen als je werkt met dekens/scheren/weet ik veel?
En wat als het opslagvat (de lever) niet zo goed werkt, kom je dan in de problemen in de winter als je hetzelfde voer & supplement geeft als in de zomer? Moet je dan meer geven om je paard te helpen? Of helpt leverondersteuning beter? Etc.

Dat soort dingen vraag ik mij af of iemand daar meer van weet.
Dus wat gebeurt er met een paard in de winter, hoe houdt een paard zich met de (weers/winter)omstandigheden en heeft hij daar al dan niet meer vitamine E voor nodig in bepaalde gevallen.

Geen idee of hier iemand zit die zover dingen gezocht heeft, maar je weet maar nooit :Y)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:37

Heb alledrie de topics gelezen maar reageer even in deze m.b.t. de magnesium: hoelang geef je die al, hoeveel gram en welke vorm?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:43

@ Wijslander : denk dat info ivm de magnesium beter in het "karakter-topic" past dan in deze, deze wil ik graag als algemeen informatietopic houden als dat kan. Ga je zo even een pb sturen ;)

Ga er eens naar kijken Maris.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:45

[***] schreef:
@ Wijslander : denk dat info ivm de magnesium beter in het "karakter-topic" past dan in deze, deze wil ik graag als algemeen informatietopic houden als dat kan. Ga je zo even een pb sturen ;)

Ga er eens naar kijken Maris.

Was aan het twijfelen, pb is prima :D