wat doen met rain rot

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JelskeJ

wat doen met rain rot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 18:04

Hoi,

mijn pony heeft rain rot.

Wat kan ik er tegen doen?

Alvast bedankt.

Fientj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:42

Met de dierenarts overleggen wat je het beste kan doen.
Staat je paard nu buiten? Heeft tie een deken op?
En weet je zeker dat het rainrot is en niet bijvoorbeeld een schimmel infectie? Dat moet namelijk anders behandeld worden.

Hutcherson

Re: wat doen met rain rot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 01:17

Is het een diagnose van de DA? Dan kun je wassen met betadineshampoo en paard zoveel mogelijk droog houden. Mijn beest heeft er een injectie voor gehad van de DA.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 06:15

Zoals RoyceMack en Beafie aan aangeveb inderdaad als het bevestigd is door je veearts idd dat het rainrot is en niet een schimmel; Behandeling en preventie
Voor een goed effect moeten alle korsten weggehaald worden en moet de huid eenmaal per week met desinfecterende shampoo( zoals shampoo met chloorhexidine of betadine) gewassen worden. Belangrijk daarbij is dat de huid daarna goed wordt afgedroogd( solarium of in de zon zetten). Antibioticum is niet altijd nodig, maar kan 5 dagen toegepast worden als het wassen alleen niet afdoende is.

Daarnaast zijn managementsmaatregelen meestal noodzakelijk, dit wil zeggen dat alle mogelijke vormen van vocht moeten vermeden worden zoals in de regen staan of regelmatig afsponsen zonder daarna helemaal weer af te drogen. Gezien de besmettelijkheid moet direct en indirect contact met andere paarden vermeden worden. bron: http://www.veearts.nl/dierziekten/dermatophilose/ Als je op de linkt klikt daar staan ook de oorzaken omschreven. En ik zou zeker even vragen aan je veearts wat hij of zij adviseerd