Paard verdikt moeilijk deze periode

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hanne_SP

Paard verdikt moeilijk deze periode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 00:26

Dag bokkers! :wave:

Eerst even een foto hoe mijn paard er nu ongeveer uit ziet.
Afbeelding

Hij heeft weinig vetreserves. Het is op het randje. Ik wil hem veel liever wat dikker zien.
Qua voer krijgt hij voordroog. 's Ochtends een hele hoop te delen met zijn paddockvriendje. 's Avonds krijgt hij in zijn stal een propvolle hooinet. 5 andere paarden die ook in de binnenstallen staan, krijgen het nooit op. Mijn paard heel vaak wel. Gisteren heeft mijn stalbaas een extra hoop bij die hooinet gegeven en was niet allemaal op, dus die volle hooinet lijkt net de limiet. Daarnaast krijgt hij 's ochtends 1 schep basisbrok en 's avonds 2 scheppen. (geen supergrote schep, anders inderdaad wat veel) Na arbeid krijgt hij van mij een schep slobber.

Bloedonderzoek is perfect in orde. Staat zelfs hoog in selenium, Vit E en dergelijke welke snel tekorten kunnen krijgen. Dus ik moet niets bij supplementeren volgens de dierenarts.

Hij is zo te zien geschoren en staat onder dikke winterdekens. Volgens mijn telefoon is het nu 6 graden hier en heeft hij nu minimum 350 gram op. Als het richting 0 gaat, krijgt hij 500 gram op. Indien nog kouder, zou ik nog een fleece of een 100 gram onder durven leggen.

Qua arbeid laat ik hem in de week zoveel mogelijk werken, maar wel kortere sessies. Hij heeft enkele weken stil moeten staan door een medisch probleempje. Hij had wat last van een voorbode van einschuss. Hijzelf heeft er geen last van gehad en bleef het vrolijke paardje. Ik probeer zoveel mogelijk afwisseling in het werk steken. Eens dressuur, op de galopbaan training, grondwerk, longeren met hulpteugel, zonder hulpteugel, wandelen, ... Max 1 à 2 dagen doet hij niets.

Stresssituaties zijn er quasi geen eigenlijk. Overdag zou hij niet overdreven veel bewegen, staat liefst in het schuilhok. Het is beetje een mietje. ;) En op stal staat hij rustig, onze stallen hebben aan zijkant tralies zodat hij contact kan blijven hebben. Aan voorzijde ook tralies en kan hij zijn hoofd naar de binnengang steken.

Ontworming heeft hij laatst de zwaarste gehad. Voor lintworm dacht ik? Ervoor was het mestonderzoek en had hij wat wormen en kreeg hij aangepaste ontworming. Volgende keer zou ik graag weer ontwormen op mestonderzoek.

Binnen een week en een half komt de tandarts ook controleren! Laatste keer was een dik jaar geleden en was alles nog perfect in orde.

Geschiedenis:
In de zomer van 2016 heb ik hem via via gekocht. Hij werd van bij de fokkerij gehaald omdat hij erg mager was. Je kon zijn ribben gemakkelijk tellen. Hij had zelfs nog nooit ontworming of entingen gehad + hoeven in slechte staat. In de zomer kon hij rustig aansterken bij mij en reed ik hem op mijn gemak wat door. Hij was toen 4,5-5 jaar en enkel de stuur, rem en de gas zat er wat op. Voor de rest bijzonder weinig. Voetjes geven was zelfs niet eens zo gemakkelijk. Maar nu wel! :j
De winter van 2016-2017 vermagerde hij ook wat maar na bloedonderzoek bleek wel dat hij tekorten had en gaf ik enkele maanden supplementen bij. Die tekorten kwamen nog van de verwaarlozing zei de DA. Maar toen brak de lente al aan dus de weidegang deed hem veel deugd.
Hij is altijd een vrij slank paard geweest. Dus echt een dik paard zal het nooit worden.
Zo zie ik hem heel heel graag:
https://scontent.fbru2-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/21200582_10212620151926099_1195483158949552020_o.jpg?oh=3873240ebcc77f8329632bbe9339c65b&oe=5AFA61F1

Wat ook nog belangrijk is om te zeggen, is dat hij de laatste zomer een stuk gegroeid is. Dus zal ook wel wat meespelen dat hij nu misschien in de hoogte is gegroeid en dat in de breedte nu nog wat moet komen?
Zoals jullie kunnen zien, is hij erg veranderd. Ongeveer 1,5 jaar tussen beide foto's.
Afbeelding

Misschien panikeer ik gewoon te vroeg, maar ik heb een volbloed gehad die medisch echt een verschrikkelijke pechvogel was. Hij was in de winter vaak ontzéttend mager. Werd ook al x-aantal keer met spoed opgenomen in de dierenkliniek met koliekverschijnselen of andere medische problemen.
Op zijn slechtst:
https://scontent.fbru2-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/10633611_10204779878644167_4039424363928366121_o.jpg?oh=6dd2d9f28ae83e091a67fe816bdca12a&oe=5AB4DF3B
Ik heb dat paard enorm graag gezien maar heb er toen zelf een punt achter gezet. 6 jaar heb ik voor hem gevochten en geld in gepompt maar het mocht het helaas niet zijn. Hij is toen vredig ingeslapen.

Later heb ik dan mijn 2e grote liefde tegen gekomen, en heb wil ook erg graag dat hij het zo goed mogelijk heeft. Dus luister graag wat ik eventueel nog kan laten onderzoeken.
Osteopaat laat ik komen voordat het zomerseizoen begint. :j Dat is zeker ten laatste eind maart.
Het beste nu die tandarts afwachten 15 januari? En moest zijn gewicht toch nog minderen, nogmaals bloedonderzoek laten uitvoeren?
Qua bespiering, zou ik hem eigenlijk wat harder mogen laten werken? Ik durf namelijks niet zo goed. Maar zou eigenlijk wel moeten aangezien zijn laatste bloedonderzoek wel goed was?

Rocamor

Re: Paard verdikt moeilijk deze periode

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:34

Heb je hem dagelijks al eens een langere periode de temperatuur opgenomen?

Kan best zijn dat hij toch teveel brandstof nodig heeft om warm te blijven.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 00:39

Ik heb die piste ook al gedacht! :j Eerst lag er 300 gram een enkel deken erop. Nu een combinatie van 200 en 150 gram. Minstens 350, en laagjes geeft toch iets meer warmte zeker? Binnenkort leg ik 500 gram weer op en minder ik pas als hij echt te warm aanvoelt. :j Of is dit niet zo'n goede referentie?
Ook 's nachts zou hij zeker voldoende voer moeten hebben om zijn kacheltje warm te houden aangezien we gisteren meer hebben gegeven en hij niet alles op heeft gekregen.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 00:43

Ahja juist, vergeten vertellen. Hij heeft snel warm. Met wintervacht zweet hij altijd bij eerder welke arbeid. In de zomer heeft hij een vliegendekentje van bucas op omdat hij lichtjes zou durven schuren. En zou hij ook sneller een zweetplekje krijgen dan zonder vliegendeken.
Maar ik hou het sowieso in de gaten en probeer zoveel mogelijk gram op te leggen zonder het te warm wordt. :j Maar heb schrik dat men gaat zeggen dat ik overdrijf in gram. :\

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:47

Mijn merrie heeft in de winter (zonder dekens) een vacht, die dunner lijkt dan de gemiddelde zomervacht van willekeurig welk paard.

Ze voelt op de vacht warm aan.

Zonder deken staat ze echter stijf in de spieren. Met deken nog steeds lekker warm maar ontspannen spieren.

Mijn ruin kreeg echt een teddyberenvacht in de winter. Voelde ook warm aan. Toch viel die heel erg in. Nu met deken op en niet meer 24/7 buiten, dunnere vacht, dikker en vrolijker en alerter paard.

Dus zeg het maar

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 01:07

Misschien een ander patroon scheren zodat ze iets meer eigen vacht overhoud op de plekken waar ze niet zweet met werk?

En al bietenpulp geprobeerd? Dat is een goede dikmaker en is een soort hooi vervanger dus geen suikers en lage energie, echt heel voedend. Je kan bietenpulp mengen met je bix/brok.

Het kan ook zijn dat de hoeveelheid biks/brok het darmenstelsel heeft aangetast en ze niet genoeg voeding eruit kan opnemen om op gewicht te blijven? Biks of brok is namelijk niet zo goed voor paardendarmen (ja, ik weet het, vele voeren het maar betekend niet gelijk dat het goed is ;-) )

Mijn engels volbloed kwam van de racebaan, geschoren, weinig buiten, veel biks en hij was super dun.

Afbeelding

Inmiddels staat hij al een jaar in de frisse lucht, niet geschoren, wel een dun dekentje in koude maanden, veel hooi en gras, beetje bietenpulp met vitaminebrok (geen krachtvoer/biks/brok dus). 5 dagen per week doen we grondwerk en longeren. En in de wei beweegt hij ook veel, hij staat niet op stal.

Edit: als we klaar zijn om te rijden zal ik de bietenpulp op moeten hogen. Hij krijgt nu maar een bodempje van de emmer. Hebben wel boxrust gehad in mei en toen kreeg hij heel veel pulp omdat hij afviel van de stress. Hielp goed!

Afbeelding

Ik zweer bij bietenpulp en hooi! Succes in ieder geval! Knap paardje, ze lijken een beetje op elkaar :)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 03:27

Ik kan het op de foto niet goed zien, maar hij lijkt vooral bespiering te missen, klopt dat? Bij mijn volbloed was het zaak er voldoende eiwit in te stoppen, echt wel meer dan gemiddeld en nu staat ze mooi glanzend, met bespiering en soort van spekjes ;).
Voor eiwit kun je verschillende oplossingen bedenken. Is je paard heet? Of nu al teveel looplust? Zo niet kun je de basisbrok vervangen door sportbrok. Daar zit meer in. Ik zelf vind havens draversbrok wel fijn, maar er zijn meer opties natuurlijk.
Heeft je paard wel al ruim voldoende looplust kun je lucerne overwegen. En wat lijnzaadolie bijvoeren kan ook nooit kwaad.
In plaats van slobber kun je ook seniores priores voeren. Dat zet ook mooi aan. Ik heb zelf eigenlijk nooit slobbers/bietenpulp bijgevoerd, maar ik hoor er wel positieve verhalen over. Ik vind t alleen zelf zo'n gedoe :o.

Ps qua wormenspuit, kun je nog achterhalen welke het was? Ik zou hem zeker een equest geven. Als hij de equest pramox heeft gehad is dit prima. Maar omdat hij toch wat wormen had, kunnen de larven van de kleine rode bloedworm inkapselen. En juist najaar/winter is een goede tijd om deze aan te pakken. De equest is de enige spuit die ook ingekapselde wormen dood.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 08:20

Diddykong schreef:
Ik kan het op de foto niet goed zien, maar hij lijkt vooral bespiering te missen, klopt dat?

Dit.
Ik zie geen te dun / mager / op het randje paard. Ik zie een paard in goede conditie. Helaas wil heel nederland hun paard liever (veel) te dik hebben

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:24

Ik voer mijn paarden die wat sneller schraal zijn Wafer bij. Ik geef dan gewoon bijna een hele emmer per dag. Moet zeggen ze goed op gewicht komen daar mee en het is makkelijk te voeren.
www.carliwafer.com kun je meer info op zien.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:28

Ik vind het paard ook niet echt mager - wel arm bespierd.
Voordat je met allerlei acties begint zou ik in ieder geval de kwaliteit van het ruwvoer (laten) bekijken...

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:43

Ik vind het paard ook niet te dun, maar wel arm bespierd idd. Probeer eens extra eiwitten bij te voeren, bijv lucerne of luzernebrok. Dan trekken ze vaak bij qua spieren, omdat ze genoeg eiwitten nodig hebben om spieren op te kunnen bouwen, in stand te kunnen houden

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:44

Ik zou eerder denken energie kwijtraken door te veel dekens en te warm! Het is nog helemaal niet koud voor paarden, juist hun ideale temperatuur. Daarbij: in de natuur is de winter een periode van interen, dat is niet slecht voor een paard, juist gezond. Behalve natuurlijk als hij echt mager is, maar dat zie ik er ook niet aan. Gewoon wachten op het voorjaar, dan komen ze sneller aan! (als je dat al zou willen)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:52

Is het een idee om hem het hooi niet in een hooinet te voeren?
Gewoon een enorme berg in de stal leggen, dat eet gemakkelijker en sneller. (Hij kan dan meer op binnen de tijd.)
Een hooinet eet lastiger en trager, ze moeten er meer moeite voor doen dan wanneer het als berg in stal ligt.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:54

Ik vind het paard niet te dun. Wel weinig bespierd. Wat het mestonderzoek betreft: niet alle wormen zijn terug te vinden in de mest. Bijvoorbeeld ingekapselde bloedwormen. Geerke hier op bokt weet veel van wormen af.

Ruwvoer bekijken vind ik ook een goede tip.