Hooi stomen, tips gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ProudOfPride

Hooi stomen, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 21:47

Voor mijn benauwde pony wil ik graag hooi gaan stomen.

Vroeger had ik een stalgenootje die de hooistomer van Happy Horse had, werkte perfect! Alleen kan ik die stomer nergens te koop vinden :S Wel die van Haygain, maar die is echt veel duurder helaas.

Iemand tips??

Zelf maken is ook wel een optie, ben zelf erg handig hahha. Maar als je dat echt goed wilt doen, ben je daar toch ook weer wat geld aan kwijt....

Marsu

Re: Hooi stomen, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:58

Zelf maken valt enorm mee hoor. Koop een grote regenton met deksel en een behangafstomer. Gaatje in de regenton om de slang van de behangstomer aan te koppelen en een luchtdoorlatend verhogertje onderin de ton leggen en je bent klaar.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:59

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:02

Marsu schreef:
Zelf maken valt enorm mee hoor. Koop een grote regenton met deksel en een behangafstomer. Gaatje in de regenton om de slang van de behangstomer aan te koppelen en een luchtdoorlatend verhogertje onderin de ton leggen en je bent klaar.
https://m.youtube.com/watch?v=0B1I5vDjKjs bedoel jij deze?

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 22:04

Een regenton is geen veilig plastic helaas. Ivm hoge temperatuur komen er schadelijke stoffen vrij (PBC's), je moet dan van die kisten voor levensmiddelen hebben en die kosten wel aardig wat...

Die link ga ik eens bekijken, bedankt!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:11

Svadilfari1 schreef:
Marsu schreef:
https://m.youtube.com/watch?v=0B1I5vDjKjs bedoel jij deze?

Vergelijkbaar idee als deze in het filmpje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:08

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:20

Wij hebben een Haygain stomer en ik moet zeggen: Wat een uitkomst! +:)+
Het is inderdaad geen leuke uitgave, maar het werkt echt ontzettend goed.
Ik heb me vantevoren ook verdiept in het zelf maken, maar ik vond er toch wel wat teveel haken en ogen aan zitten. |o Ook onze dierenarts was er niet zo fan van. Het komt nogal precies, anders stoomt het hooi niet optimaal genoeg en helpt het niet (genoeg). Het moet onder druk, minimaal zoveel min op 100 graden gestoomd worden anders gaat niet alle rommel dood/eruit. En om dat te bereiken in een zelfgemaakte container zag ik niet zo zitten. Ik kan je dus niet helpen aan tips over zelfbouw, maar wel de Haygain ontzettend aanraden. Onze pony, ernstig ziek en heel benauwd, was binnen 1 week eigenlijk niet meer benauwd, en bij controle na 3 weken waren haar longen alweer helemaal schoon. En nu is ze weer topfit! *\o/*

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:43

Zelf wel een Haygain maar als ik een zelfbouw zou maken zou ik het nooit met plastic doen ivm schadelijke stoffen. Een optie is een oude diepvrieskist op de kop tikken, is van aluminium binnenkant en al geisoleerd denk dat je met google of op you tube best filmpjes kunt vinden misschien in duits of engels