Spotinor/Butox bij mijten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Spotinor/Butox bij mijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:39

Via het luizentopic zag ik een link naar Spotinor bij Agradi ( https://www.agradi.nl/spotinor-10mg-ml- ... gJO4fD_BwE ) en vroeg me af of er al mensen zijn die hier ervaring mee hebben bij mijten?

Helaas heeft mijn paard door alle natheid en warmte van de afgelopen weken een mijteninfectie opgelopen met kale plekken aan beide achterbenen. Waarschijnlijk kwam dat doordat zijn staart met modderpegels in de wei steeds tegen de voorkanten van zijn achterpijpbenen kletste en daar elke dag voor een dik modderschild zorgde. Zijn benen werden wel elke dag schoongespoten, maar dat broeit natuurlijk lekker die paar uur dat het erop zit en dus had hij daar ineens twee grote kale plekken van 10 x 4 cm.
De dierenarts gaf ByeMite om elke 7 dagen mee te wassen zonder uit te spoelen (plus box leeggehaald en met sebacil ontsmet en dekens gewassen plus staart afgeknipt), maar helaas explodeerden de mijten al drie dagen na de wasbeurt en had hij toen korsten en kloven rond het hele achterbeen. Nu neem ik dus elke dag zijn been af met een ByeMite oplossing en de boel lijkt aardig gestabiliseerd. Er moeten nog wat korsten af maar er lijken geen nieuwe korsten meer bij te komen en er zijn ook geen wondjes/rode plekken meer.

Het werkt dus wel, maar ik vind het nogal symptoombestrijding. Een pour-on middel zoals Spotinor/Butox klinkt dan wel zo handig, maar werkt dat ook echt? En als je je paard daarmee besprenkelt, moet je dan ook stoppen met de mijtenplekken behandelen met ByeMite of kan dat gelijktijdig lopen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:00

Staat niet bij dat,het tegen mijt is,dus dat is uitproberen denk ik.
Vind wel een hondenshampo met de werkzame stof deltamethrin, en die zou wel tegen mijt zijn.
Is dezelfde werkzame stof
dus valt te proberen dan?

Maar welke mijt heeft je paard dan last van?
Is het vastgesteld door huidafkrabsel , of dacht de veearts het doordat het kale plekken en jeuk,zag?

Anoniem

Re: Spotinor/Butox bij mijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:10

Er is geen afkrabsel afgenomen bij mijn paard, wel bij zijn weidegenoot die twee weken nadat hij in de wei ingeschaard werd ineens mok kreeg, toen met einschuss naar de kliniek is gegaan en daar werd de diagnose mijten gesteld. Welke weet ik niet precies, maar vervolgens kregen zijn weidegenootjes een voor een ook kale plekken. Die worden op advies van de dierenarts nu dus allemaal behandeld voor mijten.

Ik vond trouwens hier een artikel waar Spotinor wel genoemd wordt voor gebruik tegen mijten bij paarden: http://www.equineservices.nl/Mok,_mijt_ ... _oplossing

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:10

butox werkt niet (of onvoldoende) tegen mijten,dat zelf al geprobeerd en ondervonden(DA had het al gezegd op voorhand,maar wou het toch uitproberen om zeker te zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:11

Jammerrrr... Het klinkt zo ideaal, even wat zooi op de rug gooien en klaar... -O-

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:18

daarmee dat ik het(tegen beterweten in van de DA) ook wou proberen.

klonk mij ook als muziek in de oren.

helaas,paardjes bleven even hard stampen....(na wassen met sarnacuran verdween het stampen)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:29

Toch maar even mijn ervaring hier delen!
Ik heb spotinor besteld en dit vorige week bij mijn merrie met luis toegediend.
In de bijsluiter stond 10ml op de huid rondom de schouder.
Dat gedaan op een aantal plekken.
Dode luizen komen er zat van af nu!

Helaas vandaag wel dit ontdekt.

Afbeelding

Brandplekken, heb vandaag dus ook de huid goed gewassen op die plaatsen.
Dus dit middel beter wel verdund gaan gebruiken :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:05

Kwam op een site
http://www.equineservices.nl/Mok,_mijt_ ... _oplossing

dit nog tegen::

Huidbehandeling
Het aanbrengen van een pour-on, een medicijn dat via de huid intrekt, kan helpen bij paarden die bijvoorbeeld bang zijn voor water. Een pour on wordt op de rug aangebracht, net achter de schoft. Daar kan het paard niet zo gemakkelijk likken. De werkzame stoffen verdelen zich over de huid waardoor deze giftig wordt voor mijten of luizen. Sommige paarden krijgen huidirritatie of open plekken op de plek waar de pour-on is aangebracht. Deze behandeling is dan ook niet voor ieder paard een goede optie.

Veel gebruikte medicijnen zijn Moxidectine (Cydectin), ivermectine (Noromectin) of permethrin (Spotinor).

Duidelijk dus dat mijn merrie er waarschijnlijk niet zo goed tegen kan :j

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:36

ellepel schreef:
Kwam op een site
http://www.equineservices.nl/Mok,_mijt_ ... _oplossing

dit nog tegen::

Huidbehandeling
Het aanbrengen van een pour-on, een medicijn dat via de huid intrekt, kan helpen bij paarden die bijvoorbeeld bang zijn voor water. Een pour on wordt op de rug aangebracht, net achter de schoft. Daar kan het paard niet zo gemakkelijk likken. De werkzame stoffen verdelen zich over de huid waardoor deze giftig wordt voor mijten of luizen. Sommige paarden krijgen huidirritatie of open plekken op de plek waar de pour-on is aangebracht. Deze behandeling is dan ook niet voor ieder paard een goede optie.

Veel gebruikte medicijnen zijn Moxidectine (Cydectin), ivermectine (Noromectin) of permethrin (Spotinor).

Ik kwam dit topic tegen in mijn zoektocht naar middelen tegen mijt.

Ik wil een correctie geven op het middel Spotinor. Dat heeft als werkzame stof Deltamethrin en dus niet Permethrin. Dat is nl de werkzame stof van het middel Tectonic

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:20

tegen mijten heb ik betere ervaring met cydectin (pour on 5 % ). Ik doe het standaard 4 X per jaar (trekpaarden) of eprinex .
Dit is een pour on (nooit op de rug doen, paardenhuid is te gevoelig en zeker met zon erop gaan ze verbranden en vervellen) en doe ik rechtstreeks op de benen. Spul is langwerkend (met byemite moet je in principe iedere cm huid behandelen, anders heeft het geen nut.)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:40

Spotinor doet niks tegen mijt.
Ik gebruik het nog wel tegen luis, doe het nu onder de manen en daar gaat het bij mijn merrie goed.
Tegen mijt laat ik nu in het najaar met dectomax spuiten.

Gcofoz
Ik zie het staan ja
Was denk ik typfoutje van mij?
Want deltametrin wist ik wel, staat in mijn eerste reactie er wel bij namelijk.
Maar evengoed bedankt voor de correctie :j

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:02

ellepel schreef:
Spotinor doet niks tegen mijt.
Ik gebruik het nog wel tegen luis, doe het nu onder de manen en daar gaat het bij mijn merrie goed.
Tegen mijt laat ik nu in het najaar met dectomax spuiten.

Gcofoz
Ik zie het staan ja
Was denk ik typfoutje van mij?
Want deltametrin wist ik wel, staat in mijn eerste reactie er wel bij namelijk.
Maar evengoed bedankt voor de correctie :j

Spotinor is idd tegen luis. Daar werkt het prima tegen. Tegen mijt doet het niets.

Nee hoor Ellepel, is niet jouw fout ;) Staat fout vermeld op de pagina van equineservices.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:25

Hier zijn we helaas van 2 maanden mijten behandelen met Sebacil naar een mijtenvrij paard... met luis gegaan. :x

Hebben jullie nog adressen voor Spotinor? Ik kan hem bij Agradi niet meer vinden?