hoeveel hooi mag mijn shet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lianne_loves

hoeveel hooi mag mijn shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 14:27

Heey

Hoeveel hooi mag mijn shet per dag? Hij staat swinters niet op de wei. Ik weet alleen niet hoe zwaar hij is.
Het is een ruin van 4.5 jaar oud

Ezza43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:39

Hai ! Ik zou de pony 2 plakken per dag geven, Sochtends 1en savonds 1. Er zijn mensen die hun Shet onbeperkt hooi geven maar daar kunnen ze best een buikje van krijgen. Ik zeg altijd voeren doe je ook met je ogen dus als ze Smiddags nog hooi in de stal heeft liggen dan kun je Sochtends een halve plak geven. Goede tarwe stro in de stal strooien is ook goed voor je shet. Succes !

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 14:43

Ezza43 schreef:
Hai ! Ik zou de pony 2 plakken per dag geven, Sochtends 1en savonds 1. Er zijn mensen die hun Shet onbeperkt hooi geven maar daar kunnen ze best een buikje van krijgen. Ik zeg altijd voeren doe je ook met je ogen dus als ze Smiddags nog hooi in de stal heeft liggen dan kun je Sochtends een halve plak geven. Goede tarwe stro in de stal strooien is ook goed voor je shet. Succes !

Wij hebben geen plakken.. Wij hebben soort kuilgras ook voor onze koeien, is dat slecht voor hem? Hoeveel moet hij daar per dag van?

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:45

Koeienvoer is geen paardenvoer, heel slecht..zeker voor deze kleintjes.Hier krijgt mijn miniatuurpaard (1/4 welsh b) een heel bot van 20 tot 25kg, hier doet hij zo'n 4 tot 5 dagen mee..zelfde voor de shet. Allen staan netjes op gewicht en krijgen hier ook nog krachtvoer bij.

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 14:48

Prosecco schreef:
Koeienvoer is geen paardenvoer, heel slecht..zeker voor deze kleintjes.Hier krijgt mijn miniatuurpaard (1/4 welsh b) een heel bot van 20 tot 25kg, hier doet hij zo'n 4 tot 5 dagen mee..zelfde voor de shet. Allen staan netjes op gewicht en krijgen hier ook nog krachtvoer bij.

Het is niet perse koeienvoer. Tis gwn gedroogd kuilgras

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:49

lianne_loves schreef:
Prosecco schreef:

Het is niet perse koeienvoer. Tis gwn gedroogd kuilgras

kuilgras is koeienvoer, alleen hooi en voordrooghooi is paardenvoer. Dit bevat vele mate minder eiwitten dan kuilgras.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:50

kuilgras dat aan koeien word gegeven heeft een heel andere voedingswaarde, met andere woorden: te veel suikers voor zo'n kleintje. Dan heb je al snel een hoefbevangen/te dikke shet en dat wil je niet hebben. Voor kleintjes ben je het best met 2e (of 3e) snede hooi.

lianne_loves

Re: hoeveel hooi mag mijn shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 14:53

Dankje! Hoeveel hooi moet een shet dan?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:58

Een shet weegt ongeveer 250 kg, een paard heeft ongeveer 1-1,5 kg hooi per 100 kg paard nodig. Dus dan kom je uit op 2,5 tot 3,75 kg hooi per dag voor je shet. Voor het mooie zou ik zo'n 3,5 kg per dag aanhouden als hij nu niet te dik is.

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 15:02

Eef_Bam schreef:
Een shet weegt ongeveer 250 kg, een paard heeft ongeveer 1-1,5 kg hooi per 100 kg paard nodig. Dus dan kom je uit op 2,5 tot 3,75 kg hooi per dag voor je shet. Voor het mooie zou ik zo'n 3,5 kg per dag aanhouden als hij nu niet te dik is.

Oke dankje!
Maar heb net even gevraagd aan mn vader, en wij hebben gedroogd kuilgras voor mn pony. Kan dat?

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:07

Eef_Bam schreef:

Hier weegt de mini 123kg en doet met een baal van 20 tot 25kg zo'n 4 tot 5 dagen. :)
http://nl.tinypic.com/r/1znue05/9

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:12

Prosecco: een shet heeft ook wel een iets andere stofwisseling dan een mini ;) . Een shet zal zo'n baal onbeperkt voert zal hij het vast in 2/3 dagen opkrijgen, maar dan kan je hem na een half jaar ook de stal uitrollen.

Lianne: Je zal niet de enige in Nederland zijn die (gedroogd) kuilgras aan zijn paard/pony voert, maar gezond is het zeker niet. Als je toch kuilgras gaat voeren zal hij niet ineens dood neervallen, wel is de kans op hoefbevangenheid en te dik worden erg groot. Omdat er ook meer water in zit zal je dan ook iets meer moeten voeren, zo rond de 5 kg per dag. Maar probeer je vader vooral te overtuigen om hooi te kopen, een baaltje van 20 kg hooi kost zo'n 4/5 euro, als je 3,5 kg per dag wil voeren kost dat dus zo'n 20/25 euro per maand maar. Een dierenarts bij hoefbevangenheid kost een hoop meer.

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 15:16

Eef_Bam schreef:
Prosecco: een shet heeft ook wel een iets andere stofwisseling dan een mini ;) . Een shet zal zo'n baal onbeperkt voert zal hij het vast in 2/3 dagen opkrijgen, maar dan kan je hem na een half jaar ook de stal uitrollen.

Lianne: Je zal niet de enige in Nederland zijn die (gedroogd) kuilgras aan zijn paard/pony voert, maar gezond is het zeker niet. Als je toch kuilgras gaat voeren zal hij niet ineens dood neervallen, wel is de kans op hoefbevangenheid en te dik worden erg groot. Omdat er ook meer water in zit zal je dan ook iets meer moeten voeren, zo rond de 5 kg per dag. Maar probeer je vader vooral te overtuigen om hooi te kopen, een baaltje van 20 kg hooi kost zo'n 4/5 euro, als je 3,5 kg per dag wil voeren kost dat dus zo'n 20/25 euro per maand maar. Een dierenarts bij hoefbevangenheid kost een hoop meer.

Ik zal het proberen!
Maar mijn pony is totaal niet te dik, en voer hem het al een tijdje..

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:30

Eef_Bam schreef:

Nee hoor, mijn shet ziet er ook nog goed op gewicht uit :D

Hier op deze foto: onbeperkt ruwvoer, mogelijkheid tot gras en 2 maand drachtig:
http://nl.tinypic.com/r/21d4xom/9

Hier 5 maand drachtig en 24/7 gras en ruwvoer + brok
http://nl.tinypic.com/r/50i3hk/9

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:56

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.