Vlak voor kerst werd er geconstateerd dat mijn pony een uierontsteking had, niet te verklaren hoe ze er aan kwam. Ze is 21, nooit een veulen gehad, dus dierenarts denkt een infectie van buitenaf misschien. Nu was de ontsteking zo goed als weg, ze heeft antibiotica gekregen en ik smeerde het tweemaal daags in met uiermint (Belt Green Mint) op advies van onze buren (melkveehouderij). Dit verbeterde erg snel, laatste dagen bleef er nog iets vocht in zitten, dus vanochtend voor mijn werk nog een keer geweest. Nog één keer leeggetrokken, echt minimaal en ingesmeerd met uiermint. Aangezien ik het elke keer leende van de buren, had ik gisteren besloten om zelf maar even een tube te kopen en die te gebruiken (Cai Pan). Dus vanmorgen dit er op gesmeerd, wel een ander merk dan ik altijd smeerde. Kom ik vanavond op stal, uiers niet dik meer maar echt tussen beide achterbenen aan de achterkant onwijs dik! Mocht er ook niet meer aankomen, terwijl dit helemaal geen probleem was toen er nog een ontsteking was. Ze heeft geen koorts en voelt zich ook niet ziek, heeft ze ook nooit gehad overigens.
Zou het kunnen dat het een allergische reactie is op de andere soort uiermint? Heeft iemand hier ervaring mee? Of heb ik misschien te lang gesmeerd met de uiermint? Ga morgenochtend maar weer even kijken en hoop dat het wat is weggetrokken. Hieronder nog een foto, helaas wat onduidelijk door haar teddyvachtje