Sinds dat ik nog steeds niet helemaal tevreden ben over Jorie zijn mest en onze esparcette bijna op is, ben ik even op zoek naar twee verschillende dingen. Jorie heeft van de esparcette inmiddels net als bij de luzerne besloten dat ie het niet super lekker vindt en dat ie daarom maar extreem sloom moet gaan eten, dus ik zoek iets wat dat kan vervangen(compact gras?). Ze krijgen namelijk oerbalans poeder en een vitaminekorrel(die van metazoa), dus er moet iets bij om het poeder van de oerbalans aan te kunnen hechten wat Jorie wel lekker vindt. Alex vindt alles wel best zolang ie maar voer krijgt. Begin vorig jaar bliefte Jorie opeens geen luzerne meer, dat weten op te lossen door de esparcette, maar nog steeds eet ie zijn bak niet leeg. Volgens mij vindt hij de oerbalans ook niet echt super smaken.
Dan nu het tweede probleem, Jorie mest nog altijd met water. Nu houd ik uit voorzorg zijn staart uitgedund, maar hij moet toch ook wel stevig kunnen mesten. Volgens de laatste controle was ie wormenvrij, dat was in november. Alex had toen een lichte besmetting, maar daarvan vond de da niet dat ie iets moest hebben. Jorie zijn mest is al van een koeienvlaai naar losse mestballen gegaan door de oerbalans poeder, nu zit ik dus te denken aan darmbalans poeder, maar dat schijnt en pittiger te smaken en niet altijd te helpen en is heel erg duur. En aangezien meneer eerst al heel erg aan de oerbalans moest wennen, weet ik niet of het überhaupt wel vreten wil. Ik vermoed zelf overigens dat zijn darmen gewoon permanent een optater hebben gehad toen hij als jaarling bloedwormen had die desondanks meerdere keren ertegen te behandelen niet weg wilden gaan. Uiteindelijk was ie april 2017 eindelijk eens wormenvrij en is dat het hele afgelopen jaar ook gebleven. In het najaar van 2016 kreeg ie er overigens ook nog eens spoelwormen bij en begin 2017 zat hij met een bacterie-infectie in de luchtpijp die hij van Alex had overgenomen. Dus genoeg ellende gehad met hem, maar nu gaat alles goed, alleen de mest nog niet. Ik weet ook niet of ik die ooit wel goed ga krijgen, maar ik kan het in ieder geval proberen.
Dit is zijn mest nu:

En dit was meneer zelf vandaag, ik vind hem weer wat slungelig ogen. Zijn huge buik komt door ronde ribben+ongespierde kont.