Supplement natte mest en compact gras om poeders te mengen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Supplement natte mest en compact gras om poeders te mengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 12:29

Hoi,

Sinds dat ik nog steeds niet helemaal tevreden ben over Jorie zijn mest en onze esparcette bijna op is, ben ik even op zoek naar twee verschillende dingen. Jorie heeft van de esparcette inmiddels net als bij de luzerne besloten dat ie het niet super lekker vindt en dat ie daarom maar extreem sloom moet gaan eten, dus ik zoek iets wat dat kan vervangen(compact gras?). Ze krijgen namelijk oerbalans poeder en een vitaminekorrel(die van metazoa), dus er moet iets bij om het poeder van de oerbalans aan te kunnen hechten wat Jorie wel lekker vindt. Alex vindt alles wel best zolang ie maar voer krijgt. Begin vorig jaar bliefte Jorie opeens geen luzerne meer, dat weten op te lossen door de esparcette, maar nog steeds eet ie zijn bak niet leeg. Volgens mij vindt hij de oerbalans ook niet echt super smaken.

Dan nu het tweede probleem, Jorie mest nog altijd met water. Nu houd ik uit voorzorg zijn staart uitgedund, maar hij moet toch ook wel stevig kunnen mesten. Volgens de laatste controle was ie wormenvrij, dat was in november. Alex had toen een lichte besmetting, maar daarvan vond de da niet dat ie iets moest hebben. Jorie zijn mest is al van een koeienvlaai naar losse mestballen gegaan door de oerbalans poeder, nu zit ik dus te denken aan darmbalans poeder, maar dat schijnt en pittiger te smaken en niet altijd te helpen en is heel erg duur. En aangezien meneer eerst al heel erg aan de oerbalans moest wennen, weet ik niet of het überhaupt wel vreten wil. Ik vermoed zelf overigens dat zijn darmen gewoon permanent een optater hebben gehad toen hij als jaarling bloedwormen had die desondanks meerdere keren ertegen te behandelen niet weg wilden gaan. Uiteindelijk was ie april 2017 eindelijk eens wormenvrij en is dat het hele afgelopen jaar ook gebleven. In het najaar van 2016 kreeg ie er overigens ook nog eens spoelwormen bij en begin 2017 zat hij met een bacterie-infectie in de luchtpijp die hij van Alex had overgenomen. Dus genoeg ellende gehad met hem, maar nu gaat alles goed, alleen de mest nog niet. Ik weet ook niet of ik die ooit wel goed ga krijgen, maar ik kan het in ieder geval proberen.

Dit is zijn mest nu:
Spoiler:
Afbeelding

En dit was meneer zelf vandaag, ik vind hem weer wat slungelig ogen. Zijn huge buik komt door ronde ribben+ongespierde kont.
Afbeelding

xxpetraxx

Re: Supplement natte mest en compact gras om poeders te mengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:31

gastro+ van havens heeft bij mijn jaarling wonderen gedaan van koeienvlaai naar vaste mest.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 12:38

Ik ben niet zo'n fan van dat daar melasse en suikerriet en allemaal dat soort troep in zit. Ik was het vergeten te melden, maar hij heeft in oktober hoefbevangen gestaan vanwege de rare suikers in het gras toen. Hij was gecastreerd en moest op de wei staan, nog geen week later stond ie 's avonds acuut bevangen, gelukkig net zo snel weer herstelt als dat hij het rkeeg. Ik voer ze dus al met zo weinig mogelijk suikers en zetmeel. De andere krijgt wel topsport als hij moet werken, want daarvan merk ik dat hij beter in de spieren en in zijn vel is komen te zitten.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:46

Puur Darm geven. Helpt bij mijn mini's geweldig.

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:54

Fennadev schreef:
Ik ben niet zo'n fan van dat daar melasse en suikerriet en allemaal dat soort troep in zit. Ik was het vergeten te melden, maar hij heeft in oktober hoefbevangen gestaan vanwege de rare suikers in het gras toen. Hij was gecastreerd en moest op de wei staan, nog geen week later stond ie 's avonds acuut bevangen, gelukkig net zo snel weer herstelt als dat hij het rkeeg. Ik voer ze dus al met zo weinig mogelijk suikers en zetmeel. De andere krijgt wel topsport als hij moet werken, want daarvan merk ik dat hij beter in de spieren en in zijn vel is komen te zitten.

ik voer mn Welsh a jaarling maar 50 gram per dag en dit is al voldoende.

AnimalTouch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:02

Om de darmflora weer te optimaliseren is een combinatie van Bio-Ron Bokashi en veendrenk wel een aanrader,http://www.bio-ron.com/producten/voedingssupplementen/bokashi/bokashi.html .

Verder staat er niet in het verhaal wat voor ruwvoer hij krijgt, de basis is altijd goede kwaliteit ruwvoer.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 13:07

Ze krijgen eerste snee onbemest kruidenhooi van of juni of juli 2017. Hiervan krijgen ze onbeperkt, de kwaliteit is dit jaar beter dan vorig jaar, zelfs zo goed dat ik Alex nu iets te dik erop heb staan. Jorie heeft overigens begin vorig jaar ergens ook mest lopen eten van Alex en daarna werd zijn eigen mest tijdelijk ook ietsje beter.

@Petra, ah oké, dan zou ik dus heel lang kunnen doen met 1 zak, hij weegt ongeveer 120 kilo namelijk. Ik ben niet van kilo's krachtvoer erin stoppen, dus dan is het wel handig om te weten dat lage hoeveelheden ook werken :j

@Sjaret, hoeveel druppels hebben ze nodig dan? En voor hoelang voer je het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:10

Zit het hooi in baaltjes of is het in plastic verpakt?
Hier merk ik namelijk duidelijk verschil tussen droog hooi voeren en voordroog: bij droog hooi zijn de mestballen compact/hard en bij voordroog zijn ze zoals op jouw foto, gelig en los (maar zonder water). Dan kun je er drankjes en poeders in stoppen tot je een ons weegt en misschien helpt dat wel tegen het water, maar dat gaat het verschil in vezelstructuur en dus meststructuur ben ik bang niet oplossen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:11

Marstall Wiesern Fasern geven wij als alternatief voor luzerne en om poeders aan te laten plakken. Alle paarden hier eten het graag, ook mijn kieskeurige shet.
Voor de wat matige mestkwaliteit hebben wij nu Microcomp van Phytonics en Yea Sacc van Dodson & Horrel staan. Zeker de Microcomp gaf een duidelijke verbetering. Bij de Yea Sacc is het mij niet nog opgevallen, maar dat voeren we nog niet lang.

De Bio-Ron Bokashi en Veendrenk gaf hier weinig verbetering en werd niet graag gegeten door een hele makkelijke eter.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 13:19

Tis echt mooi lang uitgebloeid hooi, voordroog komt er hier niet in :)
Mijn andere shetlander heeft overigens mooie mestballen. De mesthoop in de foto was vers, dus het is niet dat het verregend is door het weer van vandaag. Hij ging vanochtend net mesten toen ik kwam net alsof ie het wist dat ik er een foto van ging maken.

@sakvis dat wiesern fasern ziet er goed uit, zal ook wel lekker ruiken? De microcomp is me wel wat prijzig, maar als het werkt dan is het dat natuurlijk wel waard, maar het moet wel gegeten worden haha.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:22

Ik geef eerst 2 keer per dag 1ml in een spuitje zo in de mond.
Als het beter wordt ga ik over naar 1 keer per dag.
1ml is 20 druppels.
Af en toe stop ik ermee. Soms een paar maanden, en ook ga ik weleens na een week weer geven. Ik hou de mest goed in de gaten en als het te erg wordt begin ik weer.
Weet je zeker dat je pony niet teveel zand binnen krijgt? Ook daarvan kan de mest dun worden.
Mijn pony's krijgen regelmatig een psyllium kuur.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:49

Mijn merrie heeft ook snel dunne mest.
zie bij haar wel dat de grofheid van het ruwvoer er ook mee te maken heeft.
Hoe groffer,hoe mooier de mest.
Hier helpt darmcompositum erg goed samen met gastro plus van havens.
Van de darmcompositum geef ik 1x daags 30 druppels op een heel klein hoekje brood

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:52

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:58

Mijn merrie heeft ook zulke mest als dat Jorie heeft. Zij wordt bijgevoerd met seniores priores, daarop houdt zij natte mest. Meng ik het echter met wat bietenpulp, dan wordt de mest al een heel stuk beter.
Nu met de oerbalans erbij heeft zij (buiten stress situaties) gewoon stevige mest.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:19

xyzutu2 schreef:
Zit het hooi in baaltjes of is het in plastic verpakt?
Hier merk ik namelijk duidelijk verschil tussen droog hooi voeren en voordroog: bij droog hooi zijn de mestballen compact/hard en bij voordroog zijn ze zoals op jouw foto, gelig en los (maar zonder water). Dan kun je er drankjes en poeders in stoppen tot je een ons weegt en misschien helpt dat wel tegen het water, maar dat gaat het verschil in vezelstructuur en dus meststructuur ben ik bang niet oplossen.

Hier net zo, mijn Shet en Welsh hoef ik echt geen verpakt hooi meer te geven, succes verzekerd op natte mest. Nu ik ze baaltjes hooi voer geen problemen meer.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 14:25

@Sjarett, zand krijgen ze regelmatig een kuur tegen, dat zal ik binnenkort ook weer eens herhalen.

@Mirriej, hij is dankzij de oerbalans idd al van koeienvlaai naar dit gegaan, dat blijf ik dus ook voeren, ook met het oog op Alex zijn zomereczeem. De periode na zijn hoefbevangenheid heeft hij vanwege de kleine hoeveelheid melasse erin het even niet gehad en gelijk werd de mest weer natter. Maar het mag dus nog wat beter. Vandaar dat ik twijfel om darmbalans te gaan voeren of toch een ander supplement. Iets met druppels lijkt me sowieso niet erg handig, omdat mijn ouders soms ook voeren en een poeder is makkelijker klaar te zetten voor ze, of brok zoals de gastro+.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:37

Mijn paard heeft ook regelmatig water bij zijn mest als de paarden net wat ander hooi krijgen. Als ik hem een weekje Algae Vitalis geef, is het over. Hoef het vervolgens niet af te bouwen. Het is redelijk prijzig maar ik gebruik het bijna nooit dus doe er lang mee. Er zijn ook probeerverpakkingen van. Aangezien je een kleine pony hebt, zul je daar ook wel even mee vooruit kunnen. Succes!

Edit: https://www.medpets.nl/equi-protecta-algae-vitalis/

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:16

Ze hebben de Oerbalans ook in brok. Das misschien wel een optie? Of plakken aan beetje zemelen, vinden ze meestal heel lekker.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:23

Als ik jou was zou ik eens contact opnemen met Natasja van de blauwe hengst.
Op mijn vorige werk was er een paard met hetzelfde probleem , dit paard heeft veel baat gehad bij haar expertise.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 16:01

Algae vitalis deed geen moer voor hem helaas, die heb ik afgelopen zomer de hele zomer gevoerd ook wegens de eczeem van mijn andere pony. Bij de eczeem werkte het wel, ik ben toen in september begonnen met oerbalans en hopelijk kan mijn eczemer deze zomer weer zonder dekens staan want de oerbalans helpt ook iets met de darmen van Jorie dus ik zou het handig vinden als beide pony's het goed doen op hetzelfde supplement en Jorie dan nog op iets extra's.

@Chesss zemelen moet je toch heel lang laten weken? Dat is ook niet echt handig als mijn ouders voeren. Op zich denk ik dat ik voor nu die van marstall ga bestellen tegen het schrokken en als poederplakker.

@HorseChica, ik ben met dat soort dingen nogal huiverig, want ik gok dat ze dan ook langs willen komen om de situatie te bekijken en omdat ie dan waarschijnlijk opeens ook dure behandelingen nodig heeft.

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:45

Ik lees dat je ook metazoa voert,bij meerdere paarden/pony's gezien dat ze er gasserig van werden met zeer slappe mest.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 19:27

Spijsverteringsproblemen is toch wel een shettendingetje. Met mijn merrie (een shet inderdaad) heb ik een tijdje gezocht naar iets om het probleem op te heffen, zij had ook last van dunne mest. Sinds ik haar koolstofklei voer is het over. Geen dunne mest meer. En het smaakt naar niks. Ze krijgt 2x per dag een klein maatschepje ervan over het voer. Samen met mijn IJslander doet ze ruim een half jaar met een emmer van dat spul (4 kilo voor 15 euro, per jaar ben ik dus voor hun samen 30 euro kwijt).

Mijn merrie is gevoelig op zowel de maag als de dunne darm. Ze krijgt van zichzelf redelijk snel koliek. Maar ook dat is veel minder geworden met dit spul. Het was wel tamelijk heftig om mee te beginnen, ik denk dat ik met een te hoge dosis gestart ben. Er kwam veel troep uit m'n pony. Mok en gekke korsten in haar huid, door de afvalstoffen die ineens werden afgevoerd. Maar toen dat voorbij was werden pony, spijsvertering en mest stabiel :)

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:26

Fennadev schreef:
Algae vitalis deed geen moer voor hem helaas, die heb ik afgelopen zomer de hele zomer gevoerd ook wegens de eczeem van mijn andere pony. Bij de eczeem werkte het wel, ik ben toen in september begonnen met oerbalans en hopelijk kan mijn eczemer deze zomer weer zonder dekens staan want de oerbalans helpt ook iets met de darmen van Jorie dus ik zou het handig vinden als beide pony's het goed doen op hetzelfde supplement en Jorie dan nog op iets extra's.

@Chesss zemelen moet je toch heel lang laten weken? Dat is ook niet echt handig als mijn ouders voeren. Op zich denk ik dat ik voor nu die van marstall ga bestellen tegen het schrokken en als poederplakker.

@HorseChica, ik ben met dat soort dingen nogal huiverig, want ik gok dat ze dan ook langs willen komen om de situatie te bekijken en omdat ie dan waarschijnlijk opeens ook dure behandelingen nodig heeft.

Nee hoor, beetje water papje, zet nauwelijks uit.