Eten mijn pony's teveel of is dit prima?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper3

Eten mijn pony's teveel of is dit prima?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 16:22

Hoi hoi. Ik voer mijn pony's een drachtige a pony en een shetlandpony grote midi balen hooi van 150 kilo. Nu hebben ze dit tussen de 10 en de 13 dagen op. Krijgen ze dan teveel of is de hoeveelheid voor die dagen gewoon prima? Ik wil ze niet over voeren met alle gevolgen van dien. Ik hoor graag jullie mening!

BigOne

Re: Eten mijn pony's teveel of is dit prima?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 16:34

Of voeding te veel is kun je aan je pony's zien, gewoon normaal van postuur, geen harde manenkammen dan is er weinig op tegen om ze zo te voeren. Je zit op ongeveer 12 kilo per dag dus zes kilo pp over 24 uur. Valt imo nog wel mee.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 16:40

Ja hoor lijkt me heel normaal, mijn twee kleintjes die samen max 250 kilo mogen wegen eten ongeveer 4-6 kg per dag op met zijn tweeën. Jouw twee pony's zullen ongeveer het dubbele wegen gezamenlijk dan die van mij en jouw drachtige merrie eet natuurlijk nu voor twee wegens zwangerschap. Ik heb een twenter erbij staan dus die eet ook een boel hooi weg, maar bij mij staan ze eigenlijk nooit zonder hooi.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 16:44

Dan ben ik toch bang dat ik teveel voer, mijn merrie begint indd al een dikke kam te krijgen. Maar wist niet precies hoeveel ze nodig hadden op een dag. Je wilt ze niet over voeren maar je wilt in de winter ook niet te weinig voeren. Ze staan beide zonder dekens met een prima wintervacht. Maar door te eten houden ze zichzelf ook warm. In ieder geval bedankt voor je berichtje

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 16:48

Oké dus opzich moet het prima kunnen, ik denk als ik op dezelde manier blijf voeren in combinatie met meer beweging dat ik al een eind in de goede richting kom.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 16:55

Kilo's zijn prima.
Maar wat is het precies voor hooi? Eiwitten, suikers etc maken het verschil. Laat je bij pavo je hooi analyseren?

Je zou ook nog deels wat droger ouder stengelig hooi kunnen voeren, of stro.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 17:22

Dit hooi is al heel droog, zat bijna tegen hooi aan en is toen verpakt in plastic balen. Ik zou het inderdaad nog even kunnen laten analyseren om te weten wat ik nu precies voer.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 01:05

Zat bijna tegen hooi aan is ander spul dan grof droog hooi. Wellicht gaat dat nog mogelijkheden geven :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:47

Mijn fjord en shet eten een minibaal in 6/7 dagen op. 2x 6 kg per dag ( en onbeperkt stro)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:54

Ik doe, met 5 shetten, ong 5 dagen met zo'n baal. Dus denk dat het helemaal niet gek is wat jij nu voer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:02

Eens met Hannanas, sobere ponies moet je geen voordroog voeren. Daar worden ze vet van.

Een drachtige pony moet onbeperkt kunnen eten. Daarnaast is het winter, en is het smerig weer (veel wind en regen). Ook dan is onbeperkt ruwvoer heel belangrijk.

Als je ponies nu te dik zijn ligt de oplossing dus niet in minder maar in minder rijk ruwvoer.

chantal17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:37

Denk dat je helemaal goed voert, je kunt dit natuurlijk ook zien aan je paarden, als ze er normaal uit zien, gaat het volgens mij wel goed. Daarbij wordt de pony natuurlijk dikker omdat ze drachtig is.... denk dat een drachtige merrie wel voldoende voer moet krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 11:03

Je kan ongeveer dit aanhouden:

1.5 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht paard
2-2,5 kg kuil per 100 kg lichaamsgewicht paard.

Alleen bij kuil is het opletten ivm meer eiwitten erin.

Ik heb ook een kleine pony (220 kg gewogen), en wij hebben voordroogkuil. Heel droog kuil wat bijna hooi is zeg maar. Voer haar omg 4 kilo op een dag en blijft bij haar altijd wat over. :)