Paard drinkt te weinig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Paard drinkt te weinig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 06:56

Het is me opgevallen dat mijn paard te weinig drinkt. Zijn nieren zijn niet optimaal en daarom vind ik het extra belangrijk dat hij voldoende drinkt.

Het water vul ik handmatig bij (juist om te kunnen zien hoe veel er wordt gedronken). Ze hebben speciekuipen, daar drinken ze al jaren uit dus daar is niks aan veranderd. Ze krijgen gewoon leidingwater. Alleen mijn dieren staan daar, er is niemand anders die het water bijvult. Mijn paard staat samen met mijn shet, samen drinken ze ongeveer 20 liter per etmaal. Ze hebben onbeperkt grof hooi en hebben ook nog een klein beetje gras staan. Ook krijgen ze een vitaminebrokje met wat supplementen. Mijn paard krijgt dan ook nog een handje Leichtgenüss over z'n voer.

Wat kan ik doen om hem meer te laten drinken? Hij krijgt al zout over het voer. Tweemaal daags een dessertlepel. Slobberachtige dingen lust hij niet, de enige slobber die hij wel graag eet is een slobber voor paarden die te dun zijn. Aangezien hij mooi op gewicht is voer ik 'm die slobber liever niet. Trucjes als appelsap door het water gooien begin ik liever niet aan, mijn shet is gevoelig voor hoefbevangenheid en aangezien zij dat water ook drinkt doe ik daar liever niet te veel suikertroep doorheen.

Linnie050

Re: Paard drinkt te weinig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 07:19

De bakken zijn ook schoon?

En het hooi in die bakken doen zodat hij nat hooi eet en zo meer vocht binnen krijgt?

Zout wat je geeft is dat niet belastend voor de niere omdat hij al weinig drinkt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 07:24

Ja, de bakken maak ik regelmatig schoon, met water en een borstel.

Hooi in die bakken doen wordt denk ik een kliederzooi. Het is nogal z'n gewoonte om z'n voedsel over een zo groot mogelijk oppervlakte te verspreiden :roll: Daarom doe ik het ook in netten. Nat hooi eten ze ook minder goed en omdat mijn shet in de winter gauw invalt wil ik dat niet riskeren.

Zout krijgt hij voor de kalium-natrium-chloorbalans, en dus in de hoop dat hij meer gaat drinken.

Overigens at hij eerder deze maand wel sneeuw (waarom zou je de moeite nemen om helemaal naar de waterbak te lopen...) dus ik dacht dat het daaraan lag. Maar ook nu zonder sneeuw drinken ze erg weinig. Hij maakt wel wakken in de bakken wanneer het vriest. Mijn shet kan/doet dat niet, dus dat moet mijn ruin geweest zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 07:31

Scheutje appelsap in zn water doen en kijken of ie dan wil drinken. Desnoods vul je een emmer met water en doe je het daarin. Meestal wil dit wel helpen! :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 08:30

Zout over zijn voer!!? Hier gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen.
2x daags een desert lepel is erg veel.

Persoonlijk zou ik daar mee stoppen en kijken voor een lever/nier reiniging zoals gemalen mariadistel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 08:36

Hij krijgt al mariadistelzaad, dank je wel voor je voorbarige aanname. En een compositum voor de nieren. Het zout krijgt hij nu sinds anderhalf jaar, het minder drinken merkte ik pas de afgelopen paar weken op.

En nee, ik ga het zout er niet uit halen.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 08:45

Het is koud, ook mensen hebben dan minder dorst. Ik kan nu makkelijk 10 km rennen zonder extra water mee te nemen. Dat red ik bij temperaturen boven de 15 graden niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 08:49

Als hij ook wat gras heeft zou ik me geen zorgen maken. Er zit erg veel vocht in het gras nu, hier merk ik dan ook duidelijk verschil met wanneer ze alleen hooi hebben.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 08:51

Heb je plassen water in het land staan?

Ik hoef in de winter soms ook 4 weken het water niet bij te vullen.
Terwijl ik een drachtige merrie en een 2 jarige heb staan.
Maar die drinken dus uit de plassen water.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 08:53

Dat zal het zijn, het gras heeft de afgelopen tijd ook meer dan genoeg water gehad :+ In combinatie met de koude wind voelt 't ook kouder natuurlijk. Best logisch :o Afgelopen winters had hij alleen hooi, maar nu ook nog een stukje gras.

Dank jullie wel voor het meedenken, ik voel me al meer gerustgesteld.

Edit: nee geen plassen met water. Het is zandgrond, en hoewel er een zompigere plek is (als in: lastig geknoeid hooi harken) is het grotendeels gewoon droog. Als er wel plassen staan drinkt hij daar inderdaad wel uit.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:29

Ik merk hier dat ze het heerlijk vinden als het water warm is. Ik geef in de paddocks water uit tonnen en doe daar handwarm water in. Daar drinken ze graag van.

Ik wil trouwens ook eens proberen of mijn jonge paard water met suikervrije siroop lekker vindt. Hij drinkt op de veewagen hooguit een slok. Dus dat zou dan wel een oplossing zijn voor "onderweg".
Laatst bijgewerkt door meiske1577 op 30-12-17 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:29

Zolang jij zorgt dat er altijd water beschikbaar is hoef je je geen zorgen te maken.

Ze drinken wat ze op dat moment nodig hebben,dat is in de winter altijd minder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 09:31

Eilinora schreef:
Zolang jij zorgt dat er altijd water beschikbaar is hoef je je geen zorgen te maken.

Ze drinken wat ze op dat moment nodig hebben,dat is in de winter altijd minder.

Mja, ze drinken minder dan afgelopen winters, vandaar mijn bezorgdheid. Maar toen hadden ze geen gras, ik denk dat dat 't dan moet zijn :)

In de zomer klokken ze rond de 50 liter per etmaal weg, en als het heet is natuurlijk meer.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:23

meiske1577 schreef:
Ik wil trouwens ook eens proberen of mijn jonge paard water met suikervrije siroop lekker vindt. Hij drinkt op de veewagen hooguit een slok. Dus dat zou dan wel een oplossing zijn voor "onderweg".

Check je wel ff of er dan geen zoetstoffen als aspartaam in zitten?

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:38

Bij slechte nieren begrijp ik het extra zout niet.Je geeft de nieren telkens een klap met dat zout.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:37

Als je zout wilt geven kun je beter natriumbicarbonaat geven.. dat zet zuren in het lichaam om in basen.
En het is super voor de nieren.
Ik geef elke dag een halve eetlepel en doe dat zijn waterbak .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 11:55

Yvette81 schreef:
Bij slechte nieren begrijp ik het extra zout niet.Je geeft de nieren telkens een klap met dat zout.

Welnee, de meeste paarden hebben een overschot aan kalium. Daarnaast heb ik mét zout een heel ander paard qua gedrag én wordt het nierprobleem -succesvol- op verschillende manieren aangepakt.

Overigens bedankt voor je nuttige bijdrage aan het topic +:)+

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:02

Polly schreef:
meiske1577 schreef:

Check je wel ff of er dan geen zoetstoffen als aspartaam in zitten?

Zeker :) dat komt er hier niet in :o

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:12

Je kunt hem apart water geven in een emmer. Leg je een wortel of een appel onderin en meestal gaan ze behalve vissen ook wat ervan drinken.

Of geef heeeeeel dunne slobber

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:14

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:26

Yvette81 schreef:

Ik vind dit idd ook heel bijzonder. Heb ervaring van dichtbij met mensen die slecht werkende nieren hebben en die krijgen juist een zoutarm dieet om hun nieren te ontlasten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 18:28

suffie schreef:
Yvette81 schreef:

Ik vind dit idd ook heel bijzonder. Heb ervaring van dichtbij met mensen die slecht werkende nieren hebben en die krijgen juist een zoutarm dieet om hun nieren te ontlasten.

Mensen hebben nou eenmaal een overschot vaak aan zout in het dieet, en een tekort aan kalium. Ik heb het over een paard, daar is het meestal andersom.

Monique dat zijn mooie tips maar ik heb geen warm water en dingetjes in de waterbak vindt hij énig, kan hij hartstikke leuk mee spelen, totdat hij de peren/appels/wortels er uit heeft gevist. Het water is daarna niet interessant meer. Ik moet trouwens dan ook uitkijken dat ik 'm niet verzuip, lekkere drijfdingetjes duwt hij met z'n giechel naar de bodem :Y) Als de bak halfvol is gaat 't goed, dan gaat hij ook tot de bodem maar gaat in elk geval maar de helft van z'n gezicht onder water. 't Is een beetje een redneck :Y)

Emmers, ongeacht vorm, kleur, maat of inhoud, zijn ook om mee te spelen en te smijten. Een lól dat 'ie dan heeft. Maar voor dit paard (hij zit hopeloos vast in z'n orale fase) zijn emmers bepaald ongeschikt om water in aan te bieden. De kans dat hij dan minder binnen krijgt ipv meer is levensgroot.
Laatst bijgewerkt door Koper op 30-12-17 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:36

Weet je zeker dat ze ook dorst hebben? Hier wisselt het per dag en ik heb er ook nog eens eentje die liever buitenwater drinkt dan kraanwater. Zijn er bijv. plassen waar jouw paard(en) uit kunnen drinken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 18:38

Hilli schreef:
Weet je zeker dat ze ook dorst hebben? Hier wisselt het per dag en ik heb er ook nog eens eentje die liever buitenwater drinkt dan kraanwater. Zijn er bijv. plassen waar jouw paard(en) uit kunnen drinken?

Momenteel niet (zie hierboven). Hij heeft eens grondwater gehad met te veel ijzer erin, nu mag hij van zijn hooman alleen nog leidingwater.

Dorst hebben ze dus blijkbaar niet. Plassen doen ze wel, en ziet er normaal uit. Ik houd het maar bij de verklaring van Caira, die vind ik het meest logisch.
Laatst bijgewerkt door Koper op 30-12-17 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:39

Ik zou me niet te veel zorgen maken. Heb ook een paard op stal dat weinig drinkt, ook problemen met de nieren. Weinig drinken is geen oorzaak, maar een gevolg....
Pas op het moment dat de mest gaat veranderen (kleine harde keutels) treffen we maatregelen. Krijgt dan homeopathische druppen/poeders van Den Hoek. Helpt afdoende. Paard gaat dan ook weer meer drinken.