Is dit mok?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Is dit mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 15:46

Hoi allemaal,
Vandaag zag ik bij mijn 1,5 jarige ruin kale plekken op alle 4 zijn voeten. Hij had dit afgelopen zaterdag nog niet en voor zover ik weet begint mok in de kootholte... Het is niet warm en ik kan er gewoon aanzitten. Hij staat 24/7 buiten met andere jonge paarden en het land is op sommige plekken nat, maar hij heeft genoeg stukken waar hij droog kan staan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CM_

Re: Is dit mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:49

Vind het eerder schimmel achtig of regenschurft achtig.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:51

Op basis van deze foto's lijkt het eerder op een soort schimmel dan mok (mok is korsterig, geirriteerder door roodheid, kloofjes etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:54

Bij mijten valt het haar ook gewoon uit zonder dat de plek pijnlijk, korsterig of ontstoken is. Ik zou er even de dierenarts bij halen, dan weet je meteen hoe je het moet behandelen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:00

Dat is mok.
Geen wonder onder die omstandigheden.

Alle bovenstaande reacties vallen ook onder het kopje "mok". Mok is een verzamelnaam voor al die soorten van huidellende aan de onderbenen.
De oplossing is : huid droger houden, korstjes voorzichtig verwijderen en huid behandelen met helende (mok)zalf. Maar het begint met je dier uit de blubber te houden.

Jaarlingen hebben doorgaans ook allerlei 'kinderziektes' waar ze doorheen gaan waardoor hun natuurlijke weerstand even verminderd kan zijn. Zorg dat hij optimaal gevoerd wordt en goed ontwormd is, dat helpt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:04

Yep dit is mok en is pijnlijk voor paard. Tips zie post boven mij. Succes en sterkte. Is nooit leuk.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:09

In de op staat dat ie ook genoeg plek heeft om droog te staan.. dus reacties dat ze hem anders moet neerzetten zijn toch niet van toepassing? :o

Als het een schimmel is kun je t ook goed behandelen met imaverol.. korst erafhalen en imaverol erop

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 16:14

Dus wel waar ik bang voor was helaas... Hij heeft onbeperkt hooi en krijgt elke dag brokjes met de nodige vitamines :) Het weiland ligt aardig hoog aan de voorkant en er ligt een stuk droog zand overheen. De achterkant is wel nat. Maar ik vind het belangrijk dat hij genoeg weidegang en ruimte heeft, dus het droge stuk afzetten zal te weinig ruimte zijn... En ik zet zo’n kleintje liever ook niet op stal...
Mijn haflinger had ook altijd snel last van mok. Sinds ik haar benen opscheer en elke dag afspoel en droog maak heeft ze er nooit meer last van gehad. Zou het bij hem ook een beetje helpen om het onderste stukje op te scheren? En welk zalfje raden jullie aan?
En kan mok zich zo snel ontwikkelen? Zaterdag is hij bij de hoefsmid geweest en heb ik zijn benen helemaal schoongemaakt. Toen was er echt nog niks te zien.

Edit: hij is in oktober ontwormd met equest pramox, dus als het goed is zit dat ook goed :)

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:19

Ik scheer idd de benen op tot de knie zodat behandelen en smeren makkelijker is..

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:20

Ik gebruik graag sudocrème voor mok

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:24

Kijk maar uit met opscheren dan hebben zijn benen helemaal geen bescherming meer tegen het weer.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:26

Ik zou ervoor kiezen om idd de aangetaste plek wat kaal te maken zodat het zalf er goed bij kan, ook zou ik wel tijdelijk het natte stuk wei afsluiten want daarin zal de zalf ook weer sneller van de benen gaan.

Meestal gebruik ik voor kleine beginnende plekjes spul uit de ruitersportzaak en als dat niet werkt dan bel ik onze da en die maakt dan zelf een speciale zalf voor ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:34

Rizette schreef:
Kijk maar uit met opscheren dan hebben zijn benen helemaal geen bescherming meer tegen het weer.

Gaat niet altijd op. ;)

Mijn tinker kocht ik met mega sokken. Bij mij heeft ze na ruim een halfjaar enorme mok gekregen, dit werd alleen maar meer en erger. Door al het haar kon ik het niet meer goed genoeg behandelen. Ze gaat nu bijna een jaar lang door het leven als een tinker zonder sokken. En nu? Nooit meer last van mok. Hooguit een droog plekje, geen open wonden meer. :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:35

Ik gebruik ook graag sudo creme. Ik heb ze dan een uurtje of soms 2 in de blubber staan. Beter dan de hele dag binnen toch? T is ook nooit goed.
Ik zou wel dagelijks schoon spuiten en de sokken afknippen. Niet helemaal kaal. En dan goed smeren met een zalf. Sudo blijft ook best goed zitten als het nat wordt. Goed in de gaten houden! Desnoods alleen snachts zodat het wel zeker weten een nacht droog is!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 16:42

Is het misschien een optie om hem dan tijdelijk ‘s nachts op stal te zetten? Dan behandel ik hem in de avond en dan kan het de hele nacht inwerken.
De paarden gaan hier allemaal om een uur of 5 naar binnen en om 6 uur ‘s ochtend weer naar buiten. Alleen het clubje jonkies waar hij dus in staat blijft buiten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:58

Als het zou Kunnen, zou het wel mijn voorkeur hebben. Kun je het evem goed schoon wassen en zalf smeren. Ik zou dan alsnog s ochtends sudo erop smeren :j kun je altijd even aan het eind van de dag kijken of een dikke laag wat helpt.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:08

Als ik de mok ontdek haal ik meestal de korst eraf en dan eerst wassen met betadine.. en dan de volgende dag behandelen met sudocreme of andere mokzalf :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:25

Ik zou hem zeker nu in deze natte periode lekker eind Vd dag op stal zetten en het goed drogen, daarna behandelen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 18:40

Dan ga ik dat even regelen :) Wassen met betadine is ook een goeie. Heb ik nog staan!

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:53

Ik was meestal eens in de zo veel dagen met betadine, niet elke dag. De andere dagen was ik dan met badedas, da’s een stuk milder. Goed afdrogen en idd sudocrème erop.