Smeerwortel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IreneXTjisse

Smeerwortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 10:48

Hi!! :)
Ik hoorde van mensen en in een paar boeken dat als je een wond sneller wilt laten genezen dat je dan smeerwortelzalf erop kan doen.. maar smeerwortel is toch giftig %) ???

Groetjes,
Irene :D

_Dracarys

Re: Smeerwortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:00

Nog nooit van gehoord. Wel honingzalf

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:29

Ik gebruik het bij mijzelf voor ontstoken gewrichten aan de voeten (hallux valgus) en bij de paarden voor pijnlijke pezen/gewrichten. Ook heb ik het met veel succes gebruikt bij een van onze paarden die een litteken had dat maar bleef werken (lees: pijnlijk/rood, soms wat vochtuittreding). Plek is nu mooi genezen. Maar ik gebruik het NOOIT op wonden!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:39

Gewone smeerwortel is inderdaad riskant om te eten. Er bestaat een kruising met siberische smeerwortel die wel veilig is. Onder de naam Symphytum x uplandicum of Bocking 14. Het hoge eiwitgehalte maakt het een interessante toevoeging aan het dieet van bv kippen en konijnen of paarden, maar dan mag je een aardig veldje aanleggen.

Voor uitwendig gebruik blijkt smeerwortel wel nuttig :
De plant werd en wordt met name uitwendig toegepast, in de vorm van omslagen bij botbreuken, wonden, en gewrichtsontstekingen. Onderzoek heeft uitgewezen dat allantoïne de heling van wonden inderdaad kan bevorderen door de stimulering van de vorming van nieuwe cellen. Voor inwendig gebruik wordt smeerwortel afgeraden in verband met de hoge dosering pyrrolizidine-alkaloïden. Dit tast de lever aan.

IreneXTjisse

Re: Smeerwortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 17:59

Dank jullie wel!!
Heeft geholpen:)!!