Paard kreupel, oorzaak onbekend. Opties?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Intervarno

Paard kreupel, oorzaak onbekend. Opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 22:22

Ik zit met mijn handen in het haar... Hopelijk zitten hier mensen die met mij mee kunnen en willen denken en vooral objectief kunnen zijn.

Mijn paard is inmiddels al een behoorlijk lange tijd kreupel (sinds een maand of 6). Na 12 dierenartsenbezoeken van 4 verschillende dierenartsen weet ik het niet meer. Paard loopt kreupel rechtsachter. In stap is er weinig van te zien. In draf echt behoorlijk kreupel (score 4 van 5). Hij heeft een flinke harde bult op zijn kogel. Daar moet het zitten zou je denken. Na 3 keer foto's en echo's te hebben gemaakt, buigproeven, inspuiten in het gewricht etc. is nog steeds niet duidelijk wat er mankeert. Mijn paard heeft 3 maanden op boxrust gestaan zonder verbetering. Omdat het enige resultaat een somber paard was (vind je het gek), gaat hij inmiddels weer fijn naar buiten. Hij is enorm vrolijk, eet goed, gaat graag naar buiten. Dat maakt het ergens ook lastig.

Wat zijn de opties, of zijn die er niet meer? Ik begreep van mijn dierenarts dat eventueel een MRI een mogelijkheid was. Echter, als ik probeer er nuchter naar te kijken, wat nou als daar iets uitkomt, kan ik daar dan iets mee? Na een MRI van enkele duizenden euro's wordt er misschien een afwijking ontdekt. Maar als 3 maanden rust niets heeft opgeleverd, zijn er afwijkingen die op een andere manier te behandelen zijn? Of is de conclusie dan dat we weten wat het is, maar dat hij niet zal verbeteren? Iemand raadde mij een alternatieve kliniek aan. Zouden die wel meer voor hem kunnen betekenen? Of moet het nu echt klaar zijn? Maar dan nog: hij is zo vrolijk...

Reacties, ervaringen, tips zijn welkom. Ik heb mijn paard al 10 jaar, geef enorm veel om hem, maar wil wel eerlijk blijven naar hem toe.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Paard kreupel, oorzaak onbekend. Opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:27

Wat zagen ze dan op de foto / echo?

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 22:30

Polly schreef:
Wat zagen ze dan op de foto / echo?

Niets, mij werd verteld dat hij er op de foto uitzag als een vierjarige... In totaal hebben ze drie keer foto's en drie keer een echo gemaakt om te kijken of er iets veranderde, maar niets.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:30

Mri kost rond de 1000/1200 euro. Ligt er ook aan of het staand of liggend gebeurt.

Ben je bij echt goed bekend staande klinieken geweest of bij de kleintjes "om de hoek"?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:32

Konden paarden maar praten he |(

Wat is er inmiddels precies op foto en echo gezet? Is kogel ingespoten? Waarom? Is er verder gekeken dan rechts achter? Bekken, s-i, cto, enz?

Kan ook een optie zijn nu eens thermografie in te zetten. Nee, geeft geen diagnose, maar geeft wel aan in welke regio blokkades zit, en waar dus gezocht moet worden.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:43

Is er hoger ook gekeken? Dus foto’s van sprong of knie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:50

Ik heb je ook een PB gestuurd.

Ik krijg de indruk dat je paard niet kreupel is door de bult maar meer doordat hij zijn lichaam vanwege die bult heeft overgecompenseerd. Mogelijk is er eerst een kreupelheid aan de bult geweest maar hij is daardoor zijn lichaam anders gaan gebruiken en nu is de bult niet de boosdoener maar wel zijn spieren/rug enz.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:56

Is hij ook al uitverdoofd geweest?
Zit het niet gewoon hoger of lager?

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 23:19

Dank voor alle antwoorden. Het is in ieder geval al fijn om wat andere invalshoeken te zien. Dat gaat me ook helpen als ik een kliniek ga bellen!

IngridM schreef:
Mri kost rond de 1000/1200 euro. Ligt er ook aan of het staand of liggend gebeurt.

Ben je bij echt goed bekend staande klinieken geweest of bij de kleintjes "om de hoek"?

Heb hierover nog niet bij klinieken geïnformeerd, omdat ik een goede afweging wil maken of het überhaupt iets zou kunnen opleveren. De dierenarts vertelde mij dat dit rond de 3000,- zou gaan kosten, dus wel een behoorlijk flinker prijskaartje dan het bedrag dat hier genoemd wordt. Kan natuurlijk zijn dat dit een verkeerde inschatting was. Maar nog steeds blijft hierbij voor mij dus de vraag: kan het wat opleveren, behalve dan diagnostisch? Het enige dat voor mij interessant is, is dat mijn paard herstelt, niet wat de exacte oorzaak is (behalve als dit invloed heeft op de behandelwijze).

Juut schreef:
Konden paarden maar praten he |(

Wat is er inmiddels precies op foto en echo gezet? Is kogel ingespoten? Waarom? Is er verder gekeken dan rechts achter? Bekken, s-i, cto, enz?

Kan ook een optie zijn nu eens thermografie in te zetten. Nee, geeft geen diagnose, maar geeft wel aan in welke regio blokkades zit, en waar dus gezocht moet worden.

Als hij zou kunnen praten om aan te geven waar het knelpunt zat, zou dat inderdaad een hoop schelen... Alleen rechtsachter de kogel en de rest van het onderbeen. Hij is ingespoten met een verdovingsmiddel in de kogel, waarop hij verbeterde. Daarom hebben ze even gedacht aan een ontsteking in de kogel. Het inspuiten van een ontstekingsremmer heeft echter niets opgeleverd, wat wel had gemoeten als er werkelijk een ontsteking had gezeten. Heb jij ervaring met thermografie? Is dat iets dat bij een kliniek gedaan kan worden?

poown schreef:
Is er hoger ook gekeken? Dus foto’s van sprong of knie?

Zie hierboven. Alleen onderbeen. Door de dikke kogel en de verbetering na uitverdoven is er vanuit gegaan dat het daar zat.

Monique schreef:
Ik heb je ook een PB gestuurd.

Ik krijg de indruk dat je paard niet kreupel is door de bult maar meer doordat hij zijn lichaam vanwege die bult heeft overgecompenseerd. Mogelijk is er eerst een kreupelheid aan de bult geweest maar hij is daardoor zijn lichaam anders gaan gebruiken en nu is de bult niet de boosdoener maar wel zijn spieren/rug enz.

Dank, ik ga je PB zometeen ook lezen en beantwoorden. Dat zou inderdaad kunnen. Zou dan een fysio of chiropractor een optie zijn?

Sizzle schreef:
Is hij ook al uitverdoofd geweest?
Zit het niet gewoon hoger of lager?

Jep, dus inderdaad uitverdoofd geweest met verbetering bij verdoving van de kogel.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:26

Ik zou er eens een goede osteopaat bij halen. Het klinkt inderdaad als compensatie in het lijf. Wellicht zit er een blokkade in het SI. Jeroen Duenk heb ik mega goede ervaringen mee bij vage kreupelheid.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:28

Is hij wel eens nagekeken door een fysio? Zou het niet uit de rug kunnen komen? Is het geen compensatie voor pijn op een andere plek in het lijf?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:53

Mss kan je een x een thermografische scan laten maken.. heb ik ook laten doen. Pony liep achter niet goed en probleem zat voor in zijn wervels.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 00:11

Er zijn een hele hoop behandelingen en operaties die heel wat meer kunnen doen dan rust... Niet alles gaat weg van rust nemen... Is bij een mens ook niet.
Dus ja, als je enige optie nog is een mri, kun je dat doen en als ze het dan vinden is er zeker een grote een kans dat ze dan kunnen behandeling maar wel waarschijnlijk weer hogere kosten.
Ik raad je aan eerst eens een echt goede sport Dierenarts ernaar te laten kijken. Die wat wij hebben kijk veel verder dan alleen het been en kijkt meteen naar het hele lijf.
Zo heb ik paarden gezien die niet rad liepen, waar meerdere (ook goed aangeschreven) artsen naar hebben gekeken en het ook niet echt konden vinden /alleen tijdelijk oplossen, en dat bleek uiteindelijk vanuit de hals te komen. Behandeling daar en paard heeft nooit meer kreupel gelopen.
Je hebt dierenartsen en dierenartsen, en klinieken en klinieken. Laat je goed adviseren en zoek de beste waar je aan kunt komen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 08:29

QuarterH vandaar ook mijn vraag hierboven ergens. Scheelt echt waar je heen gaat

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 09:10

Als ik het zo lees, dan denk ik ook aan overcompensatie oid en dat het daadwerkelijke probleem hoger zit. Ook omdat het niet over gaat door rust..

Ik denk dat ik eerst zijn rug goed los zou laten maken om te kijken of dat verschil gaat maken in het bewegingspatroon.

Als dat niet helpt kun je meer gaan uitsluiten..de knieen achter, si gewricht, rug op de foto, hals op de foto etc.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 09:42

Hoe ziet de bult op de kogel eruit van buiten? Is ie hard of zacht?

Ook ik zou er een fysio bij halen. Geen osteopaat. Wij fysio's zijn ook opgeleid om benen en hun gewrichten en structuren te testen. En mocht daar niks uitkomen, gaan we verder kijken en voelen (alles bij elkaar optellen en klinisch redeneren) om te ontdekken wat de eventuele oorzaak zou kunnen zijn.
Ik kom best vaak kreupelheden tegen die hun oorsprong niet in het gebied hebben wat dik is.

Edit: ik zeg niet dat osteo's slecht zijn, maar ik weet wel precies hoe fysio's opgeleid zijn

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:02

Waar ben je geweest met je paard? Een arts die beweerd dat een mri 3000 kost lijkt me niet op de hoogte...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:39

knollentuin schreef:
Waar ben je geweest met je paard? Een arts die beweerd dat een mri 3000 kost lijkt me niet op de hoogte...

IngridM schreef:

Info van de Raaphorst 4 weken geleden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:17

Klopt ingrid, maar de raaphorst is wel op de hoogte van dit soort dingen en ik vraag me dus af bij wat voor da de ts geweest is

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:29

Knollentuin dat bedoelde ik dus ook exact wat jij bedoelde :-)
Soms druk ik me niet zo duidelijk uit haha

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 22:54

Hoi,

Weer even een korte update. Bedankt weer voor jullie reacties, heb er veel aan gehad. Aanstaande dinsdag komt er een fysio langs om te kijken of er in de rest van zijn lijf wat vast zit. Ben benieuwd of daar wat uit gaat komen. Zal jullie op de hoogte houden!

Om nog een paar vragen te beantwoorden:
De bult zit aan de buitenkant van zijn been op de kogel, is redelijk groot en hard, niet warm.
Mijn paard is nagekeken door mijn vaste dierenarts waar ik vertrouwen in heb en die mijn paard eerder goed geholpen heeft. Dat er een verkeerd bedrag genoemd is, zegt mijns inziens niet perse iets over het functioneren van de dierenarts ;) Desalniettemin jammer dat hij mijn paard dit keer niet heeft kunnen helpen...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 19:21

Voor thermografie weet ik niet of dit ook vanuit klinieken wordt gedaan. Ik ken hier alleen mensen in die als zzp-er werken.

Ella is een hele goede: sterke kennis van anatomie en biomechanica, maar ook heel goed bewust van haar grenzen. Thermograaf kan en mag geen diagnose stellen, maar nogmaals; het geeft een richting aan waar de da moet zoeken.
http://paardenbeweginginbeeld.nl/contact

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 17:03

Thermografie wordt zeker wel door paardenklinieken gedaan.
TS heeft al eerder een kliniek per PB doorgekregen.
Maar idd er lopen een hoop kwakzalvers tussen die thermografie aanbieden.Iedereen kan zo'n camera kopen, leuk praatje erbij en ze hebben klanten. Maar ik schat de TS hoger in en denk dat ze dat onderscheid wel kan maken.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 17:10

Ik kan Emmeloord aanraden.

Bij mijn gewone dierenarts was op de echo ook niet veel te zien. Eenmaal in Emmeloord toch gevonden en bleek het ernstiger te zijn dan gedacht door mijn eigen dierenarts. Daar hebben ze betere apparatuur. Was ook niet heel duur.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:03

knollentuin schreef:

Mri of scintigrafie ben je 1250 euro kwijt maar je zit wel met vooronderzoek en nadien met de diagnose en wat er dan verder aan behandeling dient te gebeuren..dus het klopt wel degelijk
Net eentje met een mri van ondervoorbeen ..eerst kreupelheidsonderzoek met uitverdoven , rx en echo kwam niet zoveel uit daarna mri en was een haarfijn barstje in het pijpbeen ..samen met nabehandeling en infuus met botherstellendproduct was ik toch 2500 exc kwijt
En begin dit jaar eentje met een scintigrafie na een redelijk onverklaarbare kreupelheid voor ( en al wat geld kwijt aan de "aanhuis dierenartsen en nog steeds een kreupel paard )
Was ik ook met vooronderzoek , scintigrafie en nabehandelen 2500 kwijt maar wel een rad paard waar we weer volop mee on training zijn
Ik kan je Smdc in Heesch heel erg aanraden ..doen alleen maar kreupelheidsonderzoek en
diagnostiek