olie als supplement - paard wil er niet van eten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marilu

olie als supplement - paard wil er niet van eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 21:07

Aangezien mijn paard wat schraal staat (je kan haar ribben zien als ze beweegt), heb ik OilMega van Cavalor gekocht om bij haar voer te doen, in de hoop dat dit haar wat opknapt.
Op de bidon staat dat je moet beginnen met 20 ml, wat ik zonet dus gedaan heb. Dat was duidelijk buiten mijn paard gerekend, want die vond het zo verschrikkelijk vies dat ze amper een hap heeft gegeten. Niet de bedoeling, natuurlijk, want ze moet net wat bijkomen ...
Hoe pak ik het best aan ? Kan ik bv de olie ook met een spuitje rechtstreeks in haar mond spuiten ?
Of zou met minieme hoeveelheden beginnen een beter plan zijn (bv 5 ml per dag).

singasong

Re: olie als supplement - paard wil er niet van eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:08

Doe je er niet beter aan om haar meer ruwvoer te geven?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:16

Waar meng je het doorheen?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 21:25

Ze krijgt al behoorlijk wat hooi (ze zal aan zo'n 12 kg per dag zitten). Dit is ook de eerste winter dat ze die ribben vertoont. Meestal krijg ik van zowel veearts als smid 'naar mijn voeten' dat ze te dik is. Ze is twee jaar terug hoefbevangen geweest (door een stress-situatie) en sindsdien geef ik wel suikerarm en zetmeelarm voer, wat dus granenvrij is : nl. Safe&Sound van Dodson & Horrell en nu, in de winter, gecombineerd met Care4Life van PAVO. Daarover heb ik de olie dus gegoten.
Ik weet, het klinkt misschien raar : enerzijds geef ik 'dieetvoeding' en anderzijds klaag ik dat ik de ribben zie ... maar ik wil dus extra energie uit vet geven en zeker niet uit suikers.
Verder is het ook zo dat ze samen staat (24/7 buiten met open stallen) met haar dochter en nog twee ezels, die dan weer alledrie aan de mollige kant zijn. Vandaar dat ik het absoluut aan haar rantsoen wil toevoegen, zodat enkel zij extra calorieën krijgt, waarvan de andere drie niet kunnen 'meesnoepen'. Ik ben ook vorige week gestart met haar spirulina (algen) te geven om zo toch wat extra eiwitten te kunnen geven, zonder haar voer te moeten aanpassen.

Uniek90210

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:40

Mijn ruin weigert categoriek om krachtvoer te eten waar iets is doorgemengd. Ik geef hem nu op aanraden van de dierenarts lijnzaadolie met een spuitje in zijn mond. Kijk wel voor een fijne dikke spuit met een potje waar je het gemakkelijk uit kan optrekken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:01

In mijn visie is het zo dat je geen supplementen zou moeten bijgeven als je niet weet of het dier het ook echt nodig heeft. Goede voeding is de basis! Probeer het eerst daar mee. Lukt dat niet dan ga je kijken waar het probleem zou kunnen zitten.
Ook supplementen kunnen een belasting zijn voor het lichaam.
Maar.... dit is mijn visie. Doe vooral dat voor jouw paard waar jij je goed bij voelt!

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:10

Ik heb een pony die 2xdaags lijnzaad olie moet hebben in de hooi periode (littekenweefsel in de darm) Dat geef ik ook in een spuit en dat gaat heel makkelijk. Hij doet vrijwillig zijn mond open en ik spuit het erin en slik, weg. Lijnzaad olie vinden ze vaak lekker. Daar kan je ook mee beginnen en steeds iets meer van je eigen olie toevoegen. Soms moeten ze het ook "leren lekker vinden"
Maar ik zou even kijken waarom je paard dit jaar niet zo makkelijk aankomt, er is dan vaak wel iets gaande...

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 06:37

Het (lichtjes) vermageren is gestart in september. Heb het toen aan de veearts gevraagd bij het toedienen van de jaarlijkse spuitjes griep/tetanus. Die vond toen dat ze perfect stond, maar ik zag toen al dat die ribbetjes stilaan opdoken.
Ze wordt 4x per jaar ontwormd. Op de laatste spuit (vooral bedoeld tegen de lintwormen) is er niets afgekomen.
Mijn plan is het nu even zelf te proberen met een kuur van enerzijds de spirulina en anderzijds de olie. Is het na deze kuur nog hetzelfde beeld, dan roep ik er de veearts bij. Het gekke is wel dat ze bv op haar nek best nog wel wat vet heeft zitten, dus hij zal ze zeker niet als te mager beschouwen. Maar dan ga ik toch vragen haar eens nader te onderzoeken, want dit is niet hoe ik gewend ben haar te zien.
Aangezien er dus inderdaad mensen zijn, die het met een spuitje doen, ga ik het ook zo proberen, beginnend met een kleinere hoeveelheid (en even wachten tot het weekend, dan ben ik minder gehaast ... dat wil al wel eens helpen voor zulke dingen ...). Dank voor de reacties !

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 08:37

De olie door slobber mengen. Dat vangt de smaak een beetje op. En kies bijv. Voor havens slobber. Daar zit al veel olie in dus zet ook wat aan. Elke dag een schep met olie toegevoegd en dan zal ze zeker snel aankomen. En anders seniores priores 1 schep per dag bijvoeren met evt olie erdoor. Daar heb ik mijn ietwat schrale nieuwe paard mooi op aan laten komen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 09:18

Begin met minder olie.
Doe echt een heel klein scheutje.roer je voer , en goed door,.
is vaak even de geur waar ze aan moeten wennen :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 09:30

Mijn vorige paard was olie, van wat voor merk dan ook (heb er 8 verschillende geprobeerd...) echt een no go. Zelfs op een hele bak muesli/slobber of wat dan ook een drupje en ze raakte het niet meer aan!
Ik voerde uiteindelijk Omega 3-6-9 mix bij van Subli, dat is een sterk oliehoudend voer en ze zag er super uit.
Soms vinden ze wat voor olie dan ook echt een soort vergif :') }:0

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 09:47

Hoe is het gebit? kan ze nog goed kauwen/ eten?

Geweekte bietenpulp is ook een fijne dikmaker.

Vecar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:10

Ik zou ook beginnen met minder olie te geven. Mocht het dan nog niet gegeten worden is Omega 369 een goede manier om bij te voeren

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 18:46

Als het met het spuitje ook niet zou lukken, ga ik inderdaad eens moeten uitkijken naar voer dat voor haar gepaster is. Van Subli of Havens heb ik nog nooit iets afgenomen. Zal er mij eens wat over 'inlezen'. Ik weet zelfs niet of het hier in de buurt te verkrijgen is. Misschien wel via een online shop.
Haar tanden zijn tiptop. Ze worden jaarlijks bijgevijld en nooit problemen.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:20

Mijn paardje staat voor het eerst dag en nacht in een paddock paradise en verloor ook iets te snel gewicht, Ik ben minder gaan trainen en anders gaan voeren. Op dit moment koolzaadolie 15 ml dus niet teveel, agrobs kraftpaket en kruidenmix (elke 5a6 weken een nieuw samengestelde mix).

Koolzaadolie kost € 3,15 per 500 ml. Je koopt het gewoon in de supermarkt :)
Helpt werkt remmend op de aanmaak van cholesterol en draagt bij aan het versterken van het afweersysteem

Werkzame stoffen:
Goede verhouding van omega 3 en 6,
een eetlepel (14 g) koolzaadolie bevat o.a.:

2.4 mg vitamine E (12% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid)

10 mcg vitamine K (12% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid)

1300 mg Omega-3 vetzuren

2600 mg Omega-6 vetzuren

antioxidanten

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 08:37

kan je beter mijden, dat is ontstekingbevorderend. Dus ook geen zonnebloemolie, staat daar ook bol van. Onbeperkt goed ruwvoer is de beste voeroptie. Evt aanvullen met bietenpulpslobber, olie is vooral langzame energiegever

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 13:51

Vandaag is het me gelukt met een spuitje. Moeder paard vond het behoorlijk vies, maar het is toch maar mooi binnengebleven 8-) De volgende dagen gaat dit er natuurlijk niet gemakkelijker op worden, eens ze de procedure doorheeft ...
@Pantarhei, in de OilMega zit er ook koolzaadolie heb ik gemerkt, dit naast soyaolie en lijnzaadolie. Ik neem aan dat het dan toch ok is om te gebruiken ?
Sowieso doe ik hier gewoon een kuur totdat de bidon op is, zou zo'n 30 dagen moeten zijn.
Lukt dit niet, dan is de bietenpulp nog een optie. Dat hoor/lees ik regelmatig vernoemd als dikmaker, maar ik heb dit zelf nog nooit gebruikt en ben er zo'n beetje terughoudend tegenover (ivm dat opzwellen : ben altijd bang dat dit in de maag nog even doorgaat ... beetje dom van mij allicht :D ).

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:57

pantarhei schreef:
kan je beter mijden, dat is ontstekingbevorderend. Dus ook geen zonnebloemolie, staat daar ook bol van. Onbeperkt goed ruwvoer is de beste voeroptie. Evt aanvullen met bietenpulpslobber, olie is vooral langzame energiegever

Omega 6 had ervoor moeten staan

Bietenpulp idd goed weken en lang genoeg.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:00

Bietenpulp vond die van mij dus ook :r waarom je paard perse willen geven zelfs met een spuitje, ik snap dat niet hoor... als hij het echt vies vindt ziet hij je straks met die spuit verschijnen en wordt het steeds meer 'bal'. Leuk als je straks moet ontwormen :n

Mocht je hem wel aan de pulp krijgen, gefeliciteerd want dat is echt superspul, qua meer vlees / vet / laagje extra.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 20:28

Ja, VanHuisUit, dat is dus even afwachten. Het kan twee kanten op : ofwel zet ze het binnen de kortste keren op een lopen als ze me ziet afkomen met het spuitje ofwel raakt ze gewend aan de smaak en lost het probleem zichzelf op.
Het moet nu maar even zo. Als kind hebben we ook wel eens vieze medicamenten moeten inslikken van onze ouders, denk ik dan.
De bietenpulp begin ik pas, als de olie echt niet meer lukt om te geven of ze gewoonweg niet helpt. Moest ze ondertussen verder vermageren, moet ik er sowieso de veearts bijhalen (die is overigens ook wel een voorstander van bietenpulp).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:33

Hoe oud is het paard? Klinkt mij eerder als Cushing dan een voer probleem.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 11:09

Ze is 10 jaar.
Ken de ziekte alleen maar van erover te lezen.
In ieder geval ziet ze er voor het overige ok uit, zeker niet ziek. Ze is ook levendig en steeds alert.
Eet graag en goed. Ik neem aan dat ze op het ogenblik gewoon ergens een tekort aan heeft. Wil het nu even uitproberen met wat kleine aanpassingen, zoals de olie.
Ik stel me als evaluatiemoment einde januari. Is er geen verbetering, dan roep ik de veearts en vraag alleszins een uitgebreid bloedonderzoek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:14

Bietenpulp moet minimaal 6 uur weken, daarna kun je het met gerust hart voeren.

Bij cushing zie je vaak ook andere symtomen, lange {krulligere} wintervacht waar ze moeilijk doorheen komen. Vetbulten boven de ogen, ontstekingen, vermagering kan, hoefzweren, hoefbevangenheid.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:17

Mijn paard is ook zo'n pietlut. In het begin pakte ze de Oilmega ook niet, maar na de gefaalde eerste keer ben ik het bijna drupje voor drupje gaan opbouwen en nu slobbert ze met smaak de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid weg :)
Er schijnt inderdaad een apart smaakje aan te zitten waardoor ze er echt aan moeten wennen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:40

De omega 6 moet sowieso lager zijn dan de hoeveelheid omega 3 in de olie anders werkt het ontstekingsbevorderend. In het voer overheerst de 6 al vaak, dus is het belangrijk dat je 3 gaat geven.
Ik ben van gewone lijnzaad overgestapt op de omega 3 van effektri.