Koliek...en nu?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Beauty26

Koliek...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 16:09

Beste bokkers,

Even het verhaal in het kort:

Vanmorgen gebeld door de stal eigenaar...dat was vreemd want hij belde nooit, vooral niet op een kerstdag. Bleek onze merrie niet meer op te willen staan & niet te willen eten. Colosan gegeven & lopen met haar maar dit mocht niet baten.

Dierenarts gebeld, gekomen.. geluisterd dacht ook aan koliek, maar opvoelen liet ze niet toe uiteindelijk wel gelukt ( met moeite maar wat de dierenarts zo kon voelen kon hij geen mest voelen zitten). Wel hoogstwaarschijnlijk een flinke gas ophoping. Temperatuur was goed. Wel blijkt ze een flinke hart ruis te hebben.

Ze heeft wel een spuit gehad voor de koliek.

Nu 4 uur later, loopt ze wel zelfstandig de weide door...rolt/ ligt nog wel maar staat wel weer snel op. Echter nog geen interesse in eten, oogt nog wel wat gestresst.

Komt wel weer een knuffel halen,iemand hier ervaring mee.. hoe lang houd zoiets aan? Tips ideeën wat we nog kunnen proberen?

Staleigenaar houd haar in de gaten. Ze staan 24/7 buiten ( met schuilstal).

beatje

Re: Koliek...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:14

Bij ons komt de Da dan altijd terug, hij doet dat altijd het liefst voor hij de nacht weer in gaat omdat s'nachts niemand het paard in de gaten houd.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 16:21

Ja snap ik idd, heeft deze dierenarts niks over gezegd. Maar als er helemaal geen verandering is dan hang ik zeker strax weer aan de telefoon

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:24

Niet te lang wachten en dierenarts weer bellen.

Laerkens Beauty L1+2 dressuur

[o]

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:26

Ik zou nu ook de dierenarts opnieuw laten komen.
Mijn paard knapte ook pas op na de tweede spuit Buscopan. En moest het na dat tweede DA-bezoek toch nog niet beter worden of zelfs verslechteren heb je nog een hele avond om evt. dingen te regelen en naar de kliniek te gaan. Dat je niet midden in de nacht in spoedmodus moet rondhossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:29

Sowieso terug laten komen, maar als je t niet vertrouwd, kliniek.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 16:36

Bedankt voor jullie reacties! Dan gaan we toch nog een x de dierenarts raadplegen.En idd anders kliniek.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:37

Ik zou toch ook de dierenarts weer bellen.
Mijn pony heeft onlangs koliek gehad en die knapte naar de spuiten zienderogen weer op.
Ging niet meer liggen, en na een goed half uur kwamen er een paar flinke scheten en was het goed.

[KS-MK] [volg] gouden merries Olivia en Ariel
Strooigoed
Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand x Windspiel
Ariel, Waldmeister x Alpenbeu 27-04-2021 uitgerekend van Amazing Star van Beauvoorde

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:42

Ik zou zo niet de nacht in durven. 4 uur en nog symptomen plus niet willen eten is voor mij reden genoeg om de dierenarts wederom te laten komen en eventueel naar de kliniek te gaan.

Succes!

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:49

Is je paard ook heel koud? Misschien daar ook even naar kijken. En inderdaad, als je het niet vertrouwd toch nogmaals de dierenarts langs laten komen.

Mijn paard fleemt wanneer ze koliek heeft en zodra ze pijnstilling en darmverslappers krijgt knapt ze duidelijk op. Flemen doet ze dan ook niet meer. En eten begint ze dan ook weer mee.

Zou zelf ook zo niet de avond in durven en toch nog eens laten controleren.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 17:00

Dierenarts laten komen, ze had nu echt wel wat opgeknapt moeten zijn.

Jaike G. SPORT Z1+6 / Edou fan 'e Boppelannen SPORT ZZ-Zwaar+0 / Tsjikke Z1+0 / Blossem / Jouke 't Hof

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:37

Hoe gaat het nu met je paard? Bij koliek maar altijd een afspraak met de DA wanneer het paard echt weer de oude moet zijn, wanneer weer te bellen, wat precies in de gaten te houden. Iedere koliek is anders.

In dit geval zou ik zeker weer contact opnemen met de DA, als je met koliek de nacht in moet gaan, zorg dan dat het paard ook de nacht door iedere paar uur gecheckt wordt. Zet het paard altijd apart zodat duidelijk is of het paard gemest heeft en hoe die mest eruit ziet.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Hightea workshop.nl Voor personeels- of vrijgezellenfeest
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:40

Als ze niet opknapt DA bellen!!!

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:40

toen de mijne dit 2 maanden geleden heeft gehad heb ik de dierenarts gebeld. na dat deze geweest was is het een uur goed gegaan waarna het gedonder weer begon en ik hem nogmaals gebeld heb. ben toen meteen doorverwezen naar de kliniek waar hij 2 nachten heeft gestaan, gelukkig met goede afloop. Hoop dat het voor jou niet nodig is allemaal maar zou voor de zekerheid altijd bellen...

hoe gaat het ondertussen?

Some days just pass by and Some days are unforgettable We can’t choose the reason why
But we can choose what to do from the day after So with that hope, with that determination
Let’s make tomorrow a brighter and better day

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:45

Zeker de DA nog een keer laten komen! Koliek kan erg verradelijj en gevaarlijk zijn, zeker als er geen verbetering is.

Glamour Girl de mooiste schimmel <3
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 21:14

Zijn zojuist nog een keer bij de paarden geweest, ze stond toen wij aankwamen. ( leek wat steviger op de benen te staan) Vanmiddag toen we er waren, lag ze heel af en toe nog even maar stond wel degelijk ook weer op.

Er kwam welliswaar wel wat mest uit, t was niet veel maar er kwam wat uit wat op mest leek. ( was erg dun)

Vanavond heeft ze 1/4de stukje appel op, durfde haar niet meer te geven. Hooi wel aangeboden maar was nog niet echt interesse in. Maar met stukje appel voeren hoorde je wel "gerommel" in der buik. Mijn man is nu aan de telefoon met de kliniek. Hebben ook vanavond de dierenarts nog even gebeld en die zegt ook, elk geval even telefonisch contact met kliniek.

Sorry als het wat rommelig is, ik ben er nog ff onderste boven van.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:33

Staat er nog voldoende gras op de wei of wordt er veel hooi gevoerd?
Even met het oog op zand.
Veel weides zijn nu te kort/ kaal waardoor er een overmaat aan zand binnenkomt.

Koop morgen direct even een flesje colosan. Fantastisch eerste hulp middel. Kan een levensredder zijn.
Sterkte, en bij twijfel gewoon een arts erbij!!!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 21:40

Bedankt, we hebben idd direct vanmiddag een fles colosan gehaald. Weide is idd kort, maar ze krijgen voldoende hooi & op aanraden van een dierenarts gekookt lijzaad.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:49

Wat ik mij af vraag is heeft ze een darmontspanner gekregen bij de pijnstillers? Wij mogen nooit van onze dierenarts voeren na die tijd.
Als ze al gas heeft wil je ook geen appel ofzo gaan geven wat veel gas geeft.

Jetsknot.nl!! Leuke unieke paracord halsters, touwen, vliegenfrontriemen, hondenhalsbanden enz
Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:53

Er staat me iets van bij dat een paard bij pijn ook een hartruis kan laten horen.

Sterkte. Koliek is zo ellendig!

I could stay awake just to hear you breathing
Watch you smile while you are sleeping
While you're far away and dreaming

Loreke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:35

ik had ook een paard dat heel gevoelig was voor koliek. Ik krijg nog steeds de bibber als ik paarden gewoon zie liggen.

Bij twijfel inderdaad meteen terug da of kliniek contacteren. Zij knapte ook op na 2de spuit zoals al reeds gemeld.

Is er iemand die de komende uren af en toe eens kan controleren? Al is het maar om je zelf gerust te stellen? Ik ging snachts toen ook regelmatig.

Hopelijk snel beter!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:38

Dat je nu slappe mest ziet kan heel goed passen bij zandkoliek. Dat is heel verraderlijk, ontstaat vaak sluipend, over de jaren heen zand verzamelen in de dikke darm. Op een gegeven moment is die zo gevuld met zand dat er niets meer langs kan, zo ontstaat er dan een verstopping en als gevolg daarvan ook weer vaak een gasophoping. Op een gegeven moment kan er toch wat dunne waterige mest langs de zandophoping, dat zie je er dan wel uitkomen. Ik zou er zelf niet gerust op zijn, op de kliniek kunnen ze makkelijker via een sonde paraffine geven dat zand mee afvoert. Lijnzaad koken is heus wel goed, maar vaak niet voldoende of je moet er al heel wat van geven.

Als het mogelijk is zou ik haar apart zetten van de andere paarden als je niet naar de kliniek gaat, dan kan je zien hoeveel ze mest als je er niet bij bent. Verder zou je haar hele kleine beetjes droog hooi kunnen geven, droog hooi voert ook zand af. maar wel een handje per keer en dat bijvoorbeeld ieder uur. Ik zou haar op dit moment geen krachtvoer, appel of wortel geven.

Heel veel succes ermee hoor!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:53

Wel even opletten!
Mijn pony meste ook en had ook rommelende darmen ondanks de gaskoliek!

[KS-MK] [volg] gouden merries Olivia en Ariel
Strooigoed
Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand x Windspiel
Ariel, Waldmeister x Alpenbeu 27-04-2021 uitgerekend van Amazing Star van Beauvoorde

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:12

Mijne mestte ook gewoon zowel met lopen als op de trailer richting de kliniek maar hij heeft er toch 2 nachten gestaan met gaskoliek. zegt dus jammer genoeg niet altijd wat..

Some days just pass by and Some days are unforgettable We can’t choose the reason why
But we can choose what to do from the day after So with that hope, with that determination
Let’s make tomorrow a brighter and better day

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:35

Ook ik heb veel ervaring (helaas) met koliek. Ook mijn ervaring: na de spuiten van de VA zie je ze heel snel, soms vrijwel direct opknappen, en weer willen eten, snuffelen door de box, knabbelen aan hooi/stro enz. Als dat niet zo is, is er meer nodig. Ook 1x dat het eerst bijtrok, maar na een uurtje later alweer fout ging, toen opnieuw de VA moeten bellen. Natuurlijk op een zaterdagavond/nacht...

Mesten maar er nog steeds beroerd/lamlendig bijstaan/liggen vind ik nog geen verbetering.