Dillemma keuze stalling - snel hoefbevangen paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Dillemma keuze stalling - snel hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 13:18

Hoi allemaal,

Graag zou ik wat advies krijgen van mensen die paarden hebben die snel hoefbevangen zijn. Mijn wens zou zijn om hem dichter bij huis te stallen. Momenteel staat hij op zo'n 25 a 30 min rijden. Ik kan pas na 16u00 vertrekken van mijn werk. Wat tijdens de wintermaanden betekent dat ik enkel in het weekend met hem iets kan doen. Meestal wordt het snel donker dus even aan de hand wandelen kan wel als er lang genoeg licht is. Rijden is helaas veel moeilijker .

Ik twijfel vooral omtrent het dichter staan en dus meer kunnen rijden versus op stal moeten staan. Gezien hij hoefbevangen is zou het positiever zijn als ik meer kan rijden/werken met hem, maar dan moet hij wel tijdens een bepaalde periode op stal staan...Er is niks in mijn regio die 24/7 buiten kan aanbieden buiten mijn huidige stalling.

Huidige stalling:
- 24/7 buiten met schuilhok (niet altijd met gezelschap)
- Kleine buitenbak, vaak nat tijdens de wintermaanden
- Gunstige stallingsprijs
- Vrijheid om hoeveelheid ruwvoer te regelen alsook de manier waarop (slowfeednet)
- Kleine wandelingen in de buurt zijn mogelijk alsook meegaan op verdere wandelingen (vervoer)

Stal optie 1
- Afstand 13 min rijden
- Binnen en buitenbak
- Er worden paddocks normaal gezien aangelegd in het voorjaar
- Duurste stallingsprijs
- Paarden mogen de wei op van 7u tot 21u30, indien droog weer 's nachts ook
- Mogelijkheid om paard even te lossen (wanneer er nog geen paddocks zijn)
- Minder wandelmogelijkheid rond het erf
- Ruiterpaden aanwezig op 30 min van stalling
- Slowfeednet moet nog besproken worden

Stal optie 2
- Afstand 15 min rijden
- Binnen en buitenbak (ruim)
- Moet op stal staan tijdens de winterperiode
- Laat zo lang mogelijk de paarden buiten staan. Dit jaar feb - begin dec. Maar afhankelijk van het weer. Staan altijd in een vaste kudde
- Wandelmogelijkheid op en rond erf.
- Mogelijkheid om paard even te lossen
- Qua prijs ligt deze in het midden
- Slowfeednet mag

Wat denken jullie?

Mara2000

Re: Dillemma keuze stalling - snel hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:29

Stal optie 1
Er komen paddocks dus neem aan dat je paard straks ook in de winter x uur naar buiten gaat.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:31

Stal 1 als de slowfeeder mag en als de paddocks ook inderdaad komen voor het voorjaar (anders heb je alsnog een paard op stal staan. Anders toch blijven staan tot je wat beters gevonden hebt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:31

Absoluut optie 1. Ik zou eerlijk gezegd niet eens twijfelen maar gelijk verhuizen :=

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:37

Tja voorlopig vind ik geen van beide opties goed, want op stal 1 zijn er nu toch geen paddocks? Paard staat dus met andere woorden binnen tot de paddocks er zijn of tot het weer beter wordt zodat ze terug op het land kunnen?

Welke regio zoek je? Mag via PB.
Laatst bijgewerkt door xAnthea op 22-12-17 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Vecar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:44

Ik zou ook voor stal 1 kiezen, maar ik denk pas verhuizen als de paddocks er zijn

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:44

Voor een snel hoefbevangen paard zou ik altijd voor 24/7 buiten kiezen, ook al betekent dat minder arbeid. (Vrije) beweging is nodig voor optimale doorbloeding van de hoef, op stal verplicht stilstaan is niet bevorderlijk. Daarnaast zou ik met gedeeltelijke weidegang bang zijn voor het schrokken van zoveel mogelijk gras in zo min mogelijk tijd, wat ook niet helpt.

Persoonlijk zie ik dus alleen nadelen van verhuizen met de opties die je hebt.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 16:45

Ik heb nog wat bijkomende informatie:

Stal 1:

Tijdens de zomer staan ze van 7u00 tot 21u00 buiten, soms 's nachts buiten. Ik denk dat het de gewoonte is om ze 's nachts binnen te zetten.

De paddock zijn een plan dat ze willen uitvoeren in het voorjaar. Dus momenteel geen paddocks op beroep op te doen.

Andere opties met betrekking tot 24/7 buiten heb ik in mijn regio gewoonweg niet. Andere opties kan ik proberen te bekijken, maar ik ben er bijna van overtuigd dat deze slechter zijn dan hetgeen ik gevonden heb.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:48

SmartBH schreef:

Stal 1:

Tijdens de zomer staan ze van 7u00 tot 21u00 buiten, soms 's nachts buiten. Ik denk dat het de gewoonte is om ze 's nachts binnen te zetten.

De paddock zijn een plan dat ze willen uitvoeren in het voorjaar. Dus momenteel geen paddocks op beroep op te doen.

Andere opties met betrekking tot 24/7 buiten heb ik in mijn regio gewoonweg niet. Andere opties kan ik proberen te bekijken, maar ik ben er bijna van overtuigd dat deze slechter zijn dan hetgeen ik gevonden heb.

Normaal zou die wei super zijn, maar jij kan jouw paard daar niet zo op zetten dus je hebt die paddocks wel echt hard nodig. Staan de paarden nu 24/7 binnen overigens, gezien je het over de zomer hebt?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:53

Kan je paardje nog wel op gras ? Ik zie het hier met mijn ex-b'er al compleet fout gaan na 3 dagen namelijk :7
Die paddocks zijn dan onmisbaar.
Of een soort van paddock paradise zou ideaal zijn, maar dat heb je hier in belgenland haast niet vrees ik.
Welke regio woon je ?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 16:56

Azmay schreef:
SmartBH schreef:

Stal 1:

Normaal zou die wei super zijn, maar jij kan jouw paard daar niet zo op zetten dus je hebt die paddocks wel echt hard nodig. Staan de paarden nu 24/7 binnen overigens, gezien je het over de zomer hebt?

Ja, als het weer droog is mogen ze wel eens naar buiten. Maar ze moeten de weiden sparen, ze worden te snel kapot gelopen. Ook mag je je paard eens los laten lopen in de buitenbak.

Nu ik heb wel verschillende mensen die mijn paard op de twee andere stallingen eens kunnen buiten laten. Maar uiteindelijk zal dit ook maar voor enkele uren op een dag zijn.

Ik twijfel enorm. Ik denk ook in de nabije toekomst aan kinderen en dan is een paard dicht bij huis erg makkelijk...maar wil hem natuurlijk ook niks te kort doen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 17:18

Ga je je paard dan gewoon weer in een wei zetten? Daar geef je steeds geen antwoord op...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:55