Dikke zak na castratie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Reeltje_5

Dikke zak na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 19:14

Heeft iemand hier ervaring mee?
Mijn paard is afgelopen maandag gecastreerd. De dag erna zag het er super goed uit totaal geen zwelling oid. Ik had voor 2 dagen antibiotica (sochtends en savonds) mee via de mond. En moest het afspuiten.
Nu was het gisteravond ineens gezwollen (overdag werk ik). Goed afgespoten in de hoop dat het minder zou worden.
De volgende ochtend (vandaag dus) gekeken voordat ik naar het werk ging, en nog steeds zo dik. Toch maar DA gebeld en kon gelukkig vrij krijgen smiddags. De wondjes zaten waarschijnlijk dicht. Ik moest hem flink laten rennen en temperatuur meten. Heel handig de temperatuur gemeten nadat hij gerend had (had eigenlijk gedacht dat het niet ging lukken want ik was alleen en ik kan hem niet vastzetten, maar later was er toch iemand die hem vast kon houden).
Maar goed het zag er hetzelfde uit, foto's doorgestuurd en de DA is langsgeweest.
Nu heeft hij ontstekingsremmers gekregen en iets wat de zwelling moet afnemen en ik heb voor nog een paar dagen antibiotica meegekregen. Morgenochtend moet de zwelling flink zijn afgenomen, anders moet ze het opnieuw openmaken. Of als het echt niet open gaat.

Iemand hier ervaringen mee? Ik ben er zo gestresst van. Eventuele verdere tips hiervoor?

XXTien1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:29

Hoi,
Ja herkenbaar! Mijn nu ruin is een paar weken terug gecastreerd. Ook enorme dikke koker en heeft best lang gebloed.
Ik moest hem 2 dagen op stal houden en dan mocht hij naar buiten (alleen in een kleine wei)
Het was ongeveer een week dik en toen werd het minder. Af en aan bloeden. Nu is het weer veel dunner en het bloedt niet meer. Het lijkt wel alsof er af en toe wondvocht uit komt. Het sneetje zie ik nog en lijkt nog open.... Het ziet er verder rustig uit.
Ik hoefde niet af te spoelen ofzo of te temperaturen. Gewoon in de gaten houden of hij goed at en alert bleef.
Ik snap je zorgen wel hoor...ik heb de DA er ook naderhand nog 2x bij gehad omdat ik me zorgen maakte (onterecht achteraf)

XXTien1979

Re: Dikke zak na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:31

Bloedt het nog dan? Bloeden schijnt juist goed te zijn...kan de troep eruit. Bij mijn paard heeft het best nog een aantal dagen gebloed (druppels) en was het ook echt wel een week dik....dat is langzaam geslonken...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:31

Wat is het nut om hem flink te laten rennen? Dat heb ik eerlijk gezegt nooit gehoord :o

XXTien1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:36

Kabayo schreef:
Wat is het nut om hem flink te laten rennen? Dat heb ik eerlijk gezegt nooit gehoord :o

Dan gaat de wond weer open en kan het bloed en wondvocht eruit

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:37

XXTien1979 schreef:
Bloedt het nog dan? Bloeden schijnt juist goed te zijn...kan de troep eruit. Bij mijn paard heeft het best nog een aantal dagen gebloed (druppels) en was het ook echt wel een week dik....dat is langzaam geslonken...

Precies
Ook liepen de mijne 24/7 buiten met inloop stal, konden ze zelf hele tijd in beweging blijven wat het beste is vaak.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:39

XXTien1979 schreef:
Kabayo schreef:

Dan gaat de wond weer open en kan het bloed en wondvocht eruit

Oo op die manier!
Dankje voor je uitleg :)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:39

Er zijn een hoop verschillen in hoe om te gaan na castratie. Ik heb er 3 laten castreren, 2 door een castrateur (?) en 1 door de dierenarts. Allen thuis en staand. Alle drie niet afgespoten en lekker buiten laten lopen. De ene bij de dierenarts heeft volgens mij 1 spuit antibiotica gehad bij de castratie zelf. Ze hebben allemaal een gezwollen koker gehad, de een meer dan de ander, maar dat trok na een paar dagen ook weer weg. Lopen bevorderd de afvoer van het vocht, dus ik heb idd het advies gehad om ze vooral lekker te laten bewegen.

Succes, ik hoop voor je dat de zwelling snel af neemt.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:44

Hoe is je paard gecastreert ?
Liggend/staand ?
En is de zak weer dicht gehecht of is het opengelaten ?
Dat is essentieel om te weten of het normaal is of niet en of je paard juist beter op stal moet/ in de wei

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:55

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 20:27

Er komt juist geen bloed/vocht uit want de wondjes zijn juist ver dicht. Vandaar idd het rennen en het afspuiten.
Hij is liggend gecastreerd en het is dus niet gehecht. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal en kan dus lopen heel de dag.

Ik ga je topic eens bekijken Art

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:44

Bij limo kwam er na 3 dagen ook geen bloed meer uit. Zo nu en dan eens een druppel.

Rechts genas best snel maar links zat er echt een dikke korst die pas na 4 weken volledig weg was.

Foto van de zwelling
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:49

Art_Ificious schreef:
Bij limo kwam er na 3 dagen ook geen bloed meer uit. Zo nu en dan eens een druppel.

Rechts genas best snel maar links zat er echt een dikke korst die pas na 4 weken volledig weg was.

Foto van de zwelling
[ [url=m/KELhwf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeutje :wow:

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 20:51

Oh ja is idd ook erg gezwollen! En dat ging gewoon weg ookal was het al dicht gegroeid dan?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:53

hier ook gehad,is gewoon weggetrokken,na een week was alles terug zo goed als 'normaal'.
koorts in het oog houden en zo veel mogelijk buiten laten lopen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:53

Ging weg dankzij de antibiotica die ik extra gevraagd heb.
Zolang er wat vocht uit de wond kwam was het ok. En na het afdpuiten kwam er altijd wel terug wat vocht uit in druppels. Dat het niet zoveel is als de eerste dagen is normaal.

Maar alles komt goed

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:58

Bij mijn paard is het een ruime week heel dik geweest, vergelijkbaar met die van Art. Dit is allemaal netjes bijgetrokken , was bang dat hij een “flubberzak” over zou houden :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:02

Art_Ificious schreef:

Foto van de zwelling
[ [url=m/KELhwf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn paard had na zn castratie een nog dikkere zak dan hier boven.
Ik heb toen ook om antibiotica gevraagd en na 3 dagen was het zo goed als weg.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:08

Ik heb ze wel dikker gezien. Veel koelen en bewegen.
Ligt wel eraan of de winden nog dicht zijn gehecht of open zijn gelaten kwa bewegen.

Een keer is het opnieuw open gemaakt.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:39

Corientjuh94 schreef:
Hoe is je paard gecastreert ?
Liggend/staand ?
En is de zak weer dicht gehecht of is het opengelaten ?
Dat is essentieel om te weten of het normaal is of niet en of je paard juist beter op stal moet/ in de wei

Dan hoef je je nog geen zorgen te maken als het nu dik is. De meeste zwelling treedt juist op na een dag of 3. Lekker laten bewegen en 2x per dag afspuiten. Als er echt nog vies vocht in zit kunnen ze inderdaad weer een heel klein gaatje maken, is maar kleine ingreep maar kan het herstel bevorderen. Succes!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 01:09

Mijn dier is vorig jaar oktober gecastreerd liggend in stal, door een dierenarts. Geen medicatie oid nog gehad, niet ontsmet daarna. Gewoon de wei op. Ging goed. Week later had hij ook een zwelling. Na 1,5 week was dat helemaal weggetrokken en later gingen de hechtingen eruit.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 10:52

Bedankt voor de reacties allemaa! Heeft me iets gerust gesteld haha.
Vanochtend gekeken en het middel haf gelukkig zijn werk goed gedaan zijn zak was een heel stuk minder dik. Temperatuur gemeten en was ook goed. Heb hem nog even laten draven en ik zag zelfs bij de rechter kant weer wat vocht eruit lopen. Links leek het of de wond wel een beetje vochtige randjes had maar er liep geen druppel uit of zo.
Nu heeft de staleigenaresse met een andere veearts gepraat die zei je moet helemaal niet afspuiten dan spuit je er juist vuil in. Dus die zegt nu ik zou het gewoon niet doen. Maar mijn DA zei ik zou zeker nog een paar dagen afspuiten :+ wat moet je daar nou mee.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:55

Je moet niet recht op de zak spuiten maar het water zacht er langs laten lopen, dan kan er naar mijn weten niet veel mis gaan :)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:15

Iets wat dik en of ontstoken is moet je altijd koelen. Wij hebben al meerdere hengsten laten een castreren en koelen is altijd goed. Laat het van boven naar beneden er langs lopen.dan spuit je er niks in. En met regelmaat wandelen. Beweging zorgt voor afvoer van vocht. Niet te lang stil laten staan.