Regen rot bij geschoren paard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jjuni

Regen rot bij geschoren paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 18:58

Hi

Zie nu dat mn paard korstjes (speldenknoppen met etter eronder) op zn rug en kont heeft. Vorige week ook onder het zadel maar deze zijn weggegaan?

Ze is geschoren bij de vorige eigenaar (slecht geschoren en kort) staat nu dag en nacht buiten met 3 dekens op.

Nu wil ik ingrijpen voor het erger wordt, wat te doen?
Betadineshampoo gehaald maar graag eerst nog advies.

EmptyWords

Re: Regen rot bij geschoren paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:59

Regenrot onstaat vaak omdat het broeit. Het is nu weer aardig warm. Grote kans dat je paard onder teveel dekens staat.

Jjuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 19:03

2 dekens doen? Ben dan weer bang dat tie kou vat...

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:04

Ik zet mijn pony's savonds op stal in de herfst en winter.

Beide gevoelig voor regenrot.
Heb er eentje geschoren binnenkort doe ik het nog een keer. Hij staat overdag met een outdoordeken (niet te dik! Dan gaat het juist broeien). In de stal doe ik de zweetdeken op. Die is luchtig maar toch nog een beetje warm en comfortabel voor de pony. Ze hoop ik dat ik de regenrot dit jaar voorkom.

Vooral het op stal zetten helpt heel erg goed. Ook tegen mok en dat soort ellende. Als je dat niet kunt of wilt zou ik je aanraden om zo goed mogelijk de huid van je paard te luchten.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:04

Als je 1 deken er onder uit haalt.laat je je paard.gewoon even 20 minuten met rust. Daarna voel je onder de deken hoe je paard voelt. Weet je al snel of hij t koud heeft of niet

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:05

Ik zou zorgen voor 1 warme deken ipv 3.

Wat voor dekens zijn het? Allemaal waterdicht?

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:09

Mijn andere pony heeft regenrot ontwikkeld toen hij 2 dekens op had. Dat is te erg gaan broeien toen. Hij kon toen niet op stal. Ben heel erg blij dat ik ze nu op stal kan zetten want 24/7 buiten in de herfst en winter met dekens op is een recept voor regenrot.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:11

Jjuni schreef:

Als je overdag onder de deken voelt bij de huid, voelt het dan warm?
Het mag niet koud voelen, maar als het echt flink warm is is het ook niet goed.

Jjuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 19:14

2 regendekens van 100 gram en een stal deken van 100 gram.
Vorige eigenaars hadden em geschoren, had liever niet geschoren.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:19

Jjuni schreef:
2 regendekens van 100 gram en een stal deken van 100 gram.
Vorige eigenaars hadden em geschoren, had liever niet geschoren.

Het is momenteel niet heel koud, ik zou teruggaan naar 200 gram (regendeken + staldeken)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:20

Als het niet geschoren was, was het waarschijnlijk nog erger geweest. :P

Ik zou in ieder geval één regendeken eraf halen, dan kan het iig al iets meer ademen.
De dekens moet je eigenlijk ook elke dag even afhalen, als ik dat niet deed kwam de regenrot ook heel makkelijk weer terug bij mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:26

De mijne staat onder 300 grams outdoordeken. Daar staat ze lekker onder. Echter staat zij maar enkele uurtjes in de middag buiten.
Als ik een dunnere deken opdoe worden haar hele hoofd, oortjes en benen ijskoud, lijkt me niet goed.. nu met de 300 blijft alles warm. :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:28

wat is het nut van 2 regendekens over elkaar?
Is het paard droog onder de dekens?
Ik zou investeren in 1 goede outdoordeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:35

Het is 8 graden buiten, het zal niet veel kouder worden, dus 1 deken is echt meer dan zat. Paarden hebben het niet zo snel koud als wij he.
En 2 regendekens is niet slim, want je hebt ademing nodig op de huid. Nu blokkeer je dat. Ik zou gewoon 1 regendeken van 200 gram op doen, dat is voor nu meer dan zat.

Jjuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 19:50

Hmm ja ik ga 1 deken eraf halen, ik heb normaal mn paarden niet geschoren, en helemaal niet geschoren tot op de huid zoals vorigr mensen dat wel hadden gedaan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:51

Eens met Joolien, paarden ervaren de temperaturen buiten heel anders, zijn vinden 10 graden aangenaam en wij vinden het dan al snel te fris. Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen die koukleumen zijn.
Bij mij staan ze met dunne vacht op dit moment onder 150 gram en dat is voor mooi net te warm, 100 zou ook prima kunnen. Je paard maakt echt wel weer vacht aan hoor als hij het te koud zou hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:55

Nooit twee waterdichte dekens over elkaar, daar krijg je gegarandeerd problemen van. Zo kan de huid van je paard totaal niet ademen, waardoor je allerlei problemen krijgt. Ik zou er een deken afhalen en kijken of je paard dan goed op temperatuur blijft. Zo niet zou ik investeren in een dikkere onderdeken of een warmere outdoordeken waar door je niet meer zo hoeft te 'stapelen'.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:01

hier ook geschoren en onder 1 deken, wel de rambo optimo 400 gr..... gaat prima zo, als t over een maandje nog zelfde temperatuur heeft (ongeveer 8 tot 10 gr) dan de 200 op want zn haartjes groeien al flink :D

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:02

Ik weet niet hoelang de haren nu zijn, maar mijn net geschoren mini op 1,5mm gaat morgenvroeg met een 250(was 300) grams hals deken naar buiten. Vandaag zelfs even zonder deken geweest. Belangrijk is vooral het luchten. Dus net als morgen word het 10 graden en hier met een zonnetje en een wolkje en gaat echt alleen de hals deken op. Word het kouder dan krijgt hij zijn onderdeken van 150 gram eronder.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 01:19

Mijne had ook wat rainrot plekjes (en wss mijt met heel veel jeuk als gevolg).
Echter heeft die van mij helemaal geen deken op gehad tot nu toe. Droogt gelukkig vrij snel op. Helaas was eind van het zomerseizoen (dat liep tot half november) erg nat. Wss is het toen gebeurt. Dierenarts heeft behandeld met dectomax en moest 5 dagen wassen met betadine shampoo. Ik heb het 1 dag gedaan want de temperatuur was rond het vriespunt. Advies was om hem niet te nat te laten regenen dus hij gaat niet naar buiten als het regent. Dit jaargetijde is echt niet zijn ding. Hij vindt de regen helemaal niet leuk. Andere op te was om hem te scheren en dan deken op te doen. Echter is het een barok ras met sokken. Heb de sokken afgeknipt vanwege mok en mijt (is nu helemaal weg) maar dit type paarden hebben hun vacht nodig (en hun sokken) omdat ze een andere afwatering hebben dan KWPNers. Dus scheren ligt ook aan je paard. Nu kun je er nike meer aan doen. Maar zoiezo terug naar 1 deken zodat de vacht wellixht nog wat aandikt? En gewoon op stal met veel regen en kou.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 01:29

Nee idd niet 2 regendekens over elkaar heen doen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 03:34

Elke 5 graden verschil 100 gram erop of eraf doe ik meestal
Na t scheren 100 grams erop en de paarden staan de hele winter goed in het haar hier

Maar met deze temperaturen 500 gram op is echt to much...
zeker meerdere dekens over elkaar en al helemaal met regen dekens
Zorg voor een goede regendeken en de rest stal of onderdekens in 100/200/300/400/500 grams
Dan hoef je niet weet ik hoeveel dekens over elkaar te gooien en kun je de winter vooruit

Nu overdag max 200 met regendeken op en de nachten als hij op stal staat ook 200 staat die 24/7 buiten zou ik misschien nog een 300 overwegen mits het kouder is als 5 graden

Mijne staan nu allemaal geschoren onder 200 met hals voelen lekker warm als het zonnetje erdoor komt gaan de dekens even af zodat alles kan luchten
Heb nog nooit last gehad van rain rot of wat dan ook
Maar ze lopen wel onder fatsoendelijke dekens

Royce waarom hebben Tinkers/Friezen of eender welk ras met sok of een barok paard hun vacht nodig? Ik heb mijn eerste Tinker in 2006 gekocht en vanaf die tijd elke winter aldan niet 2 of 3x geschoren beest heeft nooit iets
En de andere Tinkers ook niet
Ik scheer dan wel geen sokken af
Maar een kwpn of eender wel paard heeft ook “sok” (vetlokken) ik noem ze meestal Uggs maar ook dat heeft een functie ook al haal ik de vetlokken/sokken bij warmbloeden er ook af :+
Maar het idee/“afwatering” is gewoon het zelfde bij elk paard hoor

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 08:25

Hier een geschoren paard die een bucas freedom op heeft van 300 grams..

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 08:39

Jjuni schreef:

Drie dekens? Denk dat je probleem daar ook zit. Het is nu overdag 9-10 graden. Veel te warm voor drie dekens. Of die nou geschoren is of niet.
Wassen met betadine en daarna zorgen dat alles genoeg kan ademen en uitdampen

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:16

Gentlegiant schreef:
Elke 5 graden verschil 100 gram erop of eraf doe ik meestal
Na t scheren 100 grams erop en de paarden staan de hele winter goed in het haar hier

Maar met deze temperaturen 500 gram op is echt to much...
zeker meerdere dekens over elkaar en al helemaal met regen dekens
Zorg voor een goede regendeken en de rest stal of onderdekens in 100/200/300/400/500 grams
Dan hoef je niet weet ik hoeveel dekens over elkaar te gooien en kun je de winter vooruit

Nu overdag max 200 met regendeken op en de nachten als hij op stal staat ook 200 staat die 24/7 buiten zou ik misschien nog een 300 overwegen mits het kouder is als 5 graden

Mijne staan nu allemaal geschoren onder 200 met hals voelen lekker warm als het zonnetje erdoor komt gaan de dekens even af zodat alles kan luchten
Heb nog nooit last gehad van rain rot of wat dan ook
Maar ze lopen wel onder fatsoendelijke dekens

Royce waarom hebben Tinkers/Friezen of eender welk ras met sok of een barok paard hun vacht nodig? Ik heb mijn eerste Tinker in 2006 gekocht en vanaf die tijd elke winter aldan niet 2 of 3x geschoren beest heeft nooit iets
En de andere Tinkers ook niet
Ik scheer dan wel geen sokken af
Maar een kwpn of eender wel paard heeft ook “sok” (vetlokken) ik noem ze meestal Uggs maar ook dat heeft een functie ook al haal ik de vetlokken/sokken bij warmbloeden er ook af :+
Maar het idee/“afwatering” is gewoon het zelfde bij elk paard hoor

even een linkje naar de pagina waar de functie van sokken wordt uitgelegd. https://www.paardendrogist.nl/blog/hebb ... enfunctie/

De vacht rond de koot van een KWPNer (noem maar wat) ligt mooi glad in de holte en hebben vaak ergens een puntje of laag punt waar water en viezigheid weg kan lopen. Als je de sokken van een paard afscheert zie je dat de haren in de kootholte recht naar achteren staan (omdat de lange haren van de sokken vaak veel volume hebben) en daar kan water en vuil dus zo bij komen met alle gevolgen van dien verder.