Paard trainen voor het ontbijt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achaiah

Paard trainen voor het ontbijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 09:10

Even een kort vraagje.

Kan het kwaad om (tijdelijk, een paar weekjes) je paard smorgens vroeg te trainen voor het eten?

Licht werk, geen springles maar gewoon om op te bouwen. ;)

Als het ivm samenloop van omstandigheden even niet anders kan om dit te doen voor hun ontbijt?
Krijgen ze hier last van? En zo ja zou het helpen om een klein beetje krachtvoer te geven voor die tijd -even werken- en daarna zijn ontbijt? Of is het niet zo erg?

Alvast bedankt :)

Sure_lee

Re: Paard trainen voor het ontbijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:12

Sowieso geen krachtvoer. Krachtvoer geef je na ruwvoer.
Als je aankomt op stal kun je toch een beetje hooi neergooien als je je spullen pakt?

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 09:13

Ja dat kan wel. Maar er is geen zee van tijd om te wachten tot hij dat heeft laten zakken. Is dat erg?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:14

Het belangrijkste is dat er wat ruwvoer in de maag zit van het paard. ruwvoer zorgt er voor dat de maagsappen neutraliseren, de maag gevuld is waardoor het maagzuur niet teben het onbeschermde deel van de maagwand kan klotsen. Met een lege maag paard aan het werk zetten is vragen om maagzweren.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:15

Hoe lang heeft hij dan al geen eten meer gehad?
Mijn paarden hebben onbeperkt ruwvoer. Dus die hebben ook nooit tijd om iets te laten zakken....

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:15

Achaiah schreef:
Ja dat kan wel. Maar er is geen zee van tijd om te wachten tot hij dat heeft laten zakken. Is dat erg?

Nee ruwvoer kan gegeten worden tot aan dst het paard moet werken. Brokken daar in tegen is niet verstandig te voeren voor het week ivm suikerdip.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:16

Als er s avonds ruim voldoende ruwvoer gegeven wordt zou het geen probleem moeten zijn.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 09:17

Hij krijgt geen onbeperkt ruwvoer. Dat krijgt hij 3 keer per dag. Wel een hele hoop, smorgens vroeg ligt er vaak nog wel een beetje wat hij heeft laten liggen maar in de avond rond 11 krijgen ze de laatste ronde.

Edit nog een klein beetje geven is dus wel zo slim!! Bedankt :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:48

Als er nog (eetbaar en dus niet vertrapt) ruwvoer in de stal ligt dan heeft hij dus nog eten in zijn maag en kan je prima rijden!

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:55

Ik train regelmatig mijn paarden voor hun ontbijt. Wel van tevoren wat nieuw ruwvoer geven zodat ze wel al wat binnen hebben. Al is het maar terwijl je poetst en opzadelt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:07

Achaiah schreef:
Hij krijgt geen onbeperkt ruwvoer. Dat krijgt hij 3 keer per dag. Wel een hele hoop, smorgens vroeg ligt er vaak nog wel een beetje wat hij heeft laten liggen maar in de avond rond 11 krijgen ze de laatste ronde.

Gewoon zorgen dat hij altijd beschikking heeft over ruwvoer +:)+ . De makkelijkste manier om dat te bereiken is door een slowfeedernet te gebruiken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:12

Achaiah schreef:

Dat klinkt hardstikke goed, in dat geval kun je gerust gaan rijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:42

Als ze ruim voldoende hooi hebben maakt het niets uit of ze na of voor hun krachtvoer getraind worden.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:55

Ik zet ze meestal even een kruiwagen ruwvoer voor hun neus tijdens het poetsen en opzadelen als de ochtendvoerbeurt nog niet of nog maar net is geweest :j Gelukkig krijgen ze hun avondportie in hele grote slowfeeders en durf ik er vanuit te gaan dat ze praktisch de hele nacht hebben kunnen eten.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:56

Hier rij ik regelmatig voor ze brokken hebben gehad. Hooinetje ophangen tijdens het zadelen en niets aan de hand.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:27

Ik rijd regelmatig om 6 uur smorgens omdat het later te warm is om te rijden. Paarden hebben wel onbeperkt hooi maar nog geen voer gehad nooit geen problemen mee gehad.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:43

Zoals al gezegd: liever rijden voor de brokken dan na de brokken en zorgen dat er ruwvoer in de maag zit. Een paard kan prima werken als je hem van het hooi afhaalt, maar dan eerst nog een schep krachtvoer geven is minder handig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:31

Je kunt prima rijden direct na krachtvoer. Dan gaat de energie nl meteen in de beweging. Wat denk je dat enduranceruiters doen tijdens de pauzes? Naast hooi alle krachtvoer aanbieden die het paard maar wil eten...

Het is minder verstandig om te gaan rijden 1-2 uur ná het krachtvoer. Dán kun je wel een suikerdip verwachten.

Paarden zijn heel anders dan mensen, die zijn gebouwd om tijdens het eten opeens weg te moeten sprinten, die hoeven geen 'eten te laten zakken'.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:42

Ik heb juist geleerd dat je krachtvoer 6 uur nodig heeft om energie te geven?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:06

Kan je geen hooinet ophangen als je je paard poetst?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 17:38

Ibbel schreef:
Je kunt prima rijden direct na krachtvoer. Dan gaat de energie nl meteen in de beweging. Wat denk je dat enduranceruiters doen tijdens de pauzes? Naast hooi alle krachtvoer aanbieden die het paard maar wil eten...

Het is minder verstandig om te gaan rijden 1-2 uur ná het krachtvoer. Dán kun je wel een suikerdip verwachten.

Paarden zijn heel anders dan mensen, die zijn gebouwd om tijdens het eten opeens weg te moeten sprinten, die hoeven geen 'eten te laten zakken'.

Sinds wanneer gaat krachtvoer direct van de mond in de bloedbaan? Sowieso dat dat eerst nog door de maag en de darmen moet. Dat duurt geen dag, maar als ik nu een schep brok geef en direct ga rijden, dan heeft ze er niets aan.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:01

Zonder krachtvoer heeft een paard geen energie? :?

Je kunt prima rijden zonder dat je paard krachtvoer heeft gehad, hij zal er weinig anders van zijn.
Mijn paard krijgt geen krachtvoer en is prima te rijden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:32

IrisDH schreef:
Ik zet ze meestal even een kruiwagen ruwvoer voor hun neus tijdens het poetsen en opzadelen als de ochtendvoerbeurt nog niet of nog maar net is geweest :j Gelukkig krijgen ze hun avondportie in hele grote slowfeeders en durf ik er vanuit te gaan dat ze praktisch de hele nacht hebben kunnen eten.

Ja, zo doe ik het ook ! :j

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:45

Als ze 's ochtends nog hooi heeft liggen heeft ze als het goed is genoeg in de nacht gegeten en kan je gewoon rijden. Krachtvoer geef ik zelf altijd na het rijden.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:14

Ik rij ook weleens voordat ze ruwvoer hebben gehad. Hebben ze nog nooit wat van gekregen.