Tijd voor een ostheopaat of is er iets anders?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bollebuik

Tijd voor een ostheopaat of is er iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 21:01

Ik heb sinds een paar weken een heel leuk lief nieuw paard, ik was hemmaan het poetsen ergens de eerste week en toen merkte ik dat hij wat reageerde op een plekje achter zn linker voorbeen. Toen is dat eigenlijk daarna niet echt meer opgevallen maar sinds 1,5/2weken wordt het weer steeds merkbaarder. Zou het kunnen zijn dat hij een ostheopaat nodig heeft of kan er ook wat anders aan de hand zijn wanneer ze gevoelig zijn met poetsen maar nu ook met aansingelen en af en toe met opstappen?

Anoniem

Re: Tijd voor een ostheopaat of is er iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:16

Waarom de keuze voor een osteopaat? Gewoon de dierenarts bellen aangezien het steeds erger wordt.
Als je paard pijn heeft bij het opstappen, weet je dan wel zeker dat hij pijnvrij is bij het rijden?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:20

Begin bij het begin, de dierenarts

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:26

Dierenarts inderdaad!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:30

Maar wat versta je onder 'gevoelig'? Soms heeft een paard wat singeldwang - ik zou me daar niet direct heel erg druk over maken...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 01:27

Ik heb zelf een osteopaat gehad bij mijn paard en kreeg toch echt vraagtekens bij de meerwaarde. Er zijn wat naalden in mn paard gestoken (wat ie echt niet fijn vond) en paard ging lopen waardor de naalden er helemaal gebogen uit kwamen. 'er zat duidelijk een blokkade'. Nee als je een naald in een spier stopt en je beweegt die spier, beweegt de naald mee... Ik denk dat misschien een fysio meer weet qua bewegingen en oefeningen. Maar wat is dat voor plekje dan? Wanneer speelt het op? Is het erg beperkend? Is het een bobbel of hoe voelt het aan? Iedereen zegt gelijk dierenarts erbij maar dierenarts heeft altijd forse voorrijkosten (voor vaak een paar minuten werk bij t paard) en schrijft alleen medicijnen voor. Kan verder niet 'hands on' behandelen. Dat kan een osteopaat wel. Dan heb je hopelijk gelijk effect.

Moet je wel weten waar de klacht in zit.

Zelfde als bij mensen. Huisarts verwijst door, geeft medicijnen en verder weten ze te weinig van spieren om te behandelen (dat doet fysio) of te weinig van voetklachten of psychologische aandoeningen. Soms kun je ook gewoon zonder tussenkomst van een arts direct naar de behandelaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 01:36

Als je osteopaat niets anders deed dan naalden in je paard stoppen dan was het geen osteopaat.
Op zich hoor je wel veel over acupunctuur en dry needling (dat is het gebeuren met naaldjes) maar dat wordt heel vaak fout toegepast bij paarden omdat je tegen paarden niet kunt zeggen 'ontspan deze spier, dan zet ik er even een naaldje in'. In plaats daarvan wordt er in een gespannen spier een naaldje geduwd en dat doet wél pijn, en vervolgens gaat je paard terugvechten/proberen weg te lopen en spant hij de spier nog meer aan rondom het naaldje en dat doet nog veel meer pijn, en als het naaldje eruit wordt gehaald dan heb je dus een nog veel sterker gespannen (en soms ook zelfs beschadigde) spier dan daarvoor. Mijn paard heeft twee keer ergens een naaldje gehad en beide keren ging het fout doordat hij niet ontspannen was, het dus pijn deed en het dus totaal geen zin had.

Maar goed, een osteopaat kan er wel naaldjes bij doen, maar dat zal alleen een randbehandeling zijn, echte osteopathie is compleet iets anders.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 02:48

Voor mij klinkt het alsof je paardje mogelijk een maagzeer heeft.

Zie dit filmpje om te kijken of je het herkent: https://m.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4

Persoonlijk denk ik niet dat een osteopaat nu veel kan doen, een dierenarts kan je veel beter helpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:55

Klinkt inderdaad eerder als een gevoelige maag en een vorm van singeldwang.

Wat krijgt je paard aan ruwvoer en hoe veel en hoe vaak? hoe word je paard verder gehouden qua stalling? vrije beweging etc.?