Ik heb zelf een osteopaat gehad bij mijn paard en kreeg toch echt vraagtekens bij de meerwaarde. Er zijn wat naalden in mn paard gestoken (wat ie echt niet fijn vond) en paard ging lopen waardor de naalden er helemaal gebogen uit kwamen. 'er zat duidelijk een blokkade'. Nee als je een naald in een spier stopt en je beweegt die spier, beweegt de naald mee... Ik denk dat misschien een fysio meer weet qua bewegingen en oefeningen. Maar wat is dat voor plekje dan? Wanneer speelt het op? Is het erg beperkend? Is het een bobbel of hoe voelt het aan? Iedereen zegt gelijk dierenarts erbij maar dierenarts heeft altijd forse voorrijkosten (voor vaak een paar minuten werk bij t paard) en schrijft alleen medicijnen voor. Kan verder niet 'hands on' behandelen. Dat kan een osteopaat wel. Dan heb je hopelijk gelijk effect.
Moet je wel weten waar de klacht in zit.
Zelfde als bij mensen. Huisarts verwijst door, geeft medicijnen en verder weten ze te weinig van spieren om te behandelen (dat doet fysio) of te weinig van voetklachten of psychologische aandoeningen. Soms kun je ook gewoon zonder tussenkomst van een arts direct naar de behandelaar.