Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 19:01

Elisa2 waarom kunnen er geen problemen zijn met een onbereden dier?
Limo bewijst anders goed het tegendeel. Elke keer komt de Osteopaat nooit voor niks. En het meest zit hij vast in zijn rug, nu blijkt echter een bekkenprobleem de oorzaak.
Vorige Osteopaat verzekerde mij dat het niet in de bekken zat, maar omdat ik geen echte verbetering zag na haar behandelingen heb ik raad gevraagd bij mijn grondwerk instructrice.
Deze heeft mij verwezen naar de huidige Osteopaat.

Dat is al zo van vóór ik hem had, want hij liep de eerste dagen ook met een strakke rug en hoge hoofd/halshouding en toen werd hij nog niet getraind (longeren of wat dan ook).
Het heeft dus ook totaal niets met onkunde te maken. Na een val in de wei kunnen ze al een blokkade oplopen.
Ik ken limo zijn voorgeschiedenis niet. Maar mijn smid heeft me ook niet zulke mooie verhalen verteld over paardenmelkerij waar hij ooit smid is moeten zijn. (Veulens werden er geslagen al dan niet met stokken/baren als ze niet bij de moeder vandaan wilden).

Daarnaast kan het goed zijn dat de bekkenprobleem door de vorige Osteopaat niet opgemerkt is en het probleem zich is blijven voordoen. Dat de rug zich hierdoor steeds vastzet door overcompensatie.

Janine1990

Berichten: 43828
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:07

Art_Ificious schreef:
Elisa2 waarom kunnen er geen problemen zijn met een onbereden dier?
Limo bewijst anders goed het tegendeel. Elke keer komt de Osteopaat nooit voor niks. En het meest zit hij vast in zijn rug, nu blijkt echter een bekkenprobleem de oorzaak.
Vorige Osteopaat verzekerde mij dat het niet in de bekken zat, maar omdat ik geen echte verbetering zag na haar behandelingen heb ik raad gevraagd bij mijn grondwerk instructrice.
Deze heeft mij verwezen naar de huidige Osteopaat.

Dat is al zo van vóór ik hem had, want hij liep de eerste dagen ook met een strakke rug en hoge hoofd/halshouding en toen werd hij nog niet getraind (longeren of wat dan ook).
Het heeft dus ook totaal niets met onkunde te maken. Na een val in de wei kunnen ze al een blokkade oplopen.


Het een sluit het ander niet uit hoor... Kan prima samen gaan...
Het kan bijvoorbeeld even goed een minder gunstige bouw zijn in combinatie met het werk en een minder getraind oog. Het kan een uitglijder zijn waar hij langere tijd last van heeft gehad. Je kan het zo gek niet bedenken of het is mogelijk!

Waar ik me als ik jou was wel echt vraagtekens bij zou stellen, is dat je huidige osteopaat je het advies geeft om één kant meer te belasten dan de andere. Zo iemand zou ik persoonlijk echt heel erg sterk in twijfel trekken.
Daarnaast heb je er twee verschillende mensen bij gehad, die waarschijnlijk allebei verschillende ervaringen hebben en misschien ook andere inzichten. Zoals er meerdere wegen naar Rome leiden, leiden er ook meerdere wegen naar een oorzaak. Zeker als je geen exact voorval hebt weten te achterhalen, wat een bepaalde bemerking kan veroorzaken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 19:14

Ter beeldvorming
De allereerste 20 minuten dat hij bij mij was:

Afbeelding

Janine, de laatste Osteopaat is verder geschoold dan de eerste Osteopaat. Ze kent de vorige Osteopaat ook (vroeg erachter) en vertelde mij dat deze nu in Duitsland is voor een bijscholing.

Ik weet dat limo veel gevallen geweest is. Ook de reden dat ik de vorige Osteopaat na de castratie heb laten komen, bij ontwaken is limo veel gevallen door zijn avontuurtje op een niet omheind stuk grond.
Maar meer dan blokkades in de rug vond ze niet.
Kan goed zijn dat de bekken toen gewoon niet goed te voelen waren hoor. Ik moest toen óók even stappen met Limo.
Maar na het manipuleren heeft ze niet gevraagd om nogmaals te stappen. Ik ben geen Osteopaat ken er niks van dus heb me er geen vragen bij gesteld gehad.
Mijn ogen openden wel toen ik de methode op de site van de huidige Osteopaat las. Ik las zoveel meer duidelijke informatie dat ik niet getwijfeld heb aan het maken voor een afspraak.

Dat heeft deze Osteopaat wél een 3 tal keer gevraagd omdat zij duidelijk een verschil in de bekken zag tijdens het stappen. Elke keer was het verschil kleiner en ze is gestopt met manipuleren toen ze gelijkheid zag.
Zelfs Limo zijn gebit heeft ze nagekeken. Daarom ook de opmerking dat het tandvlees te bleek is.
Morgen komt de dierenarts en meld ik dit ook.

BigOne
Berichten: 38335
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:51

Ts, misschien wel een goede osteo , echter, elke osteo die mij verteld dat er toch niets te zien is op de foto's kan wat mij betreft in het rijtje, preken voor eigen parochie. Wanneer zij 10 keer behandelt en niet voldoende resultaat heeft en je laat foto's maken dan heeft zij de eerste 1000 euro in ieder geval binnen.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:56

Ik heb ook veel uitgegeven aan osteo en zo, maar het werkte allemaal niet Toen naar de kliniek gegaan ook daar konden ze niks vinden. Toen op Buut gezet en door dat de pijn weg ging kon hij weer goed bewegen omdat hij het zelf soepel hield. Achteraf denk ik was ik maar meteen naar de kliniek gegaan maar ja dat is achter af.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 20:17

Heb ik ergens vermeld dat ik nu helemaal van het idee ben afgestapt ol foto's te laten maken?
Nee toch?
Foto's komen er sowieso om andere zaken uit te sluiten zoals KS. Osteopaat wist me te zeggen dat veel in deze houding die Limo steeds aannam lopen en rijden zeer nefast zijn en KS kunnen veroorzaken.
Aangezien ik niet weet hoelang hij al zo loopt (maar ik vermoed toch zeker al 2 jaar) laat ik sowieso foto's maken.

Tevens begrijp ik ook al beter waarom de achtervoetjes geven lastiger is voor Limo, met een scheef bekken kan zoiets gewoon niet aangenaam zijn.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 20:18

marleen_usar schreef:
Ik heb ook veel uitgegeven aan osteo en zo, maar het werkte allemaal niet Toen naar de kliniek gegaan ook daar konden ze niks vinden. Toen op Buut gezet en door dat de pijn weg ging kon hij weer goed bewegen omdat hij het zelf soepel hield. Achteraf denk ik was ik maar meteen naar de kliniek gegaan maar ja dat is achter af.

Buut = pijnstillers toch?
Is er dan ook een oorzaak gevonden voor die pijn of blijf je buut geven omdat hij dan toch soepel beweegt want hij voelt geen pijn dan?

BigOne
Berichten: 38335
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:36

Buut is gewoon een fikse pijnstilling. Soms kan het een optie zijn om dit te geven om te kijken of een dier dan behoorlijk verandert in gedrag en bewegen. Gebeurt dat dan weet je dat er pijn is. Wat betreft jouw pony, deze houding zou misschien ks kunnen bespoedigen, echter, wanneer dat nu in de bovenlijn zit dan aan de onderkant van de wervels want zat het over de bovenkant dan liep hij juist wel laag.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 22:35

bigone schreef:
Buut is gewoon een fikse pijnstilling. Soms kan het een optie zijn om dit te geven om te kijken of een dier dan behoorlijk verandert in gedrag en bewegen. Gebeurt dat dan weet je dat er pijn is. Wat betreft jouw pony, deze houding zou misschien ks kunnen bespoedigen, echter, wanneer dat nu in de bovenlijn zit dan aan de onderkant van de wervels want zat het over de bovenkant dan liep hij juist wel laag.

Bij het paard van mijn zus werd aan KS gedacht. Ik zeg gedacht want er zijn geen foto's gemaakt en mijn zus vind dat ook niet nodig. Maar daar ging ik tegenin want als een arts eraan denkt zou ik toch écht foto's willen. Maar bon, haar paard haar keuze.
Wil alleen zeggen dat dit paard niet steeds laag loopt en vooral ook in galop het hoofd hoog houd. Maar toch gevoelig reageerde bij aanraking van de rug. (Wat bij limo niet het geval is)
Misschien ook geen goede arts geweest aangezien hij de conclusie KS zei enkel door de rug te betasten. En zonder melding maken wat hij ging doen spuit hij cortisone in de rug in. Mijn zus wist niks van wat die man deed en schrok erg van de peperdure rekening.

Zij is nu begonnen met rechtrichten onder het zadel want ze heeft dit paard altijd op de voorhand gereden.

Met diezelfde instructeur wil ik lessen nemen zodra Limo zadelmak is. Vooral voor het dressuurwerk is deze instructeur fijner dan die van de manege zelf.

Jennyxx

Berichten: 3044
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:52

Als de dierenarts morgen toch komt voor het witte tandvlees is het dan een idee om in ieder geval naar zijn mening over het scheve bekken (en eventueel de rug) te vragen? :)

Een van mijn vorige pony's had ook een scheef bekken. Daar ben ik mee naar de kliniek geweest en die vertelden mij dat een scheef bekken bij een paard niet rechtgezet kan worden. Daar zou brute kracht voor nodig zijn die een mens niet heeft. Wel kan een osteopaat de omgeving van het bekken losser maken. Dit helpt zeker, maar het scheve bekken blijft. Mijn pony is dan ook met vervroegd pensioen gegaan (ze was pas 5). Het zal bij Limo wel niet zo erg zijn denk ik, maar misschien we iets om in je achterhoofd te houden :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 22:55

Jennyxx schreef:
Als de dierenarts morgen toch komt voor het witte tandvlees is het dan een idee om in ieder geval naar zijn mening over het scheve bekken (en eventueel de rug) te vragen? :)

Een van mijn vorige pony's had ook een scheef bekken. Daar ben ik mee naar de kliniek geweest en die vertelden mij dat een scheef bekken bij een paard niet rechtgezet kan worden. Daar zou brute kracht voor nodig zijn die een mens niet heeft. Wel kan een osteopaat de omgeving van het bekken losser maken. Dit helpt zeker, maar het scheve bekken blijft. Mijn pony is dan ook met vervroegd pensioen gegaan (ze was pas 5). Het zal bij Limo wel niet zo erg zijn denk ik, maar misschien we iets om in je achterhoofd te houden :)

Vraag me af of het echt "scheef staan" is of "scheef door compensatie" aangezien beide bekken gelijk bewogen op gelijke hoogte na de behandeling van de Osteopaat.

Maar ik ga het morgen ook vragen aan de dierenarts. Goed dat je mij het meld :)

Lisadliam

Berichten: 774
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:58

Art_Ificious schreef:
Elisa2 waarom kunnen er geen problemen zijn met een onbereden dier?
Limo bewijst anders goed het tegendeel. Elke keer komt de Osteopaat nooit voor niks. En het meest zit hij vast in zijn rug, nu blijkt echter een bekkenprobleem de oorzaak.
Vorige Osteopaat verzekerde mij dat het niet in de bekken zat, maar omdat ik geen echte verbetering zag na haar behandelingen heb ik raad gevraagd bij mijn grondwerk instructrice.
Deze heeft mij verwezen naar de huidige Osteopaat.

Dat is al zo van vóór ik hem had, want hij liep de eerste dagen ook met een strakke rug en hoge hoofd/halshouding en toen werd hij nog niet getraind (longeren of wat dan ook).
Het heeft dus ook totaal niets met onkunde te maken. Na een val in de wei kunnen ze al een blokkade oplopen.
Ik ken limo zijn voorgeschiedenis niet. Maar mijn smid heeft me ook niet zulke mooie verhalen verteld over paardenmelkerij waar hij ooit smid is moeten zijn. (Veulens werden er geslagen al dan niet met stokken/baren als ze niet bij de moeder vandaan wilden).

Daarnaast kan het goed zijn dat de bekkenprobleem door de vorige Osteopaat niet opgemerkt is en het probleem zich is blijven voordoen. Dat de rug zich hierdoor steeds vastzet door overcompensatie.


Ik weet niet of je er iets aan hebt maar ik wil het toch even melden. Ik heb mijn 9 jarige paard nu net een jaar en ik merkte dat ik in de training niet verder kwam. Hij hield zijn rug strak, moeite met gallop, moeite met het ondertreden van zijn achterhand, huppeltje bij de overgangen. Ik dacht het is balans dat leert hij wel en dat zei ook iedereen. Maar toch ergens diep van binnen wist ik dat er meer was..

Uiteindelijk toch naar de kliniek geweest en daar bleek dat hij flinke artrose heeft in zijn linker SI gewricht. Hij heeft dat waarschijnlijk al van jongs af aan. Keer klemgelegen in de stal of ee slipper in de wei gemaakt. We hebben hem laten inspuiten maar dat heeft niks geholpen. Op aanraden van de zadelmaker en mijn instructrice zijn we met hem naar de chiropractor gegaan. Zij heeft zijn bekken weer los gemaakt want die had hij flink vast en scheef gezet als compensatie in al die jaren. En dat heeft hem flink geholpen. Hij kan nu draven met zijn neus over de grond.

Ik ga onder begeleiding proberen hem zo 'goed' mogelijk te krijgen want training doet hem duidelijk goed, hij gaat weer vooruit. En zolang het tussen de oren goed zit bij het paard denk ik dat het geen kwaad kan om hem te blijven rijden.

Anoniem

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:02

Welke dierenarts komt er bij?

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:05

Nee ze vonden geen oorzaak, en Buut is inderdaad pijnstilling. Toen de pijn weg was kon hij zijn hals weer strekken waar door hij soepel bleef.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 23:13

Lisadliam schreef:
Art_Ificious schreef:
Elisa2 waarom kunnen er geen problemen zijn met een onbereden dier?
Limo bewijst anders goed het tegendeel. Elke keer komt de Osteopaat nooit voor niks. En het meest zit hij vast in zijn rug, nu blijkt echter een bekkenprobleem de oorzaak.
Vorige Osteopaat verzekerde mij dat het niet in de bekken zat, maar omdat ik geen echte verbetering zag na haar behandelingen heb ik raad gevraagd bij mijn grondwerk instructrice.
Deze heeft mij verwezen naar de huidige Osteopaat.

Dat is al zo van vóór ik hem had, want hij liep de eerste dagen ook met een strakke rug en hoge hoofd/halshouding en toen werd hij nog niet getraind (longeren of wat dan ook).
Het heeft dus ook totaal niets met onkunde te maken. Na een val in de wei kunnen ze al een blokkade oplopen.
Ik ken limo zijn voorgeschiedenis niet. Maar mijn smid heeft me ook niet zulke mooie verhalen verteld over paardenmelkerij waar hij ooit smid is moeten zijn. (Veulens werden er geslagen al dan niet met stokken/baren als ze niet bij de moeder vandaan wilden).

Daarnaast kan het goed zijn dat de bekkenprobleem door de vorige Osteopaat niet opgemerkt is en het probleem zich is blijven voordoen. Dat de rug zich hierdoor steeds vastzet door overcompensatie.


Ik weet niet of je er iets aan hebt maar ik wil het toch even melden. Ik heb mijn 9 jarige paard nu net een jaar en ik merkte dat ik in de training niet verder kwam. Hij hield zijn rug strak, moeite met gallop, moeite met het ondertreden van zijn achterhand, huppeltje bij de overgangen. Ik dacht het is balans dat leert hij wel en dat zei ook iedereen. Maar toch ergens diep van binnen wist ik dat er meer was..

Uiteindelijk toch naar de kliniek geweest en daar bleek dat hij flinke artrose heeft in zijn linker SI gewricht. Hij heeft dat waarschijnlijk al van jongs af aan. Keer klemgelegen in de stal of ee slipper in de wei gemaakt. We hebben hem laten inspuiten maar dat heeft niks geholpen. Op aanraden van de zadelmaker en mijn instructrice zijn we met hem naar de chiropractor gegaan. Zij heeft zijn bekken weer los gemaakt want die had hij flink vast en scheef gezet als compensatie in al die jaren. En dat heeft hem flink geholpen. Hij kan nu draven met zijn neus over de grond.

Ik ga onder begeleiding proberen hem zo 'goed' mogelijk te krijgen want training doet hem duidelijk goed, hij gaat weer vooruit. En zolang het tussen de oren goed zit bij het paard denk ik dat het geen kwaad kan om hem te blijven rijden.

Jammer dat niemand ooit iets gezien heeft aan hem vóór jij eigenaar werd van hem.

Ben blij dat ik Limo nu al in behandeling zet bij Osteopaat.
Afspraak voor foto's ga ik sowieso in januari voor rondbellen. Heb liever een mobiele dierenarts dan Limo stress te bezorgen met een rit naar een kliniek.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15925
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:35

Ik zou eerst foto’s maken en dan pas een osteopaat laten komen. En dan wel een osteopaat die ook fysio is. Die zijn wat kundiger. In Nederland mag een osteopaat die geen fysio is officieel ook niet behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:44

Ik plaat hier ook even een filmpje wat je met je paard zou kunnen doen.
Wordt vooral toegepast met paarden met rugproblemen maar op deze wijze aan de hand werken en longeren is voor elk paard goed.
Mits er natuurlijk geen kreupelheden zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=Q4Vz7VBh150

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 08:03

Bedankt monique :)
Oefeningen zijn altijd welkom.

Ik heb mijn dierenarts een sms gestuurd dat ik graag een bloedonderzoek wil ook. Heb erbij vermeld dat de Osteopaat het tandvlees bleek vind.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:23

Janine1990 schreef:
Natuurlijk is dat ook belangrijk.

Ik ben alleen al iets te vaak tegengekomen dat ik persoonlijk denk dat het met goede training wel op te lossen is, maar dat er uiteindelijk heel iets anders aan de hand blijkt te zijn. Wat de eigenaar/ruiter constant al heeft gevoeld. Terwijl dierenartsen en/of fysio's haar tegenspraken.
Intuïtie is een sterk iets, daar moet je je niet in vergissen, ook al is er gerede twijfel over de kennis van TS in dit geval.


Ja en ik andersom, alleen dat de ruiter te lang doorgereden heeft op een manier die schadelijk is voor het paard.
Maar goed, uitsluiten is natuurlijk altijd goed..medisch er voor zorgen dat een paard oke is en fysiek in staat is om het gevraagde te doen is stap 1.

Dit is alleen nog een jong onbereden paard, ik denk gewoon dat er niet zoveel mis mee is maar dat de problemen voornamelijk gecreeerd worden door onkunde.


Ik denk dat het een het ander kan versterken, net zoals het een het ander kan uitschakelen.

Een goede ruiter en het juiste management kunnen een paard met een flinke bemerking op foto's tot topniveau laten komen.

Een slechte ruiter en dito management kunnen een paard die op foto's in orde zijn de vernieling in helpen.

Het is de vraag welke match je maakt met je paard. Ik geloof echter dat er meer paarden zijn waar een bemerking op zit die door toedoen van de ruiter wordt versterkt, dan dat een bemerking uitsluitend is veroorzaakt door de ruiter en het management.

Ik heb overigens al eerder aangegeven dat ik ook denk dat het probleem meer door onkunde gecreëerd is, ik volg je redenatie compleet. Maar als TS zo blijft hameren op het willen maken van een foto (zoals je zegt, heel goed en zeker haar goed recht), zou ik dat toch wel eerder doen dan er een fysiotherapeut of wat dan ook bij te halen. Zij staat dichter bij het paard dan wij en intuïtie is een sterk ding.


Mee eens

TS, kan natuurlijk dat zijn rug vast is gaan zitten door overcompensatie, paard is ook nog in de groei. veel jonge paarden weten niet hoe ze hun lijf goed moeten gebruiken. Mensen die veel met jonge paarden werken en weten hoe ze een paard goed dressuurmatig moeten opleiden zullen sneller kunnen inschatten waar wat vandaan komt en hoe het beste op te lossen.
Het is goed dat je aan het uitsluiten bent, maar imo wat ik merk uit je antwoorden en reacties weet je qua training niet goed waar je mee bezig bent. Als hij nu gewoon gezond blijkt dan zou ik je echt willen aanraden om er door een prof een goede basis in te leggen en dan daarna onder goede begeleiding het rijden over te nemen. Ben bang dat het anders niet goed gaat komen, en dat vind ik sneu voor het paard.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:27

Ghostattack schreef:
Ik heb mijn pony van oor tot staart de hele rug op de foto laten zetten bij de Lingehoeve, via PB kan ik je wel laten weten wat mij dat kostte :)



Waarom zo geheimzinnig
Ik heb mijn paard daar laten keuren 40 foto's

Rug hals 400€
Benen 700€

Totaal 1100€

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:51

tita schreef:
Ghostattack schreef:
Ik heb mijn pony van oor tot staart de hele rug op de foto laten zetten bij de Lingehoeve, via PB kan ik je wel laten weten wat mij dat kostte :)



Waarom zo geheimzinnig
Ik heb mijn paard daar laten keuren 40 foto's

Rug hals 400€
Benen 700€

Totaal 1100€

Omdat niet iedereen z'n financiele uitgavepatroon online wil zetten wellicht?

En wie weet heeft GhostAttack wel bepaalde dingen uitgebreid laten doorlichten oid, doet ook wat met de prijs.

TS; fijn dat je er gericht mee aan het werk gaat/werk van maakt!
Je komt op mij nu rustiger en meer 'leergierig' over dan in je eerdere berichten. :)

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:53

Art_Ificious schreef:
Heb de Osteopaat vermeld dat ik foto's wou laten maken. Ze vertelde mij dat je er niet veel op zult zien.


Exact datzelfde vertelde een osteopaat mij ook toen ik die liet komen bij rugproblemen op mijn jonge rijpaard. Omdat de afspraak met de DA toch al stond, heb ik wél foto's laten maken een paar dagen later. En wat denk je... kissing spines. Die osteopaat had het finaal bij het verkeerde eind.

Het is gewoon heel simpel: meten is weten. En een osteopaat kan niet meten, en ze kunnen ook niet binnenin kijken.
Maak die X-ray's nou maar, dan weet je tenminste zeker hoe het ervoor staat.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15925
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:42

Dees schreef:
Art_Ificious schreef:
Heb de Osteopaat vermeld dat ik foto's wou laten maken. Ze vertelde mij dat je er niet veel op zult zien.


Exact datzelfde vertelde een osteopaat mij ook toen ik die liet komen bij rugproblemen op mijn jonge rijpaard. Omdat de afspraak met de DA toch al stond, heb ik wél foto's laten maken een paar dagen later. En wat denk je... kissing spines. Die osteopaat had het finaal bij het verkeerde eind.

Het is gewoon heel simpel: meten is weten. En een osteopaat kan niet meten, en ze kunnen ook niet binnenin kijken.
Maak die X-ray's nou maar, dan weet je tenminste zeker hoe het ervoor staat.

Precies :j

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:56

Dees schreef:
Exact datzelfde vertelde een osteopaat mij ook toen ik die liet komen bij rugproblemen op mijn jonge rijpaard. Omdat de afspraak met de DA toch al stond, heb ik wél foto's laten maken een paar dagen later. En wat denk je... kissing spines. Die osteopaat had het finaal bij het verkeerde eind.

Het is gewoon heel simpel: meten is weten. En een osteopaat kan niet meten, en ze kunnen ook niet binnenin kijken.
Maak die X-ray's nou maar, dan weet je tenminste zeker hoe het ervoor staat.


....helaas: het leven is niet simpel, sprak ik als bioloog.

Kissing spines is wat mij betreft een waarneming.
Een 'verrekt' nuttige waarneming die per definitie niet te verkrijgen is buiten de beeldvorming om.
(Maar een waarneming is geen diagnose.)

En dan...?
Dan weet je nog vrij weinig.
Je hebt iets "gemeten" - maar wat betekent deze meting/ foto etc.?
Dat is de vraag.

Natuurlijk mogen die doornuitsteeksels (van de wervels, zogezegd 'spines') niet met elkaar in contact komen ('kissing').
Maar hoe gebruikt het dier zijn rug...? Hoe functioneert het bekken? Hoe is de bespiering?
En ook: in hoeverre zijn de doornuitsteeksels aangetast door het contact...?

Met het onderzoeken en beantwoorden van de vragen kom je bij "weten", diagnose en prognose. Eerder niet.

En "kissing spines" kun je zien op Röntgen, omdat het zij-aanzicht is.
Wervels kunnen ook op andere manieren verschuiven, die je vervolgens niet ziet op Röntgen.

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:10

Mooie theorie, Janneke2. Voor mijn paard gold dat het klinische beeld al reden was om osteopaat en DA te laten komen. Het betrof een goed gezond, goed bespierd en constitutioneel uitgegroeid jong paard, aan het begin van zijn loopbaan als rijpaard.
Klinisch beeld in combinatie met diagnose waren voor mij voldoende reden om het paard terug te trekken uit de rijsport. Ook in rust verbeterde het klinische beeld niet en het paard toonde pijn. Wellicht ten overvloede, dit paard heb ik daarom in laten slapen.

Zodra mensen bij hun jonge paarden de behoefte voelen om osteopaten erbij te halen, is er wat aan de hand. Er is in geval van paard TS dus sprake van een klinisch beeld dat voor TS zorgwekkend is. Een gezond en geschikt jong rijpaard hoort niet dit soort problemen te hebben. Het is niet meer dan terecht om hier nader onderzoek te plegen, in de vorm van Röntgenonderzoek. Alleen dan weet TS waar ze aan toe bent.

Het is aan TS zelf om te bepalen wat ze gaat doen bij welke uitkomst dan ook. Maar je kunt het maar beter weten.