Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:57

Janneke2 schreef:
Ja, helaas. Veel mensen denken dat. (Net zoals 'dat het niet bij jongvolwassenen voorkomt - ik heb het vanaf mijn 23ste.)(I am sorry voor je broer, Bruintje - maar ik meen wat ik zeg. Kraakbeen is niet doorbloed, maar desalniettemin nog steeds levend weefsel en kan dus groeien.)

Daarmee wordt het een self-fulfilling prophecy.


Ah, artrose is dus een psychische aandoening. Ja, dan is het vast wel te herstellen. :+

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:58

Art_Ificious schreef:
Qua training dacht ik aan het volgende:

Longeren met tempowisselingen (heb een kaptoom gekocht op aanraden van de dierenarts)
Longeren met balkjes eventueel afwisselend in hoogte (traint ook de achterhand)
Grondwerk: achteruit stappen hoofd in lage positie, vooruit stappen hoofd in lage positie, balkjes stappen aan de hand
Rechtrichten aan de hand (met hulp hierin)
Stretchen van hals en rug moet ik elke x na het werken doen van de dierenarts, net als hoeven uitkrabben (moet sowieso ivm zand van de piste)

Iemand nog suggesties?

Ik zou je echt aanraden om hulp te zoeken van een instructeur die echt goed biomechanisch kan trainen.
Zelf heb je er de kennis en ervaring niet voor en dat is niet erg, maar in Limos geval zou ik niet te lang doormodderen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 19:59

Janneke2 schreef:
Ja, helaas. Veel mensen denken dat. (Net zoals 'dat het niet bij jongvolwassenen voorkomt - ik heb het vanaf mijn 23ste.)(I am sorry voor je broer, Bruintje - maar ik meen wat ik zeg. Kraakbeen is niet doorbloed, maar desalniettemin nog steeds levend weefsel en kan dus groeien.)

Daarmee wordt het een self-fulfilling prophecy.

Voldoende beweging (zoals oa weidegang)
gewrichten niet overvragen (weg uit het bovenlijnsyndroom)
en evt voedingssupplementen zoals MSM.
(En je paard niet volproppen met snoep, zodat de pH op orde blijft.)

Snoep krijgt hij al niet ;)
Worteltjes en appels wel. Heb ook gedroogde appelschijfjes gekocht om eens te proberen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:00

safina schreef:
Janneke2 schreef:
Ja, helaas. Veel mensen denken dat. (Net zoals 'dat het niet bij jongvolwassenen voorkomt - ik heb het vanaf mijn 23ste.)(I am sorry voor je broer, Bruintje - maar ik meen wat ik zeg. Kraakbeen is niet doorbloed, maar desalniettemin nog steeds levend weefsel en kan dus groeien.)

Daarmee wordt het een self-fulfilling prophecy.


Ah, artrose is dus een psychische aandoening. Ja, dan is het vast wel te herstellen. :+

Zal mijn broer die tip ook geven :j

Je zou bijna moeten lachen als het niet zo triest was wat voor onzin er staat.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 20:00

Azmay schreef:
Art_Ificious schreef:
Qua training dacht ik aan het volgende:

Longeren met tempowisselingen (heb een kaptoom gekocht op aanraden van de dierenarts)
Longeren met balkjes eventueel afwisselend in hoogte (traint ook de achterhand)
Grondwerk: achteruit stappen hoofd in lage positie, vooruit stappen hoofd in lage positie, balkjes stappen aan de hand
Rechtrichten aan de hand (met hulp hierin)
Stretchen van hals en rug moet ik elke x na het werken doen van de dierenarts, net als hoeven uitkrabben (moet sowieso ivm zand van de piste)

Iemand nog suggesties?

Ik zou je echt aanraden om hulp te zoeken van een instructeur die echt goed biomechanisch kan trainen.
Zelf heb je er de kennis en ervaring niet voor en dat is niet erg, maar in Limos geval zou ik niet te lang doormodderen.

Miezelke zou mij vast wel kunnen helpen hierin :)
Ben er vrijwel zeker van.

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:03

Wortel en appel en ook gedroogd is een hoop suiker. Ik zou al gaan voor 1 vd 3 en niet alle 3.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:06

bruintje123 schreef:
safina schreef:

Ah, artrose is dus een psychische aandoening. Ja, dan is het vast wel te herstellen. :+

Zal mijn broer die tip ook geven :j


Niet doen hoor! Dan wordt z'n PH heel zuur en das niet goed. :+

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 20:08

The_Cat schreef:
Wortel en appel en ook gedroogd is een hoop suiker. Ik zou al gaan voor 1 vd 3 en niet alle 3.

Krijgt ook niet alle 3 elke dag.
Zijn dagen dat hij geen extra krijgt als in stukje fruit, maar voor het stretchen van de hals is het makkelijker met iets lekkers natuurlijk anders brengr hij zijn hoofd niet opzij hoor :') kan natuurlijk ook een beetje vitalbix gebruiken hiervoor. :)*

Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:12

safina schreef:
Janneke2 schreef:
Ja, helaas. Veel mensen denken dat. (Net zoals 'dat het niet bij jongvolwassenen voorkomt - ik heb het vanaf mijn 23ste.)(I am sorry voor je broer, Bruintje - maar ik meen wat ik zeg. Kraakbeen is niet doorbloed, maar desalniettemin nog steeds levend weefsel en kan dus groeien.)


Ah, artrose is dus een psychische aandoening. Ja, dan is het vast wel te herstellen. :+


Ach - :o
ik was niet alleen vergeten dat Limo wat artrose had,
maar nog erger :o - ik was toch zomaar vergeten dat dit een afzeiktopic is!

Dus tja, ik had zo slim moeten zijn om deze dierenarts neer te sabelen.
Nu ik dat (foei toch!) vergat, word ik in de zeik genomen...

Tja, soms gaat dat zo.
*...Zal ik nu maar braaf jaknikken en instemming betuigen...? Het is wel een fikse etiquettebreuk, tenslotte....
O:) Ja hoor het is psychisch...*
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-02-18 20:29, in het totaal 3 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26363
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:27

Art_Ificious schreef:
Verder even op Babootje,
Ja ze wist van de onderzoeken op equitom. Heeft gevraagd of ik de foto's wou doorsturen. Heb ik ook gedaan ;)
Over de remodellage zei ze dat ze dan wel erg streng geweest zijn op equitom, blijkbaar is dat tegenwoordig een rage om iets op te merken aan de facetgewrichten.


ik weet dat er verschillen zijn in beoordeling tussen veeartsen maar persoonlijk heb ik liever een wat strenge dan een niet strenge.
Vervolgens lees ik dit (onderstaand)

Ik vind de manier waarop jouw pony beweegt dus helemaal niet passend bij een jong paard.
Aanvaardbaar is een leuk woord, want dat is subjectief. Voor mij dus niet aanvaardbaar.


Art_Ificious schreef:
Paard mag gewoon verder gewerkt worden en opgeleerd worden. De stijfheden die worden waargenomen
zijn aanvaardbaar voor een jong paard.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 20:37

Staat toch echt zo in.het verslag
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door petraaken op 06-03-18 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepaste afbeelding vervangen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:38

Maar ik neem toch aan dat Equitom de diagnose van beginnende artrose niet zomaar uit de duim zuigt? :?

Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:41

Ik neem dat ook aan - en ik ben op mijn 23ste ook weggestuurd met hetzij stijfheid, hetzij kneuzing hetzij aanstellerij.

Deze DA constateert stijfheid en adviseert beweging: beide uitspraken zijn voor 100% op artrose van toepassing.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 20:48

Cayenne schreef:
Maar ik neem toch aan dat Equitom de diagnose van beginnende artrose niet zomaar uit de duim zuigt? :?

Ja maar die arts wou het woord artrose niet gebruiken want hij zei zelf dit paard kan nog niet versleten zijn. Ikzelf zie ook niet echt veel op de foto's. Ik zie wel íets maar weet zelfs niet OF het datgene is wat de remodellage is. Ben benieuwd wat deze dierenarts van de foto's zegt.
Mijn vaste dierenarts heeft tot nog toe geen uitspraak gedaan zelfs niet na herhaaldelijk vragen omdat ik het zolang vond duren.

Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:00

Oej....
"Dit dier kan nog niet versleten zijn" is net zo iets als 'artrose komt niet voor bij mensen van 23'.

Artrose is geen slijtage. Het gewricht is ontstoken geweest, het kraakbeen is daarna niet echt correct teruggeheeld - en de self fulfilling prophecy is dan "Oh, het gewricht is versleten, laat ik maar niet meer bewegen".
(Voor een paard is dat geen leven en bij een mens ga je zo van kwaad naar erger.)

Correct bewegen is juist de enige remedie om de ellende binnen de perken te houden.

Babootje

Berichten: 26363
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:14

Janneke2 schreef:
Correct bewegen is juist de enige remedie om de ellende binnen de perken te houden.


Daar zeg je iets... Er is schade (onomkeerbaar) en vervolgens moet die schade worden gemanaged.
Op een juiste manier. En daar gaat het vaak fout.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 21:16

Snap ik dat het een vreemde uitspraak is hoor.
Maar correct bewegen is idd de sleutel voor alles. En daar gaan we nu aan werken.
Vrijdagavond heb ik ook een theoriecursus bij miezelke dan kan ik vragen of ze ook wil helpen met rechtrichten aan de hand.
Bij harley had ik iemand anders laten komen maar aangezien ik vertrouwen heb in miezelke en Limo haar ook al kent lijkt me dat een betere optie.

Goof

Berichten: 28856
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:17

Art_Ificious schreef:
Snap ik dat het een vreemde uitspraak is hoor.
Maar correct bewegen is idd de sleutel voor alles. En daar gaan we nu aan werken.
Vrijdagavond heb ik ook een theoriecursus bij miezelke dan kan ik vragen of ze ook wil helpen met rechtrichten aan de hand.
Bij harley had ik iemand anders laten komen maar aangezien ik vertrouwen heb in miezelke en Limo haar ook al kent lijkt me dat een betere optie.


Goed bezig!

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:32

Art ik ken je portefeuille niet, maar back on track doet wonderen bij mijn paard en dit koude weer!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 22:41

The_Cat schreef:
Art ik ken je portefeuille niet, maar back on track doet wonderen bij mijn paard en dit koude weer!

Heb ik idd ook al naar liggen kijken. De ervaringen ook erg positief maar soms durf ik daar niet goed op voort te gaan. Weet namelijk niet of het echte ervaringen zijn of "promo-ervaringen"
Typisch voor mij om daarover te gaan twijfelen :')

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:47

Art_Ificious schreef:
The_Cat schreef:
Art ik ken je portefeuille niet, maar back on track doet wonderen bij mijn paard en dit koude weer!

Heb ik idd ook al naar liggen kijken. De ervaringen ook erg positief maar soms durf ik daar niet goed op voort te gaan. Weet namelijk niet of het echte ervaringen zijn of "promo-ervaringen"
Typisch voor mij om daarover te gaan twijfelen :')

Ja ik snap je wel. Maar op bokt is hier een uitgebreid topic over! Er zijn ook andere merken ondertussen denk ik die dat hebben

LotusT

Berichten: 581
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: In een dorpje met stadsrechten.

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:54

Ik ben een stille meelezer maar ik wil je even de tip geven om een te kijken naar de produkten van mr. Feel warm van hkm. Geen idee of het net zo goed werkt als back on track maar is wel iets goedkoper.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:17

Ik zou altijd eerst maximaal investeren in goede begeleiding i.p.v. al die tralala. Ik zeg niet dat die niet helpen, maar correct trainen en gied huisvesten brengen veel meer op.

hwn
Berichten: 4725
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:27

Denk dat je met Miezelke en die dierenartse wel goed omringd bent, wou dat er meer van die strekking in mijn buurt zaten. Je plan van aanpak/oefeningen vind ik ook best goed.

Ik zou een combinatie nemen. Rechtrichten aan de hand ga je bijvoorbeeld geen uur aan een stuk doen, daar is het te saai voor, maar wel heel nuttig, en volkomen onschadelijk, terwijl je met teveel (niet in balans) longeren toch wel wat stuk kan maken. Dus de ene dag het ene, andere dag het andere. Al kan je dat rechtrichten altijd wel even meenemen, bijvoorbeeld stappen op de volte met stelling en lengtebuiging en ondertredend binnenachterbeen.

Qua voeding: hoe los je het suikerprobleem op met het krachtvoer? Hij krijgt manegevoer dacht ik? Die bevatten toch snel 30% suiker.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 00:20

De basisbrok mocht blijven, de mais was een grotere boosdoener en dierenarts zei ook dat ik geluk heb dat limo nog geen koliek gehad heeft van de mais. Zus haar paard had gaskoliek en moet nu ook de suikers laten, krijgt sindsdien ook geen mais meer, wel nog brok anders heeft het paard vitaminetekorten.

Ik geef nog vitalbix bij een handje of als beloning. Maar kan stalbaas ook vragen om dat te voeren. Ben alleen bang dat hij dan teveel krijgt :\ heb er nog geen maatbeker bij met de grammen of een maatstreep erop als indicatie.

Heb wel gemerkt dat de paarden met deze vriestemperaturen meer hooi krijgen. Desondanks stond limo vanmorgen toch echt te rillen (wel tegelijk etend van het hooi). Dus toch deken maar omgedaan voor wat extra warmte.