Röntgen van rug laten maken

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7597
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:21

Precies dat inderdaad Babootje. Heb je weinig tijd zorg dan dat hij voldoende beweging krijgt buiten, staat hij zoveel binnen moet je zorgen dat je zelf iedere dag voldoende beweging kunt geven. Als dat beiden geen optie is, is het in mijn ogen niet eerlijk een paard te houden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:25

er zegt toch niemand 24/7 buiten?
Wat is dat toch altijd met dat naar 24 uur trekken terwijl daar niet over gesproken word.


8 uur is al heel mooi voor een paard als ts.
In de ochtend door iemand die niet direct onder de indruk is dat paard buiten zetten, in de avond naar binnen. Komt hij al 2 keer per dag in de handen wat het voor ts al gemakkelijker maakt een dag over te slaan.
uiteraard niet op een postzegel buiten want daar heeft geen 1 paard wat aan.

Ts woont op droge grond, dus er moet echt wel wat te vinden zijn. Maar het lijkt er meer op dat ze liever niet bij de zus en bekende plek weg wil, ook al lijdt haar paard er wel onder.

marleen_usar

Berichten: 24852
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:26

Heb gaat mij niet alleen om 24/7 buiten staan, maar de ideale stal is niet altijd in de buurt.En dan zal je er iets voor moeten doen en dat is reizen.

Babootje

Berichten: 27187
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:34

bruintje123 schreef:
er zegt toch niemand 24/7 buiten?
Wat is dat toch altijd met dat naar 24 uur trekken terwijl daar niet over gesproken word.


8 uur is al heel mooi voor een paard als ts.
In de ochtend door iemand die niet direct onder de indruk is dat paard buiten zetten, in de avond naar binnen. Komt hij al 2 keer per dag in de handen wat het voor ts al gemakkelijker maakt een dag over te slaan.
uiteraard niet op een postzegel buiten want daar heeft geen 1 paard wat aan.

Ts woont op droge grond, dus er moet echt wel wat te vinden zijn. Maar het lijkt er meer op dat ze liever niet bij de zus en bekende plek weg wil, ook al lijdt haar paard er wel onder.


8 uur is al niet eens nodig. Als je de beweging die hij dan mist maar toevoegt. En dan kun je dus niet een paar dagen niet gaan. Als je dat wel wil, dan moet je een andere stal zoeken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:59

Ik ben van mening dat er op die 8 uur nog toegevoegd mag worden maar niet gaan beknibbelen op het buiten staan.
En staat hij met wat maatjes die ook spelen komen ze wel aan de beweging.
Niet miepen over een wondje eens hoort erbij. Maar zo kan je dan wel eens overslaan.

Babootje

Berichten: 27187
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:03

Uit het andere topic van TS:
[i]Nota:
Mijn paard is nog niet zadelmak. Heb er hooguit 2x even opgezeten puur voor te wennen aan opstappen en afstappen. Verder niet gestapt terwijl ik erop zat.
Heb foto's laten maken omdat hij altijd moeilijk ontspande en de rug strak hield.
Liep bij de onderzoeken ook kreupel op linksvoor, beide voorbenen zijn ook volledig op foto gezet en schoon bevonden. Kreupelheid kan dus vanuit de rug komen, .

[/i]
Dit is een verkeerde gevolgtrekking.
De kreupelheid kan namelijk ook komen door een peesblessure; daar hoeft een been niet warm of dik voor te zijn. Bijvoorbeeld, een blessure aan de collaterale bandjes zie je aan de buitenkant niet zoveel van. Deze kreupelheid is nog niet goed onderzocht. Maar dat maakt niet dat je paard niet kreupel is.
Ook al is hij lastig; onderzoek kan altijd. Zelfs onder sedatie. Een lichte sedatie had mogelijk al voldoende geweest om de stress er bij Limo wat af te halen.

hoewel niemand ooit een kreupele pas gezien heeft bij hem als ik longeerde op stal
Het goed onderscheiden van een kreupelheid is echt voorbehouden aan de DA. Soms is een kreupelheid zo minimaal dat het niet zichtbaar is voor een ongeoefend oog. Soms loopt een paard minder kreupel op het zachte dan op het harde. Je hoeft echt niet te twijfelen aan de waarneming van de DA omdat je stalgenoten of jijzelf hem niet kreupel hebben zien lopen.

Het advies van je DA (op het briefje dat je hebt meegekregen) was 10 dagen stappen aan de hand 2 x pd 10-15 minuten.
Daarna 2 weken stappen aan de hand 2 - 3 x per da 10 minuten.
Een drie weekse stapperiode dus vanaf 16 januari.
Daarna longeren.


Vervolgens liet je hem midden in de stap/rust periode op dag 8 van de stapperiode van 3 weken je pony zich uitleven in de paddock waarbij je je dan ook nog afvroeg of al dat bokken wel goed was voor zn rug. Misschien moet je je eerder zorgen maken over of het goed is voor de kreupelheid. Zich uitleven in de paddock is veelal de oorzaak van een blessure aan de collaterale bandjes.
Ook in de kleine paddock stond hij te steigeren en te draaien: nou niet echt het toonbeeld van "zich rustig houden"
Toch bleef je hem losgooien of los laten zetten, misschien ook wel omdat je niet alle dagen zelf kon komen.
Als je je niet houdt aan het advies dat de DA je heeft meegegeven, dan heb je het eigenlijk allemaal voor niks gedaan. Traject van onderzoek niet afgemaakt en het schema van de DA niet opgevolgd.
Zo is het geld dat je inmiddels aan het onderzoek hebt uitgegeven eigenlijk weggegooid; dat is heel zonde.

Vervolgens het bericht dat je niet hoeft terug te komen en dat je wel met hem mag gaan werken en zelfs mag rijden. Zonder dat de DA hem weer heeft gezien.
De DA kan je niets verbieden natuurlijk maar dit advies zal hij je zeker niet hebben gegeven.
Ik vermoed dat je gewoon hoort wat je wil horen en verder je kop in het zand steekt.
Of je het nu onnozel of ondeskundig moet noemen, slim is het zeker niet. En dat is heel jammer, niet alleen voor je pony maar ook voor jou.

marleen_usar

Berichten: 24852
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:36

Ts weet waarschijnlijk niet meer wat ze moet doen?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:41

Klopt en heeft ze ook nooit geweten.
Bokt is leuk voor wat ideeën maar meer niet. Je moet toch je eigen lijn pakken.
Maar in die ideeën kun je wel leerzame dingen pikken, dat weer wel. Zoals leren dat een paard een kuddedier is dat veel buiten hoort te staan. Als dat niet bekend is door je omgeving is het iets wat met de komst van internet echt niet meer aan te ontkomen is.
Elk die een paard wel de vrije beweging ontneem doet dat tegenwoordig uit egoïsme niet uit het geen kennis er meer over hebben.

Daarnaast kan ts er ook wat van leren als andere zeggen dat ze helemaal geen druk en wild gedrag in hem zien, wel jong paard gedrag.
Want dat komt toch wel in bijna iedereen haar bericht naar boven.

marleen_usar

Berichten: 24852
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:29

Mee eens het is een jong dier, die nog veel moet leren. Zoals het laden en in vreemde handen zijn.

Art_Ificious
Berichten: 12799
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 17:40

Babootje:
Citaat:
Ook al is hij lastig; onderzoek kan altijd. Zelfs onder sedatie. Een lichte sedatie had mogelijk al voldoende geweest om de stress er bij Limo wat af te halen

Hij wás grsedeerd om de buigproeven te doen en liet zich alsnog niét aanraken aan de achterbenen.

Heb zelfs een ervaring met hem bij eerste keer willen laten bekappen dat hij 6-8x gesedeerd geweest is maar tóch nog steeds niet gekapt kon worden. Met veel moeite de voorvoetjes maar zelfs na al die sedatie (voor ongeveer 1200kg paard) de achtervoetjes niet.
Dat zelfs desbetreffende dierenarts toen zei "Elk ander paard zou al neergevallen zijn van deze hoeveelheid sedatie."

Voor de röntgenfoto's hebben ze hem ook zwaar moeten verdoven. Alleen is dan een buigproef niet mogelijk ivm niet goed meer kunnen lopen.

De laatste (betere) smid heeft mij gezegd dat sedatie niet helpt als een paard echt gestresst is. Het zou dan een omgekeerd effect geven.


Daarnaast heb ik limo gedurende de stapperiode niét meer buiten gezet/laten zetten na die ene steiger-draai in de kleinste paddock.
Pas toen hij mocht longeren is hij ook weer naar buiten gemogen.

Ik was tevens niet verplicht de kliniek terug te bellen. Moest alleen als ik verbetering zag. Had de arts mij aan de lijn ook nog even gezegd.

LadyMadonna

Berichten: 62229
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:49

Je zou toch niet meer reageren?
Sorry, wordt er een beetje simpel van....

Art_Ificious
Berichten: 12799
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 17:51

LadyMadonna schreef:
Je zou toch niet meer reageren?
Sorry, wordt er een beetje simpel van....

Als er zomaar van uit wordt gegaan dat de kliniek zelf niet even aan sedatie zou denken móet ik wel reageren.
Al dacht ik dat ik het eerder ook al vermeld had dat hij gesedeerd was (ben ik niet helemaal meer zeker van of ik het gemeld had).

Er wordt door iedereen een geheel ander verhaal van gemaakt. Zonder de werkelijke details te kennen.
Jammer dat het zó moet lopen.

oji

Berichten: 4475
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:29

Maar voordat je naar de kliniek ging en bij de kliniek was ie kreupel. Je zegt dat ie met longeren niet kreupel was. Dan is er effectief toch een verbetering door de metacam geweest. Bij verbetering was verder onderzoek geadviseerd maar jij zegt geen verschil.

Dus ik snap er eerlijk gezegd niets van. Geen verbetering is kreupel en kan me niet voorstellen dat ze dan zeggen ga maar opboiwen en rijden. Niet kreupel is verbetering door pijnstilling en dat zou ook reden voor verder onderzoek zijn. Een schone foto zegt nl niets. Alleen dat het niet in de botten zit maar met een jong ongetraind paard dat weinig buiten komt en als ie wel buiten komt zich uitleeft is de kans dat het in pezen of banden zit veel groter.

Een kliniek verplicht je nooit tot terugkomen. Ze gaan ervan uit dat je WIL terugkomen als het probleem nog niet verholpen is. Als kij aangeeft dat je liever met een lokale da doorgaat zullen ze dat altijd akkoord vinden maar dat wil niet zeggen of ze dat verstandig vinden.

Xritt
Berichten: 644
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:37

Art-ificious, ik probeerde je echt te helpen. Met oprecht advies. In je topic had ik grotendeels alleen jou berichten gelezen. Mijn reactie was grotendeels echt gericht op je eigen berichten.
Ik lees dat veel bokkers met de beste bedoelingen voor Limo reageren. Maar jij snapt, of ziet het echt niet, zo jammer. Ik denk dat bokt voor veel vragen best een goede plek is voor info. Vooral als jezelf onervaren en zoekende bent naar de juiste oplossingen. Alleen krijg je soms, net als in het echte leven, (opbouwende) kritiek op bepaalde keuzes. In mijn ogen wordt je daar alleen maar wijzer van

Als meerdere mensen je (ongeveer) hetzelfde advies geven. En jij blijft zeggen dat iedereen het maar niet snapt of goed leest. Dan zou je toch op een gegeven moment naar jezelf moeten kijken.....Miss zit jij vast in je eigen gedachten of dingen die jij graag wil horen.
Voor jou zelf ook heel lastig als dit zo is. Ik wens je ieder geval veel succes.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:40

Bij mijn merrie had ik dit ook... uiteindelijk was het niks lichamelijks maar dat ik gewoon eerst de volledige ontspanning moest oefenen... dus dat heethoofd heeeeel laag over de grond is als ik wandel, aan de lijn... ik heb wel een ostheopaat erbij gehad die haar helemaal had los gemaakt. Misschien is dat een idee?

Art_Ificious
Berichten: 12799
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 19:08

Oji waar lees jij dat hij vóór de kliniekbezoek al kreupel was?
Zoals ik eerder ook al zei kan de kreupelheid gekomen zijn door van de trailer af te springen ipv te stappen, op de parking van de kliniek.

Maarja dat wordt weer niet gelezen.

Ik stop ermee. Het is echt altijd en in elk topic "je moet dit, je moet dat, zus en zo,..." ik doe nooit eens iets goed.

Elisa2

Berichten: 40078
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:13

Ik vind ook dat er wel erg doorgezaagd word over bepaalde onderwerpen. 1x melden is wel genoeg, en verder respecteren dat iedereen anders is en ook anders met zijn paard om gaat en er geen perfecte wereld bestaat. TS hoeft ook niet met alle tips wat te doen.

Dan blijft het voor de TS ook interessant om te blijven lezen/ leren en zich te ontwikkelen.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:30

Elisa2, dat ben ik met je eens.
Maar dan moet je wel willen leren!! Ik denk dat TS nog niet zo ver is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:09

Je moet inderdaad niks.
Maar verstandig zijn veel dingen wel waardoor het voor jou ook gemakkelijker word en daardoor leuker.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:10

Mijn merrie was niet kreupel... ze had alleen het zelfde met haar rug..

Nynkster

Berichten: 5345
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:16

Elisa2 schreef:
Ik vind ook dat er wel erg doorgezaagd word over bepaalde onderwerpen. 1x melden is wel genoeg, en verder respecteren dat iedereen anders is en ook anders met zijn paard om gaat en er geen perfecte wereld bestaat. TS hoeft ook niet met alle tips wat te doen.

Dan blijft het voor de TS ook interessant om te blijven lezen/ leren en zich te ontwikkelen.


Is zeker zo, maar als je toch Niks aantrekt van de tips en lekker op dezelfde weg doorgaat heeft zon topic ook geen zin

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28152
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:38

Ik vind het echt heel vervelend dat je je zo naar voelt TS. En dat kan ik ook best begrijpen, want het is ook nogal wat wat je hier allemaal te lezen krijgt. Maar het wordt wel getriggerd door de keuzes die je maakt, en dat begon al bij de koop van juist dit specifieke paard. En lief dier, maar inherent niet passend bij jou. Ik heb het al eerder geopperd: wat nou als je ietsje langer had gewacht na de verkoop van Harley en een paard had gekocht dat past bij jouw doelstellingen en kennis en kunde? Dan had je wellicht iets meer moeten betalen in aanschafprijs, maar dan had je nu in plaats van alle onderzoeken en behandelingen lekker onbezorgd kunnen genieten van je paard. Lekker rijden, misschien een springwedstrijdje... Klinkt dat niet veel aantrekkelijker? Daar heb je nu even niks aan, want al zóú je Limo nu willen verkopen raak je hem niet kwijt met dit verhaal open en bloot online. Maar al het bovenstaande zou wel een verklaring kunnen zijn hoe het kan dat al jouw topics altijd op hetzelfde uitlopen. En wat je nu wél kunt doen is vanaf nu wél verstandige keuzes maken. En dat zal niet makkelijk zijn, maar wel zo eerlijk tegenover Limo én jezelf. Want ik heb het idee dat je op dit moment ook niet echt lekker ontspannen kunt genieten van je paardenhobby. En da's zonde toch?

oji

Berichten: 4475
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:22

Ik meen mij toch te herinneren dat je in de weken voor je naar de kliniek ging hier filmpjes had getoond van een duidelijk onregelmatig lopende Limo.

Ik zuig het niet uit mijn duim om je e pesten TS. Mensen waaronder ik proberen keer op keer dingen hier helder voor je uiteen te zetten in de hoop dat het je aan het denken zet. Maar keer op keer zie jij het alleen maar als aanval.

Ik ben er in ieder geval wel klaar mee. Als je niets wilt leren of aannemen van de vele mensen hier die jou en Limo proberen te helpen,vind ik het verder zonde van mijn tijd. Ik hoop dat het allemaal goed komt met Limo en ik hoop dat je iemand vind om je met Limo te helpen waar je wel dingen van aan wilt. Veel succes verder ermee.

Babootje

Berichten: 27187
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:48

Art_Ificious schreef:
Oji waar lees jij dat hij vóór de kliniekbezoek al kreupel was?
Zoals ik eerder ook al zei kan de kreupelheid gekomen zijn door van de trailer af te springen ipv te stappen, op de parking van de kliniek.


oji schreef:
Ik meen mij toch te herinneren dat je in de weken voor je naar de kliniek ging hier filmpjes had getoond van een duidelijk onregelmatig lopende Limo.

Ik zuig het niet uit mijn duim om je te pesten TS. Mensen waaronder ik proberen keer op keer dingen hier helder voor je uiteen te zetten in de hoop dat het je aan het denken zet. Maar keer op keer zie jij het alleen maar als aanval.


Die herinner ik me ook. Hij liep echt niet rad. Daarvoor ga je ook naar de veearts, om uit te zoeken wat hem scheelt. Alleen bevalt de uitkomst je - zo lijkt het - niet.

Het is ook niet om jou om een oorzaak te gaan bedenken voor de kreupelheid. Het kan dat hij zich net verstapt heeft bij het van de trailer gaan, maar het kan ook niet. Paarden zijn nu ook weer niet van suikergoed. De kreupelheid is een waarneming van dat moment en daarop moet je verder onderzoeken.
En zoals Oji ook zegt: een blessure aan pezen en banden ligt bij een jong paard meer voor de hand en dat is nu net niet onderzocht. Grotere kans dat hij zoiets oploopt bij 'zich uitleven in de paddock' of "onderuit gaan op de wei" dan onhandig uit de trailer stappen.

Art_Ificious
Berichten: 12799
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 17:00

Onhandig uit de trailer springen ;)
Dat is echt wel nog een werkpuntje. Rustig de trailer afgaan. (Komt dus ook bij op mijn lijstje).

Ik had recent nog een longeerfilmpje geüpload op YouTube.
Ik vind h daar beter lopen? Maar wil alsnog jullie mening.
Ik dacht ook dat vele onder jullie meer iets in de achterbenen zagen dan in de voorbenen.? Of begreep ik dat verkeerd?