Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22900
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:28

cobiie schreef:
Janneke2 schreef:
Oh dear, doet TS het nou ook al fout met haar stalgenoten...?

Ik geef niet aan dat ts het fout doet met haar stalgenoten.

Enkel probeer ik ts eens vanuit hun perspectief te laten kijken, die klaagt dat haar stalgenoten niet willen/durven.


Het is natuurlijk off topic, maar hoezo 'klagen'...?
(Ik las vooral het feit.)
Hoezo 'probeer jij haar te laten kijken' - zijn er aanwijzingen dat ze dit compleet fout doet...?

Citaat:
Ts verwacht/wil dat de stalgenoten (die ook gewoon volle pond betalen) de pony van ts gaan opvoeden/dingen mee gaat doen die pony niet gewend is.

...mij ontgaat van alles, dat die stalgenoten 'dit zouden moeten' heb ik niet gelezen.
(Persoonlijk vind ik dat het een zegen zou zijn als er tien stalgenoten in de rij stonden om het dier buiten en binnen te zetten - maar in mijn ervaring kost dat tijd. En opvoeden is volgens TS gewoon haar eigen taak.)

En wat TS haar stalgenoten wel of niet door TS laten doen met hun eigen dier - dat wordt al helemaal speculatie. (Ik begrijp overwegingen als 'hoe vaak zie ik iemand' en 'hoe is ze met haar eigen dier' - maar mensen beoordelen elkaar doorgaans ook op andere criteria.)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 21:51

Janneke2 laat ze maar doen.
Ik besteed er geen aandacht meer aan. Ik lees ook alleen dingen in hun teksten die ik nérgens vernoemd heb. Hoezo zou ik mijn stalgenoten dingen willen laten doen tegen hun zin, laat staan limo door hen laten opvoeden? Waar komt dat nu weer vandaan? Duimzuigen kunnen ze ook goed hoor hier op het forum.

Ik verplicht stalgenoten nérgens toe.

Limo heeft het niet slecht, (tov 2 andere pensionpaarden maar meer details geef ik niet vrij) heb véél vooruitgang geboekt zeker sinds hij op pension staat is er veel veranderd in zijn karakter.

Ik twijfel nu zeer of ik moet updaten. Er zijn zeker geïnteresseerden zoals oa janneke2 maar voor de rest interesseert het me niet meer en zou ik liever stoppen met updaten.

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:19

Echt ts, je lijkt te vergeten welke tips en steun sommigen jou hier al gegeven hebben. Besteed er dan lekker geen aandacht meer aan, dat 'duimzuigen' zoals jij dat noemt, en doe gewoon lekker wat je wil met je paard. Je wil absoluut niet verhuizen, andere adviezen heb je ook steeds een reden waarom dat niet kan, paard kan alleen door jou en je zus in handen genomen worden en uitspraken als 'tegenover andere pensionpaarden heeft hij het helemaal niet slecht' zijn al helemaal belachelijk. Als mijn buurman zijn paard 2 dagen niet uit de stal haalt is het prima dat ik mijn paard maar 3 uurtjes per dag buiten haal? Kom op zeg... En update dan niet meer als onze reacties (buiten dan degene die je wel wil lezen) je niet meer interesseren. Waarom heb je dan een topic geopend? Ik zet het even voor mezelf op een rijtje:

- meer weidegang
- paard uit sociaal isolement halen en met soortgenoten buiten laten
- eenkennigheid van het paard wegwerken
- systematisch aan de slag gaan met een zekere routine
- dierenarts traject afwerken of redenen om niet aan de slag te gaan uitsluiten
- goede begeleiding
- niet aanmodderen met duizend & één verschillende methodes of trajecten maar vasthouden aan 1 concreet stappenplan

Dat zijn volgens mij de dingen die nu in orde gebracht moeten worden, ik heb geen idee welke ondertussen al geregeld zijn want ik lees meer discussie dan effectieve feiten. Je begeleiding was in orde vertelde je. Doe er mee wat je wil, ook al interesseert het je niet, ik dacht dat je er misschien toch wat aan had om alles even op een rijtje te zien wat door ons aan bod gebracht is in dit topic.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 00:05

Ik lees dit topic ( en meerdere van Ts) al tijden mee, maar er is echt geen pijl op te trekken. Het ene moment wil je je schouders er onder zetten en lijkt het of je alle tips van bokkers goed op neemt en er wat mee wil doen, en wil je limo binnenste buiten keren. En het andere moment gooi je je kont in de krib en heb je werkelijk òveral wel een excuus voor waarom iets niet kan.. geef jezelf en je pony een spreekwoordelijke schop onder de kont en en doe het gewoon! Ga je pony geen menselijke gedachtes opleggen. En snap waarom je pony niet uit de wei wil als hij met een maatje staat, hij speelt een spelletje met je. Wil hij niet komen wordt dan eens streng of laat hem staan, dat hebben ze gauw genoeg door, dan stresst maar lekker ff, eigen schuld, ik heb mijn paard ook wel eens buiten laten staan omdat ze niet wilde komen, en ja dan was ze ook aan het stressen maar de volgende keer kon ik haar wel meenemen want alleen achter blijven was ook niet wat ze wilde.
Dus behandel je pony eens als pony en niet als mens, en verzin niet keer op keer weer een excuus

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 00:17

Mossel schreef:
Ik lees dit topic ( en meerdere van Ts) al tijden mee, maar er is echt geen pijl op te trekken. Het ene moment wil je je schouders er onder zetten en lijkt het of je alle tips van bokkers goed op neemt en er wat mee wil doen, en wil je limo binnenste buiten keren. En het andere moment gooi je je kont in de krib en heb je werkelijk òveral wel een excuus voor waarom iets niet kan.. geef jezelf en je pony een spreekwoordelijke schop onder de kont en en doe het gewoon! Ga je pony geen menselijke gedachtes opleggen. En snap waarom je pony niet uit de wei wil als hij met een maatje staat, hij speelt een spelletje met je. Wil hij niet komen wordt dan eens streng of laat hem staan, dat hebben ze gauw genoeg door, dan stresst maar lekker ff, eigen schuld, ik heb mijn paard ook wel eens buiten laten staan omdat ze niet wilde komen, en ja dan was ze ook aan het stressen maar de volgende keer kon ik haar wel meenemen want alleen achter blijven was ook niet wat ze wilde.
Dus behandel je pony eens als pony en niet als mens, en verzin niet keer op keer weer een excuus

Lees dan maar eerst met duidelijkere ogen...

Citaat:
....momenteel alleen ik hem uit een paddock krijg als hij samen is met een ander paard....

Het is bij anderen dat de problemen zich voordoen.

Zolang er niet gelezen wordt wat er geschreven staat is updates posten onmogelijk.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 00:21

Dat bedoel ik ook, dan laten die andere m lekker staan... zo kan je van alles een groot probleem maken. Er wordt namelijk prima gelezen, maar echt alles trek jij in het negatieve, niemand leest volgens jou. Maar ik denk eerder dat jij veel reacties niet snapt/verkeerd leest

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 00:22

Mossel schreef:
Dat bedoel ik ook, dan laten die andere m lekker staan... zo kan je van alles een groot probleem maken. Er wordt namelijk prima gelezen, maar echt alles trek jij in het negatieve, niemand leest volgens jou. Maar ik denk eerder dat jij veel reacties niet snapt/verkeerd leest

Dan verwoord jij het slecht. Je tekst is namelijk rechtstreeks op mij gericht.

Dan had je niet "je, uw, jij" moeten gebruiken maar "de anderen,stalgenoten,..."
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-02-18 00:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 00:25

Zo kan je wel op alle slakken zout leggen.

Zoals al meerdere bokkers gezegd hebben, doe lekker met die pony wat je wil, maar ga niet elke keer op bokt lopen piepen als je toch niet tegen tips en commentaar kan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 00:26

Er wordt niét prima gelezen. Veel dingen vermeld ik niet eens en worden zélf verzonnen door jullie. Als dat zo blijft doorgaan heeft verder posten geen zin. Jullie geven aan elke update je eigen draai.

Jammer dat dit topic zo moet lopen.

Ik ontstip mezelf en hoop dat dit topic op de achtergrond wegzakt.

Xritt
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 01:07

Ik lees al een tijd mee omdat ik het een leerzaam topic vond. Nu ben ik vooral nieuwsgierig.
Ik snap dat voor jou veel berichten overkomen als negatief en aanvallend. Ik als buitenstaander zie het anders. Ik denk dat mensen geïrriteerd zijn (ik noem het maar even zo) Omdat veel dingen die voor jou 'soort' van bijzonder zijn. Voor veel mensen heel normaal zijn. Iedereen die hier reageert heeft een 'paardenhart'. Bepaalde keuzes die jij maakt zijn niet sltijd ten goede voor je paard. Niemand doet het perfect. Voor mij zit het hem er meer in dat meerdere dingen rondom jou en Limo, naar mijn mening en ik denk meerdere die reageren. Niet veel beter kunnen, vooral voor het paard. Ik zeg dus niet dat je niks goed doet. Ik denk dat je veel om je paardje geeft en het liefst ook een ander ideaal plaatje zou zien.

Ik heb zelf gerevalideerd met mijn paard waar een heel proces aan vooraf ging. Ik weet dat dit heel veel frustratie, verdriet en onzekerheid met zich mee brengt. Wanneer doe je het nu goed en wanneer ga je resultaten zien. Ik herken dat ook in jou verhaal.
Ik had 2 opties, in laten slapen of opereren. Ik heb hier goed over na moeten denken. Niet dat ik mijn paard zo maar in wilde laten slapen. Maar een operatie koste veel geld en het hele proces erna was ook niet niks. Had ik daar wel echt alle middelen voor? Ik heb een gezin, ik werk 32uur en stal is ook 35min rijden. Gelukkig zijn de basisvoorwaarden op mijn pensionstal goed. Ik liep niet tegen de dingen aan waar jij tegenaan loopt. Ik wilde niks half doen, in mijn ogen is dat niet eerlijk tegenover het paard. Ik vind het mede daarom soms lastig om jou topic te lezen. Ik heb ervoor gekozen om een half jaar alles op alles te zetten om mijn paard te helpen. Dus elke dag naar stal. Ik heb er zelfs voor gekozen om mijn paard tijdelijk ergens anders neer te zetten. Weg van mijn fijne en vertrouwde stal met super fijne mensen. Voor het paard was het beter om ergens anders te revalideren. Ik kon voor en na mijn werk langs stal omdat deze op de route lag. Het was een prima stal voor mijn paard. Ik voelde me daar niet op mijn gemak en miste me oude plekje. Maar zo kon ik me wel volledig houden aan haar opbouw schema.
Jij doet in mijn ogen van alles een beetje. Dat kan voor andere frustrerend zijn om te lezen. Vooral omdat jij overal een excuus voor hebt. Ipv dat andere zich in jou inleven, probeer het eens vanaf de andere kant te zien. Niemand reageert (neem ik aan) om jou te kwetsen. Ze reageren wel op de keuzes die jij maakt. Ik denk dat als jij over een tijd het topic terug leest. Je misschien berichten of jou keuzes anders ziet.
Ook in de voor jou negatieve berichten zit een boodschap waar je iets mee kan. Vaak wordt hetzelfde gezegd.

Ik zou echt goed gaan nadenken wat jij nu verder wilt. Je kan zoveel van je paard houden. Soms moet je keuzes maken die voor jou niet leuk zijn. Maar wel het beste voor je paard is.

Ik zou er nu voor kiezen om voor jezelf en Limo alles eerst op een rijtje te zetten. Zet Limo ergens neer waar hij overdag buiten komt en lekker paard kan zijn. In contact met andere paarden leren ze zoveel. Voor zijn lichaam zou dit ook goed zijn. Een stal waar je niet iedere dag heen hoeft om bijv. de stal te doen. Zoals hier al is gezegd moet je niet met een paard aan de slag gaan die niet goed loopt. Hoe goed bedoelt het ook allemaal is. Je ziet vaker dat paarden een tijdje op de wei worden gezet. Later weer opgepakt worden en dan totaal verandert zijn. Misschien kan jij ondertussen sparen om wanneer je weer aan de slag gaat. De kostte te kunnen betalen. Wanneer je dan naar Limo toe gast kan je lekker werken asn basis dingen en vertrouwen.

Ik zie op jou fotos en filmpjes een heel leuk en vrolijk paard. Ik denk echt dat hij heel graag buiten lekker wil spelen. Wie weet heeft hij dit al niet mee gemaakt voor dat jij hem kocht.

Dit is een goed bedoelt berichtje. Vooral voor je paardje. Ik heb al jaren paarden en ook veel paarden gereden. Als je paard iets heeft kan het je zo onzeker maken. Geloof me, soms is dan afstand nemen en later weer met een frisse blik verder gaan erg goed. Afstand nemen bedoel ik niet niks meer met je paard doen. Maar even 4 stappen terug en niet focussen op wat er allemaal mis jan zijn met je paardje.

Ben benieuwd hoe het verder gaat met jou en Limo

Babootje

Berichten: 26449
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 02:04

Heleennn schreef:
Echt ts, je lijkt te vergeten welke tips en steun sommigen jou hier al gegeven hebben. Besteed er dan lekker geen aandacht meer aan, dat 'duimzuigen' zoals jij dat noemt, en doe gewoon lekker wat je wil met je paard. Je wil absoluut niet verhuizen, andere adviezen heb je ook steeds een reden waarom dat niet kan, paard kan alleen door jou en je zus in handen genomen worden en uitspraken als 'tegenover andere pensionpaarden heeft hij het helemaal niet slecht' zijn al helemaal belachelijk. Als mijn buurman zijn paard 2 dagen niet uit de stal haalt is het prima dat ik mijn paard maar 3 uurtjes per dag buiten haal? Kom op zeg... En update dan niet meer als onze reacties (buiten dan degene die je wel wil lezen) je niet meer interesseren. Waarom heb je dan een topic geopend? Ik zet het even voor mezelf op een rijtje:

- meer weidegang
- paard uit sociaal isolement halen en met soortgenoten buiten laten
- eenkennigheid van het paard wegwerken
- systematisch aan de slag gaan met een zekere routine
- dierenarts traject afwerken of redenen om niet aan de slag te gaan uitsluiten
- goede begeleiding
- niet aanmodderen met duizend & één verschillende methodes of trajecten maar vasthouden aan 1 concreet stappenplan

Dat zijn volgens mij de dingen die nu in orde gebracht moeten worden, ik heb geen idee welke ondertussen al geregeld zijn want ik lees meer discussie dan effectieve feiten. Je begeleiding was in orde vertelde je. Doe er mee wat je wil, ook al interesseert het je niet, ik dacht dat je er misschien toch wat aan had om alles even op een rijtje te zien wat door ons aan bod gebracht is in dit topic.


Heb je het ook door? Het is verdorie een pony. De veearts waar de TS is geweest kan de pony echt wel onderzoeken. Die krijgen paarden over de vloer die echt nog vele malen erger zijn in gedrag dan de pony van TS. Het zijn echt geen 'watjes' daar.
Ook de filmpjes die ik heb gezien geven geen aanleiding om te denken dat dat een moeilijke pony is. Die heeft gewoon wat overtuigingskracht nodig. Maar soms kost dat gewoon geld. Kan het niet in 1 x worden gevonden.

Alleen de TS heeft allerlei excuses. Mogelijk ingegeven door de portemonnee. Zou kunnen, maar zeg dat dan ook maar gewoon. Ik ga niet verder onderzoeken, want dat is me te duur.

Maar ja, meisje, ook dat komt kijken bij het hebben van een paard. Dat kost nu eenmaal geld.

Wijslander

Berichten: 5782
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 08:34

Dat is ook al vaker aangekaart in dit topic. 'Leuk' zo'n oningereden projectpaard, maar heb je het geld, de tijd, mogelijkheden, begeleiding, kennis en de wil om dit tot een goed einde te brengen voor jezelf en vooral voor Limo?

En is het wel zo handig om veel geld te steken in onderzoeken zolang de basisvoorwaarden niet in orde zijn? Wie weet hoe hij opknapt van vrije beweging, frisse lucht en vriendjes. Uiteindelijk kan daar niets tegenop, al zou je drie keer per dag naar stal gaan.

Deze vragen blijven terugkomen bij dit verhaal...

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:43

Babootje schreef:
Heleennn schreef:
Echt ts, je lijkt te vergeten welke tips en steun sommigen jou hier al gegeven hebben. Besteed er dan lekker geen aandacht meer aan, dat 'duimzuigen' zoals jij dat noemt, en doe gewoon lekker wat je wil met je paard. Je wil absoluut niet verhuizen, andere adviezen heb je ook steeds een reden waarom dat niet kan, paard kan alleen door jou en je zus in handen genomen worden en uitspraken als 'tegenover andere pensionpaarden heeft hij het helemaal niet slecht' zijn al helemaal belachelijk. Als mijn buurman zijn paard 2 dagen niet uit de stal haalt is het prima dat ik mijn paard maar 3 uurtjes per dag buiten haal? Kom op zeg... En update dan niet meer als onze reacties (buiten dan degene die je wel wil lezen) je niet meer interesseren. Waarom heb je dan een topic geopend? Ik zet het even voor mezelf op een rijtje:

- meer weidegang
- paard uit sociaal isolement halen en met soortgenoten buiten laten
- eenkennigheid van het paard wegwerken
- systematisch aan de slag gaan met een zekere routine
- dierenarts traject afwerken of redenen om niet aan de slag te gaan uitsluiten
- goede begeleiding
- niet aanmodderen met duizend & één verschillende methodes of trajecten maar vasthouden aan 1 concreet stappenplan

Dat zijn volgens mij de dingen die nu in orde gebracht moeten worden, ik heb geen idee welke ondertussen al geregeld zijn want ik lees meer discussie dan effectieve feiten. Je begeleiding was in orde vertelde je. Doe er mee wat je wil, ook al interesseert het je niet, ik dacht dat je er misschien toch wat aan had om alles even op een rijtje te zien wat door ons aan bod gebracht is in dit topic.


Heb je het ook door? Het is verdorie een pony. De veearts waar de TS is geweest kan de pony echt wel onderzoeken. Die krijgen paarden over de vloer die echt nog vele malen erger zijn in gedrag dan de pony van TS. Het zijn echt geen 'watjes' daar.
Ook de filmpjes die ik heb gezien geven geen aanleiding om te denken dat dat een moeilijke pony is. Die heeft gewoon wat overtuigingskracht nodig. Maar soms kost dat gewoon geld. Kan het niet in 1 x worden gevonden.

Alleen de TS heeft allerlei excuses. Mogelijk ingegeven door de portemonnee. Zou kunnen, maar zeg dat dan ook maar gewoon. Ik ga niet verder onderzoeken, want dat is me te duur.

Maar ja, meisje, ook dat komt kijken bij het hebben van een paard. Dat kost nu eenmaal geld.

Ja, precies wat ik er ook van vind.

En echt waar, begrijp me niet verkeerd ts. Ik heb ook in jouw schoenen gestaan: jong paard, paard amper buiten, karakter van het paard was alles behalve simpel... En ik had het ook erg moeilijk met de reacties die ik op bokt kreeg omdat ik wist dat ze waar waren maar het in mijn hoofd onmogelijk leek om de problemen op te lossen. En dan ga je excuses bedenken om niet te hoeven verhuizen of niet te hoeven zorgen dat je paard vaker buiten kan. Maar binnen het jaar was de situatie zo veranderd dat mijn paard iedere dag buiten op de weide liep met twee andere paardjes. En dan maakte het niets uit dat ik maar 3 keer per week ging rijden want mijn paard werd zo stabiel door gewoon de hele dag buiten te lopen. En dat opvoeden werd dan wel door de andere paarden gedaan. Ondertussen sta ik op een andere stal waar ze helaas weer te veel naar mijn zin binnen staan en dat merk ik nu elke dag. Ik moet mijn paard voor het rijden steeds losgooien zodat het voor beide leuk en veilig blijft, want de paddock is te klein om een sprint op te trekken (12mx20m). En ja, dan moet je keuzes maken om opnieuw naar een andere stal te gaan. Want het is perfect normaal voor een paard dat niet veel buiten staat om sensibel te zijn. Als de paarden een hele dag buiten lopen zullen ze heus wel schrikken van onbekende dingen maar dan lossen ze het lekker zelf op zonder dat jij er last van hebt. Beter dan dat kan je toch niet hebben? Ik merk zeker aan mijn paard dat ze door te veel binnen staan op stal wel braaf is maar met het rijden echt een draak is. Zoveel geld uitegegeven aan zadelpassers, ostheopaten, therapeuten etc... maar niets kan op tegen het wondermiddel: paard buiten zetten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 11:48

Voor de laatste keer:

Limo was véél sensibeler/angstiger toen hij 24/24 weidegang had.
Komt bij de fokker rechtstreeks van de wei (volgens fokker) en was toen al erg angstig volgens vorige eigenaar. Maar die angst kan zij weer versterkt hebben door niet eerst aan vertrouwen te werken maar wel al hoofdstel en zadel opleggen op korte tijd na aankoop, en meenemen naar Vrijspringen (en hiervoor ook eerst getraind te hebben).
Zij heeft limo welgeteld 5 maanden gehad voor ik hem kocht.
En ik merk dat limo zich pas echt goed voelt/gewend is na lange tijd (pakweg 2-3 maanden (zo ken ik nog 2 paarden die pas na maanden echt gewend waren))

Dus ergens logisch dat Limo zo snel onzeker is en angstig wás.


Meer woorden maak ik er niet meer aan.vuil.
Ga ander slachtoffers zoeken voor jullie gal te spugen. Genoeg te vinden hier op bokt.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-02-18 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28960
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:53

Heb je er wel eens over nagedacht dat hij veel sensibeler en angstiger was omdat gij toen nog piepjong was en nog niks tot weinig kende? Dat heeft niets met de wei te maken. Het ia een dier dat nog van alles moet leren, de een is op dat punt veel gevoeliger dan de ander.

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:54

Dus je blijft er van overtuigd dat je paard beter af is met 3 uurtjes buiten en de rest alleen op stal? Dan denk ik dat je problemen zullen blijven bestaan en je paard er niet op vooruit zal gaan. En dan maak ik er verder ook geen woorden meer aan vuil denk ik.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:57

Goof schreef:
Heb je er wel eens over nagedacht dat hij veel sensibeler en angstiger was omdat gij toen nog piepjong was en nog niks tot weinig kende? Dat heeft niets met de wei te maken. Het ia een dier dat nog van alles moet leren, de een is op dat punt veel gevoeliger dan de ander.


Idd toen was hij nog veel jonger en daarvoor weinig in de hand geweest ws...logisch toch dat hij dan angstig is? Zeker als het een sensibel paard betreft...

Kan me niet voorstellen dat je werkelijk geloofd dat het in het voordeel van je paard is om hem maximaal pasr uur per dag alleen buiten te hebben en verder op stal en dan ook nog niet dagelijks in de hand...
Laatst bijgewerkt door Vleddertje1 op 18-02-18 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 11:58

Wie zegt dat het altijd maar 3 uurtjes zijn?
Dat zijn weer aannames van jullie zelf.

Vorige dagen heeft hij 6u buiten gestaan.
In de lente tot begin winter is dat 8-10u afhankelijk van het weer, maar gemiddeld 8u. (9-17u) na het eten in de stal kunnen ze dan alsnog even buiten tot het schemert.
Of er is keuze het paard de nacht buiten te zetten maar wel overdag op stal.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 12:03

Goof schreef:
Heb je er wel eens over nagedacht dat hij veel sensibeler en angstiger was omdat gij toen nog piepjong was en nog niks tot weinig kende? Dat heeft niets met de wei te maken. Het ia een dier dat nog van alles moet leren, de een is op dat punt veel gevoeliger dan de ander.

Precies.
Met gij bedoel ik hij, voordat de belgische gij bedoeld word :D

Een jong paard dat niets kent huppelt en springt om niets als er wat pit in zit. Dat is karakter niet omdat hij in de wei staat.
Ik heb een fris paard gehad die in de wei met zijn 25 nog stond te huppelen en te springen met de staart er op. De filmpjes die jij plaatst van schrikken doet hier de pittige kruising tinker nog erger. Ja ik heb ook een dodo tinker die doet dat minder. En die staan allemaal de hele dag buiten.
Als ik die eens een dagje een paar uur langer op stal heb staan gaan ze staan kappen tegen de wand aan van ongeduld. Ik wil niet eens weten als ik die bijna de hele week laat staan hoe verbouwd de stal er daarna uitziet. }>
Maar ik voed ze wel op dat aan de hand normaal gedaan word, ze huppelen in de wei maar wat ze willen.
Het hoort allemaal bij een jong aard en sommige raken er nooit vanaf :D
Heerlijk, ik vind dat juist een teken van lekker gezond en alert zijn.
Tegenwoordig word ik vaak ook een beetje simpel van de mensen die meteen in de stress schieten van een wat frisser paard (algemeen bedoeld niet jou ts) en er meteen naar suplementen gegrepen word.
Koop dan geen sportpaardje maar een volwassen koudboed die je al een paar keer hebt kunnen rijden en karakter voelen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 12:15

Ik schiet niet meteen in de stress. Althans niet meer heb mezelf geleerd dat niet te doen.

Dat je "hij" bedoelde had ik al door ;)

Maar sorry er volgen geen updates meer. Mijn besluit staat vast.

Meer tijd besteed ik hier niet meer aan.

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 12:18

Ik vind je echt zo arrogant overkomen nu. Je wil geen tijd meer besteden aan onze domme opmerkingen, zo komt het over. Nou dan bekijk je het maar :wave: Mijn reacties worden al dagen door jou genegeerd, open dan ook geen topics meer want er zijn al meerdere topics van jou die op deze manier doodbloeden.

Janneke2

Berichten: 22900
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 12:22

Citaat:
Heb je het ook door? Het is verdorie een pony. De veearts waar de TS is geweest kan de pony echt wel onderzoeken.


The soap continous....
Voor hen die bekend zijn met de 'reddingsdriehoek': hier komt weer een aanklager, in dit geval iemand die het beter wil weten dan Equi Tom. (Het lukte Tom niet de achterhand te onderzoeken. Natuurlijk is dit frustrerend - wmaar geen argument om te gaan 'vervolgen'.)
Citaat:
Die krijgen paarden over de vloer die echt nog vele malen erger zijn in gedrag dan de pony van TS. Het zijn echt geen 'watjes' daar.

...en zo gaat het dan in de soap: Tom wordt voor het karretje van de vervolger gespannen...
Citaat:
Ook de filmpjes die ik heb gezien geven geen aanleiding om te denken dat dat een moeilijke pony is. Die heeft gewoon wat overtuigingskracht nodig. Maar soms kost dat gewoon geld. Kan het niet in 1 x worden gevonden.

...en ik schreef al eerder: ik kan wat duizelig van dit topic worden.
Persoonlijk meen ik bij Limo waar te nemen datgene wat Karin Leibbrandt het bovenlijnsyndroom noemt, dus inhoudelijk ben ik het hier niet mee eens. ("Geen moeilijk dier" - oneens, al is het een liever, 'overtuigingskracht nodig' - ook niet accoord, dat verhelpt echt geen bovenlijnsyndroom.)
Ik krijg niet de indruk dat geld het probleem is.
Citaat:
Alleen de TS heeft allerlei excuses. Mogelijk ingegeven door de portemonnee. Zou kunnen, maar zeg dat dan ook maar gewoon. Ik ga niet verder onderzoeken, want dat is me te duur.
Maar ja, meisje, ook dat komt kijken bij het hebben van een paard. Dat kost nu eenmaal geld.

*pakt de popcorn en geniet van vakmanschap*
Het vakmanschap van verwijten maken.
Ik vind het knap: dat vileine toontje ('ja meisje') - TS wordt niet serieus genomen, ze is een meisje dat nog niet wery hoe het er in de wereld aan toe gaat.
En er wordt tussen de regels door gesteld dat ze oneerlijk is ('zeg dat dan gewoon').
Geldgebrek suggereren is weinig fijnzinnig.

Even terug naar de inhoud: TS is bezig haar rijbewijs te halen.
Okay, ik ben die uitzondering die 10 km heen en 10 km terug naar stal fietst, en 'en passant' naar haar werk gaat.
Driekwart van de mensheid rijdt deze kippe-eindjes per koekblik op 4 wielen, TS moet het doen met gebrekkig openbaar vervoer, tot het roze schijfje binnen is.
Ik vind dat de bittere waarheid.


Het is off topic.
(...en als ik grof en kinderachtig ben zeg ik dat al dat afkammen van TS dat ook is...)
Maar het blijft vakwerk dat ik te mooi vond om niet te analyseren.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 12:23

Er zijn maar weinig lastige paarden, de meesten paarden zijn lastig door de eigenaar( daar is niks mis mee zolang je het probleem bij jezelf zoekt). Mensen zouden wat meer aan zelfreflectie moeten doen. Ik durf te wedden als je dit paard bij een ervaren ruiter neerzet je een heel ander paard hebt. Er zijn weinig ruiters die met onervaren paarden overweg kunnen, dat is niet erg zolang je het probleem niet op het paard afschuift, wat hier gebeurd.

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 12:27

luffwinny schreef:
Er zijn maar weinig lastige paarden, de meesten paarden zijn lastig door de eigenaar( daar is niks mis mee zolang je het probleem bij jezelf zoekt). Mensen zouden wat meer aan zelfreflectie moeten doen. Ik durf te wedden als je dit paard bij een ervaren ruiter neerzet je een heel ander paard hebt. Er zijn weinig ruiters die met onervaren paarden overweg kunnen, dat is niet erg zolang je het probleem niet op het paard afschuift, wat hier gebeurd.

Ja dat denk ik dus ook, waarme we denk ik geen één van beide bedoelen dat alles aan ts ligt. Maar als dit soort paard gewoon zou meedraaien in een routine (bijvoorbeeld 's ochtends buiten, 's middags werken en eten, dan weer buiten en 's avonds terug op stal) is hij volgens mijn ervaringen binnen de maand al een stuk handelbaarder.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 12:34

Citaat:
Even terug naar de inhoud: TS is bezig haar rijbewijs te halen.
Okay, ik ben die uitzondering die 10 km heen en 10 km terug naar stal fietst, en 'en passant' naar haar werk gaat.
Driekwart van de mensheid rijdt deze kippe-eindjes per koekblik op 4 wielen, TS moet het doen met gebrekkig openbaar vervoer, tot het roze schijfje binnen is.
Ik vind dat de bittere waarheid.

Mensen kunnen ook wachten met een ander paard kopen als ze eerst hun eigen dingen op orde hebben. Een paard is geen dingetje wat moet omdat er ander geen leven meer is.


Heleennn schreef:
luffwinny schreef:
Er zijn maar weinig lastige paarden, de meesten paarden zijn lastig door de eigenaar( daar is niks mis mee zolang je het probleem bij jezelf zoekt). Mensen zouden wat meer aan zelfreflectie moeten doen. Ik durf te wedden als je dit paard bij een ervaren ruiter neerzet je een heel ander paard hebt. Er zijn weinig ruiters die met onervaren paarden overweg kunnen, dat is niet erg zolang je het probleem niet op het paard afschuift, wat hier gebeurd.

Ja dat denk ik dus ook, waarme we denk ik geen één van beide bedoelen dat alles aan ts ligt. Maar als dit soort paard gewoon zou meedraaien in een routine (bijvoorbeeld 's ochtends buiten, 's middags werken en eten, dan weer buiten en 's avonds terug op stal) is hij volgens mijn ervaringen binnen de maand al een stuk handelbaarder.

Dit weet ik wel zeker.
Gewoon op een stal bij mensen die niet meteen onder de indruk zijn als een paard een keer niet 100% braaf loopt.
En dan die regelmaat van elke dag buiten, elke dag in de hand. Dat maakt het voor een eigenaar ook zoveel gemakkelijker.