Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 09:50

VickyS schreef:
TS ik vind het bewonderenswaardig dat je,ondanks de bakken kritiek die je in je topics over je heen krijgt,toch nog steeds op Bokt blijft posten.
Ik lees al mee van in het begin.Persoonlijk zou ik Limo's spronggewrichten als eerste op de foto laten zetten hebben.Ik herken heel veel van zijn typisch loopje.Eén van mijn pony's deed ongeveer hetzelfde.Daar werd ook eerst gedacht aan de rug.Maar dat kwam allemaal door spat aan één van zijn spronggewrichten.Aangeboren want pony deed dit al bij het zadelmak maken.

Aan spat dacht ik ook meteen in het begin van dit topic. Wij hebben eind vorig jaar een van onze paarden moeten laten inslapen (10 jaar oud) door zware spat en die liep in haar jongere jaren (6/7 jaar en verder) ook vaak moeilijk. Er was niet echt de vinger op te leggen waarom en waardoor. Maar vorig jaar dus foto's laten maken waar net onder het spronggewricht duidelijk spat aanwezig was. Zware botwoekeringen die echt in de weg zaten.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:14

NinaCharlie schreef:
Dus TS, het kan ook anders. Ik heb een beetje het gevoel alsof je wordt afgewimpeld door die kliniek. We spuiten er iets in, neem maar mee naar huis, longeer maar wat, we hoeven niet het resultaat te zien, klim er maar weer op. Dat zou toch vreemd zijn als zoiets bij jezelf in een ziekenhuis zou gebeuren?


Ik ken de kliniek en dat is zeker niet de manier waarop zij werken. Een beetje paardenarts wil altijd het resulaat zien; die gaat echt niet door de telefoon zeggen: o ja vind je het goed gaan? Ga maar rijden. Maar ze gaan geen behandeling opdringen als de TS dat zelf niet wil. Als de TS het ingezette (onderzoeks)traject niet wil of kan afmaken (misschien omdat het haar te duur wordt) dan is dat haar keuze.

Spat dacht ik ook aan, maar dat zou met buigproeven eruit moeten komen. Maar met de buigproeven was ie alleen LV kreupel

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:20

Babootje schreef:
NinaCharlie schreef:
Dus TS, het kan ook anders. Ik heb een beetje het gevoel alsof je wordt afgewimpeld door die kliniek. We spuiten er iets in, neem maar mee naar huis, longeer maar wat, we hoeven niet het resultaat te zien, klim er maar weer op. Dat zou toch vreemd zijn als zoiets bij jezelf in een ziekenhuis zou gebeuren?


Ik ken de kliniek en dat is zeker niet de manier waarop zij werken. Een beetje paardenarts wil altijd het resulaat zien; die gaat echt niet door de telefoon zeggen: o ja vind je het goed gaan? Ga maar rijden. Maar ze gaan geen behandeling opdringen als de TS dat zelf niet wil. Als de TS het ingezette (onderzoeks)traject niet wil of kan afmaken (misschien omdat het haar te duur wordt) dan is dat haar keuze.

Spat dacht ik ook aan, maar dat zou met buigproeven eruit moeten komen. Maar met de buigproeven was ie alleen LV kreupel


Als de TS aangeeft dat tegen haar is gezegd dat verder onderzoek niet nodig is en dat dit paard in de loop der tijd gerust onder het zadel kan (o.i.d.), wie zijn wij dan om daar aan te twijfelen?

TS, ik volg al een hele tijd in stilte, omdat ik inhoudelijk geen kennis van zaken heb. Ik gun jou en Limo het beste.
Als hij lichamelijk verder goed is, zou ik zeker inzetten op passende begeleiding zodat jullie dan samen Limo kunnen leren om met juist lichaamsgebruik aan het werk te gaan.
Heel veel succes en wijsheid toegewenst.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:35

Art_Ificious schreef:
Heb kliniek gebeld. Verder onderzoek is niet nodig.
Ik mag de achterbenen/bekken/si door een andere dierenarts laten doen vinden ze niet erg. Als er iets zou uitkomen mag ik dit aan de kliniek laten weten.

Ik mag ook gewoon verder met training. Heb ook nagevraagd hoe ze zien mbt rijden, (was paar x gevraagd hier in het topic) dit mag ook gewoon. Natuurlijk als paard aangeeft ergens last van te hebben toch bekijken hoe verder met de opleiding.


Dat "op termijn" maak jij ervan xCHanelx. Dat staat er niet he? Er staat "ik mag gewoon rijden"
Wat hier boven staat komt niet uit de mond van de veearts. Althans niet op deze manier. Het is de interpretatie van TS. Natuurlijk mag ze met de pony doen wat ze wil. Maar ik geloof echt niet dat een veearts gaat zeggen "ga maar rijden op je kreupele pony" want dat was hij. Kreupel op de buigproeven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 14:13

Gaan we nu écht blijven discussiëren??
De ontstekingsremmers was énkel en alleen voor de rug. Over de voorbenen was niks meer gezegd geweest omdat die op de foto's schoon waren.
Uiteraard kán er nog verder gekeken worden dmv echo. Maar lees nu ook eens wat ik typ: ik ga buigproeven overdoen op stal door mijn veearts bij alle 4 de benen.
Komt LV dan weer kreupel eruit dan stel ik voor om te gaan uitverdoven. Dat kan een dierenarts nét zo goed en op stal beter dan op verplaatsing ivm de stress van de nieuwe omgeving.

Ik wil heus het beste voor limo.
En rijden, ik heb nergens gezegd dat ik er nu onmiddellijk mee ga beginnen. Of wel soms?

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:28

Is scannen geen optie ipv opnieuw foto's laten maken? Ik zou er dan eerder voor kiezen om de benen te laten scannen ipv opnieuw op de foto te zetten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 14:33

Olympia schreef:
Is scannen geen optie ipv opnieuw foto's laten maken? Ik zou er dan eerder voor kiezen om de benen te laten scannen ipv opnieuw op de foto te zetten.

Ik zeg toch ook niet opnieuw foto's maken?

Waar halen jullie het toch? Ik zeg uitverdoven om dan de exacte plaats te kennen moest hij weer kreupel zijn LV en dan geen foto's (die heb ik namelijk al van elke kant en van hoef tot schouder) maar echo.

Maar wil dan eerst uitverdoven ipv hele been maar lukraak te scannen.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:45

Verkeerd begrepen. Dan hoef je niet meteen deze toon aan te slaan. Ik vraag gewoon netjes iets en brand je nergens af.

Daarnaast zou ik toch willen weten hoe de binnenkant eruit ziet, maar goed. Je moet het zelf weten.

Ik heb mn paard 15 januari in moeten laten slapen omdat beide achterbenen vol zaten met peesblessures. Dus met uitverdoven was ik ook geen stap verder geweest. Succes ermee.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 14:56

Olympia schreef:
Verkeerd begrepen. Dan hoef je niet meteen deze toon aan te slaan. Ik vraag gewoon netjes iets en brand je nergens af.

Daarnaast zou ik toch willen weten hoe de binnenkant eruit ziet, maar goed. Je moet het zelf weten.

Ik heb mn paard 15 januari in moeten laten slapen omdat beide achterbenen vol zaten met peesblessures. Dus met uitverdoven was ik ook geen stap verder geweest. Succes ermee.

Als hij kreupel loopt moet uitverdoven toch de plaats aangeven of was dat bij jouw paard niet zo?

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:24

Ik heb mijn paard niet laten uitverdoven.

Buigproef laten doen, omdat paard problemen met het SI gewricht heeft gehad in het verleden en ik wilde de benen uitsluiten. Na de buigproef was de DA ervan overtuigd dat het de benen waren. Dus laten scannen. Ik wilde alles weten wat er in die benen zat. En uitverdoven. Dan weet je alleen eventueel de plek, maar niet de oorzaak. Bij de kogel rechtsachter zag hij ook wat. Op de kliniek was er op de foto niks te doen. Uitverdoven kon niet, omdat paard al een flinke sedatie had gehad om op de foto te kunnen. Uiteindelijk heb ik dit ook niet meer gedaan. Het had op mijn beslissing geen toegevoegde waarde om het te weten. De peesblessures in beide benen waren op lange termijn al te geote vraagtekens en mijn paard had veel pijn en liet dit ook weinig zien. Daarnaast was stappen met haar 1 grote ramp omdat ze vol energie zat. En na lang praten wikken en wegwn heb ik ervoor gekozen dat het genoeg was en heb ik haar in laten slapen.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:21

Als je niet weet waar de oorzaak juist zit, is uitverdoven wel heel vaak het eerste wat gebeurd om gericht verder te kunnen onderzoeken. Anders kan je wel heel veel onderzoeken beginnen doen :) Dan zie je ook veel beter wat de pijn veroorzaakt. Op foto's of scans kunnen soms zaken naar boven komen die er misschien al jaren zijn en waar je paard nooit last van heeft gehad. Bij uitverdoven zie je meteen dat een paard beter loopt en weet je dat het issue in die uitverdoofde regio moet zitten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 17:21

Izzy19 schreef:
Als je niet weet waar de oorzaak juist zit, is uitverdoven wel heel vaak het eerste wat gebeurd om gericht verder te kunnen onderzoeken. Anders kan je wel heel veel onderzoeken beginnen doen :) Dan zie je ook veel beter wat de pijn veroorzaakt. Op foto's of scans kunnen soms zaken naar boven komen die er misschien al jaren zijn en waar je paard nooit last van heeft gehad. Bij uitverdoven zie je meteen dat een paard beter loopt en weet je dat het issue in die uitverdoofde regio moet zitten.
dit is dan ook de reden dat ik zeker wel voor uitverdoven zou kiezen. Zomaar alles gaan scannen vind ik overbodig. Wil echt eerst de plaats van pijn weten.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:26

Ik denk dat dat een prima plan is inderdaad. En ik geloof het advies van de kliniek wel: rug heeft een bemerking maar dit reageert niet op pijnstilling. Voorbenen waren goed en achter wou het paard niet meewerken. Veel meer kunnen ze nu niet met hem. Thuis verder kijken vind ik echt een goed idee :)

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:15

Ik lees uit jouw antwoord alleen "er is geen reden om verder te onderzoeken" en "ik mag gewoon met m aan t werk" en "ik mag gewoon rijden".
Daar sloeg ik op aan, want dat is geen goed idee.

Laat hem verder onderzoeken en maak het onderzoek dan ook af. Want hij was wel kreupel op de buigproef. Dat is een momentopname, dat begrijp ik heus, maar dierenartsen kijken altijd naar het moment, niet naar hoe het ontstaan zou kunnen zijn.

Leo

Berichten: 50158
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:38

Ik vind het jammer dat oprecht goed bedoelde adviezen negatief getrokken worden terwijl ze zo zeker niet bedoeld zijn. :) ik zeg ook nergens dat ik denk dat TS morgen wil gaan rijden, evenmin maak ik er van dat ze dat bedoelde. Ik vind Limo een leuk dier en vind het leuk om jullie te volgen :)
Ik denk ook dat thuis verder onderzoeken een goed idee is overigens, met een dier als Limo. Lekker positieve ervaringen blijven opdoen zonder zaken uit de weg te gaan.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:53

Babootje: de kliniek kán niet verder en TS gaat dus thuis verder onderzoeken. Dat is toch genoeg?

Paard laat zich niet onderzoeken op de kliniek en is op pijnstilling niet veranderd. Dan blijft er weinig over.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:07

@TS, er is nog een andere - zelfs goedkopere - optie dan uitverdoven: een goede shiatsutherapeute kan dit ook, de mijne in ieder geval (woont wel in West-Vlaanderen, regio Brugge). Zij heeft hier al 2x van een paard aangegeven waar er artrose zat - zelfs bij een paard dat nog helemaal gn last heeft ervan, en waarbij uiterlijk niets te zien was, DA raadde zelfs foto's af - en röntgen hebben haar diagnose bevestigd.

Nu zal ik weer half Bokt over mij krijgen omdat shiatsu therapeuten geen diagnose mogen stellen, maar ik vertrouw er toch op, toch bij die ene specifieke therapeute.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:49

Misschien kunnen we beginnen bij regulier? Alternatief kan altijd nog. Het verschil tussen alternatief en regulier is dat het een bewezen werkt en het ander niet, ik zou dus altijd bij regulier beginnen.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 10:06

Ik ben wel voorstander van alternatief, mits er regulier niks meer uitkomt. Ik zou dus ook eerst regulier dingen gaan uitsluiten. En aangezien de achterbenen nog niet zijn uitgesloten en hij voor niet door de buigproef kwam, zou ik daar eerst mee aan de gang gaan. Goed dat je verder laat onderzoeken, ik kwam er ook pas na een jaar aanmodderen achter dat mijn merrie achter een dubbele peesblessure had. Ondanks dat ze aardig door de buigproeven kwam en artsen (zowel alternatief als regulier) dachten dat het spierspanning was en ze juist aan het werk moest, en ze waarschijnlijk gewoon aan het puberen was. Had me een hoop stress en haar een hoop pijn gescheeld als ik een jaar eerder mijn gevoel gevolgd had.

Wanneer komt je dierenarts TS? Ik zou totdat er dingen zijn uitgesloten niet verder aan het werk zetten, straks maak je meer stuk dan nodig.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:14

Prima plan hoor TS, snap je verhaal en het is heel logisch om middels verdoven te kijken uit welke regionen de pijn voort komt. Dit kon door de spanning volgens mij toch niet op de kliniek? Hopelijk thuis minder spanning en kan je DA de buigproeven op alle vier de benen correct uitvoeren en vervolgens, als daar aanleiding toe is, delen verdoven.

Persoonlijk vind ik dat er te snel foto’s gemaakt worden, zou liever eerder echo’s maken en dan pas evt. foto’s. Jammer dat ze op de kliniek niet gelijk echo’s hebben kunnen maken. Je weet nu in ieder geval al hoe de rug en voorbenen er op de foto voor staan.

Vraag goed door bij je dierenarts waarom hij/zij wat doet. Fijn om goed te begrijpen wat er zich afspeelt. Mocht er namelijk een peesblessure gevonden worden, hoeft dit namelijk niet te beteken dat dit een primaire blessure is, maar kan het ook een compensatieblessure zijn. Met goed overleg met DA zijn bepaalde bevindingen dus erg belangrijk om te plaatsen waar het vandaan komt en hoe te behandelen.

Voor het zelfde geldt, valt het allemaal reuze mee hoor met Limo, hoop het van harte! Heeft deze DA Limo al eerder gezien en/of behandeld?

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:20

poes schreef:
Misschien kunnen we beginnen bij regulier? Alternatief kan altijd nog. Het verschil tussen alternatief en regulier is dat het een bewezen werkt en het ander niet, ik zou dus altijd bij regulier beginnen.

...dat is wel een erg achterhaalde opvatting van alternatief.
Regulier betekent in dit verband gebruikelijk. Meestal is het gebruikelijke niet slecht (maar er worden soms dingen gemist, etc.).
Ook kan regulier betekenen: aan regels gebonden. Nu - een osteopaath kan compleet regulier zijn in dit opzicht. ("Regels" betekent dan: gedegen opleiding, eed van Hippocrates, bijscholing, nascholing, etc.)

En helaas: dat reguliere artsen en dierenartsen zoeden handelen op basis van evidence based: het is een prima streven dat ik iedereen toewens (inclusief de "alternatieven") - maar het is echt geen feit.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:45

Janneke2 schreef:
poes schreef:
Misschien kunnen we beginnen bij regulier? Alternatief kan altijd nog. Het verschil tussen alternatief en regulier is dat het een bewezen werkt en het ander niet, ik zou dus altijd bij regulier beginnen.

...dat is wel een erg achterhaalde opvatting van alternatief.

Dat is een zeer correcte interpretatie van alternatief.
En het is ook nog eens beleefd geformuleerd.
Ik zou gewoon zeggen dat alternatief een synoniem is van kwakzalverij.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:50

poes schreef:
Babootje: de kliniek kán niet verder en TS gaat dus thuis verder onderzoeken. Dat is toch genoeg?

Paard laat zich niet onderzoeken op de kliniek en is op pijnstilling niet veranderd. Dan blijft er weinig over.


De kliniek kan wel verder alleen wil de TS dat niet. En de TS kan zelf al niet zeggen of Limo op pijnstilling is veranderd of niet

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:54

Babootje schreef:
Ik lees uit jouw antwoord alleen "er is geen reden om verder te onderzoeken" en "ik mag gewoon met m aan t werk" en "ik mag gewoon rijden".
Daar sloeg ik op aan, want dat is geen goed idee.

Dat is net wél een goed idee.
Er is veterinair met Limo niets verkeerd.
Het enige wat deze pony tekort heeft is tijd en werk.

Babootje schreef:
Laat hem verder onderzoeken en maak het onderzoek dan ook af. Want hij was wel kreupel op de buigproef.

Een buigproef heeft geen enkele diagnostische waarde.
In de praktijk is een buigproef folklore, en niets meer dan dat.
Dierenartsen doen een buigproef omdat het nu éénmaal verwacht wordt,
maar het heeft verder geen betekenis.
Je kunt trouwens ieder paard kreupel krijgen op een buigproef.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 18:23

Ja zo kun je ieder kreupel paard wel rad praten vanachter je beeldschermpje