Licht ongelijke paslengte, reden tot zorgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KyaraMyBest

Licht ongelijke paslengte, reden tot zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 19:16

Dag Bokkers,

Mijn pony heeft 7 weken geleden (naar sterk vermoeden) een paar flinke trappen tegen haar achterbeen gehad. Het been had een paar wondjes en was dik, alleen aan de binnenkant en van kogel tot iets onder het sprongewricht. Ze liep er niet kreupel op. Na een dag of 4 bleef het been ’s avonds dun, na een hele dag in de wei te hebben gelopen. ’s Ochtends, na een nacht op stal, bleef het echter elke keer nog dik. Ik vertrouwde het niet en maakte na 3 weken een afspraak bij de kliniek om de DA er naar te laten kijken. Helaas deze afspraak moeten afzeggen, omdat we haar niet geladen kregen…
Vervolgens besloten het dan nog maar even aan te kijken. Eigenlijk bleef het been vrij snel daarna helemaal dun, zowel ’s ochtends als ’s avonds. Ik was erg opgelucht en hoopte dat het allemaal wel mee zou vallen.

Totdat me vorige week opviel dat ze met dat ene achterbeen een kortere pas maakt dan met haar goede achterbeen in stap. Het is te zien aan hoever ze haar achterbeen over de afdruk van het voorbeen neerzet. Het goede achterbeen stapt half of helemaal over de afdruk van het voorbeen heen. Het ‘slechte’ achterbeen stapt precies op de afdruk van het voorbeen.

Pony heeft al die tijd rust gehad, wel in de paddock/wei gestaan.

Ik twijfel nu om alsnog een peesscan/foto’s te laten maken. Iemand advies/ervaring?

Anoniem

Re: Licht ongelijke paslengte, reden tot zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 19:18

Gewoon doen, zoek anders een da die aan huis.komt. ook met fotos maken kan dat. Paard is kreupel, bewegingskreupel in dit geval.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 19:41

DA op locatie laten komen lijkt mij het beste. Die kan volgende stappen adviseren

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 19:45

Is dit toevallig ook het been waarmee je paard normaal gesproken wat zwakker is?

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 19:57

Bedankt voor jullie reacties!

siskeh schreef:
Is dit toevallig ook het been waarmee je paard normaal gesproken wat zwakker is?

Ik heb het paard nog niet zo lang en we hebben nog niet echt getraind/gereden. Dus geen idee eigenlijk.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:02

Kan ook natuurlijke scheefheid zijn, maar ook iets vast geschoten in rug of heup. Die van mij had bij soortgelijk iets veel baat bij een osteopaat.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:07

Kan bovenstaande van Cally zeker zijn, maar laat eerst een diagnose stellen door een dierenarts voor je peuten laat komen om te behandelen.

Let ook op: als je het paard nog niet goed kent kan het altijd zijn dat er een natuurlijke storing zit in de beweging die je nu pas opmerkt, ik ken zo'n gevallen. Als dat zo is echter zal je dierenarts dat wel achterhalen (ze kunnen dat testen door verdoving/pijnstilling te geven en dan te kijken of het dier weer regelmatig loopt). Dan nog is er geen reden tot paniek, want erg veel van die storingen kunnen weggetraind worden (die kunnen door scheefheid komen of door een fout in het bewegingsapparaat), maar dan moet je eerst 100% zeker zijn dat het paard geen pijn heeft.

Ikzelf zou echt niet twijfelen om een dierenarts te laten komen. Als alle andere symptomen van een blessure weg zijn en het paard blijft onregelmatig lopen, is er kans dat er meer aan de hand is en dat er, behalve de rust die je gelukkig al geeft, meer behandeling nodig is.

Succes!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:12

KyaraMyBest schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

siskeh schreef:

Ik heb het paard nog niet zo lang en we hebben nog niet echt getraind/gereden. Dus geen idee eigenlijk.

Ik vraag dit om het commentaar wat Cally ook geeft, het kan ook heel goed de natuurlijke scheefheid zijn!
Er zit wel een verschil in paslengte, maar zo te horen niet "schokkend" in de afdruk stappen is al netjes, zeker het verschil is niet extreem, je spreekt over 0,5/1 hoef, niet over 3 a 4 hoeven bijv.

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 15:09

Update!

Ik heb jullie advies opgevolgd en ben vanochtend naar de kliniek met haar geweest. De dierenarts vond haar niet onregelmatig of kreupel stappen of draven. (Inmiddels zag ik zelf ook eigenlijk niks meer aan het been). Wel vond hij bij het bevoelen van haar been, haar een klein beetje gevoelig op het griffelbeentje. Daar is toen een foto van gemaakt, maar bleek gelukkig in orde. Een scan maken vond de dierenarts nu echt niet nodig. Het advies is nu rustig op te gaan bouwen. Zodra ze onregelmatig gaat lopen, mag ik een filmpje maken en die naar de dierenarts sturen.

Ik ben erg blij dat ik er even iemand naar heb laten kijken die er echt verstand van heeft. Zodat ik nu met een gerust hart op kan gaan bouwen. Voor nu ben ik erg opgelucht en ik hoop natuurlijk dat ze goed blijft lopen. Als ze straks weer op conditie is, hoop ik op zoek te gaan naar instructie die ons kan helpen met het rechtrichten, wat ik sowieso al van plan was.

Nogmaals bedankt voor de reacties en het meedenken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:58

Fijn dat het is gecheckt is, hopen dat het goed blijft :)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:36

Fijn dat het gecheckt is en nu beter gaat! Ook super van je om te beginnen met rechtrichten! De dikke benen na een nacht op stal os duidelijk oedeem (stalbenen) het bloed in de benen wordt rondgepompt door beweging in de hoef (hoefmechanisme) en beweging in de spieren. Beweging > bloed wordt rond gepompt > neemt afvalstoffen mee en geeft zuurstof.
Bij een trap is er wat in het been beschadigd nacht op stal > geen beweging> bloed wordt minder goed rondgepompt> vocht blijft zitten en kan niet goed afgevoerd worden > stalbenen.
Beweging zorgt er dus voor dat het genezingsproces sneller gaat.
Mooi dat moeder natuur zo goed voor onze paardjes zorgt :D

Lekker bewegen dus! :D