Hoefolie en hoefvet hetzelfde ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

florienvd2

Hoefolie en hoefvet hetzelfde ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 15:57

Hallo,
Ik heb een vraag.
Is hoefolie en hoefvet eigenlijk hetzelfde ? Zoniet, wat is beter ?
En als je het wil aanbrengen, moeten de hoeven dan nat zijn of juist droog ?
Alvast bedankt!

LoveBodin

Re: Hoefolie en hoefvet hetzelfde ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 15:59

Waarom wil je het graag aanbrengen?
De hoef kan namelijk normaalgesproken goed voor zichzelf zorgen en zorgt er zelf voor dat hij niet te droog/te nat wordt.

florienvd2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 16:25

LoveBodin schreef:
Waarom wil je het graag aanbrengen?
De hoef kan namelijk normaalgesproken goed voor zichzelf zorgen en zorgt er zelf voor dat hij niet te droog/te nat wordt.

Ze heeft last van brokkelhoeven en scheuren. En echt vaak eigenlijk

Agnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 16:30

Dan moet je DuoProtection gaan gebruiken. Dat is een natuurlijk product en is daar perfect voor. Als je meer wilt weten, pb me maar. Kost maar 9,95 voor een blikje.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 16:53

Ik doe een keer per week groot onderhoud aan de hoeven. Dan schrob ik ze helemaal schoon met tea tree shampoo (vanbuiten maar ook de zool, straal etc) en dat laat ik even trekken, dan spoel ik ze goed af en laat ze het vocht opnemen. Mijn ervaring is dat tea tree heel helend werkt voor zaken als rotstraal en dergelijken. Meteen na het afspoelen (goed opletten dat alle zeep weg is) doe ik er een laag hoefvet overheen van Effol, opnieuw zowel de buitenkant als de onderkant. Vaak ook gewoon hoefolie van Effol. In ieder geval iets wat vuil- en waterafstotend is aangezien de paddock een grote waterbak is nu. Als je niet minstens 1 keer per week de hoeven goed hydrateert met gewoon water en je paard eigenlijk zelden op een natte bodem staat is het ovebodig om olie of vet te gebruiken. Dan is water vaak voldoende en is het misschien een beter idee om iets als biotine te voeren.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 17:53

Dan zou ik eerder kijken waardoor dat komt dan er hoefvet/olie op smeren.

florienvd2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 18:02

LoveBodin schreef:
Dan zou ik eerder kijken waardoor dat komt dan er hoefvet/olie op smeren.

Wat zijn mogelijke oorzaken van afbrokkelen of scheuren ?
Weet u dit ?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 22:32

Ik zou niks op de hoeven smeren. Zo kan er geen vocht meer intrekken. Brokkelhoeven komen vaak omdat de hoeven te lang zijn. Teen en de hoefwand is vaak te lang. Of de hoeven hebben flairs aan de zijkant. Ook voeding kan een rol spelen bij slechte hoefkwaliteit.
Maar goed hoefonderhoud is noodzakelijk om goede hoeven te houden.

florienvd2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 22:37

dingogirl schreef:
Ik zou niks op de hoeven smeren. Zo kan er geen vocht meer intrekken. Brokkelhoeven komen vaak omdat de hoeven te lang zijn. Teen en de hoefwand is vaak te lang. Of de hoeven hebben flairs aan de zijkant. Ook voeding kan een rol spelen bij slechte hoefkwaliteit.
Maar goed hoefonderhoud is noodzakelijk om goede hoeven te houden.

De hoefsmid komt regelmatig (vrij vaak eigenlijk). Ook omdat ze zo sukkelt met haar hoeven, daarom komt hij juist zo vaak. En telkens als ik bij haar ben, dan krab ik haar hoeven uit met de hoevenkrabber. Soms spoel ik ze oop af aan de buitenkant. Maar zou ik er voor derest nog iets aanders aan moeten doen ?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 22:39

Vet sluit af waardoor de hoef alleen maar meer uitdroogt. Kans dat anders bekappen een heel stuk oplost en kijk maar je voer. Kwaliteit voer is terug te zien in hoeven.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:14

mijn ervaring is dat veel hoefsmeden de hoeven (veel) te lang laten met bekappen. ook al vindt je dat hij vaak komt, dan wil nog niet zeggen dat hij goed bekapt wordt.

daarom zijn wij het bijhouden van de hoeven zelf gaan doen.
we vijlen ze iedere 2 weken bij. soms zelfs iedere week. ze groeien als kool en nooit stukjes eraf of scheurtjes.
en zoals gezegd doet gezonde / goede voeding ook veel.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:19

Ik zou ook DuoProtection gebruiken.
Mijn Fries had ook enorme brokkelhoeven maar dat is nu volledig over door dit spul.
Het wordt gemaakt van paardenvet, daardoor werkt het anders/beter dan het vet wat je in de meeste paardenwinkels kunt kopen.

http://www.duoprotection.nl/phone/index.html

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:30

Heb je een foto van de hoeven? Hoe staat je paard gestald, wat voor bodembedekking en komt hij vaak buiten (en wat voor ondergrond)? Dat maakt het misschien makkelijker om tips te geven :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:10

Ik gebruik twee keer in de week een mengsel van zonnebloemolie en natuurazijn. Gewoon uit het keukenkastje. Kost weinig.
De azijn doodt schimmels en bacteriën en de olie verzorgt. De hoeven van mijn paarden doen het er prima mee.