Zoek middel zodat oude merrie niet meer hengstig wordt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Zoek middel zodat oude merrie niet meer hengstig wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 14:46

Lang verhaal ... sorry ...

Maandag was het bijna weer zo ver ... om 16.30 uur kwam de buurman langs met melding dat een van de merries op de wei lag en niet meer omhoog kon. Ik snel er na toe en mijn moed zakte weg toen in Peach zag liggen.
Alle vier benen stijf uitstekend, tanden bloot, rillend, zweet nat, nauwelijks reactie. Heel snel DA gebeld met melding 'DRINGEND!!', dekens erop en onder, en masseren!
DA 15 min later op wei, had er geen goede oog op, Peach moest!! op anders zou ze het niet halen. Cortesone spuit en achter been waar zij op lag masseren. Met hulp van man en zoon met longeerlijn onder buik hebben wij haar recht gekregen en geleidt naar stal. Daar heeft de DA haar onderzocht en een reeks spuiten gegeven. Ben bij haar gebleven tot ietjes na 21 uur toen de DA weer terug kwam controleren. Darmen waren beetje terug op gang (geluid) maar ze was nog helemal 'weg'. Sprake van wees bereidt dat ze ingeslapen moet worden.

Dinsdag morgen was iets 'beter' maar op stal gehouden. Bij 13 uur controle (tja om de 2 uur naar stal gereden) was het weer prijs ... enorme pijn beeld, zweten en ze had gerold. En nog niets of nauwelijks iets geeten. DA was er zo, rectale onderzoek ... niets aan de darmen te merken maar toen hij haar linker eileider aanraakte zakte ze bijna in elkaar!! Echt niet normaal. Darmen geluiden redelijk. Hartslag was ruis en onregelmatig. Weer 'rose olifanten' spuiten tegen de pijn! Volgens DA was ze veel slechter dan maandag avond. Discussie over hoe en waar inslapen.
Om 17 uur is de andere DA van het DAP gekomen met scanner om uitwendig en inwending scans te doen ... kwa darmen/maag/mild enz enz NIETS te zien!! Gelukkig! wel een 4x4.5 cm eitje links en een gele lichaam rechts !! DUBBELE eisprong dus waar door hoogst waarschijnlijk de rechts de boos doender is/was. Weer spuiten tegen de pijn.

Woensdag morgen DA op controle ... merrie was net buiten gelaten met de andere 2 en zij gedroeg zich als een 3 jarige !! bokkend, springend door de wei!! Niets aan de hand, maar ze had nog heel weinig tot niets geeten, wel 'savonds gedronken.

Donderdag morgen bij aankomst op stal meteen naar haar stal gegaan ... alhoewel ze niet gestressd was of nat van zweet had ze wel de hele stal overhoop gehaald door rollen. Dus weer de DA gebeld ... niet urgent ... hij zei ook laat ze op de wei want gras en hooi en lopen is best. Bij controle: hartslag goed stevig, darmen goed. Ons vermoeden = 2e ei is af gegaan tijdens nacht.

Maandag aanstaande wordt bloed getrokken ... dan zijn al de spuiten uitgewerkt. Oplossing voor het hengstig worden is Regumate geven ... maar ik ben een voorstaande van natuurlijk liever dan chemisch dus vraag voor suggesties.

Sorry voor de lang verhaal!! Oh ja merrie is 25.5 jaar oud en wordt hele jaar door regelmatig (klokslag 21 dagen) hengstig!!

Dennis

Re: Zoek middel zodat oude merrie niet meer hengstig wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:55

Ik heb een merrie die jaren geleden extreem 'koliekerig' reageerde in haar cyclus. Die ging op haar rug liggen met haar pootjes omhoog en bewoog niet meer, paar minuten later op staan, weer liggen en weer minuten lang zo liggen (niet vlak, maar echt met de pootjes omhoog). Zo iets had ik nog nooit gezien.
Die had 'iets' ter grote van een mandarijntje op haar eierstok, eerste optie was hengstig spuiten en kijken wat ze in de volgende cyclus deed. Niets meer aan de hand, dus het is verder niet onderzocht wat dat 'iets' was. Daarna heeft ze nog probleemloos een veulen gekregen (natuurlijke dekking, alleen 1x op dracht gescand en toen niets raars gevonden).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 15:05

Merrie heeft al 4 veulens gehad, laatste 2011.
Er is ook nooit een probleem geweest met haar drachtig te krijgen.
Alleen de laatste +/- 6 jaar is zij 'problematisch' als ze tegen haar ovulatie zit.
Een oplossing zou zijn om haar weer een veulen te laten krijgen maar op haar leeftijd begin ik er niet aan!!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:09

Vervelende toestand ! Zou je denken dat ze op hun oude dag ook '' in de overgang '' komen, niet dus... :+

Monnikspeper is het proberen waard denk ik als je ( nog ) niet aan de regumate wil.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:10

Peterina schreef:
Oplossing voor het hengstig worden is Regumate geven ... maar ik ben een voorstaande van natuurlijk liever dan chemisch dus vraag voor suggesties.

Natuurlijk werkt ook door de specifieke chemicaliën die in een bepaald plantje zitten.

Je kent dit topic: [MD] Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:56

Als natuurlijke middelen werkten tegen de eisprong dan was 'de pil' niet uitgevonden en hadden we geen overbevolking.

Lang verhaal kort, de enige mogelijkheden zijn:
- eierstokken verwijderen - en dat lijkt me ook niet echt makkelijk te doen bij een 25-jarige,
- de prikpil (onderdrukt in principe de ovulatie volledig, de mustangs in de VS en de zebra's in dierentuinen krijgen 'm ook)
- of regumate (geen 'pil', alleen regulerend op de ovulatie).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 21:06

Al wel en goed maar zij is geen 'pis merrie' en heeft nooit afwijkend gedrag getoond bij hengstigheid.
Haar probleem is dat zij zo'n pijn krijgt bij ovulatie dat zij er van onder uit gaat.

Weet niet of deze middelen dan dit 'pijn' verzachten of het liever nog, het ontwikkelen van het eitje helemaal tegen gaat.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:11

Een knikker in de baarmoeder plaatsen? Of of dit ouderwets en achterhaalt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:11

Is deze merrie gecontroleerd op baarmoederontsteking? Oude merrie karuna was iedere drie weken flink koliekrig en echt ziek. Na maanden tobben van ellende opgeladen en in utrecht neergezet. Daar bleek ze een baarmoeder vol met pus te hebben zitten. Na weken spoelen en veel ab was de boel schoon en heeft ze daarna nooit meer koliek gehad bij haar hengstigheid.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 16:35

Merrie is inwendig en uitwendig gescand.
Bloed onderzoek toonde niets aan ... geen verhoging witte bloedcellen, geen bloedwormen.
Commentaar DA: " .... menige 4-jarigenzou blij zijn met deze waardes! ... "

Conclusie op dit moment na uitsluiting van andere mogelijke 'boosdoenders': ovulatie pijn, gaan rollen, wegens leeftijd niet meer vlot op kunnen komen, blijven proberen, uitgeput geraakt, bezweet geraakt, in wind gelegen, in shock geraakt ... en toen kwam ik.

Wij gaan haar nu met een homeopathische middel behandelen en kijken over de komende weken wat dat geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:42

Knikker erin of regumate? Denk dat je met homeopathie niet ver genoeg komt (hormonaal).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:43

Wanneer ze lichamelijk zo goed is qua bloedwaardes en ook gemakkelijk drachtig word dan zou ik haar laten dekken indien andere oplossingen geen resultaat geven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:03

heb wel eens gehoord dat ze een merrie haar eierstokken "stilgelegd" hebben dmv accupunctuur MAAR mijn eigen DA doet ook aan accupunctuur en dit nog nooit gedaan of aangeraden en na maanden een niet te rijden paard wegens pijnlijke eierstokken heb ik ze toch maar op regumate gezet.
Maar ik wil het nog wel eens navragen.

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:11

bigone schreef:
Wanneer ze lichamelijk zo goed is qua bloedwaardes en ook gemakkelijk drachtig word dan zou ik haar laten dekken indien andere oplossingen geen resultaat geven.

Merrie is al dik 25 dan lijkt mij dekken niet zo verstandig.

Merrie van een oude collega had ook steeds deze verschijnselen. Probleem lag ook bij de eierstokken.
Zij kreeg dacht ik elke maand een injectie. Alleen geen idee meer met wat.