Behandeling rainrot en mijten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Behandeling rainrot en mijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 01:20

Hoi,

Deze week is de dierenarts bij mijn jonge dier (3,5) geweest.
Hij heeft wondjes op kont, hals en voorhand. Mokachtige wondjes en heb geen luizen of eitjes kunnen zien. Direct behandeld volgens protocol met imaverol (voor schimmel) dit zorgde dat de wondjes rustig werden maar hierna ontstond enorme jeuk. Paardlief stond af en toe op de kop tegen zijn voerbak.

Ik naar de DA. Die dacht aan rainrot. Afspraak gemaakt voor diagnose en behandeling. In de tussentijd heb ik geconstateerd dat er veel korsten in de achterbenen zaten (mijt). Gelijk sokken afgeknipt.

DA was er. Noemde het toch echt rainrot wondjes op zijn kont en hals etc. Lijkt me sterk aangezien paard nu dagelijks (helaas) 20 uur per dag op stal staat. Niet dagelijks zijknat geregend. Alleen eind van de zomer was het erg nat. Merk niks aan verminderde weerstand of conditie.
De sokken heeft hij niet eens bekeken.
Hij heeft dectomax gespoten in de hals. Ik ken het goedje niet, en hij heeft alleen aangegeven dat hij niet teveel wilde spuiten ivm hoefbevangenheid (toen zat het spul er al in)
En verder het advies om een vijf dagen achter elkaar met betadineshampoo te wassen.

Nu lees ik overal dat betadine niet veel doet voor mijten. En daarnaast zie ik het nut niet van 5 dagen achter elkaar wassen. Ik heb frontline in huis en las dat als je dit in de sokken verspreidt dat dat vaak effectief is.

Ik durf dit er niet goed op te doen (kan dit wel in combi met dectomax).
Ik kan met betadine wassen tegen rainrot (bacterie), maar kan ik dan niet beter nog zijn benen wassen met iets anders?
Ik lees zoveel verschillende mogelijkheden : sebacil, byemite en nog allerlei moeilijke namen.

Wat is nu effectief en het meest veilig?

Ik heb inmiddels al 4x bij de DA gestaan met al mn vragen alleen krijg ik daar niet echt antwoord op.
Ook twijfel ik om na dit 'probleem' gewoon een andere DA te zoeken. Deze heb ik gekozen omdat zij tegenover mijn werk zitten.

Kan iemand me adviseren over de frontline en eventueel wat ik kan doen qua wassen? Moet ik het gewoon even afwachten met betadineshampoo?

Helpp.

Ps. Ik heb vitalbix besteld voor het op peil houden van de weerstand om de oorzaak van eventuele ellende te onderscheppen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Behandeling rainrot en mijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 02:15

Dectomax is een ontwormingsmiddel (en tegen bloedzuigende luis en schurftmijt) voor vee (werkzame stof : doramectine), maar niet toegestaan voor paarden en het kan mis gaan bij toediening (aangezien paard nog leeft hoef je je daar gelukkig geen zorgen over te maken).
Veearts die je niet over dit soort risico's informeert zou ik rap het erf af gooien.
Rainrot behandeling hoor ik ook wel advies om er babyolie op te doen (al zal iets als kokosolie ook kunnen en daar zit niks gevaarlijks in als hij het binnenkrijgt), worden de korstjes zacht van, water kan er niet bij, het jeukt minder en beestjes als mijt/luis verstikken er door.
Inwendig aanpakken is inderdaad je beste lange termijn optie, maar hoe sneller je de vervelende bijwerkingen als jeuk kan verhelpen hoe fijner voor je paard (en daarmee ook voor jouw).

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 02:20

Oh, nog vergeten te melden. Paard kreeg van DA ook een injectie voor de jeuk. Die zou 1 week werken. Hij werkt ook daadwerkelijk. Heb paard niet meer zien krabben en heeft ook niet meer geschooit om zijn billen te krabben. Geen jeuksymptomen meer gezien dus dat is nu even in orde. Hopelijk blijft het weg.
Wat kan ik tegen de mijten doen?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 02:29

Dectomax helpt tegen mijt, dus dat is zo voldoende. Ben wel eens met wat Tamara zegt. Mijn dierenarts weigert hetgeen zelfs te spuiten, beetje naïef om eigenaar niet eens te informeren en maar gewoon te doen...

Ik zou rainrot niet gelijk uit sluiten omdat wanneer het paard wat klammig is op stal, en dit kan heel minimaal zijn, ook rainrot kan krijgen.

Staat je paard onder de deken? En wat voor bodembedekking ligt er in de stal? Hier ook vitalbix voor de Tinkers :)

Er zijn helaas weinig dierenartsen die verstand hebben van mijt etc, van sobere rassen in het algemeen. Ik zou daarom niet persee wisselen, dan blijf je bezig. Wél wisselen vanwege de laksigheid mbt dectomax.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Behandeling rainrot en mijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 02:33

Cortico's werken tegen jeuk, vermoed dus dat dat de andere spuit was. Bloedzuigende mijt gaat inderdaad dood van de dectomax (zit dan in mijt z'n "eten"). Even aankijken, desnoods elke dag foto's maken en vergelijken of er wel/niet meer wondjes bij komen of dat er wondjes genezen.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 02:41

Dankjullie voor de uitleg.
Caily, de DA was zeer gehaast (nog nooit zoiets meegemaakt) hij is werkelijk 10 minuten bij ons geweest waarin hij eerst mijn verhaal over paard en de wondjes aanhoorde, even naar wat plekjes op de bil keek en de injecties ging halen in zijn auto. Ik had daarna nog twee vragen die me te binnen schoten of ik paard n deken op moest doen buiten of niet en of ik de eigenaar van zijn maatje moest informeren over de mijt. Dit hoefde niet en hoefde ook geen deken op tenzij ik wilde scheren. Ik kon niet meer vragen of scheren gewenst is want toen had ie me al een hand gegeven en liep weg. Ik was behoorlijk overrompeld.

Ook dat stond me best wel tegen moet ik eerlijk zeggen. Zeker voor de prijs die je betaald voor een visite op stal(voorrijkosten),maar dat terzijde.

Paard heeft geen deken op, heb een 0 grams outdoordeken (fleece gevoerd) die heb ik opgedaan toen ik de plekjes ontdekte (dacht gelijk ook aan rainrot) en heeft ie 4 dagen opgehad maar de plekken werden erger. Nu moet ie op advies van de DA af blijven.
Bij ons op stal doen de staleigenaren niet op eigen inzicht de dekens op en af. Dat moeten de paardeneigenaren zelf doen. Dus je moet elke dag vooruit deken wat voor weer het wordt morgen. Ik ben er elke dag om de stal te mesten. Alle mest en nattigheid gaat eruit. Hij staat op stro.

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Re: Behandeling rainrot en mijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 05:13

hoi,
wassen met betadine zou ik hooguit eenmalig doen, betadine ontsmet erg goed maar vertraagt de wondheling. In de winter is het al helemaal moeilijk om je paard droog te krijgen na het wassen, als er sprake is van rainrot moet je de huid zo droog mogelijk houden. Ik heb zelf bij een paardje met vergelijkbare problemen een goed resultaat gehad met Bio huidolie van Leovet. Dat is een produkt op basis van o a zwavel. Je kan het best eerst eens op enkele verdachte plekjes insmeren en dan zie je na een dag al of het verbetert. Je moet het niet uitspoelen. Het bevat geen cortisone, helpt ook wat tegen jeuk.
Bea

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Behandeling rainrot en mijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 09:42

Er zijn inderdaad weinig dierenartsen die echt veel weten over mijt, mok en cpl.
Het is dus verstandig om gewoon zelf veel informatie op te zoeken.
In deze posts staat veel nuttige info:
http://www.abcreatief.com/blog/mok-en-rasp/
http://www.abcreatief.com/blog/cpl-chro ... ymfoedeem/
In het artikel over cpl staat ook hoe je kan behandelen tegen mijt.
Zelf vind ik de injectie te gevaarlijk en behandel ik het liefst met cydectin. Dat is ook een wormmiddel voor koeien, maar op basis van moxidectine wat we ook voor onze paarden gebruiken en dus veel veiliger is.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Behandeling rainrot en mijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 13:27

Ik heb de bio olie besteld can leovet.
Ik wilde eigenlijk babyolie erop proberen maar dit lijkt me effectiever.
Wat doet zwavel precies voor wondjes dan?