Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 20:04

Beste lezer,

Ten eerste hoop ik dat het hier mag, maar we zijn eigenlijk een beetje ten einde raad. Ik en 3 andere meiden voeren voor school (HAS in Venlo) een onderzoek uit naar de elementen die zich bevinden in paardenhaar. Hierbij willen we een groep gezonde- en een groep "zieke paarden" vergelijken met elkaar.

Hiervoor hebben we haren nodig van paarden of pony's die hoefbevangen zijn. Dit moeten ongeveer 5 tot 10 staartharen zijn, die zijn uitgetrokken.


Aangezien er niet heel veel paarden en pony's meer hoefbevangen zijn, vragen we graag naar jullie medewerking. Dus wil jij of ken je iemand die graag mee wil helpen, stuur me dan een privé bericht. Ook voor meer info mag je een privébericht sturen! Op het onderzoek en de resultaten daarvan zit een geheimhoudingsplicht en er worden verder geen gegevens genoteerd van de eigenaar/eigenaresse. De enige gegevens die wij nodig hebben zijn geslacht, kleur en leeftijd van het paard.

Hartelijk bedankt alvast!
Groetjes vier HAS-studenten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:10

Zou je het niet in het centrale topic vragen?

Je wilt bovendien haren van pony's die NU hoefbevangen zijn, dus niet vorige week?

Dan zou ik dierenartsen contacten. Wie weet willen die als ze een gevalletje krijgen wel wat haren voor jullie bemachtigen en opsturen? Long shot, maar wie weet in ruil voor een presentje voor de da en de eigenaar van het bevangen paard.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:11

Haha, leuk om dit hier tegen te komen - ik zit bij Denise uit jullie team in de klas. :P succes met jullie onderzoek!

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 20:12

Gypsy schreef:
Zou je het niet in het centrale topic vragen?

Je wilt bovendien haren van pony's die NU hoefbevangen zijn, dus niet vorige week?

Dan zou ik dierenartsen contacten. Wie weet willen die als ze een gevalletje krijgen wel wat haren voor jullie bemachtigen en opsturen? Long shot, maar wie weet in ruil voor een presentje voor de da en de eigenaar van het bevangen paard.


Dit hebben we al geprobeerd, we hebben ook contact met 4 dierenartsen. Maar we moeten ongeveer haren hebben van 20 paarden, om het onderzoek betrouwbaarder te maken. Dus vandaar dat we het ook nog even zo vragen! ;)

In ieder geval bedankt voor de reactie.

LieZ_Horses
Berichten: 2205
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:14

Ik heb een Fjord staan die 7 jaar terug hoefbevangen is geweest. Maar neem aan dat je hier niks aan hebt?

Anders wil ik wel wat staartharen opsturen.

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 20:15

LieZ_Horses schreef:
Ik heb een Fjord staan die 7 jaar terug hoefbevangen is geweest. Maar neem aan dat je hier niks aan hebt?

Anders wil ik wel wat staartharen opsturen.


Nee, helaas. Afgelopen maand kan nog, maar 7 jaar geleden is wel erg lang...

In ieder geval bedankt voor de reactie! :)

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:21

Enige wat ik nog voor je heb is er een van juni.

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 20:28

moonfish13 schreef:
Enige wat ik nog voor je heb is er een van juni.


Ik stuur een pb! :)

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:32

Nu met die vorst worden er juist weer paarden bevangen.

Ik heb een merrie die nu 7 weken onderweg is. Druk aan het herstellen, maar we zijn nog lang niet klaar.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:36

Er zijn genoeg paarden en ponys hoefbevangen op dit moment, helaas eigenlijk wel bijna het hele jaar door zijn er genoeg hoefbevangen paarden en pony's te vinden.

Succes met je project.

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 21:02

Ragdollcat schreef:
Er zijn genoeg paarden en ponys hoefbevangen op dit moment, helaas eigenlijk wel bijna het hele jaar door zijn er genoeg hoefbevangen paarden en pony's te vinden.

Succes met je project.


Dankjewel. Helaas zijn paarden die de ziekte van Cushing hebben, voor ons project niet geschikt. Dus het is wel een hele zoektocht. ;)

Maar bedankt voor je reactie en het meedenken! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:07

Ik heb hier een hb pony staan. Hij heeft geen cushing, is getest. Ook heb ik röntgenfoto's van zijn pootjes.
Laat maar weten of je hem (zijn haar) kan gebruiken.

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 21:53

[***] schreef:
Ik heb hier een hb pony staan. Hij heeft geen cushing, is getest. Ook heb ik röntgenfoto's van zijn pootjes.
Laat maar weten of je hem (zijn haar) kan gebruiken.


Je hebt een bericht! :)

Rauka

Berichten: 784
Geregistreerd: 09-03-04

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:59

Ik heb ook een hoefbevangen dier staan... is sinds mid November zwaar hoefbevangen.nu herstellende. Heb je daar wat aan ?

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 22:06

Rauka schreef:
Ik heb ook een hoefbevangen dier staan... is sinds mid November zwaar hoefbevangen.nu herstellende. Heb je daar wat aan ?


Jazaker, je hebt een PB!

Anniekskie

Berichten: 2176
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Ysselsteyn (lb)

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:18

Hier ook een hoefbevangen haflinger, maar wel met cushing, dus voor jullie niet bruikbaar dan?

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 22:23

Anniekskie schreef:
Hier ook een hoefbevangen haflinger, maar wel met cushing, dus voor jullie niet bruikbaar dan?


Nee, helaas. Op een hoefbevangen paard met cushing zijn meerdere invloeden, dan alleen de hoefbevangenheid. Je kunt het ook zien als "ziekte" op ziekte, waardoor het voor ons erg moeilijk te onderscheiden is, wat nu precies komt door de hoefbevangenheid en wat er nu komt door de cushing.

Toch ontzettend bedankt voor je reactie! :D

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:32

Hier geen hb pony, maar ik ben wel erg benieuwd naar jullie onderzoeksvraag/vragen!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:40

Maar hoefbevangenheid komt vaak door cushing, insuline resistentie of andere stofwisselingsziekte problemen.

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 22:52

Kcinarual schreef:
Hier geen hb pony, maar ik ben wel erg benieuwd naar jullie onderzoeksvraag/vragen!


We gaan het verschil onderzoeken tussen de samenstelling van elementen in de haren bij gezonde- en "zieke"paarden. Zo zouden we dus in plaats van een bloedmonster, een haarmonster kunnen afnemen in de toekomst. Dit zou een hoop stress besparen bij zowel het paard als bij het baasje. ;)

Dus gaan we kijken of dit mogelijik is. :)

Hoefbevangenheid komt inderdaad vaak door cushing, maar deze haren kunnen we niet gebruiken omdat er in dit geval sprake is van "ziekte" op ziekte. Hierdoor is het lastig om te weten te komen of het verschil nu door de cushing of door de hoefbevangenheid komt.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 23:28

Super interressant onderzoek! Plaatsen jullie het in dit topic als het af is? Ben erg benieuwd namelijk!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:39

Ik ben ook heel benieuwd wat jullie uit de haaranalyse kunnen vinden. Gelukkig geen hoefbevangen paarden hier en dat hoop ook nooit meer te krijgen. Het is zo'n nare ziekte.

Alleen is een hoefbevangen aanval vaak acuut en vind je dan al wat in de haren? Eigenlijk heb ik veel vragen. :D dus ga jullie onderzoek zeker lezen. Wil je het mijn tzt toesturen?

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:54

Willen jullie haren van acute gevallen of van chronische gevallen? Ik heb namelijk wel een pony die chronisch bevangen is. Hij is momenteel vrij van ontsteking, maar heeft dus wel gekantelde hoefbeentjes.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:12

Onze shet is twee en halve maand geleden acuut bevangen geweest. Ze is zeven jaar oud en heeft geen Cushing.
Ze loopt nu sinds drie weken weer zuiver.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:15

Ik heb een merrie staan die chronisch hoefbevangen is