Shet eet geen brok

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tippijillz

Shet eet geen brok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 18:36

Hey ik weet niet hoe ik zelf een vraag moet stellen op bokt want ik ben nieuw op bokt maar daar gaat mijn vraag niet over.

Ik ben Tippi en ik heb een mini shet waar ik veel van hou ik doe er ales mee (behalve rijden natuurlijk). Maar nu sinds afgelopen dinsdag avond wil ze geen brok meer eten nu is het wintertijd dus is er geen gras meer vandaar dat ze brok moet eten :Y) . Ze lust alles ( kuilvoer, fruit, beetje haver, en llerlij dingen die een paard lekker vindt) behalve haar brok. Nu had ik zelf ook nagedacht en hebik al haver tussen de brok gedaan( heb ik ook met mais geprobeert) maar dan snoept ze alles eruit behalve de brok di laat ze liggen. Ontwormen doe ik om de 3/4 maanden zoals het moet dus. Daarvoor at ze dezelfde brok alsof het snoep was en nu denkt ze er niet eens aan om het in haar mond te nemen. Ik heb een fototje toegevoegt zodat jullie kunnen zien hoe ze eruit ziet. Wie kan mij helpen? Waar ligt het eventueel aan en wat kan ik het beste doen? Ik hoop dat iemandeen oplossing heeft.
Mvg Tippi jillz( de pony)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:50

Geen enkel paard moet brok eten omdat het winter is. Als je shet voldoende hooi/kuil kan eten, dan dek je de voornaamste behoeftes.
Ik begrijp echter wel je bezorgdheid. Hoe lang is de zak al open? Misschien is er iets "mis"mee. Paarden met maagzweren/pijn weigeren vaak alles was geen gras of hooi is. Dus niet haver en maisvlokken ertussenuit snoepen. Maar kan mij niet inbeelde dan een shet dat nodig heeft tenzij je hem dagelijks enkele uren voor de wagen zet.

anjali

Re: Mijn paard eet niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:58

Ze eet dus wel andere dingen. Als ze daar dan voldoende van eet is er niets aan de hand. Als ze vroeger wel graag brok at en nu ineens niet meer dan kan er wel iets mis zijn.Ofde smaak van de brok is iets mee,of ze is toch wat ziek. Een paard wat koorts heeft bijv. laat zijn brok staan,eet soms wel lichter verteerbare dingen.Wortels bijv.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 19:00

Als ze alles wil eten behalve de brok denk ik eerder dat er iets met de brok aan de hand is. Heb je het zelf al geroken en goed bekeken? Misschien hebben de muizen erin gezeten, of is het muf of schimmelig. Eet ze haar hooi wel gewoon?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 19:02

is er niets met de brok?

Ik zou gewoon andere proberen. Shetten hebben niet veel nodig, misschien is het al goed om je pony gewoon op hooi en vitaminebrok te zetten. Zelf ben ik tevreden over Metazoa

Tippijillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 22:00

Bedankt, ja ze eet wel alle andere dingen zoals hooi en fruit en (geplette) haver en kuilvoer. Maar is dat genoeg voeding voor haar? In de vorige jaren deed ik geen kuilvoer dat heb ik nu gehaalt omdat ze de brok niet wilde. ( de brok is pas nieuw en is dezelfde) ik heb ook de oude brok nog eens geprobeert wat overigens wel precies dezelfde brok zou moeten zijn maar dan van de vorige zak. Ook dat wilde ze niet.
Ik hoop op een antwoordt van mijn vragen uit dit berichtje bedankt voor het medenken alvast!

Tippijillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 22:05

Straks heb ik ook slobber gemaakt van de brok en een appeltje in stukjes er in, toen luste ze het wel maar ik heb wel eens gehoord dat paarden ook wel veel moeten kauwen en op slobber hoeft dat natuurlijk niet. Zou het slim zijn om slobber te voeren mais erbij?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:07

Hooi en vitaminekorrel is meestal genoeg. Als je pony stevig aan het werk blijft, kun je een aanvullende muesli geven. Soms hebben ze ook gewoon even genoeg van een brok :)

Slobber is een leuk extra'tje, maar is niet bepaald nodig. Ze moeten ongeveer 16 uur per dag (in het wild) kauwen, maar daar is het ruwvoer met name voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:12

Eet ze wel hooi ?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Shet eet geen brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:52

Ik heb de vraag gesplitst uit een oud topic en er een nieuw topic van gemaakt. Tevens verplaats ik de vraag naar [VS] Voeding en supplementen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:54

Klinkt alsof ze al heel veel krijgt :o
Geen brok eten kan een teken van maagzweren zijn.

Tippijillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 23:39

Ik heb even gegoogled over maagzweer bij paard maar al die verschijnslen zijn bij haar niet aanwezig, ook haar ontlasting is prima zoals het hoort. Ze staat nu in een weirje met gras en snachts n de stal, en ze eet veel hooi. Ook eet ze een beetje kuilvoer( mais ). Mais lust ze heel graag maar die krijgt ze niet te veel, drinken doet ze ook goed dus ik denk dat ze gewoon even geen brok wil kan dat mgelijk zijn?

Tippijillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 23:40

Plus ze is echt zo actief als normaal rent nog steeds samen met mij door de wei net als vantevoren.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 00:48

Waarom geef je een paard/ pony in hemelsnaam brok of ander graanhoudend voer? Dat kan een paard/ pony helemaal niet zo goed verteren. Veel hooi geven en zo nodig een vitamine- mineralenbrokje zonder granen bijgeven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 01:01

Mais is ongeschikt als paardenvoer, en tenzij je shet op Z-niveau samengestelde wedstrijdsport loopt heeft zo'n pony eerder last van krachtvoer dan nut ervan.
Ze heeft dus gras, hooi en allerlei snoep waar ze eerder hyperactief of dik van wordt dan dat ze het nodig heeft. Goede mineralen liksteen en onderhoudsdosis mineralenkorrel is een betere vervanging voor brok/mais/kuil en fruit. Hoe dik is je pony? Kont/hals/rug, want darmen (zeker als ze vol zitten) hebben ruimte nodig en tussen kort vierkants pony model en niet vol in training zit er niet genoeg buikspier op voor strak buikje. Wat buik is dus logisch, maar spek zit bovenop en daar hebben zulke kleintjes heel makkelijk teveel van.

Tippijillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 10:51

Wat voor een liksteen kan ik dan het beste kopen?

Tippijillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 10:52

Hoe dik ze is.. ja dat is moeilijk te zeggen natuurlijk ze is niet te dik en niette dun. Ze heeft een winterverlaagje( voel ik in de nek) maar niet teveel vet

Tippijillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 10:53

Ik vrees vooral voor als het gras op is over een tijdje dan kan ze toch niet alleen hooi eten en een likblok?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 10:55

Tippijillz schreef:
Wat voor een liksteen kan ik dan het beste kopen?

Mineralen liksteen zonder ijzer.

Verder alleen hooi geven(niet langer dan een uur of 3 zonder staan) en mocht je echt willen een vitaminebrokje erbij waarvan je de aanbevolen hoeveelheid of minder geeft.
De rest is echt niet nodig en is zelfs ongezond met een beetje pech.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 10:56

Tippijillz schreef:
Ik vrees vooral voor als het gras op is over een tijdje dan kan ze toch niet alleen hooi eten en een likblok?

ja zeker wel! zo doen ik het al jaren met onze paarden. En ik ken vele mensen die dat ook zo doen en zelfs in de endurance mee doen. Dus als die dat kunnen, dan die shet van jou ook. Paarden zijn er eigenlijk helemaal niet op gemaakt om al die brokken/muesli/granen te verteren.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:07

Tippijillz schreef:

Juist wel! Genoeg hooi,Idd misschien een vit /min brok erbij ter ondersteuning...een shetje heeft echt niet meer nodig... als je zoveel brok gaat voeren heb je straks een veel groter probleem...( bevangenheid)

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:08

Mijn shetten krijgen op dit moment alleen hooi. Ze hebben wel altijd een liksteen tot hun beschikking. Hooi is eigenlijk gewoon ook genoeg. Op stal bij ons krijgen ze echt alleen maar hooi, verder helemaal geen brok of iets. Alleen de veulentjes worden bijgevoerd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 16:46

Tippijillz schreef:

Wat wij gras op noemen en wat pony gras op noemt zit verbazend veel verschil tussen. En nog steeds ookal zijn ze al aardig wat generaties in Nederland is een shet een zeer sobere eilandpony die ingesteld is op arm voedsel, ook omdat juist dat arme voedsel veel vezels bevat wat helpt om warm te blijven. Kans is wel groot dat ze baat heeft bij extra mineralen, omdat onze gronden daarin (door o.a. moderne landbouw en bemesting) nogal eens tekort komen.

Ijzervrije liksteen kan je o.a. hier bestellen :
http://www.paardnatuurlijk.nl/webwinkel/index.htm
webwinkel overzicht -> voeding -> "Paard Natuursteen" liksteen