Ik heb sinds een paar maandjes mijn eigen Haflinger

Het is een merrie van 6 jaar en ze is professioneel ingereden op 3,5 en daarna alleen maar recreatief mee buiten gereden. Ik ben wel bezig met haar oppakken in de bak en dit gaat super goed! Ze was wat aan de zware kant toen ze hier kwam maar ze had ook al een tijdje stil gestaan bij haar oude huisje. Dit was er dan ook verbazingwekkend snel al af.
Ik heb haar eerst gewoon op gras gehad en toen met hooi bijvoeren en nu compleet op hooi en hier en daar een gras sprietje. Ze staat 24/7 op de weide met een schuilstal en het hooi komt uit een hooiruif met daarin een gaas van 5x5 voor betere opname. Ik ben vanaf het moment dat we hooi bij gingen voeren ook dagelijks een handje metazoa gaan voeren, omdat ik best actief trainde en ik merkte dat ze niet echt goed glansde en haar hoeven wat brokkelde. Ze glanst nu weer als een spiegeltje dus dat is zeker opgelost.
Maar nu vraag ik me af of ik genoeg voer. Ik rijdt ongeveer 4 a 5 keer in de week, sowieso 1 hele dag vrij per week en op de andere dag vaak een wandelingetje of wat vrijheidsdressuur. Ik rijdt nu vooral dressuurmatig, niet echt op niveau omdat ze natuurlijk nog niks kent. Maar nu vraag ik me af of ik haar niet meer moet voeren vooral qua eiwitten en misschien vitamine E voor de spieren. De oude eigenaresse zei dat ze gevoelig was voor eiwitten en dat ze dan zou gaan schuren. Geen idee hoe ze dit weet want ze heeft nooit krachtvoer gegeven. Maar dat zei ze, maar zover ik weet kunnen paarden geen jeuk krijgen van eiwitten toch?
Hoe dan ook hierdoor ben ik een beetje aan het rondkijken of ik wat kon vinden wat me goed leek maar ik vind het erg lastig.
Oh en ik merk wel dat ze erg heet word van de metazoa, ookal zit hier minimaal suiker in we zijn al meerdere keren onstuur(en rem)baar langs de weg gevlogen maar dan hebben we inmiddels redelijk onder controle. Maar ze hoeft dus niet echt voer voor energie, dat haalt ze al uit de lucht

ik ben benieuwd naar jullie ideeën!
Groetjes, Faith