Ik heb een paard gekocht met rotstraal, die was 4 maanden niet bekapt en stond de laatste maanden in de blubber. Eergisteren is de hoefsmid geweest. Hij had eventjes gekeken en zei dat het allemaal best wel mee viel. Linksachter had hij wat beginnende rotstraal, maar rechtsachter was wel een stukje erger. Toen hij de straal bekapte, begon het te bloeden. Mijn hoefsmid heeft geholpen met schoonmaken en behandelen met Leovet Straalsan Spray. Hij adviseerde het eventjes te laten drogen en het paard dan weer naar buiten te doen. Volgens hem was het geen probleem dat deze paddock nat en modderig is.
Mijn paard was na het bekappen meteen kreupel. Ik heb zijn hoef nu elke dag 's ochtends en 's avonds even in wat biotex laten weken, daarna de hoef goed gedroogd en laten drogen en behandeld met Leovet. Ik probeer het wondje zoveel mogelijk te ontwijken. Helaas is mijn paard nu na 2 dagen nog steeds stokkreupel, misschien wel erger dan eerst. Bij de straal zit een sneetje en een blauw plekje, verder is het een beetje warm en als ik er op druk is mijn paard er ook wat gevoelig op, maar niet extreem.
Ik twijfel of ik hem elke dag wel in die natte modderige paddock moet zetten. Er zitten wel droge stukken in, maar de ingang is heel slecht vanwege de regen. Aan de andere kant heb ik geen andere opties om hem buiten te doen en als hij binnen moet blijven, breekt hij gelijk de hele box af.
Is het normaal dat hij nog steeds kreupel is? Wat zouden jullie doen aan de wond in de straal? Moet ik het afdekken? En hoe dan?
Misschien ben ik gewoon te spastisch over zo'n klein wondje haha