Paard blijft hijgen na inspanning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Paard blijft hijgen na inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 20:07

Hoi bokkers,

Mijn paard blijft af en toe flink hijgen na het rijden. Ik heb hem dan echt goed uitgestapt, en zweten doet hij op die momenten eigenlijk niet. Hij heeft wel een dikkere vacht, dus warmte zou er iets mee te maken kunnen hebben, maar zou hij in dat geval niet zweten?
De afgelopen 2 maanden is die 3 keer voorgekomen, paard is verder heel fit. Hoesten doet hij ook niet. Ik zit er over te denken de veearts te bellen, maar omdat het sporadisch is, weet ik niet hoe zinvol dat is. Iemand die dit herkent en weet waar dit aan kan liggen?

Anoniem

Re: Paard blijft hijgen na inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:10

Hmmm, een paard van mij heeft dit gehad, maar ze had ook nog bijkomend koorts. Bleek uiteindelijk kanker te zijn. Wat is zijn temperatuur op de dagen dat hij zo hijgt? Probeer anders eens elke dag te meten voor de inspanning en kijk of je het kunt terug koppelen.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Paard blijft hijgen na inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:29

Mss heeft ie het te warm met zn dikke vacht?

Of anders bloedarmoede?
Is het tandvlees ook bleek?

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Paard blijft hijgen na inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:40

Hoe oud is het paard?

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:40

Hai, mijn bijrijdpaar had dit ook. meestal een paar keer per jaar, en een keer duurde het 2 maanden. Hij is nu 17, en het onstond pas toen hij ongeveer 13 was. de DA zegt dat hij 'anhidrosis' heeft. We geven hem als we het merken dan het product 'let em sweat', dit werkt wel. Maar ik weet niet of jouw paard dit dan ook heeft?
edit: hij blijft na het rijden dan ook erg lang hijgen (ondanks we lang uitstappen), hij voelt dan heel warm aan maar zweet alleen een heel klein beetje achter de oren, terwijl hij meestal na het rijden helemaal nat is..

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 21:37

Axivoca123 schreef:
Hai, mijn bijrijdpaar had dit ook. meestal een paar keer per jaar, en een keer duurde het 2 maanden. Hij is nu 17, en het onstond pas toen hij ongeveer 13 was. de DA zegt dat hij 'anhidrosis' heeft. We geven hem als we het merken dan het product 'let em sweat', dit werkt wel. Maar ik weet niet of jouw paard dit dan ook heeft?
edit: hij blijft na het rijden dan ook erg lang hijgen (ondanks we lang uitstappen), hij voelt dan heel warm aan maar zweet alleen een heel klein beetje achter de oren, terwijl hij meestal na het rijden helemaal nat is..


Ik moet zeggen dat dit wel wat heeft van waar mijn paard last van heeft. Normaal zweet hij redelijk vanwege zijn dikkere vacht, op de dagen van het hijgen helemaal niet.

Verder is hij echt topfit, enorm voorwaarts en alert, dus bloedarmoede oid lijkt het me niet.

Paard is inmiddels 11.

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:32

Ik zou zelf misschien wel de veearts bellen. Ook al is het sporadisch, je kan er beter vroeg bij zijn en zeker weten dat het niet ernstig is :)

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 15:50

EmmaK95 schreef:
Ik zou zelf misschien wel de veearts bellen. Ook al is het sporadisch, je kan er beter vroeg bij zijn en zeker weten dat het niet ernstig is :)


Ik ga ook zeker bellen, ben erg zuinig op mijn paard en zo pompen lijkt me niet goed, zelfs als dat maar soms is.

Overigens had hij de dagen voordat dit gebeurde wel flink gezweten, kan dat invloed hebben?

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: Paard blijft hijgen na inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:08

al onderzocht op cornage?

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Paard blijft hijgen na inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:40

Toch even de longen laten luisteren.Een paard hoeft niet te hoesten om een luchtweginfectie te hebben.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:02

'Zomaar' zweten en hijgen kan een symptoom zijn van Cushing/ppid. Vaak in samenhang met andere symptomen. Soms ontstaat het al op vrij jonge leeftijd

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 10:15

senna21 schreef:
'Zomaar' zweten en hijgen kan een symptoom zijn van Cushing/ppid. Vaak in samenhang met andere symptomen. Soms ontstaat het al op vrij jonge leeftijd


Zweten doet hij dus juist niet op die momenten, volgens mij hangt het daar ook mee samen. Ik ga m'n veearts eens bellen en om advies vragen.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Paard blijft hijgen na inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:50

Als het sporadisch is kun je het ook eens filmen voor je da als het zo ver is.

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard blijft hijgen na inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:03

Ik zou inderdaad de dierenarts even bellen. Zij kunnen even goed het hart en longen naluisteren.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:04

Mijn paard heeft dit ook gehad, ook hijgen tijdens inspanning en na het rijden flink napompen. Naar de dierenarts geweest en daar heeft hij een bronchoscopie gehad. Bleek COPD te hebben/tegen dampig aan. Wij zijn toen verhuisd naar een stal waar hij veel buiten stond en weinig op stal en als hij op stal stond, op vlas, geen stof etc etc.

Uiteindelijk stopte die stal ermee en ben ik op een stal terecht gekomen waar hij toch iets minder naar buiten komt, maar geen last meer, lijkt wel of hij er soort van overheen is gegroeid. Hoewel hij wel gevoelig blijft en soms toch periodes heeft dat hij weer hijgt. Ik geef hem dan een kuurtje sputolysin.

Maar beste kan je toch even langs de DA om (eventueel via een bronchoscopie) te kijken wat het precies bij jouw paard is.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:23

Mijn paard had dit ook, uiteindelijk heeft de dierenarts een bronchoscopie gedaan en ondertussen staat mijn paard als sinds woensdag in Bodegraven na een operatie aan zijn keel...

Het hoeft niks te zijn maar ik ben toch blij dat ik de dierenarts heb laten kijken. Dus dat zou ik je zeker aanraden.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Paard blijft hijgen na inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:09

hoeft niet de longen te zijn, kan ook het hart zijn. ik zou de DA bellen en als je het niet vertrouwd een hartfilmpje laten maken.