Sinds een kleine week verzorg ik nu 3 nieuwe paardjes, 2 arabiertjes en een welshje. Het welshje en 1 van de arabiertjes is al best op leeftijd (24), de 2e is de 4-jarige dochter van de oudere.
Bij deze jonge dame had ik al gezien dat ze flink aan haar staart en manenkam geschuurd had. Alles ziet er nu rustig uit en ze schuurt niet. Maar ze heeft wel een dikkere huid en veel schilfers.
Ze staan alledrie in een open stal met paddock eraan. ze kunnen lekker 24/7 naar buiten en staan zonder deken dus het zijn allemaal heerlijke beertjes

De eigenaar heeft in de crisis een flinke klap gehad en heeft maar net z'n paarden kunnen houden (ze staan bij hem aan huis).
Hij is nu heel hard aan het werken om er weer bovenop te komen. We hebben elkaar toevallig ontmoet, terwijl ik eigenlijk voor een ander verzorgpaardje kwam

De jongere merrie heeft dus ws exzeem. Volgens de eigenaar had ze het dit jaar voor het eerst en wist hij niet goed wat hij ermee moest. Hij heeft haar de hele zomer dik ingesprayed met insectenspray, maar dat heeft niet zoveel geholpen. Op mijn aanraden zal hij voor volgend jaar een exzeemdeken aanschaffen.
Maar mijn vraag is nu: Hoe kan ik de huid (en manen en staart) deze winter verzorgen zodat die zoveel mogelijk kan herstellen?