Wie bewust paard niet enten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Wie bewust paard niet enten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 19:35

Wie ent hier zijn paard bewust niet?
Ben benieuwd naar je verhaal en ervaring.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Wie bewust paard niet enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:36

Ik ga het waarschijnlijk niet meer doen. Paarden komen nergens en de jongste is er ontzettend ziek van geweest vorig jaar

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 19:40

Granoek schreef:
Ik ga het waarschijnlijk niet meer doen. Paarden komen nergens en de jongste is er ontzettend ziek van geweest vorig jaar


Idemdito!
Wat voor verschijnselen had jouw paard na de enting?
En wat was er geënt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:41

Mijn buurman. Meteen de eerste keer in mn leven dat ik een paard met tetanus zag. Ik zal die aanblik niet snel vergeten.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:44

Festeropre schreef:
Granoek schreef:
Ik ga het waarschijnlijk niet meer doen. Paarden komen nergens en de jongste is er ontzettend ziek van geweest vorig jaar


Idemdito!
Wat voor verschijnselen had jouw paard na de enting?
En wat was er geënt?


Moet even in het boekje kijken straks.
Hij kreeg koorts, snot, griep, en werd graatmager. Niet handig voor een jaarling..

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:44

Ik ent wel omdat ik met paardjes ook van terrein af ga en logeren. Die van mij zijn afgelopen keer ook niet lekker ervan geweest en 1 echt twee dagen ziek.
Toch blijf ik wel enten, ook vanwege tetanus. Ga volgend jaar wel even bij dierenarts vragen om ander entspul

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Wie bewust paard niet enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:45

Moet ook wel zeggen, als ik met de paarden vaak op vreemde terreinen zou komen, of met andere paarden in contact kwam, zou ik het wellicht wel doen.
Dan heb je natuurlijk niet meer alleen jezelf om rekening mee te houden.

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Wie bewust paard niet enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:46

Ik zou nooit het risico nemen om niet voor tetanus te enten, het komt dan niet vaak voor maar het is een verschrikkelijke ziekte.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:48

Na 9 wel jaar enten ben ik er destijds mee gestopt.
waarom?
Pony heeft zomereczeem en er werd mij gezegd dat enten het afweersysteem onnodig zou belasten, dus de gok genomen en niet meer geënt.
Zomereczeem heeft de pony nog steeds,maar ik vind het wel prima zo.
Ik ent nu denk ik een tien jaar niet meer?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:49

Ik laat enkel nog enten tegen tetanus, om de 3 jaar.
Paarden komen niet (meer) van het terrein af en was de laatste jaren elke keer weer gezeik bij 2 van de 3 na die combi-enting met griep.
Stijf, bult als een tennisbal op de entplek en 5 dagen waardeloze paarden :+
Ik vraag ook specifiek om geen spuiten van een bepaalde leverancier ( kan even op de naam niet komen)
Ik durf het niet aan ook tetanus te schrappen...

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 19:51

Paardenfan25 schreef:
Ik ent wel omdat ik met paardjes ook van terrein af ga en logeren. Die van mij zijn afgelopen keer ook niet lekker ervan geweest en 1 echt twee dagen ziek.
Toch blijf ik wel enten, ook vanwege tetanus. Ga volgend jaar wel even bij dierenarts vragen om ander entspul



Weet je dat tetanus maar 1x per 4 jaar nodig is?
Deze zit standaard in de coctailenting samen met influenza.
Overbodig dus om paard er elk jaar mee te belasten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:53

Corientjuh94 schreef:
Ik zou nooit het risico nemen om niet voor tetanus te enten, het komt dan niet vaak voor maar het is een verschrikkelijke ziekte.


Het vervelende is dat de bacterie die tetanus veroorzaakt overal voorkomt. Ook in je eigen stal en wei. Je kunt het niet voorkomen door nooit op concours te gaan...

En het is echt zó naar! Ik heb best wat nare dingen bij paarden gezien in mn leven, maar dit....

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:54

Tetanus om de 4 jaar ? Serieus ?
Top ! Weer een jaar uitgespaard ! 8-)

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:54

Ik ent mijn paarden sinds een aantal jaar weer braaf ieder jaar. Zo'n 10 jaar geleden mijn eigen gefokte paard van net geen 3 jaar oud, verloren omdat na ze een jaar geen tetanus enting had gehad, toch tentanus had gekregen.. Volgens mijn toenmalige da was het niet nodig om ieder jaar te enten omdat een tetanus enting 2 jaar goed zou zijn..
Was zo zuur dat ik juist dat veulen verloor, ze was het laatste veulen van mijn oude merrie..

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:55

Ik heb mijn paard jarenlang niet tegen influenza geënt. Wel tegen tetanus, maar één keer in de drie jaar is genoeg.
Mijn paard werd ook ziek van de enting, maar daarnaast is het ook gewoon niet nodig. Griep is vervelend, maar kun je alsnog krijgen ondanks een enting, en is geen dodelijke ziekte.
Een tetanus injectie werkt waarschijnlijk vijf tot zeven jaar. Omdat dit nog niet helemaal duidelijk is en omdat tetanus een zeer ernstige ziekte is, is enten wel belangrijk. Voor de zekerheid vaker dan die vijf tot zeven jaar, maar elk jaar, of zelfs twee keer per jaar is niet nodig.

Voor inentingen geldt niet "baat het niet dan schaadt het niet"
Daarom "moet" je er bewust mee omgaan en niet klakkeloos doen wat de farmaceutische industrie voorschrijft.

Flitzz, wat ontzettend verdrietig om zo je paard te verliezen.

Woodwick

Berichten: 149
Geregistreerd: 12-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:58

Vroeger toen ik nog met mijn pony’s les had op een manege en aan wedstrijden meedeed liet ik ze altijd enten, hier werden ze ook niet ziekjes van gelukkig. Tegenwoordig laat ik die van mij niet meer enten aangezien die niet meer op ander terrein komt. Maar mocht ik bijv toch weer wedstrijden gaan rijden zou ik het wel weer doen.

Edit : typo

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 20:01

Nikass schreef:
Ik heb mijn paard jarenlang niet tegen influenza geënt. Wel tegen tetanus, maar één keer in de drie jaar is genoeg.
Mijn paard werd ook ziek van de enting, maar daarnaast is het ook gewoon niet nodig. Griep is vervelend, maar kun je alsnog krijgen ondanks een enting, en is geen dodelijke ziekte.
Een tetanus injectie werkt waarschijnlijk vijf tot zeven jaar. Omdat dit nog niet helemaal duidelijk is en omdat tetanus een zeer ernstige ziekte is, is enten wel belangrijk. Voor de zekerheid vaker dan die vijf tot zeven jaar, maar elk jaar, of zelfs twee keer per jaar is niet nodig.

Voor inentingen geldt niet "baat het niet dan schaadt het niet"
Daarom "moet" je er bewust mee omgaan en niet klakkeloos doen wat de farmaceutische industrie voorschrijft.

Flitzz, wat ontzettend verdrietig om zo je paard te verliezen.


Helemaal mee eens.
Bewust omgaan met enten.
Investeren kan je ook in een goede weerstand

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Wie bewust paard niet enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:06

Er zijn zelfs onderzoeken geweest waaruit bleek dat de antistoffen tegen tetanus na 11 jaar nog in het bloed zaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:09

CM_ schreef:
Er zijn zelfs onderzoeken geweest waaruit bleek dat de antistoffen tegen tetanus na 11 jaar nog in het bloed zaten.


Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze altijd, bij ieder paard, in voldoende mate aanwezig zijn voor 11 jaar lang....

Doe eens een linkje naar het onderzoek? Ben wel benieuwd eigenlijk...

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Wie bewust paard niet enten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 20:10

Hoe zou het dan mogelijk zijn dat een paard overlijd aan tetanus als hij daar een jaar eerder tegen is geënt?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:11

Ooit in een vakblad gelezen...
Zal straks eens googlen.
Wordt tijd dat ze paarden gaat titeren.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:12

Festeropre schreef:
Hoe zou het dan mogelijk zijn dat een paard overlijd aan tetanus als hij daar een jaar eerder tegen is geënt?


Omdat er verschillende soorten tetanus zijn.

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:12

safina schreef:
Corientjuh94 schreef:
Ik zou nooit het risico nemen om niet voor tetanus te enten, het komt dan niet vaak voor maar het is een verschrikkelijke ziekte.


Het vervelende is dat de bacterie die tetanus veroorzaakt overal voorkomt. Ook in je eigen stal en wei. Je kunt het niet voorkomen door nooit op concours te gaan...

En het is echt zó naar! Ik heb best wat nare dingen bij paarden gezien in mn leven, maar dit....


ja ik weet het, en het hoeft maar een dieper steekwondje te zijn wat je amper ziet waardoor de ziekte vrije loop krijgt, daarom zou ik ook op die paar euro niet besparen. Ik laat mijn pony altijd in de borst enten ipv in de hals, daardoor heeft ze eigenlijk nooit geen spuitplekken. Wij leren om 1 keer in de 2 jaar te enten tegen tetanus, langer zou het niet altijd betrouwbaar zijn. Ik rijd wedstrijden, dus ent wel elk jaar met influenza.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:14

mijn paard wordt hartstikke ziek van de influenza enting, aangezien hij toch nergens meer heen gaat, ent ik al jarenlang niet meer, tetanus eens in de zoveel jaar.
Het grootste probleem hier is om een veearts te vinden die alleen tetanus ent en geen cocktail

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:14

Uhmmm voor degene die beweert dat tetanus bij paarden maar om de 4 jaar hoeft, halveer dat maar. Tetanus moet om de 2 jaar. Het zit inderdaad standaard bij de basisenting, maar je kunt kiezen voor enkel influenza en dan om de 2 jaar de basisenting te doen.