Wie bewust paard niet enten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 20:15

CM_ schreef:
Festeropre schreef:
Hoe zou het dan mogelijk zijn dat een paard overlijd aan tetanus als hij daar een jaar eerder tegen is geënt?


Omdat er verschillende soorten tetanus zijn.


Zijn er dan varianten waartegen niet geënt kan worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:30

Festeropre schreef:
Hoe zou het dan mogelijk zijn dat een paard overlijd aan tetanus als hij daar een jaar eerder tegen is geënt?



Omdat een vaccin niet voor 100% beschermt. Er is bij mijn weten geen enkel vaccin dat dat doet.

Hier een onderzoek waarin paarden die wel eerder gevaccineerd waren maar niet recent, zijn overleden aan tetanus. Geeft te denken dat het vaak jonge paarden zijn. Waarschijnlijk hebben die nog onvoldoende immuniteit opgebouwd. Http://www.thehorse.com/articles/22243/ ... ion-status

Bij mij gaat ie er gewoon jaarlijks in. Tot ik een gedegen onderzoek lees waaruit blijkt dat dat écht totaal overbodig is. Maar mijn paarden hebben nooit last van vaccinaties. Die zijn daarna gewoon even fit en fris als anders.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Wie bewust paard niet enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:34

Ik ent ook niet meer.

Pony is er elke keer 3 dagen flink ziek van.

Heeft er een luchtweginfectie van gehad, en de andere keren koorts, duf en lusteloos.

Paardje komt terrein niet af, dus ik doe het haar niet meer aan.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:40

Festeropre schreef:
Hoe zou het dan mogelijk zijn dat een paard overlijd aan tetanus als hij daar een jaar eerder tegen is geënt?

Enten zorgt voor anti-stoffen in het lichaam maar is geen garantie voor niet ziek worden. Welke enting dan ook.

Ik ent mijn paarden ook niet. Zit wel te denken om inderdaad tetanus nog een keer te doen, maar krijg inderdaad niet echt duidelijk voor hoeveel jaar dat werkzaam blijft. Bij mensen is het volgens mij wel 10 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:44

Hier nog een onderzoek dat laat zien dat de imunorespons op een tetanusvaccin sterk varieert per gebruikt product. Het ene tetanusvaccin is het andere dus niet. Hoeveel jaar je kunt overslaan zonder risico te lopen zal dan ook wel productafhankelijk zijn.... http://www.thehorse.com/articles/14451/ ... ines-study

Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Re: Wie bewust paard niet enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:11

Zijn jullie bekend met titeren? Het komt steeds meer op bij dierenartsen en dan met name voor honden en katten.

Ik laat onze hond ook titeren en snap eigenlijk niet waarom we dit niet in de paardenwereld voortzetten.

Titeren is het bepalen van de antistoffen middels een druppeltje bloed.
Onze hond (pup) heeft zelfs een aantal entingen niet gehad omdat ze genoeg antistoffen had!

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 21:17

JoycexLynn12 schreef:
Zijn jullie bekend met titeren? Het komt steeds meer op bij dierenartsen en dan met name voor honden en katten.

Ik laat onze hond ook titeren en snap eigenlijk niet waarom we dit niet in de paardenwereld voortzetten.

Titeren is het bepalen van de antistoffen middels een druppeltje bloed.
Onze hond (pup) heeft zelfs een aantal entingen niet gehad omdat ze genoeg antistoffen had!


Ben er zelf niet bekend mee, ken het principe wel.
Weet dat het in groei en ontwikkeling is voor paarden.
Onderzoeken naar effectiviteit kosten geld en enkel grote farmaceutische bedrijven kunnen dit betalen.
En die hebben er nou net geen belang bij, integendeel zelfs

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:21

Mijn Oom vond enten van mijn nichtjes haflinger ook niet nodig. Vond het onzinnig dat ik wel mijn paard entte. Na korte tijd van aanschaf kreeg de niet geente haflinger symptomen van klem in zijn spieren, gekregen van de tetanusbacterie die in de grond zat. De dierenarts kwam direct maar kon helaas niet veel betekenen, na een paar dagen strijdt is het paardje aan tetanus overleden.
Daarna mocht ze wel weer een nieuwe haflinger uitzoeken, tja, deze werd vervolgens wel gauw ingeënt.
Sommige ziektes met dodelijke afloop zijn helaas alleen te voorkomen door enten..voor mij dus een bewuste keus te enten.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:27

Mijn paard heb ik dit jaar alleen Influenza laten doen: bewust. En sinds kort is er inderdaad 1 dierenarts in NL die paarden kan titeren voor tetanus: Roos Stoop. Ze probeert meer DA's te porren, maar wil nog niet zo lukken. Ze houdt in ieder geval al haar titer-ervaringen bij en wil dat graag gaan delen met andere DA's die er ook mee werken zodat er snel duidelijkheid komt over de werkzaamheid van het enten en het titeren.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:29

safina schreef:
Hier nog een onderzoek dat laat zien dat de imunorespons op een tetanusvaccin sterk varieert per gebruikt product. Het ene tetanusvaccin is het andere dus niet. Hoeveel jaar je kunt overslaan zonder risico te lopen zal dan ook wel productafhankelijk zijn.... http://www.thehorse.com/articles/14451/ ... ines-study

Citaat:
Deze studie werd genereus ondersteund door Intervet.


proest...

Tetanus zeker, maar dan op geleide van titer.
@Joyce precies. Zo werkt het inderdaad. Je ziet het bij met name de Parvo titer, die is meestal hoog omdat het nog wel voorkomt. Het zijn virusziektes, en tetanus komt door een bacterie (waar honden trouwens, in tegenstelling tot paarden, weinig gevoelig voor zijn)

Volgens mij titert De Oase (Tannetje Koning) ook.
Laatst bijgewerkt door Floortz op 06-12-17 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Berichten: 25595
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:29

Ik ent al zeker 15 jaar niet meer.
Bevalt me prima zo!

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:36

Ik ent de shetjes ook niet. Die komen nooit van het erf af.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:37

Ik heb er eens over getwijfeld en besloten toch te blijven enten. Mijn paard geeft geen reactie op de entstof dus het ongemak is klein tegenover de voordelen.
Zou wel graag eens de titer willen bepalen om te kijken hoe ver het voor tetanus echt nodig is. Helaas wordt het nog niet echt aangeboden, maar zal eens vaker informeren. Hoewel met tetanus blijf ik graag aan de veilige kant.
Influenza is natuurlijk lastiger, de influenza waarvoor geënt wordt is altijd degene die het jaar ervoor de kop op stak gezien je niet vooruit kan gokken. Zelfde als bij humane griepprik. Maar we staan in een paardrijke omgeving en komen regelmatig van het eigen terrein dus neem het risico toch niet.

Hoe staan jullie tegenover de andere entingsopties zoals West Nijl en Rhino?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:38

Ik moet helaas enten vd stalling. Paard is inmiddels 25 maar nog fief maar is ook allergisch voor de enting. Krijgt altijd dex bijgespoten om de allergische reactie wat te temperen. Ze wisselt van staan te schokken naar dikke warme vochtbult in borst. DA ent dus in de borst vanwege de reactie, daar kan hij het minste 'kwaad'.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:38

Ik rijd zo af en toe eens wedstrijdjes dus paard moet daarvoor geëent worden. Ook als ik niet weg zou gaan wordt paardlief nog gewoon geëent, sta op een (grote) manege waar ook vaak paarden van buitenaf komen. Beter voorkomen dan genezen!

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:43

Er zijn echt wel meer dierenartsen die titeren, je moet er vaak alleen wel even om vragen. Net als dat je van te voren moet melden dat je niet de cocktail wil enten. Veel dierenartsen kunnen best enkel influenza enten alleen hebben ze het niet altijd op voorraad en moet het van te voren besteld worden. Titeren is overigens ook de enige manier om zeker te weten of er nog genoeg antistoffen zijn, dus ik zou heel voorzichtig zijn met zo maar meerdere jaren overslaan. Verder is influenza bij paarden niet hetzelfde als de griep bij mensen en kan behoorlijk heftig verlopen. Ook is het echt vreselijk besmettelijk. De reden dat het zo weinig voorkomt is juist vanwege het strenge entingsbeleid. Het is alleen jammer dat daardoor vaak vergeten wordt hoe rot het eigenlijk is. Net zoals bij een ziekte als tetanus. Als je paard ziek wordt van de enting is dat meestal door de draagstoffen en loont het om eens een ander merk te proberen en ipv niet meer te enten. Nog een laatste ding, influenza verplaatst zich (veel kilometers) door de lucht, dus ook als je paard nooit op vreemd terrein komt kan het de ziekte oplopen.

Ik ent elk jaar influenza en om het jaar tetanus.

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:45

Suzanne F. schreef:
Ik ent de shetjes ook niet. Die komen nooit van het erf af.


Dat is dus voor tetanus nonsens, want de tetanus bacterie zit in de grond en wordt niet overgedragen door paarden.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:51

Ik ben sinds 2004 gestopt met vaccinaties. Zowel de paarden, als de honden en katten.

Vaccinaties geven een schijnveiligheid voor allerlei ziektes. Eén van onze paarden had telkens weer luchtwegproblemen zo'n week of 3 na de vaccinatie. Bij mijn vorige paarden kreeg er 1 zwaar influenza met ernstige complicaties ondanks braaf vaccineren.
Een kennis van ons had een al jaren keurig op tijd gevaccineerde hond die zwaar kennelhoest kreeg en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Onze jongste 2 paarden inmiddels 7 jaar oud hebben nog nooit van hun leven een vaccinatie gehad. Ook geen veulenspuit omdat dat vaak een soort van antibiotica achtig iets is en direct bij het pasgeboren veulen al een kleine aanslag op de darmflora doet. Wel zijn beide pas ... na een jaar van de moeders gespeend zodat ze volop geprofiteerd hebben van de antistoffen die ze via de moedermelk krijgen. Deze antistoffen veranderen 3x in de moedermelk de eerste 8 maanden. Moedertje natuur heeft het goed geregeld.
Ik ben jaren terug 's een onderzoekrapport tegen gekomen van een grote groep paarden die alleen in hun 1e jaar eenmaal gevaccineerd zijn met tetanus. In de jaren erna zijn al deze paarden om de zoveel tijd gecontroleerd op anti-stoffen tegen tetanus. Op 12 jarige leeftijd zijn een aantal van deze paarden blootgesteld aan 4x zo hoge dosis tetanuscellen dan wat normaal een paard binnen krijgt bij een verwonding. Geen van de onderzoekspaarden kreeg tetanus. Hun antistoffen waren nog meer dan ruim voldoende.

Ik ben er meer voor om bij onze huisdieren goed te letten op gezonde voeding. En voeding die past bij zoals ze in de natuur ook zouden eten.
Louis Pasteur de uitvinder van de vaccinaties heeft op zijn sterfbed toegegeven dat vaccinaties eigenlijk niet werken. Zijn leeftijdsgenoot Belchamp die in tegenstelling tot Pasteur in diezelfde tijd een groot voorvechter was van gezonde voeding en een goede hygiene om zo minder ziektes onder de mensen te krijgen kreeg op het laatst dus gelijk van Pasteur.

Mijn mening is dat de van nature eigen weerstand hoger is bij een paard dan de gekunstelde weerstand door vaccinaties.

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:55

Ik ent Influenza jaarlijks (sta op een stalling, maar ook wedstrijden gereden).
Tetanus nu eens in de 3-4 jaar, zou ik best wel eens willen laten titreren, toch eens kijken of dat hier in de buurt kan en wat dat kost.
WNV ben ik mee gestart toen het in de buurt kwam een aantal jaar geleden, maar neig er naar om er mee te stoppen, hoewel het wel al in Frankrijk is. Zit dus nog in dubio wat te doen. Kon dat ook maar met een titer, dan wist ik direct of hij nog voldoende beschermd is hiervoor.
Toch maar eens verder kijken denk.

Heb wel besloten om mijn volgende hond wel op geleide van titerbepaling te laten enten, stop je alleen nodige vaccinaties in het lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:09

Floortz schreef:
safina schreef:
Hier nog een onderzoek dat laat zien dat de imunorespons op een tetanusvaccin sterk varieert per gebruikt product. Het ene tetanusvaccin is het andere dus niet. Hoeveel jaar je kunt overslaan zonder risico te lopen zal dan ook wel productafhankelijk zijn.... http://www.thehorse.com/articles/14451/ ... ines-study

Citaat:
Deze studie werd genereus ondersteund door Intervet.


proest...

.


Even inhoudelijk reageren zou wel sympathiek zijn en wat meer bijdragen aan de discussie. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:11

henny_w schreef:
.
Ik ben jaren terug 's een onderzoekrapport tegen gekomen van een grote groep paarden die alleen in hun 1e jaar eenmaal gevaccineerd zijn met tetanus. In de jaren erna zijn al deze paarden om de zoveel tijd gecontroleerd op anti-stoffen tegen tetanus. Op 12 jarige leeftijd zijn een aantal van deze paarden blootgesteld aan 4x zo hoge dosis tetanuscellen dan wat normaal een paard binnen krijgt bij een verwonding. Geen van de onderzoekspaarden kreeg tetanus. Hun antistoffen waren nog meer dan ruim voldoende.

.


Doe de een linkje. Ik ben er erg benieuwd naar!

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:28

RianneH schreef: "Hoe staan jullie tegenover de andere entingsopties zoals West Nijl en Rhino?"
Rhino zowel als WNV zal ik zeker niet doen. Temeer daar ik van de week nog weer informatie van de amerikaanse DA voorbij zag dat er paarden in de USA terwijl ze er tegen gevaccineerd waren, toch het West Nijl Virus hadden gekregen of misschien wel dankzij?? en dat is niet goed voor ze afgelopen, helaas.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:32

Ik ben wel voor een basisenting hoor.gewoon wel even doen
Zeker tetanus wel, .
influenza zijn toch oude virussen waar ze mee enten dus alle nieuwe kunnen ze gewoon krijgen.

Ik ben al aan het zoeken geweest,maar kan het niet vinden, er is dan onderzoek geweest en blijkt dat tetanus eigenlijk alleen voorkomt onder jongere dieren die nog niet geënt waren.
Heb trouwens net op facebook nog een verhaal gevolgd van een veulen met tetanus.
maar die is er wel boven op gekomen

Waarom ik geen tetanus meer doe staat eigenlijk hier
http://www.vaccinatieraad.nl/2013/11/te ... e-onnodig/

En dat gaat over mensen,maar geloof dat het bij paarden ook wel zo werkt :j

Daarnaast zei mijn veearts dat oudere paarden die jarenlang zijn geënt over het algemeen voldoende antistoffen in hun lijf hebben.


Rhino wel bij de drachtige merrie gedaan...west nijl...tja...die van mij zijn beiden 25.
Ga ik niet meer doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:37

@ellepel Paarden zijn veel gevoeliger voor tetanus dan mensen. Dus ik denk niet dat je dat zomaar kunt vergelijken.

Het artikel dat je aanhaalt bevat trouwens verdomd weinig verwijzingen naar wetenschappelijk onderzoek. Wat maakt het dat? Een gebrekkig onderbouwde mening? ;)

In een onderzoek dat ik hierboven aanhaalde was trouwens sprake van ooit gevaccineerde paarden die tetanus kregen. Jonge paarden, maar niet alleen jonge paarden die nooit gevaccineerd zijn geweest.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:45

Maakt niet,uit, maar ik heb het gelezen en ik kan me er in vinden.
Ik heb daar geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig